Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
TolineS schreef:midgie schreef:Wat meer naar je paard luisteren.
Misschien eens afstappen als ze het eng vond en je als leider gedragen.
Een paard doet niet achterlijk voor niks, dan doen alleen mensen.
er is niks aan de hand. niks engs, ze gaat gewoon vanuit het niks .....
hippa schreef:midgie schreef:Wat meer naar je paard luisteren.
Misschien eens afstappen als ze het eng vond en je als leider gedragen.
Een paard doet niet achterlijk voor niks, dan doen alleen mensen.
Nooit afstappen!!!!!!!!
Dit is voor het paard een teken dat ze gewonnen heeft en versterkt dus het negatieve gedrag!
TolineS schreef:Ook mijn merrie (Fabricius) van 9 jaar heeft weer eens een uitgekookt karakter en als ze haar zin niet krijgt of ze heeft geen zin meer bv met een buitenrit, dan gaat ze steigeren!!!
In de dressuur rijd ik haar dus zonder martingaal en afgelopen weekend wilde ze de ring niet in, er was helemaal niks eng,gewoon op een maisland, maar mevrouw had er geen zin in dus kwam ze rechtop.. Ik had geen zweep of sporen , kon dus niks, uiteindelijk heeft mijn vroendin haar bij het hoofdstel gepakt en door de ring gesleurd waarna ik een prima proef reed .. Ook buiten draait ze zich opeens zo om en komt ze ook rechtop en dreigt ze echt achterlijk te gaan doen als ik doorpak!!!
Wie heeft tips!!!!!
superwoman schreef:TolineS schreef:Ook mijn merrie (Fabricius) van 9 jaar heeft weer eens een uitgekookt karakter en als ze haar zin niet krijgt of ze heeft geen zin meer bv met een buitenrit, dan gaat ze steigeren!!!
In de dressuur rijd ik haar dus zonder martingaal en afgelopen weekend wilde ze de ring niet in, er was helemaal niks eng,gewoon op een maisland, maar mevrouw had er geen zin in dus kwam ze rechtop.. Ik had geen zweep of sporen , kon dus niks, uiteindelijk heeft mijn vroendin haar bij het hoofdstel gepakt en door de ring gesleurd waarna ik een prima proef reed .. Ook buiten draait ze zich opeens zo om en komt ze ook rechtop en dreigt ze echt achterlijk te gaan doen als ik doorpak!!!
Wie heeft tips!!!!!
Ik vind het altijd erg als iemand zo over zijn paard praat/schrijft.
Het achterlijk doen als je haar doorpakt, lijkt mij een hele logische reactie namelijk.
"ik kon niks omdat ik geen zweep of sporen had" vind ik een rare opmerking - geeft aan hoe je met problemen om gaat.
Meer luisteren naar je paard lijkt me een goed begin.
Dus dat betekend dat je je meer moet gaan verdiepen in de paardentaal.
Verder raad ik je erg aan om veel meer geduld te hebben en de oplosing te zoeken bij jezelf ipv je paard de schuld te geven en die aan te pakken - correcte rijtechnische oplossingen werken een stuk beter namelijk.
TolineS schreef:komt ze ook rechtop en dreigt ze echt achterlijk te gaan doen als ik doorpak!!!
Wie heeft tips!!!!!
TolineS schreef:hej orsini, toline doet het zo uit het niks, ze stapt gewoon relaxed vooruit en opeens gaat het razendsnel en staat ze stil en rechtop, je kunt het gewoon niet af knipogen. absoluut dat daar geen angst van haar kant bij is, vandaag ging ik haar na het rijden aan de hand uitstappen, zadel eraf, lekker halstertje eraan , en we stappen rond het erf en opeens trekt ze mijn arm zowat uit de kom en staat ze weer rechtop puur omdat ze die kant niet op wilde. Ik heb haar een paar passen vooruit gedwongen en omgedraait op MIJN teken, daarna richting stal gelopen, maar niet linksaf naar stal, nee ik wilde rechtdoor nog een rondje om de wei, en ja hoor, mevrouw stond weer rechtop!!!!! Want ze wilde naar stal!!!Toen heb ik de hengstenketting eronder gedaan en toen liep ze wel door, ja nog 1x gesteigerd maar daarna niet meer.... Pfff..Wel moedeloos wordt ik ervan!!! Ze is lichamelijk al onderzocht en er is niks met haar aan de hand....Ze moet gewoon even een andere instelling krijgen....
TolineS schreef:helemaal mee eens superwomen maar links ipv rechtdoor,dan heeft ze voor mijn gevoel nog gewonnen. ik wil gewoon bij staking nog 1 pasje in de richting en dan is het ook goed... En Tolientje is zeker geen paard om aan te pakken want dan pakt ze jou , en flipt ze ...Tja, maar das haar bloedlijn..ook geen excuus natuurlijk..
Vanaf morgen ga ik nog consequenterderder (?)met haar bezig dan nu , zal waarschijnlijk veel ,heeeel veel geduld moeten hebben... En voor de mensen die een x in de buurt zijn,kom gerust langs als het probleem dan nog niet verholpen is