problemen met doorzitten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veronica1

problemen met doorzitten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 08:41

heeej allemaal

ik heb een heel groot probleem met doorzitten
en aangezien ik wedstrijd rij nu b onderling en heb 25 oktober weer een wedstrijd
doorzitten is voor mij een groot probleem
ik stuiter in het zadel wie heeft een oplossing
EN IK ZIT AL OP LES 2 X IN DE WEEK
vooral naar de galop ben ik me balans helemaal kwijt en ga ik helemala na voren hangen
wie heeft een oplossing voor mij

mvg

Jasmijn159

Re: problemen met doorzitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:42

Zitles. En heel veel zonder beugels en met lange teugels rijden. Probeer te ontspannen en j rug een beetje bol te maken.

veronica1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 08:43

zitles heb ik al 3 jaar gehad

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:47

Gooi vaak mijn beugels van het zadel af...

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:48

Liever 10 keer opnieuw doorzitten en dan maar 3 stappen dan verkrampt de hele hoefslag rond

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:48

Probeer druk op je beugels te houden, zodat je voelt dat je voet écht de beugels raken. Daarnaast probeer rechtop te zitten.

succes ermee

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:52

ik zou paar passen doorzitten lichtrijden en dan weer doorzitten en dan weer lichtrijden,
vooral je huipen lekker los gaan laten,
probeer de benen van het paard te volgen met je heupen,
als het je echt niet zou lukken voor de proef zou ik op het moment als je moet doorzitten maar een heel klein beetje uit het zadel komen met lichtrijden dan ziet het uit alsof je doorzit,
op die manier kun je het ook oefenen.heel licht uit het zadel komen met lichtrijden.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:58

Ontspan! Dan komt de rest echt wel vanzelf!

veronica1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 11:27

bedankt voor de tips
ik heb vanavond weer les dan kan ik het gelijk proberen

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:08

Beugels uit, ontspan en ga rechtop of een heeeel klein beetje achterover zitte.. probeer je te focussen op het ritme van je paard.

succes ermee!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:14

werkt je paard wel over z'n rug? Als je paard z'n z'n rug vasthoud, dan is het met de beste wil en techniek van de wereld heel moeilijk goed in je zadel te blijven zitten, vroeg of laat begin je te stuiteren. voor het voorover gaan zitten is zitles en oefeningen zonder beugels en teugels toch het beste. En proberen niette verkrampen, hoe harder jij opspant hoe harder je paard z'n rug gaat vastzetten en je nog meer gaat stuiterer

1976sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:35

Ik heb zoewel last van enorme spierpijn en doorzitten.
Is niet prettig. Misschien moet ik meer oefenen

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:37

zonderzadel :D

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:49

zonder zadel ga je ook bonken lijkt me niet zo prettig voor het paard.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:47

Ik kon het ook niet en liet mijn paard heel erg langzaam draven bijna tegen de stap aan.
Dan lukt het me wel en dat hebi k steeds iets meer uitgebreid.
Steds een stukje sneller laten draven.
Ga je weer stuiteren weer een stpaje terug.
Maar zo leer je op den duur wel stil zitten.
Nu kan ik het zonder problemen maar dat is wel anders geweest en inderdaad zonder beugels en dan je benen lang maken en rechtop blijven zitten.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:48

loopt je paard nagevelijk? dan is de rug namelijk wat boller zegmaar en is doorzitten een stuk makkelijker! :)

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:52

veronica1 schreef:
heeej allemaal

ik heb een heel groot probleem met doorzitten
en aangezien ik wedstrijd rij nu b onderling en heb 25 oktober weer een wedstrijd
doorzitten is voor mij een groot probleem
ik stuiter in het zadel wie heeft een oplossing
EN IK ZIT AL OP LES 2 X IN DE WEEK
vooral naar de galop ben ik me balans helemaal kwijt en ga ik helemala na voren hangen
wie heeft een oplossing voor mij

mvg

oplossing: elke dag oefenen, veel doorzitten en galoperen, probeer aan te voelen,doe desnoods je ogen even dicht en voel alleen de bewegingen en probeer vanuit je heupen mee te bewegen en bovenlijf en benen ontspannen en zo stil mogelijk te houden (en knoop in teugels en onafhankelijke oefeningen met je handen doen).
Oja en probeer jezelf lang te maken/houden, benen lang maken

