Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wat bedenken mensen toch gekke dingen om hun problemen op te lossen. Jooliieen schreef:Bedankt twinduclin.
Mijn paard steigert al als ik op hem ga zitten, dus ook gewoon met losse teugel.
Als ik dan met de trailer ergens naar toe rij, en ik laat hem daar uit, en ik ga bijv. een bosrit maken daar, dan is er niks aan de hand. Dan weet hij waarschijnlijk de weg naar huis niet, dus dan vindt hij alles best.
Maar hij doet het dus altijd standaard in de bak, hij maakt er nu gewoon een gewoonte van. En dan steigert hij gewoon tot aan het hek, zodat hij naar huis wil. Als ik dan bijv. terug naar huis rij is er echt niks aan de hand.
Dus er is niks medisch aan de hand. Hij heeft het gewoon tussen de oren zitten, dat zeggen ze op de club ook allemaal, want daar loopt hij wel weer gewoon.

) op een kleine volte en werd dan even boos.
Debbie schreef:Ik ben het er niet mee eens dat ze zonder medische oorzaak bijna nooit stijgeren..!
Er zijn genoeg paarden die het uit protest of klierigheid doen hoor!
En is denk dat TS ook echt wel weet wat bij haar paard het geval is.
Nee, daarvoor ben ik teveel paarden tegen gekomen die uiteindelijk toch wel een lichamelijk achterliggende oorzaak bleken te hebben. amillia schreef:mij is altijd gezegt dat een ei niet werkt
mijn moeder heeft jarenlang probleempaarden gereden en zij sloeg ze gewoon naar beneden en het was over, dus ja idd als je paard omhoog komt desnoods met een rijzweepje tussen z'n oren meppen tot hij naar beneden gaat. de andere methode kan ik je niet aanraden, en dat is je paard naar achter trekken of doen alsof je hem naar achter gaat trekken

Debbie schreef:Dat met die zweep is een best bekende methode hoor
Het is niet de bedoeling met een dikke zweep je paard hamer hard tussen zn oren te meppen..
Het moet voor hun gewoon zo lijken dat ze door te stijgeren iets raken wat boven hun zit
en dat ze het daarmee afleren..
Ik vind het zelf een vrij onhandige manier maar ik denk dat als je weet wat je doet en
voorzichtig blijft handelen, het niet heel gevaarlijk is..
amillia schreef:mij is altijd gezegt dat een ei niet werkt
mijn moeder heeft jarenlang probleempaarden gereden en zij sloeg ze gewoon naar beneden en het was over, dus ja idd als je paard omhoog komt desnoods met een rijzweepje tussen z'n oren meppen tot hij naar beneden gaat. de andere methode kan ik je niet aanraden, en dat is je paard naar achter trekken of doen alsof je hem naar achter gaat trekken

Debbie schreef:Nog even heel iets anders,,
Aantal jaar terug moest de pony van mijn zus verkocht worden,
maar omdat ze al wat ouder was en ze alleen maar had gesprongen ben ik haar
eerst wat dressuurmatig gaan rijden, gewoon zodat we makkelijker een goed huis voor haar konden vinden.
Ze was toen al 14 jaar, een typische springpony en had nog nooit aan de teugel gelopen.
Zij heeft toen ook vrij veel gesteigerd (naja.. licht omhoog gekomen)..
Ze was die druk van voren niet gewend, ze snapte het aan de teugel lopen niet en
het zou best kunnen dat ze er soms ook wat last van had. Spieren werden toch anders gebruikt.
Hier had het dus ook een heleboel oorzaken dat ze omhoog kwam. Maar met veel rijden,
verschillende dingen 'uitproberen' + veel tijd & geduld komt het meestal vanzelf wel weer goed.