Klapperende onderbenen.. Hoe stil houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Fieke

Klapperende onderbenen.. Hoe stil houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 07:12

De titel zegt het al...

Tijdens het rijden en dan eigenlijk alleen tijdens het draven heb ik last van klapperende onderbenen.
Het is niet zo dat ik elke pas moeten drijven en dat doe ik dus ook niet maar ze klapperen wel :+
Nou probeer ik erop te letten, maar zodra ik iets probeer te zoeken om aan te spannen zodat het minder wordt zet ik mijn rug
en schouders vast en krijg ik weer een klapperhoofd :o :D

Je ziet het zoveel tegenwoordig, mensen met klapperende onderbenen.
Ik vind het zo zonde want het geeft zo'n onrustig beeld terwijl dat in mijn geval nergens voor nodig is want ze loopt toch wel :)

Wie heeft wat tips en trucs om dit klapperen de minderen?

Iemand hier ervaring mee?
http://www.paardendrogist.nl/product/21 ... ry/350605/
Afbeelding

Even voor de duidelijkheid, ik heb wel les maar wilde even van meer mensen weten of iemand wellicht de gouden tip heeft :D

amanda2

Re: Klapperende onderbenen.. Hoe stil houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:14

Zorg dat je paard voorwaarts is, dan hoef je minder te drijven en kan je je benen lang houden.

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 07:18

Als je goed had gelezen dan stond er dat mijn paard wel voorwaarts is en dat ik niet veel hoef te drijven :)
Dus dat is het probleem niet :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:27

Waarschijnlijk lukt het nog niet om de beweging van je paard in je lijf op te vangen. Dat bereik je met evenwicht, souplesse en goed gedoseerde spierkracht. Als je dat niet hebt en delen van je lichaam vastzet, komt die beweging er ergens ander in jouw lichaam weer uit, dus in je onderbenen, nek, handen, of je gaat stuiteren in het zadel.
Kijk eens of er iemand bij jou centered riding les geeft, denk dat je daar wel wat aan kunt hebben.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:45

Tja , dit is dus idd een zitprobleem, zitles zou je daar heel erg mee kunnen helpen.
Een goed voorbeeld is "centered-riding" zou echt wonderen doen hoor, of je er nu in gelooft of niet.
En zoals hier ook al werd gezegt is het zeker ook zo dat je de beweging van het paard nog niet heel goed zal kunnen opvangen doorheen heel je lichaam, maar nu specifiek over het slingeren van je onderbenen, denk ik dat je je knieen iets te veel wil aandrukken, en net daardoor komen je onderbenen als wiebelbenen los te hangen, probeer er dus op te letten dat je niet gaat knellen met je knieen.
succes verder, maar mijn advies is toch , neem eens specifiek les, zitles.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:48

Waarschijnlijk span je te veel in je bovenbenen, waardoor je onderbenen los van het paard hangen. Als je er op let je kuiten aan je paard te houden en je knieën los (zoals hierboven ook al gezegd), dan wiebelt het waarschijnlijk veel minder. Zonder beugels rijden kan ook wel eens helpen, dan kan je namelijk niet klemmen zonder je evenwicht te verliezen.

Die riempjes helpen denk ik niet, je been kan dan alsnog bewegen.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:56

Ik heb het ook, ze raden mij aan om mijn beugels langer te maken en echt te steunen op de bal van mijn voet. Dus goed lang maken dat been, maar het is niet makkelijk als je al (in mijn geval) 20 jaar zo rijd :+

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:00

Ga in draf es in verlichte zit en voel dan heel bewust de druk van de beugels in je voeten. Hou dezelfde druk op de beugels en ga dan langzaam maar zeker weer lichtrijden maar nog steeds met dezelfde druk! Je zult zien dat je dan beter in balans komt én je benen stiller kunt houden. Succes!

edit; typefoutje!
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 13-10-09 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:04

Zoals Kymalin ook al zegt, veel druk op je beugels.

probeer anders wat langzamer te draven zodat je wat minder hobbels hebt van het lopen van je paard. probeer je in dat tempo lang te maken met druk op je beugels.

