probleem met zadelmak maken ( lang verhaal)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neffesh

probleem met zadelmak maken ( lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:11

Hallo iedereen

Even kort uitleggen. Ik werk bij een handelaar om een centje bij te verdienen door de paarden daar te rijden en wat beweging te geven. Onlangs vroeg hij me of ik ook zadelmak maakte. Had ik al gedaan ja (Al mijn pony's vroeger + enkele paarden). Dus ik antwoorde van ja hoor geen enkel probleem ( wel met zijn hulp natuurlijk).
Het ging om een hele mooie schimmel ruin die net gecastreerd was van 5jaar ! Normaal kocht hij geen paarden die nog niet zadelmak waren, maar omdat hij zo mooi was heeft hij hem toch maar gekocht. Mja ik denk 5jaar is toch wat laat om te beginnen ?
De vorige eigenaar hadden gezegd dat er al 2 a 3 keer opgezeten is geweest zonder probleem.
De eerste dag , we longeren hem een beetje ( langs de linker kant) , hij lijkt braaf dus hij houd hem vast en ik kruip er heel stilletjes op. Hij was heel braaf , en na een paar toertjes stappen terug de stal in met een lekkere beloning. Ik zag het helemaal zitten. Tot de volgende dag. Ik zadel hem op , daarin is hij altijd nog wat schrikkerig (wat natuurlijk normaal is hé) ik neem hem aan de longe en begin hem te longeren ( terug langs de linker kant). Mijn baas was er nog niet om te helpen dus ik dacht ja ik ga eens van kant veranderen. En toen begon de miserie...... Hij wou absoluuut niet deze kant lopen maar dan ook echt niet !!! Hij steigerde, viel me zelfs een beetje aan en trok zich gewoon los van mij , kon het zelf ook niet houden. Mijn baas was er dan uiteindelijk en hij nam de longe over. We hebben een uur zitten vechten om hem toch de rechter kant te kunnen laten lopen. En uiteindelijk toen hij nat in het zweet stond en bekaf was gaf hij toe. Ik dacht amai wat een karakter heeft dit paard.
Toen ik de volgende dag erna terug ging longeren was hij echt een mak lammetje linker en rechter kant geen probleem, dus hij had het door dacht ik. Ik had het gevoel dat hij toch serieus met onze voeten had gespeeld en gelukkig hebben we niet toegegeven op opgegeven. Ok we hebben hem een paar dagen gelongeer met zadel en hij was heel braaf dus ging ik er nog eens op.
Ik stap op heel rustig maar dit zag hij volledig niet zitten. Hij begint te steigeren en natuurlijk kan ik het niet houden en vlieg op de grond. Ok nog eens een poging , alles lijkt goed te gaan , mijn baas houd hem heel kort vast en laat de longe steeds was langer en hij blijft mooi stappen. Maar na een minuut of 5 krijgt hij het weer ineens. Hij begint te steigeren , bokken, zich proberen los te rukken,..... Natuurlijk vlieg ik er weer af , en ik mocht er niet meer op omdat hij te gevaarlijk was. Dus hij longeert hem nog even en dan de stal in zonder water. De volgende dag gelongeerd , ik er even op en alles ging goed.
Nu denk ik dat dit paard een serieus karakter heeft opgebouwd. Ik denk ook dat hij bij de vorige eigenaars zijn zin mocht doen en dat hij daarom op zijn 5jaar nog niets kan of toch niet veel. Waarschijnlijk kregen de mensen schrik van hem en hebben ze hem nog een tijdje zo laten staan.
Nu hoop ik alleen maar dat we dit kunne doorbreken , vooral het steigeren want hij steigert echt enorm hoog ! Dus ik val er telkens af en ik denk dat hij dat ook weet.
Ik vind het niet meer zo leuk om te vallen dus iemand tips wat ik eventueel kan doen ? Terug helemaal opnieuw beginnen ?
ik weet het zelf niet meer zo goed. Ofwel heeft hij ergens pijn heb ik al eens gedacht maar aan de longe toen hij echt niet de rechter kant wou was echt uit koppigheid dus ik denk dit ook.
Wat denken jullie ??

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:16

Pff lastige situatie.

