blijft galoperen (niemand een oplossing)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

blijft galoperen (niemand een oplossing)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 18:54

hoi Bokkers,
fijn dat jullie de moeite nemen om dat even te lezen.

mijn vriendin heeft een onzend leuke merrie gekocht. Nu heeft zei haar gekocht als gezeltsschaps pony voor haar paard en vroeg ze aan mij om haar te gaan rijden en daar zeg ik geen nee tegen.

nu mijn probleem:
ze loopt heel netjes. Maar het probleem zit het in de galop. Op het moment dat ik terug wil naar de draf vertikt ze het ze blijft geloperen en ze wil niet meer terug. Je kan haar tegen houden tot dat ze stilstaat dan galopeerd ze stilstaand nog even door en dan stapt ze weg als je dat weer aan wil draven gelopeerd ze gelijk weer aan.

De overgangen van stap naar draf of van draf naar stap doet ze uitstekend. Ze reageerd goed op je been en als je haar tegen houd. Aan de longeerlijn gelopeerd ze ook zo aan en komt ze wel zo terug. Op stem reageerd ze wel maar niet als ze terug moet naar de draf. Blijven geloperen helpt niet want dan krijgt ze haar zin en ze loopt zichzelf helemaal kapot (al geprobeerd). Les heb ik niet omdat ik recreatie ruiter ben en gewoon voor mijn lol rij hier hoef ik dan ook geen reacties over. De merrie is 13jaar.

hopelijk weet hier iemand een antwoord op
alsvast bedankt

amazone77

Re: blijft galoperen (niemand een oplossing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:59

misschien dat je eens het tempo in de galop vaker moet veranderen,even stevig doorgaloperen en daarna proberen op stem en zit een terug te krijgen in arbijds galop,en dit zo een paar keer proberen,en als je de mogelijkheid hebt om te rijden in een bak dit dan het liefst op een volte te proberen.

en natuurlijk uitgebrijd belonen als ze doet wat je van haar vraagt.
misschien nu nog erg vervelend,maar hopelijk gaat het kwartje snel bij haar vallen.

is ze niet angstig als je galopeerd?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:00

Heel veel overgangen rijden, dus eerst van stappen halt houden dit regelmatig doen en ook vanuit draf terug naar stap en halt houden.
Zodra je merkt dat ze onrustig word tijdens het draven terug naar stap en weer halt houden.
Dit blijven vol houden en voorlopig totdat je merkt dat ze hier goed op reageert voorzichtig weer eens een galop proberen.

Dit heeft bij mijn merrie erg goed geholpen en er gaat wel wat tijd in zitten denk aan dagen zoniet aan weken....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:01

Enheb je al geprobeert of in galop haar aan het werk te zetten en gewoon een tijdje te galoperen, figuren sturen, overgangen naar verschillende galop tempo's, voltes sluiten en openen, en als je voelt dat je de controlle hebt een overgang terug, doet ze dit belonen. Misschien kun je ook meerdere stukjes galop gan meepakken op den duur. Het is iets wat ze leuk vind en opzich geen verkeerde gang om oefeningen in te doen. Probeer haar wel echt aan het werk te zetten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:05

Ik heb een aantal pony's met dat probleem gecorrigeerd, en idd diegenen die willen lopen, mógen van mij lopen. Maar dan wél in een tempo dat ík aangeef. Meestal ging ik dan naar buiten naar een bos in de buurt dat heeeel lange paden heeft, en dan maar schakelen. Niet zachter? Dan harder. Op een gegeven moment krijgen ze het door en vooral als ze moe beginnen te worden, en dan kan je je basis terugpakken ook in de bak met idd heeel veel schakelen, schijnovergangen en kleine figuren, en uiteraard heeeeel veeel belonen op stem als ze het goed doen. Buiten vind ik zelf heel erg fijn omdat je dan de ruimte hebt, moet je uiteraard er niet eentje hebben die je eraf bokt, dus ik deed dat alleen als ze verder braaf waren, anders ging ik de bak in.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:13

