wat voor bit is het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanilla02

wat voor bit is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 22:54

hoi ik heb een gewoon dubbel gebroken bitje, maar het lijkt net of hij er niet op reageerd en niet meer aan de teugel wil. ik wilde een vriendelijk bitje, maar nu lijkt t net of er niets gebeurt, alsof hij geen bit in zijn mond heeft. welk bit is het beste om een paard die niet wil nageven aan de teugel te krijgen?

Smartie2004

Re: wat voor bit is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:06

Ik heb zelf een K&K dubbel gebroken. Ik rijd ook met een kaptoom of een sidepull.
Met alleen een bit kun je je paard niet nagevelijk rijden.
Mijn pony kan ook netjes lopen met een kaptoom zonder bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:17

Aladinnetje, een bit is niet om een paard nageeflijk te rijden, dit doe je met zit en beenhulpen en niet met een bit..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:59

Vriendelijke bitjes bestaan niet, vriendelijke handen wel.
Een bit is puur voor de verfijning, als je paard er al niet meer op reageert dan ben je ergens de fout in gegaan.
Mijn juf zegt altijd, als het paard op het bit gaat hangen gaat hij eruit,
Dus ga eens helemaal terug naar de basis desnoods bitloos.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:10

wat ik wel bij veel paarden ervaren heb is dat een myler (lvl1) bitje vaak erg positief ontvangen word.

die mag je ook altijd uitproberen voordat je hem aankoopt.
dus ik zou gewoon even informeren bij de lokale ruitersportzaak die die bitjes verkoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:12

Of een of ander argentaan of aurigan bit, liefst niet al te dik.
als je er niet uitkomt, raadpleeg dan eens Paul Versluis, die ooit bij Myler werkte, hij heeft een zogenaamde "bittenbank".

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:27

Nageeflijkheid hoort niet een doel te zijn, heb je les met je paard? Welk bit voor een paard het beste is is heel individueel, zodra je eenmaal min of meer normaal met dit model kunt rijden zou ik eens rondkijken of een ander model niet beter bij het paard past. Maar een ander bit erin is wel heel makkelijk, het is alleen geen oplossing. Aan les, de rug, tanden en het zadel laten controleren heb je veel meer. Succes.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:31

ik ben het met je eens Hestejente, echter...
een bit kan wel degelijk heel erg veel verschil uitmaken.

sommige paarden verdragen geen druk op hun tong, of juist geen druk op de lagen. En sommige willen absoluut niet dat er "iets" tegen hun verhemelte aan prikt.

maar een bit alleen is inderdaad meestal niet de oplossing, er kan een heleboel meer aan de hand zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:35

Een bit zorgt niet dat je paard nageeflijk wordt, dat doe jij.

Dubbelgebroken is niet perse zachter, dat is per paard verschillend en ligt aan de vorm van de mond.
Probeer eens een enkel gebroken bitje van koper of een menging, bv aurigan of argentan, liever wat dunner dan te dik, dat is in de meeste gevallen (in tegenstelling tot wat beweerd wordt) juist scherper en ongemakkelijk voor het paard.

Is je paard wel los in zijn hals en rug? Een paard wat stug in de mond is heeft vaak rug of nekklachten, dus laat daar eerst eens naar kijken.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:37

mijn ervaring is inderdaad ook dat een dikker bit zeker niet altijd finer is voor het paard.
een myler is inderdaad erg dun, maar word heel vaak goed ontvangen door paarden.

Ik ken eigenlijk nog geen enkel geval dat er niet fijn mee wegliep. (tenzij de oorzaak inderdaad elders in het lichaam lag, of aan de ruier)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 01:31

lillybee schreef:
ik ben het met je eens Hestejente, echter...
een bit kan wel degelijk heel erg veel verschil uitmaken.

