Halsverlenger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:35

Hallo,
Mijn pony is 27 en heeft een beetje een doorgezakte rug. Nu is het dus belangrijk dat hij goed over de rug loopt om erger te voorkomen. Liefst geen comentaar van: beestje is 27 heeft doorgezakte rug waarom ga je er nog opzitten want daar heb ik niks aan.
Hij heeft plezier in het werk en hij word reacreatief gereden en ik ben zeker niet te zwaar voor hem.
Maargoed. Het probleem is dus dat het soms niet lukt om hem goed over de rug te rijden. Zou een halsverlenger een (tijdelijk!)
idee zijn?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:40

tessa_brian schreef:
Hallo,
Mijn pony is 27 en heeft een beetje een doorgezakte rug. Nu is het dus belangrijk dat hij goed over de rug loopt om erger te voorkomen. Liefst geen comentaar van: beestje is 27 heeft doorgezakte rug waarom ga je er nog opzitten want daar heb ik niks aan.
Hij heeft plezier in het werk en hij word reacreatief gereden en ik ben zeker niet te zwaar voor hem.
Maargoed. Het probleem is dus dat het soms niet lukt om hem goed over de rug te rijden. Zou een halsverlenger een (tijdelijk!)
idee zijn?

nee ;)
Een halsverlenger kan ervoor zorgen dat hij z'n hoofd ronder draagt, maar dat wil niet automatisch zeggen dat hij z'n rug (beter) gaat gebruiken.

Wat belangrijk is, is om hem goed aan je been te zetten. Dus wanneer jij je been iets aan spant moet er een reactie komen. (hij hoeft niet weg te spuiten, maar wel een reactie geven) Wanneer hij zijn achterhand ver onder de massa (onder het paard)brengt, zal zijn rug wel automatisch boller worden = goed gebruik ;)
Verder natuurlijk ook bij een oudje - goede begeleiding en les.

succes!

Saleisha

Re: Halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:57

kben het met superwoman eens!

suc6!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:59

Hij is wel goed aan het been. Les zijn we mee gestopt. De bak die we ter beschikking hebben ligt heel erg zwaar en dat was nou niet bepaald goed voor hem. Ik heb op google gezocht naar ervaringen met halsverlengers en lees daar dat ze wel helpen bij goed ruggebruik. Dus vandaar de vraag :P

xJustMe6

Re: Halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:47

Maar heeft iemand ervaring met halsverlengers voor het ruggebruik?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:14

tessa_brian schreef:
Hij is wel goed aan het been. Les zijn we mee gestopt. De bak die we ter beschikking hebben ligt heel erg zwaar en dat was nou niet bepaald goed voor hem. Ik heb op google gezocht naar ervaringen met halsverlengers en lees daar dat ze wel helpen bij goed ruggebruik. Dus vandaar de vraag :P

nee, met zo'n hulpteugel werk je vanaf de voorkant, terwijl je moet werken van achter naar voren.
Dus eerst achterhand er goed onder, dan wordt de rug bol en dan gaat vanzelf de hals mee. (ga maar eens op je handen en knieen zitten en breng je knie ver onder je buik - je rug wordt bol en je hoofd zal ook omlaag komen.)
Van voor naar achter kun je wel een krul krijgen, maar gaat niet vanzelf de rug en de achterhand mee.
Kans is daarmee groot dat het paard zich in rare bochten werkt en er juist op achteruit gaat en meer schade aan richt.
Wanneer je het onder begeleiding doet, zou het wel een beetje kunnen helpen, maar dan omdat de instructeur goed in de gaten houdt dat de achterhand er goed onder wordt gezet..

Zo lang jij zorgt dat je pony goed aan het been is, heb je geen halsverlenger nodig. Dan werkt je pony voldoende met zijn rug. Met een halsverlenger is de kans juist groter dat je pony de verkeerde spieren gaat gebruiken wat dus slechter is.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 13:22

Ok! Bedankt :D
Dan ga ik er geen omdoen.