Mijn paard heeft een tik met het bit, graag advies!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vosje007

Mijn paard heeft een tik met het bit, graag advies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 12:29

Mijn paard heeft al vanaf de eerste keer dat hij het bit inheeft een tik, eerst dachten we dat het met stress of niet nageeflijkheid te maken heeft maar volgens ons is dit nu gewoon een tik.

Ik zou graag jullie mening advies hierover willen,
Zodra hij een bitje inkrijgt( soort maakt niet uit, van alles geprobeerd,van appelbitjes tot rubber tot dubbelgebroken tot koperen bitjes.) trekt hij zijn onderlip hellemaal naar achteren waardoor zn tandvlees hellemaal te zien is en trekt hij zijn mond hellemaal open en trekt hij steeds zijn tong omhoog.
Het maakt niet uit of hij aan een los teugeltje gereden word of met aanleuning, hij kreeg op wedstrijden gewoon zijn punten maar nu zijn we in snelvaarttrein L2 en krijgen we commentaar van zn gekke open mond, het kost mij nu punten en ik wil er een oplossing voor vinden!
Ik rij met een vriendelijke hand en het maakt dan ook geen verschil of er druk op de mond staat of niet, hij blijft het doen.

Ik heb geprobeerd met verschillende neusriemen te rijden, mensen adviseerden mij van alles, appeltje of wat ander lekkers in zn mond, hij geeft er niks om en wurmt het hoe dan ook uit zn mond.
Weer een ander zegt, de neusriem aansnoeren, heeft geen nut en daarnaast wil ik niet dat ik de neusriem uit zn hoofd moet plukken na elke training of wedstrijd want zo hoort het niet te moeten.

Daarnaast adviseren ze om zn tong vast te zetten wat ik niet wil doen, hij blijft die lip toch optrekken en dan heeft hij nog steeds een open mond.

Hij heeft naar mijn inzicht geen lichamelijke klachten, voelt recht aan en ook zijn gebit is hellemaal gecontrolleerd.
Nu is hij momenteel steeds meer met deze tik bezig dan met zn aandacht bij mij en wat ik hem probeer te vragen.

Ik kreeg het advies om hackamore te proberen zodat zn mond ontzien word, dit leek mij ook een goeie oplossing maar hoe denken jullie daarover?
Rijden met hackamore in de dressuur met een fries paard?

Ik zie momenteel ook geen andere 'uitweg'.
Hoor graag jullie advies en mening.
bedankt allemaal.

Joltsje

Re: Mijn paard heeft een tik met het bit, graag advies!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:32

heb je er een foto van?

misschien was het voorheen niet goed en heeft hij er nu een gewoonte van gemaak.t

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:40

Misschien een myler bitje proberen.
Die hebben een ongebroken mondstuk wat gevormd is naar de mond van het paard.
Zelf heb ik een Myler watertrens comfort (MB 02). Mijn merrie was altijd erg onrustig met haar mond, tong eruit. heb verschillende bitjes geprobeerd, maar op deze loopt ze nu heel fijn. Mond gesloten, tong binnen, schuimrandje op de lippen. Ze heeft er wel even aan moeten wennen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:10

Ik zou het ook eens bitloos proberen of met dubbelen teugel, b.v een kaptoom onder het hoofdstel en vragen op de kaptoom.
Hoe oud is het dier, want jonge paarden kunnen idd erg raar reageren op een bit, negeer dat niet en haal het er weer uit en bouw het op, ik ben met de mijne 2 jaar bezig geweest en nu vind ze het ok.

Kan ook heel goed zijn dat het uit de rug komt, naar jou inzicht heeft hij niets , maar zou het toch eens na laten kijken door een Masseur o.i.d
De mensen die de goeie raad geven om de tong vast te binden zijn erg dom en ik hoop dat die geen paard in hun bezit hebben.
Neusriem heeft ook geen nut , dat maakt het alleen erger en is niet erg diervriendelijk,
Gewoon even accepteren , het gaat echt over , als je het maar de tijd geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:13

Haal er eens een gebitsverzorger bij en leg die het probleem voor. Het komt op mij over als een paard wat voor het bit wat hij inheeft, onvoldoende ruimte in de mond heeft.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:17

Dat van die tong vastbinden is een gebruikelijke actie hoor....je wilt niet weten hoeveel mensen dat doen. Dat gaat met een nylon kous. Maar....daar zou ik nooit voor kiezen.

Je kunt best eens proberen in de training met een kleine hackemore te rijden alleen mag dit op wedstrijden (nog) niet. (wie weet over een tijdje wel, gezien hoe de KNHS daarmee bezig is).

Wat je ook nog even na zou kunnen kijken is zijn mond. Zijn er ooit wolfskiesjes weggehaald? Het kan zijn dat daarvan een overgevoelige zenuw is overgebleven, wat dit reflex veroorzaakt. Gebeurt heel zelden, maar ik heb het eens meegemaakt....en na behandeling (doodbranden van de zenuw onder verdoving) was het bij toverslag verdwenen.

Verder heb ik de ervaring met Friezen in het algemeen dat deze heel "oraal" zijn ingesteld. Waarmee ik bedoel dat ik vele Friezen ken die spelletjes doen met lippen en tong, ook in vrijheid in de wei. Onze Fries staat in de wei wel eens te klapperen met haar lippen, of ze beweegt haar onderkaak zo maar gek heen en weer. Tijdens het rijden doet ze het gelukkig niet.