Ja, weet ik, en mijn paard weet dat ook ;) Het ligt er wel maar net aan hoe er aan dat bit gesjord wordt he, als we paarden nageeflijk gaan trekken is het om het even of we dat met een leren bit of met prikkeldraad doen. Even gechargeerd natuurlijk.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 05:12

dan kun je beter meteen een stang en trens inhangen, succes verzekerd. ;)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 12:22

suleilitha schreef:
Aladinnetje, een bit is niet om een paard nageeflijk te rijden, dit doe je met zit en beenhulpen en niet met een bit..

dat weet ik ook wel maar alleen met beenhulpen en zit gaat een paard toch niet mt zijn hoofd omlaag?:S
dan loopt hij gewoon goed voorwaarts met zijn hoofd omhoog en dus niet aan de teugel.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 12:26

anneliesdj schreef:

Dubbelgebroken is niet perse zachter, dat is per paard verschillend en ligt aan de vorm van de mond.
Probeer eens een enkel gebroken bitje van koper of een menging, bv aurigan of argentan, liever wat dunner dan te dik, dat is in de meeste gevallen (in tegenstelling tot wat beweerd wordt) juist scherper en ongemakkelijk voor het paard.

Is je paard wel los in zijn hals en rug? Een paard wat stug in de mond is heeft vaak rug of nekklachten, dus laat daar eerst eens naar kijken.

als ik hem aan de teugel wil hebben dan probeert hij daaronder uit te komen door achterom te kijken naar liinks of rechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:43

Hoe doe jij het dan Aladinnetje, met je handen ofzo? Het is de bedoeling dat je een paard van achteren naar voren rijdt, en hem als het ware naar je hand toerijdt.
Wat zegt je instructeur ervan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:07

lillybee schreef:
dan kun je beter meteen een stang en trens inhangen, succes verzekerd. ;)

Past niet in z'n mond ;)

Aladinnetje, even serieus. Eerst moet het paard voorwaarts zijn,actief en aan het been. Wanneer hij eenmaal doorloopt vang je die energie op. Met je zit en met een klein beetje ondersteuning van de teugels. Door met je teugels een soepel contact te onderhouden. Dat houdt zoals ik het geleerd het in: wanneer je paard op de voorhand dreigt te gaan vallen geef je een klein kneepje met je hand en dan weer loslaten. Anders gaat hij hangen en dat is niet de bedoeling.

Wanneer je paard onder wat jij van hem vraagt probeert uit te komen betekent dat dat je nog het één en ander te doen hebt aan rechtrichten en aan zijn rug en gebit en je zadel en rijstijl checken. Met een ander bit ga je het niet oplossen. Probeer anders eens zonder bit, gewoon teugels aan een stalhalstertje (aan de ring onder de kin, niet aan de zijkant), dan weet je gauw genoeg of het probleem ligt waar ik denk of waar jij denkt dat het ligt ;)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 13:18

suleilitha schreef:
Hoe doe jij het dan Aladinnetje, met je handen ofzo? Het is de bedoeling dat je een paard van achteren naar voren rijdt, en hem als het ware naar je hand toerijdt.

die zegt hetzelfde als jullie.
ik weet ook dus wel dat van dat achter naar voren rijden maar dan wil hij bij mij alsnog niet aan de teugel.. het probleem ligt ook bij mij trouwens want bij de instructrice loopt ie prachtig voorwaarts en aan de teugel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:20

