Wat doen jullie met een paard wat zogenaamd schrikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oeless

Wat doen jullie met een paard wat zogenaamd schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 11:44

Tja je hebt zojuist lekker gereden, en het ging erg goed. :D
Dan besluit je maar eens te gaan uitstappen, het is goed geweest zo.
Uiteindelijk kom je in een hoek en draait je paard zich 180 graden om, en je kunt het nog maar net uit zitten. :=
Je twijfelt of ze het express deed of echt schrok, aangezien ze er tijdens de training wel normaal langs liep en nu meer de kans had om te kijken, wat doe je dan?
Ik heb de teugels opgepakt, en ik ben even goed boos geworden en haar een paar keer er goed langs heen laten lopen tot dat ze wist dat ik de baas.

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:23

Een paard is een vluchtdier. Het vlucht/schrikt op het moment dat zijn instinct hem hem ingeeft dat er gevaar is. Dat gevaar bestaat natuurlijk helemaal niet voor onze tamme paarden. Er zijn immers geen wolven en beren die er op uit zijn hen op te eten. Helaas zijn de paarden daar nog niet achter. Dat je paard juist schrikt als je uitstapt, komt waarschijnlijk omdat je dan niet meer zijn volledig aandacht vraagt. Als je aan het trainen bent hou je de aandacht van het paard vast en neem je de leiding. Tijdens het uitstappen kan het paard weer meer op de omgeving letten en schrikt dus sneller. Een paard schrikt NOOIT om een ruiter te pesten. Het beste wat je kunt doen is het negeren of weer even zijn aandacht vragen. Niet boos worden dat versterkt het vluchtgedrag. Een paard wat vertrouwen heeft in de ruiter en die als leider ziet zal wel minder snel en heftig schrikken dan wanneer dit niet zo is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:38

Paarden hebben allang al iets gezien wat wij nog niet gezien hebben of te zien krijgen. Paarden zijn gewoonweg wakkerder als wij mensen.

kazan

Re: Wat doen jullie met een paard wat zogenaamd schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:42

idd paarden zijn wakkerder als mensen,maar ik negeer het gewoon en probeer zijn aandacht terug te winnen.
Boos worden helpt niet want het is zijn instinct.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:47

lachen, haalt de spanning bij mij weer uit mijn buikje weg.
En word mijn paard ook rustig van.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:49

Als mijn paard schrikt omdat hij het echt heel eng vind dan stel ik hem gerust, en probeer dan rustig verder te gaan met waar ik mee bezig was.
als hij schrikt om onder het werk uit te komen, dan negeer ik het vaak gewoon, en probeer gewoon stug door te rijden.
Als ik hem op zijn donder ga geven op zo'n moment, dan gaat hij het alleen maar meer doen en de clown uithangen, negatieve aandacht = ook aandacht.

Maargoed dat is wat bij mijn paard erg goed werkt, bij een ander kan het natuurlijk weer anders zijn :D

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:54

Ik straf mijn paard nooit als hij/zij schrikt.

Onze vos stap ikmet lange teugel uit. zondag sprong er een fazant uit het gras, hij sprong een meter opzij. Ik was zlef nog erger geschrokken. We stapten gewoon vrolijk verder. Als jij rustig blijft, doen zij dat ook.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:54

Oeless schreef:
Ik heb de teugels opgepakt, en ik ben even goed boos geworden en haar een paar keer er goed langs heen laten lopen tot dat ze wist dat ik de baas.

Ook mijn paard heeft wel eens van die "gekkigheid" en of het echte schrik is of hij probeert me gewoon van het werk te houden maakt voor mij helemaal geen verschil. Wat ik doe? Gewoon doorrijden, gedrag negeren, alsof er niets anders is.

Een paard bij de les houden is in mijn optiek 100 malen beter dan een paard "een lesje leren", ongeacht de situatie!

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:02

Je schrijft dat je 'goed boos' bent geworden 'tot dat ze wist dat jij de baas bent'. Ik weet natuurlijk niet precies hoe je dit bedoelt. Afhankelijk van de situatie zou ik niet gelijk boos worden. Bijvoorkeur pak ik haar gewoon weer op, met mijn benen er langs drijven en eventueel ondersteunen met mijn stem (dit alles op een positieve manier). Vaak is dit genoeg. Mocht ze dan weer schrikken om niets, dan praat ik zwaar, harder en diep (= bij mij een boze stem, weet niet precies hoe ik dat kan omschrijven) tegen haar en rij ik haar, met mijn zweepje aan de juiste kant ter ondersteuning (mocht ze om niks schrikken), er langs. Als ze echt vervelend is om niks wordt ik soms de eerste keer gelijk al wat strenger, maar liever niet.