Ik heb de gouden methode ook nog niet gevonden hoor!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:06

Je benen klapperen omdat je onbewust klemt met je bovenbenen.
Beugels langer maken zeker niet!! Juist wat korter maken en echt goed steun zoeken op de beugel. Probeer je bovenbeen en knie los te maken van het zadel. Beweging opvangen in je heupen/bekken.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:06

Die riempjes lijken me niet fijn, hoe doe je met aangaloperen of wijken? Ontspannen zitten, je knieen niet vastklemmen op je zadel en veel zitles.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:08

Oakland1990 schreef:
Die riempjes lijken me niet fijn, hoe doe je met aangaloperen of wijken? Ontspannen zitten, je knieen niet vastklemmen op je zadel en veel zitles.

Toch kunnen die riempjes wel helpen. In mijn jonge jaren werden mijn beugels met sporenriempjes aan de singel vastgemaakt. Het is niet DE oplossing maar het helpt wel om te voelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:10

Ik raad de riempjes af, uiteindelijk is het meer het probleem verleggen want de beweging in je benen komt ergens vandaan. Waarschijnlijk uit het bekkengebied en de ligging van de benen en daardoor is je balans niet optimaal

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:11

De riempjes zijn goed om je er van bewust te maken hoe makkelijk je met je benen schommelt. Een echt te oplossing vind ik het niet omdat zoals Suzanne F. al zei het probleem zit vaak in het feit dat je je bovenbeen en knie afklemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:13

Ik heb hier bij mijn haflinger ook erg last van.. Nadeel is dat ik ook geen superpassend zadel op hem heb omdat hij nog zo jong is en enorm aan het veranderen qua bouw, ik zat dus inderdaad ook al te denken aan die riempje's, iemand ervaring ermee op jonge pony's?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:30

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:04

Klapperende benen ontstaan door een slechte balans (cq. zit).
Dus volgens mij moet je kritisch kijken naar je hele houding/balans.
Je kunt daarbij het beste hulp vragen van een instructeur, of in de boeken duiken.
Zelf heb ik daarbij veel gehad aan Centered Riding.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:07

Ik heb (had) precies hetzelfde. Heb nu mijn beugels 1 gaatje korter waardoor mijn knieen wat meer tegen de zweetbladen liggen. Ze zijn nu al een stuk stiller. Als tip kreeg ik: Onderbenen (deel van been dat paard raakt net onder het zadel, dus niet kuiten) licht aandrukken en knieen tegen het zadel aangedrukt houden. Je hebt eerst wel spierpijn maar mijn benen zijn nu bijna stil!

Had het trouwens in de draf en galop, ik voelde ze klapperen maar kon ze maar niet stoppen :+

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:14

Juangi schreef:
Ik heb (had) precies hetzelfde. Heb nu mijn beugels 1 gaatje korter waardoor mijn knieen wat meer tegen de zweetbladen liggen. Ze zijn nu al een stuk stiller. Als tip kreeg ik: Onderbenen (deel van been dat paard raakt net onder het zadel, dus niet kuiten) licht aandrukken en knieen tegen het zadel aangedrukt houden. Je hebt eerst wel spierpijn maar mijn benen zijn nu bijna stil!

Had het trouwens in de draf en galop, ik voelde ze klapperen maar kon ze maar niet stoppen :+

Nou dat heb ik dus ook. Ik voel ze klapperen maar ik weet niet hoe ik het kan stoppen. 8)7
Spierpijn vind ik niet erg!

Allemaal bedankt voor jullie tips! Ik ga het is even bekijken :D :)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:09

Ik heb elke week een half uurtje paardrijles, en van die 30 minuten moet ik 10 minuten aan de longeerlijn rijden, zodat ik kan leren mijn evenwicht te bewaren en mijn benen stil te houden. Ik moet dan mijn voeten uit de beugels doen, knieën aanspannen en mijn benen lang houden. Eerst gewoon in stap, en daarna in draf proberen. Na 5 minuten hield ik mijn benen al stil :)

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:42

Na de galop klapperen mijn onderbenen ook altijd.
Precies of ik niet genoeg spierkracht meer heb om ze stil te houden, echt raar

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:59

Klapperende benen, een schuddend hoofd etc. zijn allemaal uitingen van onbalans in de hele zit.
Het is belangrijk om je hele zit kritisch onder de loupe te nemen door een goede instructeur 'van top tot teen'.
Als je je concentreert op een stil been (en bijv. vastbindt), zal de onbalans weer ergens anders zichtbaar worden.
Dus echt weer goed kijken naar zit, positie bekken, ontspanning in schouders en benen, etc. etc.
Niet eenvoudig, maar uiteindelijk komt het de balans (en gangen) van ruiter en paard ten goede.