Ik zou wel opnieuw beginnen. Eerst het longeren oppakken, stappen aan de hand, vertrouwen opbouwen.

Steigerd hij ook aan de longeer op dit moment of dat niet meer.

Zou toch ook dit paard na laten kijken. Rechterkant niet op willen kan dominantie zijn maar ook protest vanwege pijn vanuit bv de rug. Dit kan ook de reden zijn dat er protest is bij het zadelen en als je er op gaat zitten.

Wat ik niet goed begrijp is dat je hem terug op stal hebt gezet zonder water??? Wat is daar het nut van. Lijkt me niet erg diervriendelijk.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:17

Lijkt me dat jullie eerst moeten uitsluiten dat dit dier ergens last van heeft (fysiek). Daarnaast vind ik water onthouden echt not done. Ik heb jarenlang voor een handelaar gereden en heel veel zadelmak gemaakt, maar dat soort methodes gaan er bij mij niet in. Als dit paard fysiek helemaal in orde is, dan zit er maar een ding op Laten beleren door iemand die zeer consequent is en hem uit kan zitten. Iedere keer weer proberen en er af lazeren en dan opgeven maakt het probleem echt alleen maar erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:21

Ten eerste moet je inderdaad het paard eens laten nakijken, misschien heeft hij wel ergens last van.
Ten tweede vind ik het gewoonweg mishandeling om een paard dat zich helemaal in het zweet heeft gewerkt geen water te geven. Zoek maar een andere methode.

En als laatste ga je wel aardig snel naar mijn mening.
De eerste dag al meteen erop gaan zitten? Wat dacht je van eerst een paar WEKEN, en geen dagen, grondwerk om van beide kanten vertrouwen op te bouwen?
Ik heb mijn eigen paard zadelmak gemaakt en ingereden, ook met hulp, maar dat ging toch echt heel anders :n
Ik heb medelijden met dit paard...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:23

tja het is een echte puber leeftijd 5 jaar

ik zou echt alles eerst uitsluiten heeft die nergens last van
dan is het toch wel een stukje stevig in je schoenen staan en vertrouwen winnen van het paard
ga eens grondwerk doen en wissel af, ik denk dta de handelaar het overschat heeft met de mooie schimmel (naar mijn mening zijn schimmel zowieso moeilijke knollen)
en als jehem niet kunt uitzitten zou ik het toch uithanden geven in veiligheid voor jou eigen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:23

Kimmey schreef:
Ten eerste moet je inderdaad het paard eens laten nakijken, misschien heeft hij wel ergens last van.
Ten tweede vind ik het gewoonweg mishandeling om een paard dat zich helemaal in het zweet heeft gewerkt geen water te geven. Zoek maar een andere methode.

En als laatste ga je wel aardig snel naar mijn mening.
De eerste dag al meteen erop gaan zitten? Wat dacht je van eerst een paar WEKEN, en geen dagen, grondwerk om van beide kanten vertrouwen op te bouwen?
Ik heb mijn eigen paard zadelmak gemaakt en ingereden, ook met hulp, maar dat ging toch echt heel anders :n
Ik heb medelijden met dit paard...

en dat zijn handelaaren daar doe je geen ruck aan ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:25

Ja maar Neffesh kan dan zelf toch wel andere methoden hanteren? Aangezien zij met dat paard bezig is.

Neffesh, wat ik niet snap: in een ander topic geef je iemand advies om rustig aan te doen en niet alles 123 van een paard te verwachten. En om les te nemen. Waarom doe je dit zelf niet? :)

Neffesh

Re: probleem met zadelmak maken ( lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:29

bedankt allemaal voor jullie reacties.
even om te zeggen ik ben ook helemaal niet blij met deze situatie en geen water geven vind ik ook niet kunnen ! Maar ik beslis spijtig genoeg niet over dit paard, moest het mijn paard zijn zou ik het ook heel anders gedaan hebben.
Een fysieke controle zit er dus ook niet in , heb ik al op gewezen bij hem maar hij is er zeker van dat het paard een koppig karater heeft

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:30

Kimmey schreef:
Ja maar Neffesh kan dan zelf toch wel andere methoden hanteren? Aangezien zij met dat paard bezig is.