En ik ken er ook die met de tong allerlei capriolen uithaalde...en eentje die met de neus heel veel friemelde en heel veel fleemde.

Heeft je paard dit gedrag ook in vrijheid op stal of in de weide?

Vosje007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:23

Hartstikke bedankt voor alle reacties tot zover, hij is recent nagekeken door en een dierenarts en een tandarts, ze hebben hem geveild maar verder was er niks aan de hand.
het lijkt gewoon dat hij het vreselijk vind om iets op zn tong te voelen en dit aan alle kanten probeerd te vermijden, hij is 4 jaar oud en ik rij hem al vanaf de eerste keer erop gaan.

het is erg hinderlijk, juryleden beginnen er nu gigantisch over te klagen, het plaatje vinden ze heel mooi maar die mond die verprutst alles zeggen ze dan, ja na een paar keer ben je daar wel flauw van omdat je zelf ook weet wat hij doet, daarom start ik hem nu eerst niet, dat vind ik niet eerlijk, eerst maar eens een oorzaak vinden, en ik heb al veel paarden beroepsmatig gereden maar dit heb ik echt nooit mee gemaakt, erg vervelend allemaal.
bedankt tot zover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:26

polly2 schreef:
Dat van die tong vastbinden is een gebruikelijke actie hoor....je wilt niet weten hoeveel mensen dat doen. Dat gaat met een nylon kous. Maar....daar zou ik nooit voor kiezen.

Je kunt best eens proberen in de training met een kleine hackemore te rijden alleen mag dit op wedstrijden (nog) niet. (wie weet over een tijdje wel, gezien hoe de KNHS daarmee bezig is).

Wat je ook nog even na zou kunnen kijken is zijn mond. Zijn er ooit wolfskiesjes weggehaald? Het kan zijn dat daarvan een overgevoelige zenuw is overgebleven, wat dit reflex veroorzaakt. Gebeurt heel zelden, maar ik heb het eens meegemaakt....en na behandeling (doodbranden van de zenuw onder verdoving) was het bij toverslag verdwenen.

Verder heb ik de ervaring met Friezen in het algemeen dat deze heel "oraal" zijn ingesteld. Waarmee ik bedoel dat ik vele Friezen ken die spelletjes doen met lippen en tong, ook in vrijheid in de wei. Onze Fries staat in de wei wel eens te klapperen met haar lippen, of ze beweegt haar onderkaak zo maar gek heen en weer. Tijdens het rijden doet ze het gelukkig niet.

En ik ken er ook die met de tong allerlei capriolen uithaalde...en eentje die met de neus heel veel friemelde en heel veel fleemde.

Heeft je paard dit gedrag ook in vrijheid op stal of in de weide?

Dit wordt voornamelijk gedaan bij dravers maar ze kunnen dan evengoed hun tong nog naar achteren trekken, sommigen worden er alleen nog onrustiger van...

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:33

Het paard van mijn moeder doet/deed precies hetzelfde zodra hij een bitje in krygt. Gooit zn mond open en gaat vanalles met zijn tong doen. Ondanks dat je de teugels gewoon in een boogje hebt, blijft hij dit doen. Ook verschillende neusriemen geprobeert, verschillende bitjes etc. Ook werd mijn moeder geadviseerd om met een panty zijn tong vast te binden, maar dit wilde mijn moeder absoluut niet.

Toen is er iemand van het natural horsemanship gekomen, en die heeft hem nagekeken ( dierenarts en fysio en tandarts waren er ook al aangeweest, was niets aan de hand)
En sinds toen is mijn moeder met een bitloos hoofdstel gaan rijden.

Wat een verschil! Paard heeft voortdurend zijn oortjes naar voor, heerlyk relax én zijn mond blijft dicht! Ook met aanleuning blijft hij mooi dicht.
Dus als ik jou was zou ik dat echt eens gaan proberen. Het is alleen wel zo, dat zodra mijn moeder weer een bit indoet, zijn mond direct wéér opengaat.
Als dat bij jouw paard ook zo is, dan heb je er niet veel aan.. aangezien je op wedstryd gaat..

moeilyk moeilyk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:36

Het heeft een reden dat het paard de mond opendoet, en die zou ik toch eerst gaan achterhalen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:45

Echt bitloos proberen :j

In plaats van een hackemore zou ik zelf eerder voor het kruislingse systeem of een sidepull kiezen.

Bitloos kun je ook echt heel goed dressuur rijden, en waarschijnlijk is het vanaf april 2010 mogelijk om op de reguliere wedstrijden bitloos te starten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:12

Ze zouden bij mensen die de tong vastbinden , eens hetzelfde moeten doen, kijken of ze het dan nog zo adviseren, sommige mensen hebben geen idee dat de tong ook een functie heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:14

Ik vind het ook van de zotte om de tong van een paard vast te binden.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:19

Als je het paard met een bitje in (dus hoofdstel zonder teugels) in de bak laat of in de wei doet hij het dan nog? Zo kun je er snel achter komen of het iets met de rug etc. te maken heeft.