Paard pakt bit vast in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanii

Paard pakt bit vast in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 10:33

Hallo!
Heb me 3-4 jarig paard ingereden en het gaat nu echt super, ze loopt geweldig en pakt alles goed op.
Heb volgende week me 1e wedstrijd in de B, maar nu zul je zien dat alles mis gaat, en ja hoor.
Eergister ging ik rijden, ging allemaal heel goed, totdat ik op de linkergalop zat in de volte en ineenkeer pakt ze het bit vast en loopt ze zo tegen de afrasting aan of ze draait rechtsom of ze loopt gewoon kei hard door.
Nu is mijn vraag waarom?
Ik heb me handen gewoon stil en doe er verder ook niks mee, en vul dit aan met been.
Ze begint nu wel meer verzamelt te galopperen, misschien dat het te moeilijk voor haar word?
Iemand toevallig tips?
Of heeft iemand dit zelf gehad en hoe los je dit op?
Heb ook geprobeert om buitenteugel gewoon op contact te houden en me binnenhand naar binnenbrengen, en met buitenbeen aanvullen maar ze reageert er nauwelijks op!
Het gebeurt meestal als ik net ben aangesprongen.
Alvast bedankt! :)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:09

Hoi Melani, ten eerste natuurlijk de standaard vragen. Is de tandarts al geweest? Ligt het zadel nog goed, ze kunnen erg snel groeien op deze leeftijd? Kan ze in draf of stap wel inbuigen op de linkerhand?
De meeste paarden als ze erg braaf zijn bij het inrijden komt de uitprobeerfase later. Als dit het geval is moet je heel streng en consequent optreden, soms iets harder dan je zou willen maar als je dit gedrag niet gelijk corrigeert wordt het alleen maar vervelender en kan het een erg langdradig verhaal worden. Hou vol en zet door. Vergeet niet te belonen bij gewenst gedrag. Wordt helaas te vaak vergeten.

Mellanii

Re: Paard pakt bit vast in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 08:05

Hallo!
Bedankt voor je reactie!
Uhm de tandarts is een paar weken terug geweest, en is helemaal gecontroleerd dus daar kan het niet aan liggen.
Het zadel ligt ook perfect.
Ze kan juist heel goed inbuigen op de linkerhand maar wat moeilijker op de rechterhand, maar wel super op de linkerhand! :)
Ik denk zelf dat dit haar uitprobeer fase is, maar het ging allemaal zo goed, en dan krijg je zoiets.
Het liefst zou ik gewoon ontspannen verder willen rijden zoals normaal maar denk dat ik nu toch wat harder moet gaan zijn dan?
En wat kan ik dan het beste doen?
Haar afstraffen en weer opnieuw proberen of gewoon negeren en bij gewenst gedrag belonen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:39

Sette schreef:
Hoi Melani, ten eerste natuurlijk de standaard vragen. Is de tandarts al geweest? Ligt het zadel nog goed, ze kunnen erg snel groeien op deze leeftijd? Kan ze in draf of stap wel inbuigen op de linkerhand?
De meeste paarden als ze erg braaf zijn bij het inrijden komt de uitprobeerfase later. Als dit het geval is moet je heel streng en consequent optreden, soms iets harder dan je zou willen maar als je dit gedrag niet gelijk corrigeert wordt het alleen maar vervelender en kan het een erg langdradig verhaal worden. Hou vol en zet door. Vergeet niet te belonen bij gewenst gedrag. Wordt helaas te vaak vergeten.

Onzin.. een paard probeert niet uit zoals je het hier beschrijft. En ook dit heeft niks met gedrag te maken.
Dit is een rijtechnisch verhaal.. even heel simpelweg gezegd: je paard is scheef.
Je moet dus zo gaan rijden dat je paard recht wordt in zijn lijf, en je uiteindelijk ook op 2 teugels evenveel druk hebt.
Dit kan ik niet zo via de pc uitleggen, maar hiervoor heb je echt begeleiding nodig mbt het rechtrichten van je paard..

Overigens.. het is heel normaal dat een jong paard scheef is, en dat hieruit problemen voortkomen als er niet recht wordt gericht..
En dáár hebben de meesten geen kijk/kennis van, en gaan die jonge paarden in de staak onder de noemer: uitproberen..
Niets is minder waar.. het is het 'vluchten' van de pijn die een dier voelt omdat de ruiter iets vraagt wat het paard lichamelijk niet kan. ;)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 11:22

Oke ik snap wat je probeert uit te leggen.
Ik krijg ook les maar dan doet ze het niet..
Maar dan rij ik ook niet thuis.
Maar waarom doet ze het dan nu pas?
Ik rij haar al 3 maanden, en zoiets heeft ze nog nooit gedaan?