En dus moet je het probleem bij jezelf oplossen en niet bij het bit ;) Ik neem tenminste aan dat je instructrice 'm dan met hetzelfde bit rijdt als jij en niet met een of ander wonderbit, anders mag je me vertellen welk want dan wil ik het ook.
Sowieso vind ik dat nageeflijkheid niet een doel hoort te zijn. Eerst wil je een actief en ontspannen paard. Het klinkt heel stom maar wanneer ik les heb (niet op mijn eigen paard, maar op de lespaarden, en nu de laatste tijd op een verkooppaard, van mijn instructrice) hoor ik regelmatig: "hij hoeft nog niet nageeflijk hoor, ga eerst maar eens rijden!" En dat weet ik maar ik vraag er niet om. Paard wordt netjes gereden (niet persé door mij, maar door de mensen die er op mogen en scherp in de gaten worden gehouden. Hij moet namelijk nog wel verkocht) en daarom geeft hij ook makkelijk na wanneer je gewoon fatsoenlijk rijdt. Zonder dat je daar wat voor hoeft te doen. Behalve dus gewoon achterkant erbij, ontspannen en wat opvangen. Hoe veel je van dat alles nodig hebt verschilt per paard en dat moet je leren aanvoelen. Paard waar ik nou les op krijg is veel hyperder (en heeft ook heel veel meer sportpotentie) dan mijn eigen ros. En door het verschil te voelen leer je doseren en leer je dus rijden. Daarnaast: waar haal je het idee vandaan dat een paard alleen met z'n hoofd naar beneden kan nageven? Juist in de klassieke en in de hogere moderne dressuur wordt meer oprichting gevraagd. Ga nou niet zeggen dat die paarden niet netjes nageven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:59

Aladinnetje schreef:
anneliesdj schreef:

als ik hem aan de teugel wil hebben dan probeert hij daaronder uit te komen door achterom te kijken naar liinks of rechts.

Dan heb je hem wss niet actief genoeg. Let eens op hoe je instructrice rijd, wss met veel been.
Een paard wat goed ingereden is wordt nageeflijk als de ruiter contact heeft en zijn been aandrukt.
Sjorren en trekken is helemaal niet nodig, hooguit wat spelen om een wat stugger paard of verkeerd gereden paard in de juiste richting te helpen. Been en zit zijn te allen tijde het belangrijkst, dus begin daarmee.

Een bit kan wel verschil maken als het te dik is, te dun, te smal, een verkeerde vorm heeft of als het paard allergisch is voor bepaalde materialen. In het laatste geval krijg je een paard wat niet ophoud met schudden, ook als je er niet op zit, bij de andere merk je het meestal zodra je de teugels oppakt, paard steekt zijn neus naar voren en pakt het bit, gaat schudden of duikt ver achter de teugel om de druk maar niet te hoeven voelen. Maar uiteraard verschilt dat per paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:59

Aladinnetje schreef:
suleilitha schreef:

die zegt hetzelfde als jullie.
ik weet ook dus wel dat van dat achter naar voren rijden maar dan wil hij bij mij alsnog niet aan de teugel.. het probleem ligt ook bij mij trouwens want bij de instructrice loopt ie prachtig voorwaarts en aan de teugel.

Zou je eens een filmpje kunnen maken van jouw rijden en haar rijden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:19

Zo'n filmpje lijkt mij ook interessant :j Wie weet kunnen we zo beter zien wat TS bedoelt :)

Annelies, als het paard bij de instructrice heel anders loopt blijf ik toch denken dat het bit niet zo'n heel groot probleem zal zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:33

O nee ik denk ook niet dat het daaraan ligt, 't was meer om aan te geven dat bij een paard wat het bit niet ligt andere problemen hebt dan wat zij omschrijft.
En dat klinkt mij echt naar een paard wat niet voldoende actief gereden wordt en waar teveel in de mond gezeten wordt.
Bit wisselen lijkt me in dit geval totaal niet relevant en zal het probleem ook niet door verdwijnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:35

O, zo. Dan snap ik het nu :)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:37

[/quote]
Zou je eens een filmpje kunnen maken van jouw rijden en haar rijden?[/quote]

dat vind ik best een goed idee! ik heb een digitale camera die ook kan filmen, ik ga mijn beste vriend lief aankijken en vragen of hij ons wil filmen want hij weet hoe de camera werkt. ik hoop trouwens dat zij het ook goed vindt om op aladin te rijden en dan gefilmt te worden. :D

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:10

Ik had eerst ook een dubbel gebroken bitje, maar merkte dat ze door me ophoudingen heen ging lopen, wat ik ook probeerde.
Dus nu heb ik een enkel gebroken, en met deze komen je ophoudingen wat beter door
( teminste zo ervaar ik het )