privéles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

privéles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:52

Hee allemaal !

ik rij nu al een poosje met mijn paard in een les, waar ruiters rijden van mijn niveau.
Maar ook een hele goed ertussen.

ik kom werkelijkwaar geen steek vooruit.

nu is mijn paard nog niet helemaal los in zijn rug, maar afspraak met de osteopaat is al heel dichtbij.
maar, ik kan maar niet duidelijk maken aan mijn paard wanneer hij opmoet houden met klieren. Nu kan ik hem wel een tik geven met de zweep, maar dit heeft altijd een bok als gevolg en daarna sjeest hij weer vrolijk verder.

ik weet niet, maar misschien is privé les een idee, dat ik echt eens de volle aandacht krijg en eens goed uit kan zoeken wat het probleem is?

ik heb veel gelezen en filmpes bekeken en ik heb ook al ontdekt dat ik heel veel op de teugels rij in plaats van met mijn benen.

vinden jullie dat ik privé les moet hebben?

sporter

Re: privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:53

Als je de mogenlijkheid hebt zeker doen!

Charlie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:55

Ach, moeten is een groot woord hoor! ;)
Maar van privéles van een goede instructeur/instructrice wordt je over het algemeen niet slechter...
Je hebt even de volle aandacht en als je iets 'verkeerd' doet, kan de instructeur/instructrice daar meteen op ingaan.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:57

Privéles is altijd goed, dus waarom niet?! :) Als je weet dat ze last van d'r rug heeft, zou ik toch even stoppen met rijden totdat je de ostheopaat er bij hebt gehad! Voordat je meer schade aanricht, je paard geeft toch duidelijk aan dat het niet helemaal goed is. ;)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 17:00

nou, ik kan nog niet helemaal onwil en echt last hebben van iets onderscheiden.

het klinkt enorm stom,
maar hij kan soms zo gesloten zijn, dat ik niet zeker weet of hij me voor de gek houd of niet.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:02

MOETEN is een erg groot woord !! :o,

maar persoonlijk zou ik het je wel aanraden,
ik had ook prescies dat wat jij nu hebt,
je komt niet meer verder, en gaat het steeds minder leuk vinden,

ik heb toen ook de stap gezet om priveles te nemen, en whala, ik begrijp het paard veel beter, je krijgt dan door dat jou paard NIET aan het klieren is, maar dat degene bent die het paard daarin leid, sorry ik bedoel het zeker niet aanvallend, of wat dan ook, want ik had prescies hetzelfde eerlijk waar, maaar met die lessen letten ze dan zo goed op je, dat je ook alle puntjes op de 'i' kan zetten, en dan kom je zoveel verder,

ik zou wel gaan voor een instructrice die zelf nog wel paardrijd en wedstrijden rijd, en een hoog niveau loopt, want daar heb je veel meer aan, :D

veel succes met de stap,
en het werkt echt, geloof me,
ga niet om de prijs denken want het is nu eenmaal duurder, en je kan wel bij een 'goedkopere' lesgever of manege rijden maar blijf je altijd haken in waar je nu zit, en die mensen beginnen altijd vooraan omdat ze jou en je paard niet kennen, dus neem gelijk de juiste beslissing

succes !!! :D

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:04

IloveAlfriee schreef:
nou, ik kan nog niet helemaal onwil en echt last hebben van iets onderscheiden.

het klinkt enorm stom,
maar hij kan soms zo gesloten zijn, dat ik niet zeker weet of hij me voor de gek houd of niet.

Zolang je daar niet zeker van bent, zou ik eerst zorgen dat lichamelijke problemen zijn uitgesloten! Wanneer dit het geval is moet je kijken of het rijtechnisch ergens zit.

Ik dacht ook altijd dat een paard je voor de gek kon houden en dat de mijne dat ook deed. Achteraf blijkt het toch rijtechnisch te zijn en ook vanuit de rug te komen. Nu krijg ik les in rechtrichten en merk ik ook dat het een stuk beter gaat en dat dit ook weer helemaal goed gaat komen. Maar laat er asjeblieft eerst lichamelijk 's naar kijken voordat je verder gaat. Een tijdje stoppen totdat die dingen zijn uitgesloten kan zoveel meer jaren plezier geven! Het zou zonde zijn als je te lang doorgaat..

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 17:04

@Misty
ja, ik vind het ook steeds minder leuk idd !
maar ik word steeds kribbeger en tik hem ook sneller met de zweep.
ben blij dat je dat herkent. ik doe ook zulke kleine STOMME dingen fout. Terwijl niemand me daar ooit op wijst!
privé les is idd duur, misschien moet ik een baantje zoeken. Dat heb ik er wel voor over dan.

bedankt, zal even rondkijken !

Helmpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:06

Als je de kans hebt moet je het zeker doen, het is toch eens leuk om uit te proberen en zo kom je ook niet verder. Met priveles zien ze iedere stap (niets ten nadele van een goede intructeur die meerdere ruiters begeleid)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:11

Als je twijfelt of je je paard goed kan inschatten of niet en je ervaart wat problemen, dan is privéles nooit slecht.
Wel is het belangrijk een instructeur/instructrice te vinden wiens methode zowel voor jou als je paard werkt en dat kom je alleen te weten door te proberen.
Ik volg nog steeds privéles, ook al rij ik geen wedstrijden. Je leert er meer probleemoplossend werken/rijden.
Ik heb 2jaar terug geluk gehad dat ik meestal maar met 2 in de groepsles van de club was, soms alleen en soms met 3. Daar heb ik echt veel geleerd, ik vind met 2 leuker omdat op je eentje een uur les echt wel intensief en zwaar kan zijn (zowel voor jezelf als je paard) en als je met iemand die net wat beter rijdt dan jij, je veel kan leren van te kijken en te luisteren.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:13

Je moet zelf weten wat je doet. Maar ik vind priveles wel fijn, ik heb dat iedere week een half uurtje. De instructeur heeft dan de aandacht helemaal bij jou en je paard. Het ligt dan natuurlijk ook wel weer voor een deel aan de instructeur of het ook nut gaat hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:14

Van privé les leer je idd veel meer.. alles wat je fout doet word gezien en je krijgt gewoon een uur de volle aandacht.

