Bange pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bente_11

Bange pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 08:42

mijn pony is ontzettend bang als je bij zijn achterhand komt of als er een ander paard er te dicht achter hem loopt. en ook als je te dicht bij haar oren komt! ik wil haar heel graag helpen!
ze is waarschijnlijk vroeger geslagen, dat kan de oorzaak zijn.

weet iemand hoe ik het vertrouwen kan winnen en daardoor haar minder bang te kunnen maken?

reactie zou super zijn! :o

stalkarima

Re: Bange pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:59

misschien heeeel veel oefenen, steeds iets verder naar achteren alleen maar aaien/poetsen (zonder dat daar dus iets hoeft te gebeuren) terwijl je zachtjes geruststellend toespreekt, zo weinig mogelijk dwingen! en heel kort, later steeds iets langer naarmate het dier meer toelaat..
en maak jezelf klein (dus niet op krukje ofzo)
vast een kwestie van vertrouwen winnen en doorzetten op een vriendelijke manier... het heeft waarschijnlijk wel veel tijd en geduld nodig.. succes! want het lijkt me best lastig..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:04

Je kan vertrouwen winnen, door te gaan los werken , grondwerken en met heel veel geduld een eerlijke training geven,
Kijk eens op de site van Emiel Voest en paardenbegrijpen.nl , misschien zijn er wel instructrices in de buurt die jou op weg kunnen helpen.

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:05

inderdaad ze heeft iets ergs meegemaakt in dr jonge jaren en dat zit er flink ingebakken en is er moeilijk uit te krijgen, maar als je inderdaad tewerk gaat zoals stalkarima zegt kun je misschien wel winst boeken zolang je maar geduldig bent.
Probeer de angst een beetje te negeren en doe zo normaal mogelijk want ze zal ook op jou gevoel reageren (angst of boos of ongeduld ze voelen alles van ons)niet dat dit zo is maar je snapt wat ik bedoel he ;)
Ze is en blijft altijd wel gevoelig voor angst/onrust in haarzelf helaas. Daarom is goede opvoeding en begeleiding in de jonge/eerste jaren zo belangrijk voor mens en dier !Sterkte ermee!!

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 18:24

heel erg bedankt voor jullie reacties,ik ga er zeker wat mee doen! ik volg soms crususen bij annemarie van de toorn mischien nemen we haar een keertje mee!

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:17

succes bente!!
ben het met je eens sazz, goed verwoord... ben je beter in dan ik whaha

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:20

rustig aan, met heel veel engelengeduld..

je kunt je pony helaas niet dwingen om je te vertrouwens ;)

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 15:57

marrlinde schreef:
rustig aan, met heel veel engelengeduld..

je kunt je pony helaas niet dwingen om je te vertrouwens ;)

ja, ik ga ook met poetsen en gewoon aaien, steeds verder naar achter als ze het toelaat stop ik, als ze bang word laat ik me hand gewoon rustig liggen tot ze ontspant! ( lang leven de boeken van monty roberts haha )

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:00

Ik zou zelf gewoon stapje voor stapje verder gaan. Ik weet niet hoe erg het bij jou is gesteld, maar ik heb een verzorgpony gehad die al flipte als je naar haar toe liep, ik ben er een jaar mee bezig geweest.. Begin bijvoorbeeld rustig met over haar achterhand te aaien. Als ze het goed doet belonen, fout? dan ga je gewoon weer een stapje terug. Vervolgens probeer je eens te borstelen, achterbenen optillen, en zo steeds een stapje verder gaan. Een pony moet vertrouwen in jou krijgen, en jij moet hem dat vertrouwen kunnen geven. Heb geduld, dan kom je er (uiteindelijk) wel. :)

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 17:58

XIrlijn,
wow, heb je nu echt het totale vertrouwen van jou verzorgpony?
het is bijna herfstvakantie dan ga ik haar iedere dag verzorgen, en oefenen! :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:08

Ze is afgelopen zomer plotseling verkocht... Maar ik was wel verder gekomen dan ik ooit had durven hopen ja. Een voorzichtig hinnikje als ik op mijn hurken ging zitten, rustiger als ik met haar aan het werk ging. Kleine dingen waar je eht aan merkte. Het was dus vooral heel erg zoeken en luisteren bij haar. Ze gaf heel duidelijk aan wat ze fijn vond, en wat niet, zodat ik daarop in kon spelen. Ik heb er nog steeds heel veel verdiet van dat het zo is afgelopen, maar ik heb wel super veel van haar geleerd, en wel degelijk en band met haar opgebouwd. Prachtig vind ik het, om daar aan terug te denken..