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:57

Ik heb ook problemen met doorzitten en toen ik nog reed dan zeiden ze altijd dat ik niet helemaal moet recht zitten maar eigenlijk net iets achter mijn zitknobbels dus ja eigenlijk rug een beetje boller maken en heupen ontspannen

Fries94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:33

ga rustig in het zadel ziten als jij gespannen bent drukt je pony zijn rug weg en dan kun je er zekker niet goed op doorziten ( heb ik ook nog wel eens last van :) )

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:35

niet zonder beugels of zadel uit eigen ervaring werkt niet! als je al moeite hebt met je balans ga dan aan de longeerlijn en oefen eerst je balans.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:44

Probeer je onderlijf te ontspannen, al in de stap. Rustig aandraven, waarbij je de teugels en alle ander hulpen maar even laat voor wat ze zijn, focus helemaal op dat ontspannen en op de bewegingen die je paard maakt. Doe je ogen eens dicht en leg je armen in je nek. (op die manier voel je de bewegingen beter, en kan je ze makkelijker volgen). Benoem voor jezelf wat je voelt, let op wanneer hij z'n voorbenen gebruikt, wanneer hij z'n achterbenen gebruikt, hoe hij z'n hoeven neerzet, welke spieren hij gebruikt. Als je heel goed voelt kan je zelfs merken hoe ze hun staart houden. Vaak ben je dan zo aan het focussen op het "voelen" dat het doorzitten vrijwel als vanzelf gaat. Dit kan je het beste eerst aan de longe doen, zodat je paard een constant tempo aanhoudt.

Doordat je je ogen dicht doet is het makkelijker je mee te laten voeren door de bewegingen van je paard (doe wel voor je gevoel een touwtje om de hals of zo, dan heb je nog het idee van steun) en hinder je hem dus minder, waardoor hij beter kan ontspannen en jij weer beter kan leren zitten.

Voor deze oefening heb je wel een flinke dosis vertrouwen nodig in je paard, en een goede instructeur die zowel jou als het paard aanwijzingen geeft.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:53

Limerick schreef:
Gooi vaak mijn beugels van het zadel af...

Ik vind dat makkelijker dan met beugels, aangezien je druk moet behouden op de stijgbeugels..

Een tip kan zijn om eerst heel overdreven met de heupen mee te bewegen (kan er een beetje spastisch uitzien :+ ) en dat bouwt daarna vanzelf af.
En het gewoon heel erg veel en langdurig herhalen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 07:33

Ja moet moet durven loslaten zowel in je heupen en ook in je handen, zoek geen steun bij de teugel en laat je benen gewoon hangen, voel eens met je ogen dicht wat er gebeurd in het lichaam van het paard en ook met jou heupen.
Wat mij heel erg heeft geholpen, bij de draf is elke keer dat het been van de grond afkomt je binnenbeen en heup wat laten zakken in de beweging van het paard, dus bij elke 2de tel zakken in je binnenheup zeg maar.
MM beetje moeilijk uit te leggen, maar je moet leren los laten en ook moet je paard netjes inbalans lopen, dat is ook vaak het probleem, een paard wat niet in balans loopt laat een ruiter niet fijn zitten als je hem wil verruimen, je zou dan b.v een heel langzaam drafje kunenne gaan oefenen en dan langzaam verruimen en als je hem niet meer kan uitzxitten ietewat naar voren kantelen zodat je iets uit de rug komt en dan weer naar een geod tempo in een goeie balans gaan zoeken en weer zitten.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:28

Doe je beugels uit, en ga dan draven. Gewoon kleine stukjes draven, en als je ''moe'' wordt, of als je merkt dat je gaat verkrampen/stuiteren, terug naar stap. Even stukje stappen, en weer opnieuw aandraven. In het begin zullen het dan maar kleine stukjes zijn telkens, maar je kan het dan steeds verder uitbreiden. Heel toevallig heb ik hier gister in de les ook mee geoefend, en uiteindelijk ging het steeds beter! Let er wel op dat je zonder beugels ook gewoon recht in het zadel zit. Je moet ook je bekken los durven te laten, als je die namelijk gespannen houdt, kan je niet goed meegaan in de beweging van je paard. Succes!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:34

1. omgekeerde canadese draf. wat wil zeggen: zit-zit-sta.
2. rij zonder beugels, en ga ook in galop zonder beugels, zo leer je het echt super goed ;)