Tsja, en wat moet je nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marrjjollein

Tsja, en wat moet je nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 20:00

Hoi,,

Vandaag ben ik voor het eerst naar de pony geweest die ik mag 'doorrijden', superleuk natuurlijk :D! Maar deze pony word door een meisje gereden die haar niet erg aanpakt, daarom had ze gevraagd of ik dat wou doen, omdat ze soms heel koppig is. De pony is een Welsh A, van 7 en is zadelmak, verkeersmak etc.. De laatste jaren is er gewoon eigelijk wat met haar rondgehobbeld achter een andere pony aan. Maar nu gaat dat ook niet meer zo goed, galop lukte sowieso niet goed. Nou daar stapte ik op, lekker stappen met lange teugel, zus er eerst even naast (je weet maar nooit). Maar toen ik op een volte gewoon aan het stappen was met de teugels op maat begon mevrouw te bokken, ze wou naar haar vriendinnetjes toe. Normaal hobbelde er altijd een pony voor haar aan, nu niet. We hebben alleen maar gestapt en hele kleine stukjes gedraaft met iemand ernaast. Na alle bokken uit te hebben gezeten (vraag me niet hoe, normaal ben ik echt slecht in bokken uitzitten :o ), en nog een beetje gewoon gestapt te hebben, hebben we haar nog even aan de longe gedaan. Rare volgorde, maar eigen veiligheid gaat even voorop. Ze ging alleen maar even hard, en wou weer naar haar vrienden toe.. Ging alleen niet door, wel weer goed geëindigd. Daarna het meisje wat er normaal op rijd er even opgezet. Daarbij was ze natuurlijk veel braver, maar toen ze haar even aanpakte ook weer een bok.. Heel verhaal, maar uiteindelijk ging het toch goed.
Maar, hoe kun je dit in hemelsnaam afleren?
Ik geef elke keer gewoon vrolijk een schop als ze een bok geeft, mag gewoon niet en natuurlijk handen hoog. En als ze bijna bokt ook een schop, omdat het gewoon echt niet kan zoals ze dat doet.
Ik weet niet of ik zo alles verteld heb, maar het meeste wel, denk ik :D

Kaartje23

Re: Tsja, en wat moet je nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:13

Ik denk dat je je zelf moet afvragen of je wel geschikt ben om deze pony door te rijden als je dit probleem niet zelf op kan lossen. Ik zou in iedergeval les nemen die je hier geo bij kan begeleiden. Het is waarschijnlijk haar eigen onzekerheid om op eigen benen te staan en niet iemand kunnen volgen.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 20:19

Ik heb het niet echt vaker gedaan (heb heus wel vaker jonge pony's gereden etc. maar niet een die zó is, daarom plaats ik dit hier. Les heb ik al, maar niet met deze pony, heb ik zo mijn redenen voor ;).
Wij hebben gewoon gekeken hoe de pony was, maar we zijn nu een plan aan het bedenken hoe we het aanpakken, daarom vraag ik advies. Over onzekerheid klopt zeker, maar daarom mag ze alsnog niet bokken, dat is het grootste probleem.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 01:51

Ik zou toch zeggen: Les nemen juist met deze pony. Dit zijn problemen waarmee je niet moet gaan aanklooien, maar die je serieus moet aanpakken wil je ooit een braaf dier krijgen.

Maargoed, enige dingen die ik lesklanten met zo'n dier laat doen is: Bezig houden! Geen rechte zijde "normaal" over de hoefslag lopen, maar voltes groot en klein, gebroken lijnen die niet perse tot de AC- lijn komen maar ook eens doorrijden tot B of E en dan weer terug naar de andere hoefslag, dubbele gebroken lijnen, voltes verkleinen en vergroten, slangenvoltes, overgangen, balkjes lopen, verzin het maar. Bokken afstraffen helpt lang niet altijd, bezig houden helpt veel vaker. Geef ze geen tijd om te bedenken dat ze willen bokken en negeer het zoveel als je kan als ie toch bokt. Poown moet toch leren op eigen beentjes te lopen en los van de kudde.

Verder eens iemand met verstand van zaken laten kijken wanneer de pony bokt en waarom. Dat kan heel veel duidelijkheid geven. Bokken doen ze zelden voor niets (op een vreugdebokje bij het aanspringen in galop na), dat is hun manier van iets willen vertellen aan jou. Ze kunnen niet praten, dus maken ze hun punten op andere manieren. Luister daarnaar en doe er wat mee.

Buiten de rijtechnische dingen zou ik in jouw geval heel veel aandacht aan het beestje geven. Grondwerk word dat ook wel genoemd. Oefenen aan de hand. Hoeft niet perse in de bak, kan ook prima tijdens een wandelingetje of zo. Geef het dier de tijd om te wennen dat ie ook af en toe alleen op een ruiter zal moeten kunnen vertrouwen.