Zoek een deskundig iemand waar je een goede klik mee heb (dat vind ik persoonlijk veel belangrijker dan hoeveel paarden ze naar het Z gereden heeft)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 17:24

met andere woorden: neem privéles ! :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:27

Desnoods om de week als het te duur is om elke week te doen. Je leert er zo veel meer van. Wat overigens ook belangrijk is is goede instructie. Er zijn er heel veel die les geven maar een stuk minder die dat ook goed kunnen. Dus als je het gevoel hebt niet genoeg te leren zou ik ook eens om je heen kijken naar een ander, desnoods een proefles om te kijken of er verschil is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:35

of 3 kwartier of half uur les. dat scheelt ook in prijs. Verder hoeft goede instructie niet duur te zijn. Zelf heb ik 2 intructriece's gehad (1 heb ik nu nogsteeds ) voor de ene betaalde ik 15 euro voor 3 kwartier (zij had diploma's zelf wedstrijd ervaring en reed ZZ-licht) voor mijn nieuwe instructrice betaal ik 20 euro voor 3 kwartier maar zij moet van redelijk ver komen dus is dat ook deel reiskosten. van mijn nieuwe instructrice weet ik nog niet heel veel. (komt omdat ik nog maar 2 lesjes heb gehad maar het beviel wel echt top!)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:09

ja, dat kan ook nog.
het stomme is dat doordat het in de les nooit echt lekker loopt. Het ook meestal niet goed lukt, en mijn paard dus ook niet moe is ofzoo. :+
ik zal zoeken.
zijn er goede instructrices in het noorden van nederland? Die niet al te prijzig zijn natuurlijk..xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:38

vraag eens rond bij stalgenoten of open een topic op bokt dat je een instructrice zoek. Mijn huidige instructrice heb ik ook via bokt

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:50

Misschien is zitles iets voor jou.
Je zegt zelf al dat je veel op de teugels rijd en weinig met je zit en benen.
Met zitles krijg je nou juist te leren hoe je met je zit en houding kan werken end aardoor het paard minder belast in de mond.
Mijn houding was ook belabberd en heb nu een aantal zitlessen gehad maar kan wel degelijk verschil merken.
Mijn paard loopt een stuk fijner nu ik weet hoe ik moet zitten.
Nog niet helemaal goed maar de vooruitgang zit er in.
Ze komt beter over de rug zet haar achterhand er beter onder enze heeft ermeer zin in.
Misschien is dat een optie voor je en als je dat goed hebt dan priveles nemen.
Priveles leer je altijd meer van dan groepsles.
Spreek uit eigen ervaring.
Heb nu twee lesgevers prive en dat gaat super.
De een werkt aan het paard en mij als combinatie en de ander werkt aan mijn houding en zit.
Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen te betalen.
Ik rij om de week bij de een en om de week bij de ander dus eens in de twee weken heb ik les van de zitles en eens in de twee weken normale les.
Rij dus elke week les.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:35

Ik heb maar 1 of 2 keer ooit prive les gehad, wat bij mij veel meer helpt is steeds tijdens de groepsles de aandacht vragen door te zeggen wat er niet lukt en dan vragen of de instructrice even mee wil kijken. Of als je een aanwijzing krijgt meteen proberen en dan vragen of het beter gaat, of aangeven waarom iets je niet lukt. Veel vragen en desnoods na de les even blijven plakken om na te bespreken. Ik ben van mening dat een goede instructrice concrete aanwijzingen geeft en je stap voor stap helpt als je tegen problemen aan loopt, en je ook even apart neemt als het echt niet lukt (bijvoorbeeld even op de volte). En als ik die aandacht niet krijg, dan vraag ik er zelf om. Dat ging trouwens niet gelijk, maar durfde ik pas toen ik met ons eigen paard les kreeg en ook op wedstrijd ging en ik wel wilde dat ik in de les wat op stak en ook dat ik per keer steeds wat vooruitgang boekte.

Ik ben het trouwens niet met misty2001 eens wat betreft eisen waar een goede instructrice aan moet voldoen, didactische kwaliteiten zijn niet gekoppeld aan ook zelf goed kunnen rijden. Ik ken zat instructeurs die zelf heel goed en op hoog nivo rijden, maar echt bagger lesgeven. Ze kunnen wat ze beheersen niet overbrengen op de ruiter. En ik ken ook instructeurs die maar matige ruiters zijn maar super les kunnen geven omdat ze gewoon alles zien wat je doet en er meteen bovenop zitten. Zelf een topruiter zijn zegt dus echt niet alles over les-geef kwaliteiten.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:15

jaa, zal ik doen!

mijn paard is ook naar de osteopaat geweest. Daar heb ook een topic over geplaatst, misschien dat jullie daar op willen reageren? Ik zal ook gaan informeren naar instrictrises.
maar ZITles? ehh, dat zou wel handig zijn maar ja hoe moet ik daar een instructrise voor vinden die mij daarmee kan helpen?

bedaankt!