Als ze van iets schrikt, bijvoorbeeld een oranje zeil, dan stap ik af, leg een snoepje op het voorwerp of ik hou het er zo dicht mogelijk bij, en beloon haar als ze het snoepje pakt. Dit kan soms wel een paar minuten duren. Het gevolg is alleen dat als ik de volgende keer langs hetzelfde loop, ze toch even snuffelt of er niet weer een snoepje ligt :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:05

Boos worden helpt echt niet. Want het is instinct, en je paard doet het echt niet expres :) Daarbij leert hij er toch niks van als je hem daarvoor straft.
Als mijn paard schrikt stel ik hem gerust, en laat ik hem langs het 'enge' lopen totdat hij het niet meer eng vind.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:19

Hij schrikt niet express voor dingen, maar wil buiten nog weleens tutten als hij bijvoorbeeld langs iets 'engs' moet waar hij al 10x gewoon langs is gelopen. Dan hoef ik alleen maar "Otje >;) ?" op zo'n waarschuwende toon te zeggen, en dan doet hij weer normaal. :+

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:32

gewoon proberen door te rijden, er niet te veelop in gaan.
blijft een (vlucht)dier

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:50

Nouja met even goed boos worden bedoel ik niet slaan schoppen of etc.
Maar gewoon even op z'n plek zetten en even met veel drijven en een zware stem er langs heen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:51

Dus je paard mag niet schrikken? Van straffen krijg je alleen maar meer spanning, en een paard heeft nou eenmaal een heel ander zicht dan wij, dus wat voor ons als doodnormaal lijkt kan voor een paard toch heel eng zijn. je hebt er meer aan als je aan het vertrouwen werkt en helaas, elk paard schrikt wel eens. Als jij schrikt ga ik je toch ook niet boos behandelen?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:55

lachen, en hem hard aan het werk zetten. Je weet nooit zeker of het echt is of niet. Soms denk ik ook wel eens dat hij loopt te zoeken omdat hij van alles wordt afgeleid, ik negeer het dan en zet hem hard aan het werk, zodat hij daar zijn aandacht bij moet houden.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:57

Negeren en nogmaals de hoek opzoeken.. Als je er dan langs rijdt merk je dat je paard wat oplettender is, maar daarna is het geen probleem meer :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:59

Ik doe zelfs mn handen helemaal naar voren op het moment dat er spanning komt of ik voorbij een eng stukje moet, zodat paard denkt, hey niks aan t handje zal wel meevallen dus als baasje ontspannen blijft.

Heb er al een aantal hoekschrikkers/hoeksteigeraars mee opgeknapt zo.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:02

wat mindfields doet doe ik ook, juist loslaten voor en zelf rlxt blijven net doen of je neus bloed.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:02

Ik vind het eigenlijk een beetje raar dat jij je paard daar zo voor straft.
Denk je dat je paard nu begrepen heeft waarom je hem zo op z´n plek gezet hebt?
Nee hoor, echt niet.
Een paard schrikt niet zogenaamd en al helemaal niet om z´n ruiter te pesten.
Zo denken paarden namelijk niet. Zij zien en horen zo ontzettend veel meer als wij en voor hun is er dus wel degelijk iets geweest om van te schrikken. Ik vind dat je hier anders op moet reageren dan door het paard op z´n plek te zetten.
Er zijn inderdaad verschillende mogelijkheden en het verschilt per paard wat het beste werkt.
Bij mijn paard is het zo, dat ik er dan het beste een paar rondjes uit te buurt kan blijven en er dan steeds dichter naar toe werken. Uiteindelijk gaat het dan wel weer goed. Hij krijgt van mij de tijd die hij nodig heeft want ik vind het belangrijk dat we kunnen rijden uit wederzijds vertrouwen.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:26

Nouja mijn paard schrikt zo verschikkelijk vaak, dat ik dat wel zo zat ben af en toe. :+
Ik vraag me dan echt af, doet ze het extra, of vind ze het werkelijk zo eng?

Na jullie berichtjes te hebben gelezen, ga ik het de eerst beste volgende keer anders oplossen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:30

Boos worden heeft zo weinig zin joh :D Ongeacht of ze het wel of niet echt eng vind, ik zou het gewoon negeren en lekker doorrijden, nog een paar keer langs de quasi-enge hoek op een ontspannen manier. Zelf boos worden geeft alleen maar meer spanning :)

Helmpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:31

Inderdaad schrikt een paard niet om jou te pesten, vaak hebben ze al iets gezien wat jij nog niet gezien hebt. En zeker met uitstappen is je paard (en ook de ruiter) minder oplettend.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:38

Als er echt zo vaak geschrokken wordt moet je daar op in spelen door je training aan te passen en niet door je frustratie af te reageren op je paard. Als er iemand dan niks meer van begrijpt is hij het wel.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:53

Ik zou eens diep zuchten omdat het weer zover is. Momenteel heb ik er eentje waarvan ik echt niet weet wat ik ermee moet. De ene dag kan het varken nog niet bewegen of ze staat aan de andere kant van de bak, de volgende dag loopt 't varken rond en maakt hij kabaal en ze kijkt er nog niet naar! Ik geloof niet dat ze schrikt om mij te pesten, maar ik krijg er wel een punthoofd van als ze bij kleine kinderen niet op of om kijkt en bij mij het varken opeens gruwelijk eng vind. Dan heb ik toch echt het idee dat het een soort van uittesten is. Boos worden (alleen stem verheffen) is geen optie, daar raakt ze van in paniek, dus ik rij maar gewoon door alsof er niets aan de hand is, met wat extra ondersteuning van het binnenbeen als we voorbij het varken rijden. Eventueel nog een paar keer extra de zijde van het varken meepakken. En dan maar hopen dat het een fase is :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:51

PP-->RT-P