Als ik wandel met mijn paard (doe ik vaak) dan neem ik ook oefeningen als wijken, travers en allerlei overgangen mee. Maakt het afwisselend en daardoor leuk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:06

Misschien leren rijden??
Met geweld los je niks op, je kan blijven schoppen maar daar leert het dier niks van, leer zelf hoe je een pony kan leren hoe het moet.
De pony snapt helemaal niks van wat er van hem gevraagd word, mag altijd zijn eigen ding doen en moet het nu ineens maar snappen.
Als ik jou midden in china zet , snap je dan ook wat de mensen bedoelen??
Wees eens eerlijk en heb je eerder een pony op een technische manier door gereden, dus dat je echt snapt wat er gebeurd, in het hoofd en lichaam van d een pony??
En hoe een pony leert zonder schoppen en slaan en trekken in de mond? Bedenk een ding een dier een dier is geen mens en snapt ons heel vaak niet, dus leer jij zijn taal eens , want hij zal NOOIT de onze kunnen leren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:12

Amen midgie _/-\o_ Precies wat ik wilde zeggen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:19

Begin maar eens bij het begin en dat is longeren!
Maak hem eerst weer "braaf" aan de longe zodat hij goed op je stem gaat in alle gangen. Zet er dan eens iemand op aan de longe en wacht met los rijden tot ook dat helemaal onder controlle is.
Dus eigenlijk...richt hem helemaal opnieuw af!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:28

Ik dnek ook niet dat jij de aangewezen persoon bent om deze pony te heropvoeden.

Deze pony moet op een zachte wijze, op de juiste wijze, opnieuw worden aangereden.
En schoppen (!!!!) hoort daar niet bij :n

Jonge paarden leren lopen op stemhulp, en deze stemhulp (of hulp van iemand met stem/longeerzweep in midden van bak) moet pony om gaan zetten in reactie op been.

Ik snap dus niet goed hoe jij die andere pony's dan wel niet heb zadelmak gemaakt.
Maar schoppen is geen paardrijden :n echt niet..

Ik snap trouwens ook niet hoe je "vrolijk" een schop kan geven ....

Ik geef liever een tikje met de zweep.
Ik geef manegelessen, en word ontieglijk boos als de mensen of kinderen schoppen.
Doe zelf eens met je vuisten tussen de ribben... dit voel je de dag erna nog ;)
Dus dit valt IMO onder met geweld rijden...

En die handen van je, houd die liever ook gewoon laag bij een groen paard ;)

Kort samengevat :
Niet aan beginnen, je geeft aan dat je geen begeleiding wilt op deze pony, en zonder begeleiding acht ik je nalv je verhaal, niet geschikt om deze poy weer her op te voeden.

Een paard verpesten is helaas in een mum van tijd gedaan..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:14

Eigenlijk denk ik dat het meisje het beter zelf in handen kan houden, want waarom moet de pony door een kind van 14 doorgereden worden die er een bokker van maakt, omdat ze denkt dat ze het met schoppen wel kan oplossen,
Laat het meisje lekker spelenderwijs groeien met de pony, zij leert als het goed is van haar eigen fouten en van de pony, de pony bokt om een rede en ik begrijp dat hij dat voorheen niet deed, dus ja wie is er dan beter bezig?
Een kind is vaker ongedwongener bezig met een pony , als je ouder word wil je meer en gaat het vaak meer onder dwang wat helaas heel erg jammer is en oneerlijk voor het paard.
Waar zijn de ouders van het meisje?
Kunnen die niet beter iemand in handen nemen om hun eigen kind diervriendelijk de pony te leren rijden?

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 09:29

Weetje wat het grootste probleem is? Ik weet niet of jullie gelezen hebben dat het een Welsh A is? Wie kan daarop zitten, iemand met veel ervaring is vaak groter.

Les? Echt niet, ten eerste is het duur, gevaarlijk (wat moet je doen als daarbij iets gebeurt met de pony, het is tenslotte niet mijn pony) Mijn zus helpt mij áltijd met rijden.

Zweep; volgens dat meisje was de pony bang voor de zweep, dit was de eerste keer dat wij er waren. Dus hebben we geen gebruikt, dus wat moet je anders als die een bok geeft? Gewoon laten gaan? En misschien ligt dit ook wel voor een groot deel aan degene waarvan ik al 5 jaar les heb, en op mijn manege heb ik gewoon geleerd dat bokken niet mag, en dat je dan een tik moet geven, of in dit geval toch een schop, en dit is echt niet keihard. maar gewoon ipv met kuit met hak. En als je het had gezien was het echt niet hard.