Ik zou inderdaad als eerste proberen veel overgangen te rijden, te beginnen met maar een paar galoppassen, en dat steeds uit te breiden.
Je zou ook kunnen proberen de 'one-rein-stop' aan te leren. Daarmee leer je je paardje aan om op lichte teugeldruk zijn hoofd naar je toe te draaien. Dit is een soort noodstop waarmee je haar zonder veel geweld te hoeven gebruiken in een positie kunt krijgen waarin ze gewoon écht niet verder kan rennen.
Maar zoals ik al zei: dit is een noodstop, het is dus niet de bedoeling dat je dit elke keer gaat gebruiken om haar terug naar draf te krijgen ;)
Je kunt ook proberen om de reactie op je stem te verfijnen, zorg dat je heel veel oefeningen met stem begeleidt en je de stemhulp 'hooo', of welke stemhulp je voor het terugnemen ook wilt gebruiken, ook in de galop kunt meenemen.
Laatst bijgewerkt door Merel_93 op 11-10-09 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:15

zorg dat je ingalop het tempo hout dus wil het paard een ren galopje wil jij langzaam! wil je paard rustig galopje leg jij het tempo hoger! rij veel figuren en maak het haar in galop moeilijk! en niet haar laten bepalen wanneer ze dan mag stoppen!

en ookal ben je recreatie ruiter zou toch ook les gaan volgen! weet niet waar je vandaan komt maar ook daar zullen wel goedkopere instructrieses te vinden zijn

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:18

Je zegt nu zelf al , ik heb een probleem met mijn paard, en je zegt er ook al bij dat je recreatief rijdt met je paard.
Das allemaal heel mooi en daar is helemaal niks op tegen, maar als je zo'n probleem wil gaan oplossen zal je toch echt wel met stevige truukjes naar voren gaan komen, en met truukjes bedoel ik echt niet we gaan eens dit of dat proberen, nee je gaat dus beter , rijtechnisch juister moeten gaan rijden, want het probleem zit echt niet bij het paard, het probleem zit hem echt wel bij de ruiter, die onvoldoende kan rijden voor dit paard, dus er is maar één oplossing en dat is echt wel les nemen, niet zomaar meerijden in de manègeles, nee neem privéles zo kan je je rijstijl beter gaan afstellen op jouw paard en is er mssn kans dat je het zelf opgelost krijgt.
Als je alleen zelf wat gaat uitproberen door de goedbedoelde tips hier te gaan proberen , zou het best kunnen zijn dat je probleem er alleen maar erger door gaat worden.
Het is echt onmogelijk, hier tips te gaan geven , zolang we jouw rijervaring niet juist kennen, we het paard niet kennen, en dan de reacties op elkaar niet kunnen zien.
Neem dus les, ook recreatief rijden behoord echt wel goed rijden te zijn, het zal jouw plezier in het rijden alleen maar vergroten, alsook jouw veiligheid.

Niene06 schreef:
hoi Bokkers,
fijn dat jullie de moeite nemen om dat even te lezen.

mijn vriendin heeft een onzend leuke merrie gekocht. Nu heeft zei haar gekocht als gezeltsschaps pony voor haar paard en vroeg ze aan mij om haar te gaan rijden en daar zeg ik geen nee tegen.

nu mijn probleem:
ze loopt heel netjes. Maar het probleem zit het in de galop. Op het moment dat ik terug wil naar de draf vertikt ze het ze blijft geloperen en ze wil niet meer terug. Je kan haar tegen houden tot dat ze stilstaat dan galopeerd ze stilstaand nog even door en dan stapt ze weg als je dat weer aan wil draven gelopeerd ze gelijk weer aan.

De overgangen van stap naar draf of van draf naar stap doet ze uitstekend. Ze reageerd goed op je been en als je haar tegen houd. Aan de longeerlijn gelopeerd ze ook zo aan en komt ze wel zo terug. Op stem reageerd ze wel maar niet als ze terug moet naar de draf. Blijven geloperen helpt niet want dan krijgt ze haar zin en ze loopt zichzelf helemaal kapot (al geprobeerd). Les heb ik niet omdat ik recreatie ruiter ben en gewoon voor mijn lol rij hier hoef ik dan ook geen reacties over. De merrie is 13jaar.

hopelijk weet hier iemand een antwoord op
alsvast bedankt

o0eefje0o

Re: blijft galoperen (niemand een oplossing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 07:16

dan kom ik weer even kort door de bocht ben ik bang! lees net ook je bericht geschiedenis dat je van je instructriesche je paardje met een tiedeman moet rijden. en of je daar dan wedstrijd mee mag starten!

dan volg je toch wel les? kan jou instructrice je dan met dit probleem ook niet helpen?