Ik hoop dat jij dat ook zal voelen als je het vertrouwen hebt gewonnen.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 07:03

xIrlijn schreef:
Ze is afgelopen zomer plotseling verkocht... Maar ik was wel verder gekomen dan ik ooit had durven hopen ja. Een voorzichtig hinnikje als ik op mijn hurken ging zitten, rustiger als ik met haar aan het werk ging. Kleine dingen waar je eht aan merkte. Het was dus vooral heel erg zoeken en luisteren bij haar. Ze gaf heel duidelijk aan wat ze fijn vond, en wat niet, zodat ik daarop in kon spelen. Ik heb er nog steeds heel veel verdiet van dat het zo is afgelopen, maar ik heb wel super veel van haar geleerd, en wel degelijk en band met haar opgebouwd. Prachtig vind ik het, om daar aan terug te denken..

ah, wat stom!
ja, het is wel een nadeel van mij ze staat op een manege, pension stalling, veel mensen niet vaak de rust..
had jij dat ook? of was jij echt de enigste met haar werkte?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:42

bente12 schreef:
xIrlijn schreef:

ah, wat stom!
ja, het is wel een nadeel van mij ze staat op een manege, pension stalling, veel mensen niet vaak de rust..

hè, dat lijkt me ook vervelend... Ik had inderdaad het grote geluk dat Mirthe (samen met een andere pony) in de achtertuin van een ouder echtpaar stond. Ik had dus alle rust en privicy om met haar bezig te zijn. Ik was vrijwel de enige die met haar omging. Er waren nog twee jongere meisjes die daar af en toe waren, maar die waren vooral bezig met de andere pony, en zij vonden het lastig om rustig te blijven en gedult te hebben om Mirthe te pakken (de (manege)pony's die zij kenden liepen altijd naar hun toe, of bleven staan als je erheen liep. En mirthe.. Tja.)
Is er niet een plek bij jou waar minder mensen komen? Een weiland of longeercirkel bijvoorbeeld? Of zondag ochtend, dat het dan wat rustiger is? Als je merkt dat je pony echt angstig wordt van al die mensen achter hem langs, kun je misschien een bordje ophangen? Of mensen in ieder geval inlichten? Ik zou in ieder geval, als je met hem bezig bent, een wat rustigere plek zoeken, waar hij goed op jou kan letten, en jij op hem (of haar). :)

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:54

bente12 schreef:
xIrlijn schreef:

ah, wat stom!

hè, dat lijkt me ook vervelend... Ik had inderdaad het grote geluk dat Mirthe (samen met een andere pony) in de achtertuin van een ouder echtpaar stond. Ik had dus alle rust en privicy om met haar bezig te zijn. Ik was vrijwel de enige die met haar omging. Er waren nog twee jongere meisjes die daar af en toe waren, maar die waren vooral bezig met de andere pony, en zij vonden het lastig om rustig te blijven en gedult te hebben om Mirthe te pakken (de (manege)pony's die zij kenden liepen altijd naar hun toe, of bleven staan als je erheen liep. En mirthe.. Tja.)
Is er niet een plek bij jou waar minder mensen komen? Een weiland of longeercirkel bijvoorbeeld? Of zondag ochtend, dat het dan wat rustiger is? Als je merkt dat je pony echt angstig wordt van al die mensen achter hem langs, kun je misschien een bordje ophangen? Of mensen in ieder geval inlichten? Ik zou in ieder geval, als je met hem bezig bent, een wat rustigere plek zoeken, waar hij goed op jou kan letten, en jij op hem (of haar). :)[/quote]

ja, als ik met haar ga werken is het vaak of 's avonds of zondags idd.
ik werk ook wel met haar in de longeercirkel, alleen tja, daar ligt wat gras in, en soms vind ze dat belangrijker, haha.
hea, hoe kon jij rustig bij haar komen, en haar laten ontspannen op de plekken dat ze bang is?
heb je tips?
anders PB maar ;)