Problemen met de linker galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Semke

Problemen met de linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 13:58

Hallo,

Heeft iemand tips voor mij?? Sinds kort rij ik een 3 jarige merrie ze is nu ongeveer 3 maanden onder het zadel en ik moet zeggen alles gaat super goed tot nu toe. Ben nu al een tijdje aan het oefenen met het aanspringen in de juiste galop. Rechtsom gaat in 1x goed :o (in de meeste gevallen), maar linksom vindt ze het enorm moeilijk (naar mijn idee). Ze loopt enorm over haar buitenschouder weg en hierdoor springt ze dus verkeerd aan. Ik heb al aardig wat dingen geprobeerd o.a. via een gebroken lijn aangaloperen, begrenzen, een tik geven zowel op haar schouder als op de achterhand, maar het blijft lastig. Ze houdt op rechts ook erg vast en vindt de buiging naar rechts ook erg moeilijk. Na tig keer aangaloperen krijg ik haar uiteindelijk wel in de juiste galop. Maar het zou natuurlijk mooi zijn als het makkelijker kan.

Hebben jullie nog tips of moet ik misschien blijven oefenen en veel geduld hebben.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:03

ligt het zadel goed? en doet ze dit ook aan de longeerlijn?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:07

Ik heb dit probleem ook gehad het is een kwestie van duidelijke hulpen geven en heel veel oefenen. Galop is erg moeilijk voor een paard en vooral op de moeilijke hand. merrie van mij sprong wel goed aan tijdens longeren dat scheelt weer. Het komt vanzelf wel, veel oefenen. Succes!

Alane

Re: Problemen met de linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:10

juiste hulpen geven en naar bovenkijken... dat werkt het simpelste en goed.

De meesten hebben de neiging, en vooral als het een paar keer mislukt is, om naar beneden te kijken of het paard goed aanspringt, waardoor het juist aangemoedigd wordt om in de verkeerde galop aan te springen... zorg er tevens voor dat de schouder voldoende ruimte heeft om je paard in de juiste galop aan te laten springen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:13

En gewoon op een volte aanspringen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:48

Aan de gan gg aan met het rechtrichten , zijgangen zoals travers en schouderbinnen aanleren, om het achtenbeen sterker te maken, zou zeker voorlopig nog niet galopperen onder de man , werk eerst een aan een goeie basis in stap en daarna de draf en neem de tijd, 3 jaar is erg jong, eigenlij te jong om al onder het zadel aan het werk te moeten,
Misschien is de site paardenbegrijpen.nl wat voor je daar staan tips om je paard ook aan de hand te werken

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:58

Alane schreef:

De meesten hebben de neiging, en vooral als het een paar keer mislukt is, om naar beneden te kijken of het paard goed aanspringt, waardoor het juist aangemoedigd wordt om in de verkeerde galop aan te springen... zorg er tevens voor dat de schouder voldoende ruimte heeft om je paard in de juiste galop aan te laten springen.

Klopt + de buitenstelling aan nemen in de hoek, dus niet begrenzen, maar echt buitenstelling in de hoek in galop laten vallen zeg maar ;)

Succes

Semke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:22

Wat een tips allemaal ga het zeker proberen allemaal. Wat betreft het longeren vind ik dit moeilijk aan te geven aangezien ze tijdens het longeren uberhaupt moeilijk in de galop te krijgen is. Ze is wat dat betreft liever lui dan moe..... Dus ben nu ook heel hard bezig met het voorwaarts rijden en dat lijkt nu aardig goed te gaan.

Ik zal ook eens op de website kijken paardenbegrijpen.nl

Uiteraard zijn meer tips welkom :o

Dieuw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:23

Ik zou me vooral concentreren op het verbeteren van de buiging en balans in stap en draf. Wanneer dit beter gaat zal de galop ook vanzelf makkelijker worden. Je paard is nog jong dus niet alles kan goed gaan.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:43

Veel geduld en veel oefenen!
En niet de galop niet gaan oefenen want dan word het nooit beter, de galop is toch een heel andere gang als stap en draf.
Pak gewoon wat rechte lijnen in de galop, en veel oefenen met overgangen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:58

Mellanii schreef:
Veel geduld en veel oefenen!
En niet de galop niet gaan oefenen want dan word het nooit beter, de galop is toch een heel andere gang als stap en draf.
Pak gewoon wat rechte lijnen in de galop, en veel oefenen met overgangen!

Juist als je in stap en draf de balans goed hebt is het aanspringen naar galop makkelijker, als je de basis zijgangen onder de knie hebt in stap en draf dan kun je b.v in travers aanspringen, je paard springt vanuit het buiten been aan, maar daar moet hij wel sterk genoeg voor zijn, juiste stelling en buiging en dan traverbeen.

Dus bij het begin beginnen is stap en dan draf,
Zeker kun je buiten rechtuit galopperen, maar dan gaat het paard in zijn eigen balans lopen en dat is weer niet goed voor zijn rug en benen, met de belasting van de ruiter op zijn rug.