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:47

Ik vind het jammer dat je mijn ervaring als onzin wegzet. Tuurlijk komt het rijtechnische deel er bij kijken en is het rechtrichten en op eigen benen leren lopen heel erg belangrijk.
Ik neem aan dat Melani dat wel weet ze rijdt immers M met haar andere paard.
Maar dan nog mag je zo'n aktie niet accepteren. Doe een stapje terug en ga van daaruit weer rustig verder.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 12:19

Dankjewel voor je reactie Sette! :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:01

M niveau van rijden zegt helemaal niks over het opleiden van jonge paarden, anders had ze geweten waarom haar paard zo doet.. en had ze de oplossing ook geweten: rechtrichten.

Je moet niet harder op gaan treden, je moet rijtechnisch je paard verbeteren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:12

Bit vast pakken, dan helpt het vaak om juist naar voor te rijden dat ze weer op het bit komt. Waarom ze het doet, dat zou ik zo niet kunnen zeggen.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:35

@femmefatale1: Ik werk op 2 springstallen waar voortdurend jonge paarden worden ingereden.
Dus ga me niet zeggen dat ik er niks vanaf weet :)
Van hun heb ik ook al tips meegekregen en dat is gewoon doorrijden en naar de kant waar ze niet op wil heen te sturen!
Ik wilde alleen weten hoe jullie erover dachten en of jullie nog meer tips hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:38

Volgens mij is er maar 1 remedie als ze het bit vastpakt en dat is meteen loslaten, dan geef je ze niks om vast te pakken. Het leuke is dat het vaak nog werkt ook ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:56

Mellanii schreef:
@femmefatale1: Ik werk op 2 springstallen waar voortdurend jonge paarden worden ingereden.
Dus ga me niet zeggen dat ik er niks vanaf weet :)
Van hun heb ik ook al tips meegekregen en dat is gewoon doorrijden en naar de kant waar ze niet op wil heen te sturen!
Ik wilde alleen weten hoe jullie erover dachten en of jullie nog meer tips hebben.

Tjonge jonge zeg.. voel je je aangevallen..?
Ik zeg alleen dat een bepaald niveau niks zegt over ervaring met jonge paarden, niet meer en niet minder..
Dus ik zeg ook niks over jou, want ik ken je niet.

Op springstallen zijn ze niet bezig met het dressuurmatig rechtrichten van jonge paarden.. en ik heb vroeger jarenlang op diverse springstallen gewerkt. Overigens stuur je die moeilijke kant op met je buitenteugel, en niet met je binnenteugel
Je begrenst met je rechterteugel en je rechterbeen.. want dat is de kant waar ze heen wilt uitbreken.. ;)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:04

Ja ik snap wat je bedoelt, maar je doet een beetje alsof alleen jou theorie werkt en wat de rest zegt of vind niks uitmaakt.
En ook niet alle springstallen zijn hetzelfde.. Maar bij mij zijn ze dressuurmatig echt super in orde.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:19

Ik val je niet aan, maar ik probeer alleen duidelijk te maken dat het probleem bij het paard ligt, in zijn bespiering en balans.
En het is niet mijn theorie... het is DE theorie..

Je paard is waarschijnlijk rechts gebogen van nature, rechtsom stappen en draven gaat best fijn, linksom is moeilijker.
Je paard heeft meer verbinding op de linkerteugel, en de rechterteugel heeft minder druk.
Rechtsom aangalopperen is moeilijk omdat het rechterachterbeen niet onder de massa wilt treden en hierdoor vaak in de verkeerde galop, linksom wil je paard uitbreken naar rechts en pakt de linkerteugel vast.. paard loopt weg over de rechterschouder.
Dus moet je daar begrenzen met je buitenbeen en buitenteugel.

Dus rechtrichten.. kijk hier maar eens.. niet op de naam letten, maar op de inhoud.. ;)

http://www.hoefkatrol.com/

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:52

Je hebt ook zeker gelijk!
Maar het kwam nogal verkeerd over :)
Uhm alles klopt behalve dat ze rechtsom fijner is, want rechtsom vind ze juist heel moeilijk!
Linksom is juist haar makkelijkere kant :)
Ik zal eens kijken op de site!