Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bitloos rijden dus. Je paard accepteerd het bit niet. En bitloos volgt ze je hand mooi. What's the problem ?
tienus_amigo schreef:Ik weet het even niet meer, mijn paard schud ontzettend met haar hoofd tijden het rijden, dit doet ze alleen als ik met bit rijd, zonder bit schudt ze niet en volgt ze mijn hand. Met bit wil ze niet zakken en begint ze ontzetten te kauwen, te schudden en soms ook te knarsetanden. Ze houd der hoofd niet langer dan 2 seconden op dezelfde plek en ze laat duidelijk merken dat ze het niet fijn vind. (ze schud alleen als er druk op het bit komt).
tienus_amigo schreef:je slaat de spijker op zijn kop ellepel, zo lijkt het inderdaad ja, ze schuimt/kwijlt ook veel, ze schuimt ook zonder bit,
Ze staat wel op stal, ze heeft zomers steeds de hele dag op het land gestaan, en nu staat ze overdag een paar uurtjes in de paddock. in haar stal staat ze op stro, ze krijgen kuil, hooi en brok, allergisch ergens voor zou dus kunnen,
ik kom ook veel punten tegen die in het rijtje staan van paarden die scheef zijn, namelijk
Typische problemen en verschijnselen bij een niet-recht gericht paard zijn o.a.:
Naar één kant buigen en de andere kant moeilijk
Ongelijke teugeldruk
Niet vierkant halthouden
Het hoofd dat verkeerd kantelt (soms)
Schudden met het hoofd
Schuin achterwaarts gaan
Niet voorwaarts zijn
Tandenknarsen
maar hoe krijg je haar dan weer recht?? welke oefeningen zijn daarvoor belangrijk?