problemen met onze pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anet

problemen met onze pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:20

hallo
Wij hebben vorige maand voor mijn dochter haar twaalfde verjaardag als verassing een E pony (ruin) gekocht van 11 jaar.
Vanaf het begin kreeg ze prive les en het ging elke keer erg goed, de trainer zag wel dat ze weinig ervaring heeft 4 jaar gereden op de manege) en hij vond de pony wel erg groot voor haar.
Elke keer als zij in gallop wil gooid de pony haar eraf, hij bokt een paar keer, waardoor zij bang word, teugeltjes iets laat vieren, knietjes omhoog en de pony gaat er van door en in een bocht krijgt hij haar er wel af, hij trapt dan ook nog even na. Dat is nu 3 x gebeurt en bij de laatste keer had ze nogal wat verwondingen dus ze durft nu natuurlijk ook niet meer.
De pony is verder zo braaf, in draf, longeren, in de wei met borstelen etc.
Nu komt het frustrerende: De pony wouden we weg doen, komen er 3 kijkers kijken, kind van 12, 11 en nog een kind van 12, wel iets groter dan mijn dochter en die rijden er zo netjes op weg, ook in GALLOP!!!!
We balen daar behoorlijk van, want waarom lukt dat met haar nu niet? Moeten we hem gewoon weg doen of nog een kans geven?
Zijn daar mensen voor die je daar mee kunnen helpen? Ik hoop dat ik hier een oplossing vind
gr Anet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:23

hoe gaat ze op andere pony's in galop?
is het een idee om de galop bij jullie dier eerst te laten zitten en je dochter op andere paarden laat galloperen?
als ze dan daar goed de hulpen voor kan geven,goed kan blijven zitten dan pas weer op de eigen pony proberen?
kan wel zijn dat ze niet goed zit of het dier hinderd waardoor hij gaat bokken?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:24

wat jammer dat het kennelijk niet goed klikt tussen de pony en uw dochter. Ik zou er denk ik ook voor kiezen om de pony te verkopen voordat er serieuze ongelukken gebeuren. Dit is natuurlijk niet goed voor het vertrouwen van uw dochter en het plezier dat ze aan ponyrijden zou moeten beleven.

wellicht kunt u beter uitkijken naar een meer betrouwbare pony, met advies van uw instructeur of manege.

succes ermee!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:27

tja als je dochter al verkrampt bij het aanspringen ( wat waarschijnlijk is na zulke ervaringen) voelt de pony dat meteen aan en neemt haar dus "te grazen" een ander kind wat niet van zijn "kunstjes" weet zal er mss ontspannender opzitten en dus ook niets "uitlokken". ik denk dat het verstandig zou zijn om de pony ( tijdelijk) door te laten rijden door iemand die hij er niet zomaar afkrijgt en ook het nivo hiervoor heeft. je dochter zou ik darentegen gewoon lekker laten rijden zonder te galloperen... vertrouwen komt dan later wel weer terug. succes! en ps: vind een e-pony voor een onervaren meisje van 12 ook wel wat "groot" maar dat is niet je vraag ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:28

Ik ben het eens met juval. Misschien kijken naar een betrouwbaardere pony. Misschien is je dochter onzeker, wat de pony voeld en daarom haar eraf bokt.

Soy

Re: problemen met onze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:06

Ja ik denk dat het net iets té is voor uw dochter. Dat ze nu bang is in gallop, zich verkramp en dat de pony dat allemaal door heeft en denkt : oke dan niet! Ze moet wel vol vertrouwen er op stappen natuurlijk! Misschien moet ze eerst nog beter les in goed in gallop zitten enz. op andere pony's krijgen!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:10

Misschien kan d'r iig even iemand op die 't beestje in galop even door kan rijden, misschien ook even aanpakken zo nodig.
Bang zijn, teugels los en knietjes optrekken is voor een pony één mini-bokje en 't kind ligt in 't zand. 'T gedrag kán veranderen
door iemand die er even goed op doorrijd of door het feit dat uw dochtertje even blijft zitten tijdens de galop en dit enkele keren volhoud.
Dan ben ik ook van mening, geheel offtopic, dat maarzo een pony kopen harstikke leuk is natuurlijk, maar een beetje een sprong in 't diepe...
de klik kan d'r wel/niet zijn, hoe is 'ie met rijden, dat soort vragen branden dan nog wel..
Maar dat terzijde! ;)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:13

Ik heb hier jaren terug hetzelfde beleefd met een haflinger voor mijn dochter die toen 9 jaar was. Ze had daarvoor 2 jaar op een shetlanderboef gereden.
De haf bokte mijn dochter er regelmatig af en de lol was er voor haar ineens helemaal af. Ik heb deze pony uiteindelijk verkocht.

De vertrouwensband tussen jouw dochter en de pony heeft denk ik al een behoorlijke deuk opgelopen.
Als jouw dochter het wel ziet zitten om weer op te stappen zou ik goede begeleiding zoeken.

Ik zou ,als jouw dochter bang is geworden voor de pony, deze pony verkopen en evt. een kleinere leuke pony terug kopen.
Die andere meiden hadden waarschijnlijk meer rijervaring en waren niet bang en dat had de pony uiteraard gelijk door.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:02

Jammer genoeg gebeurt dit veel te vaak: voor een kind een pony kopen "op groei" maar daarbij vergeten dat het kind het moet doen en dus het lef en de kracht moet hebben. De overstap van een manegepaard naar een eigen is al groot en als dan het formaat ook niet klopt en het kind ontwikkelt een angst dan is verkopen eigenlijk de beste oplossing. Die andere kinderen hebben die angst niet en dus wel het lef en de pony haalt zich dan niet zo snel iets in het hoofd. Begin met een eigen pony met een kleinere, meer op maat waar het kind het vertrouwen in krijgt en mee op pad durft.....beter dan te klein dan te groot omdat ze "er anders zo snel afgroeien".... schoenen koop je toch ook op maat en niet alvast wat groter omdat ze later misschien die maat zullen krijgen?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:59

Eh, een pony wordt op lengte gekocht van het kind en niet op leeftijd. We kunnen niet zeggen dat de pony te groot voor haar is, we weten niet hoe groot het meisje is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:02

gewoon een goede instructeur zoeken die jouw dochter leert rijden..... als andere kinderen er zo mee wegrijden is er met de ponie weinig mis

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:34

Misschien is het een optie om het aan de longeerlijn te proberen?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:51

YRT => RT-P