Als je een buiten stelling vraagt , in principe spring je dan aan vanuit renvers aan maar volgens mij zit je dan in de contra galop als ik het goed heb en dat wil je juist niet, dus juist stellen en buigen naar binnen en vanuit het buiten been aanspringen, maar nogmaals de pony moet daar wel de kracht voor hebben, dus neem de tijd om het dier daarin te trainen en zijn spieren daar in te ontwikkelen en de balans zo te veranderen dat hij jou ook in de galop juist kan dragen,

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:25

Om die oefeningen je paard aan te leren is echt niet makkelijk, dus je moet het wel kunnen anders ben je nog verder van huis!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:02

Daarom moet je bij de basis beginnen en eerst in stap alles in orde hebben lijkt me.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:11

Of je nou de basis in orde hebt of niet, dan kan je nog tegen dit probleem aan lopen..

heb je ook les toevallig? ik heb dit ook met mijn 4 jarige gehad maar dan rechtsom... en tis allemaal weer even oefenen en doorzetten!!! maar bij mij is het er weer uit!!:D

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:55

mijn paardje heeft dit ook! Ik kijk even mee :D

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:02

Veel op de volte's oefenen.
Mischien met een balkje daar boven zeg maar aangalopperen,
Dat heb ik wel eens met mijn les gemoeten toen ik mijn pon net had,
en heb toen zelf altijd op de volte gereden.
maar heeft je pony geen last van een spiertje ?

Cherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:07

Lukt het ook niet als je in een hoek aanspringt en dan proberen het paard naar buiten te laten kijken zodat hij niet verkeerd uit kan springen en dan goed met je binnen been eraan?
Dat werkt bij mij wel altijd in ieder geval;)

veel succes

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:28

midgie schreef:
Aan de gan gg aan met het rechtrichten , zijgangen zoals travers en schouderbinnen aanleren, om het achtenbeen sterker te maken, zou zeker voorlopig nog niet galopperen onder de man , werk eerst een aan een goeie basis in stap en daarna de draf en neem de tijd, 3 jaar is erg jong, eigenlij te jong om al onder het zadel aan het werk te moeten,
Misschien is de site paardenbegrijpen.nl wat voor je daar staan tips om je paard ook aan de hand te werken

Ik vind dit erg vergezocht voor een jong dier als je niet normaal kan galopperen zou ik dit zeker niet doen. waarom denk je dat het niet in een b proef zit, omdat het wat vergevorderde dressuur is.

Semke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:01

Ben met al jullie tips druk aan de slag gegaan en het is nu een paar keer gewoon goed gegaan... Vanaf de volte vindt ze nog erg moeilijk aangezien ze dan over de buiten schouder weg loopt. Ook helpt het longeren wel aardig en leert ze aardig op haar eigen benen te lopen dus dat is mooi. Nogmaals bedankt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:19

listiglistje schreef:
Alane schreef:

Klopt + de buitenstelling aan nemen in de hoek, dus niet begrenzen, maar echt buitenstelling in de hoek in galop laten vallen zeg maar ;)

Succes

Bedoel je niet binnenstelling? Een paard hoort gesteld en gebogen te zijn in de richting waar hij naar toe gaat, dus op de rechterhand naar rechts en op de linkerhand naar links. Wat jij nu zegt is contrastelling, op de rechterhand naar links en op de linkerhand naar rechts. Hartstikke niet goed, daarmee maak je het alleen maar moeilijker.

Heeft je paard ook moeite met doorzitten voordat je aanspringt? Als dat zo is, ga dan niet doorzitten, maar blijf lichtrijden. Voor het aanspringen wel op het binnenvoorbeen lichtrijden, dus als het binnenvoorbeen naar voren gaat, gaan staan, net tegenovergesteld van wat normaal is. Op die manier geef je het binnenvoorbeen de ruimte om verder naar voren te grijpen in de galop, waarme je dus in de goede galop zit. Moedig je paard aan door de draf te verruimen op de tweede helft van de lange zijde, en dan bij het INGAAN van de hoek aanspringen, dat is het makkelijkste punt!

Succes, en zorg dat je iemand ernaast hebt staan die je goede adviezen kan geven!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:28

kleinvosje schreef:
listiglistje schreef:
[Klopt + de buitenstelling aan nemen in de hoek, dus niet begrenzen, maar echt buitenstelling in de hoek in galop laten vallen zeg maar ;)

Succes

Bedoel je niet binnenstelling? Een paard hoort gesteld en gebogen te zijn in de richting waar hij naar toe gaat, dus op de rechterhand naar rechts en op de linkerhand naar links. Wat jij nu zegt is contrastelling, op de rechterhand naar links en op de linkerhand naar rechts. Hartstikke niet goed, daarmee maak je het alleen maar moeilijker.

Bij een afgericht paard welke het aanspringen in de juiste galop bevestigd is, is dit idd niet de juiste manier nee.
Maar daar gaat het hier niet over.....haar paard springt steeds verkeerd aan en loopt over de buitenschouder weg voor-en tijdens het aanspringen, met als resultaat, paard snapt het niet + verkeerde galop (iedere keer weer).

Mijn tip (trukje) met het naar buiten laten kijken (contra stelling)werkt wel degelijk!
Je geeft het paard niet de kans om over de buitenschouder weg te lopen en je geeft de binnen schouder en binnenbeen de ruimte,
en het totale gewicht verplaats je naar binnen, zodat in de juiste galop aanspringen appeltje eitje is.
Als het paard het aanspringen in de juiste galop eenmaal snapt, dan ga je je stelling weer langzaam aan terugpakken en aanleren/opleiden op de juiste manier, met de juiste stelling (zoals jij ook aangeeft).

Ik heb deze tip gegeven en overigens nog meerdere met mij (het naar buiten laten kijken), TS zegt dat het nu een aantal keren goed gegaan is dankzij diverse tips in dit topic ;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 13-10-09 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:49

prima, wat jij wilt, ik ben het er niet mee eens, maar ieder zijn eigen mening!