De pony is verder helemaal gezond, en zadel ligt goed, en in de omgang hartstikke braaf, maar zodra het ietsje meer word verzet ze zich, het was de eerste keer. We waren gewoon van plan om een beetje relaxt te stappen en te kijken hoe die pony was.

Dat meisje is niet de eigenaar, en anders weer de geldkwestie (ze wonen thuis met 11 kinderen.)
Laatst bijgewerkt door Marrjjollein op 11-10-09 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:43

Ja als er geen geld is om te lessen en je weet het zelf niet dan zou ik er niet aan beginne, een kleine pony kun je ook dingen leren aan de hand.

Het is logisch dat de pony zich gaat verzetten als er meer gevraagd word, want wat er gevraagd word snapt hij niet word hem ook niet eerlijk uit gelegd , nee hij krijgt gelijk een schop als hij zegt met een bok , van he ik snap het niet.
Als jij iets niet snapt en niemand heeft jou dat uit gelegd, krijg je toch ook geen schop in je ribben, maar dan word het als het goed is aan je geleerd en dan zal het zeker beter gaan, is wel zo vriendelijk,

Een pony word eerlijk en puur geboren, het is de mens die er een in verzet komend gevaarlijk dier van maakt, elk veulen is eerlijk , maar oneerlijke mensen, vaal ook mensen met heel goeie bedoelingen, maar door onwetendheid maken er de zogenaamde rotbokken, die bokken en steigeren.

Als er geen geld is om te leren met een pony om te gaan, dan moeten ze er eigenlijk ook niet aan beginne, een dier is geen speelgoed die je kind op woensdag middag moet vermaken ten kosten van het dier,
Vaak zie je kleinen kinderen met kleine pony`s bezig met een zweep en rammen op dat dier, het kind weet niet beter , dat word hem van jongs af aan vertelt als hij niet luistert geef je hem maar een knal, dat zal bij de TS ook wel zo zijn geweest , want anders zou ze niet gelijk gaan schoppen, heb respect dan gaat een dier voor je door het vuur, puur om dat hij je vertrouwd, leer hem uit eigen vrijen wil iets te doen en niet met ons menselijk ego, van het MOET

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 09:48

Ik zou een pony NOOIT onrespectvol behandelen, ik ben eerder het figuur die veel te lief is. Misschien lijkt dit nu niet zo, omdat ik gewoon van me af bijt.
Maar als een pony bokt, is een schop mijn automatische reactie. We hebben echt 10 minuten gereden en voor de rest poetsen, spelletjes etc..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:36

Vrolijk schoppen klinkt mij in de oren als behoorlijk onrespectvol.

Maar ik ga uit van het goede in de mens, je bent onbewust onbekwaam.

Word jezelf bewust dat schoppen geen goede reactie is,bij jong beestje niet, en bij oude net zo goed niet.

Laat deze pony voor wat het is, en raadt de mensen aan dat ze ipv jou, een goede instructie in handen nemen, die samen met het kind deze pony back on track kan brengen ;)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:39

Er zijn best wel mensen die niet zo groot zijn en goed kunnen rijden!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:43

jade_love schreef:
Ik zou een pony NOOIT onrespectvol behandelen, ik ben eerder het figuur die veel te lief is. Misschien lijkt dit nu niet zo, omdat ik gewoon van me af bijt.
Maar als een pony bokt, is een schop mijn automatische reactie. We hebben echt 10 minuten gereden en voor de rest poetsen, spelletjes etc..

Snap echt wel dat je het niet expres doet en je de pony geen pijn wil doen.
Maar idd je bent nog jong en hebt een hoop te leren, deze pony is misschien te hoog voor je gegrepen op dit moment
Ga lekker ergens rijden waar jij van een pony kan leren, denk dat je daar meer in ontwikkeld en je bewuster gaat worden wat en waarom je iets doet, als je al onbewust schopt ben je op de verkeerde weg, juist moet je bewuster worden van dingen om onbewust juist te gaan handelen.
Dus ontwikkel je eigen ruiter gevoel en zodat je onbewuster bewust kan handelen .

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:04

begreep dat ie vooral naar het andere paard wil?? laat de pony zich wel alleen in de bak rijden??
lijkt me pure onzekerheid van de pony, die dit ook al zo gewend is, lastig ja.. pony zal moeten leren weer op eigen benen te staan! Er zal toch iemand naar moeten kijken die hier ervaring in heeft en beter in kan begeleiden. door grondwerk kun je vaak wat meer aan vertrouwen doen zodat de pony de ruiter meer leert te vertrouwen ipv 'hangt' aan het andere paard. probeer dan ook bewust niet samen met dat dier in de bak te gaan rijden, dat lijkt me vragen om moeilijkheden..
succes