Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aeolusnr1 schreef:Voor een deel zal het zeker wel pubergedrag zijn, denk ik ook wel.
Maar ik denk ook dat het eigenlijk voor een groot deel ook jouw schuld is dat hij nu net op deze manier gaat reageren.
Jij hebt hem zelf zadelmak gemaakt, en ik vermoedt dat je een groot deel van de opleiding hebt overgeslagen, en sommige dingen mssn zelfs ook wel een beetje verkeerd hebt aangepakt.
Ik zou zeker even een stapje terug zetten, en hem als het ware opnieuw gaan opleiden.

. Het beste zou natuurlijk zijn deze gekke bokkesprongen uit te zitten, maar goed, als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
.
. Been = been. Geen reactie? Dan is de volgende stap in galop de bak door en reactie en nog een stapje harder. Werkt erg verhelderend hoor
. zap schreef:Been = been, heel simpel... eis dat dan ook
midgie, het paard reageert puur en alleen op een kuitdruk. Hoe ga jij dat oplossen als je ernaast loopt? Het paard moet toch echt de link leggen tussen een ruiter op zijn rug en de beenhulp. Een paard doet niet zomaar iets, maar hier reageert het paard gewoon niet gewenst op het gevraagde, terwijl hij dat op een ander moment wél kan.
midgie schreef:zap schreef:Been = been, heel simpel... eis dat dan ook
midgie, het paard reageert puur en alleen op een kuitdruk. Hoe ga jij dat oplossen als je ernaast loopt? Het paard moet toch echt de link leggen tussen een ruiter op zijn rug en de beenhulp. Een paard doet niet zomaar iets, maar hier reageert het paard gewoon niet gewenst op het gevraagde, terwijl hij dat op een ander moment wél kan.
Eisen is een foute en negatieve gedachten, als je het vraagt zal het vaak beter gaan.
Een paard komt van naturen tegen de druk in, is heel verstandig als je hem wijken voor druk aanleert vanaf de grond, is wel zo veilig ook.
Dat kun je wel degelijk doen door ernaast te lopen, ik ben met mijn 3 jarige bezig en die kent de schouder binnen en travers al , en dat alleen door de druk van de teugel op zijn hals te voelen en een aanwijzing op te volgen die ik geef op zijn achterbeen, daar heb ik echt mijn kuit niet voor nodig, die heb je alleen nodig om het achterbeen te besturen en dat kan ook alleen op bepaalde momenten.
Te veel been geeft protest op een fout moment , als je het op het moment van optillen doet kun je er wat mee, iets wat vast op de grond staat kun je niet besturen.
Dus wijken vanaf de grond aanleren is altijd is de basis, als de TS daar even weer wat meer aandacht aan besteed komt ze een stuk verder denk ik.
.