pony trekt andere kant op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinette

pony trekt andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:31

Sinds vandaag heb ik n pony te rijden gekregen op n stal/manege.
Deze pony is zo opzicht heel braaf, van wat ik vandaag met rijden heb gemerkt.
Hij reageert netjes op mn been als ik voorwaarts wil en komt ook netjes weer terug als ik dat vraag.

Het probleem komt pas als ik voltes wil gaan rijden (uberhaupt van de hoefslag af wil en soms ook in de hoeken, maar hoofdzakelijk op voltes).
Als ik dan bij de middenlijn kom gaat t hoofd hoog de lucht in en trekt ie de andere kant op, ik krijg m dan met geen mogenlijkheid meer de kant op waar ik heen wilde.
Wat ik vandaag heb geprobeerd is, als ie dan de andere kant op trekt, toch volhouden tot ie de goede kant op gaat...maar soms lukt dat pas als ie op de hoefslag staat (de verkeerde kant op)
Ook heb ik geprobeerd om voor de middenlijn te gaan stappen en pas weer aan te draven als we bij de hoefslag zijn...dit gaat soms goed.
Ook heb ik geprobeerd om eerst op n kleine volte in n hoek te gaan en die langzaamaan groter te maken.
Op de kleine volte doet ie het dan netjes, maar zodra ik de volte wat groter wil maken trekt ie weer meteen de andere kant op.

De eerste paar keren dat ik in draf voltes reed deed ie het wel en het begon op de linkerhand dat ie treug begon te trekken...zo uit het niets. rechtsom doet ie het stukker minder tot helemaal niet.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik dit het beste aan gaan pakken?
Zelf denk ik dat het beginnen op de kleine volte het beste zou zijn omdat ik bij de andere 2 manieren die ik heb geprobeerd hem terug in stap moet nemen en hij dan onder het werk uitkomt.

Over de achtergrond van de pony weet ik niet veel.
weet dat er draversbloed in zit en dat ie daar op stal is gekomen en toen al zn neus onder de horizontale littekens zat.
er zal wellicht iets met m gebeurd zijn, maar wat...geen idee...

zal volgende keer dat ik m rijd eens een filmpje laten maken, zodat jullie kunnen zien wat er gebeurd
tot dan hoop ik dat ik genoeg bruikbare informatie heb gegeven en jullie me tips kunnne geven ever hoe dit op te lossen.

Anoniem

Re: pony trekt andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:34

Sinds vandaag rij je deze pony zeg je??
Joh laat dat dier even aan je wennen en wen er zelf ook even aan. Dit moet je gewoon even de tijd geven, je kan niet van een vreemd paard verwachten dat die gelijk vanaf dag 1 alles doet wat jij graag wilt.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:42

het is de bedoeling dat ik dit eruit ga rijden, omdat de rest wat daar rijd hetzelvde probleem heeft en dit niet aanpakt. deze pony heeft dus altijd zn zin gekregen als ie de andere kant opging. Tuurlijk moeten we nog aan elkaar wennen, maar ik wil m niet zn zin geven als ie de andere kant op trekt, want dan komen we nog niet vooruit. Zal vast wel n tijdje duren voordat ik n nette volte met m kan rijden, maar ik wilde hierbij gewoon wat tips.

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:47

Dat hij het aan één kant voornamelijk doet klinkt alsof het scheefheid is.
Al geprobeerd met je gewicht te werken?
Toevallig heb ik met die van mij namelijk een soortgelijk probleempje; pony wil rechtsom in draf (haar moeilijke kant) niet graag de volte opgaan (gaat zelfs harder lopen om beendruk te ontwijken), maar doordat ik met m'n lichaam en zitbeenknobbel rechts haar probeer te 'helpen' (en vooral niet met m'n teugels in der mond trek), buigt ze af en gaat het wel goed.
Het gaat dus er echt om dat jij met je lichaam, gewicht (en benen) aangeeft welke kant je op moet. Maar het is moeilijk, dat weet ik.
Kleine voltes in draf zou ik denk ik afraden, omdat het klinkt alsof de pony nog niet volledig in balans is...
Succes in ieder geval! :)

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:53

na n aantal goede voltes bogon ie er linksom mee. hierna toen ik het rechtsom probeerde, deed ie het daar ook, al is het rechtsom minder "heftig" en krijg ik m nog wel de goede kant op gestuurd.
linksom is toch het ergste. Echt zn hoofd hoog de lucht in en de andere kant optrekken, heb dan niks meer te zeggen.

Iig bedankt voor je tip. Bedoel je dat ik meer wat naar binnen moet 'hangen' als t ware?
Zal het volgende x eens proberen

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:09

Nou echt overdreven hangen zou natuurlijk niet goed zijn, maar het gaat er in ieder geval wel om dat je je gewicht iets naar binnen zet...
Maar ondertussen ook wel proberen duidelijk te blijven met je beenhulpen en niet teveel met de teugels te doen, ook al gooit hij zijn hoofd in de lucht, als jij je gewicht en lichaamshouding gebruikt en met je benen vraagt, is het voor hem veel moeilijker om de andere kant op te gaan. ;)

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 18:21

Ok thnx, zal dit de volgende x eens proberen :)