Neffesh, wat ik niet snap: in een ander topic geef je iemand advies om rustig aan te doen en niet alles 123 van een paard te verwachten. En om les te nemen. Waarom doe je dit zelf niet? :)

omdat het mijn paard niet is , zei zijn met hun paard bezig en ik moet er af en toe opkruipen om er daarna weer af te vliegen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:31

Dan trok ik mijn handen er gelijk van af.

Handelaar of niet. Als jij je paard niet na laat kijken en zonder water op stal durft te zetten na het rijden dan hoeft ik er niet meer op.

Koppig of niet, hij steigerd hoog en werpt daarmee jou er af. Vind dat link, heb zelf menig paard zadelmak gemaakt en ondanks dat dat ook niet altijd met alleen maar liefde ging vind ik dit te ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:32

Hmm ik zou toch proberen dat erdoor te krijgen.

En in de tussentijd veel grondwerk. Het lijkt mij niet gek als jij nu ook een beetje je vertrouwen in dit paard hebt verloren, dus ik denk dat het een goed idee is om hier weer eerst samen aan te gaan werken.

Mocht dat allemaal niet toegestaan zijn van je baas, persoonlijk zou ik er dan niet willen werken. :n

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:33

Kimmey schreef:
Hmm ik zou toch proberen dat erdoor te krijgen.

En in de tussentijd veel grondwerk. Het lijkt mij niet gek als jij nu ook een beetje je vertrouwen in dit paard hebt verloren, dus ik denk dat het een goed idee is om hier weer eerst samen aan te gaan werken.

Mocht dat allemaal niet toegestaan zijn van je baas, persoonlijk zou ik er dan niet willen werken. :n

Inderdaad , gisteren heb ik al geweigerd om er op te kruipen en heb ik hem gewoon wat laten werken aan de longe. Zo heeft hij ook wat positieve ervaringen in de piste want tot nu toe was het alleen maar negatief en vechten

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:36

ook op hun 5e kunnen ze nog tandjes wisselen.,
als je last heb van longe als je erop zit, zou ik die gewoon los doen.
Ik heb eens een paard beleerd, en die vond dat we te betuttelend waren, want die begon na 5 minuten ineens te racen aan de longe, maar toen deden we haar ook eens los, zo van "je hebt er toch niets aan te houden" Dat was nieuw, en goed. toen was ze weer braaf.

en heb je al een boktoutje om de hals? dat kan heel veel uitmaken.

ik zou er toch alles op alles aan doen om dat paard te laten nakijken, je kan zelf wel een beetje doorhebben of hij rugproblemen heeft, door zachtjes te voelen, (niet opeens hard drukken, want dat is logisch dat hij dan heftig reageerd)

en zijn gebit

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:37

onley schreef:

toch vind ik dit onzin.
Een ruiter moet z'n paard motiveren om te WILLEN werken.
Ookal pubbert een paard, dan nog is het aan de ruiter om ervoor te zorgen dat het paard er plezier in heeft en houdt.

Dit verzet lijkt trouwens toch eerder komen door lichamelijke problemen.
Lijkt mij geen koppigheid te zijn :n

Belachelijk om het paard geen water te geven - tjonge wat een domme praktijken 8)7

Wanneer dit dan toch te maken zou hebben met volgens jou "de koppigheid" (gemaakt door de vorige eigenaars), zou ik juist rustig aan doen en niet ineens het paard willen "breken".
Je moet willen dat het paard voor je WIL werken, alleen dan krijg je een fijn paard.
Ik geloof ook niet dat je de ervaring hebt om dit paard "te breken" (door stug door te zetten met iets wat blijkbaar niet werkt -> vliegles) dus de kans dat je het erger maakt is groot.

Succes!

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:40

moonprayer schreef:
ook op hun 5e kunnen ze nog tandjes wisselen.,
als je last heb van longe als je erop zit, zou ik die gewoon los doen.
Ik heb eens een paard beleerd, en die vond dat we te betuttelend waren, want die begon na 5 minuten ineens te racen aan de longe, maar toen deden we haar ook eens los, zo van "je hebt er toch niets aan te houden" Dat was nieuw, en goed. toen was ze weer braaf.

en heb je al een boktoutje om de hals? dat kan heel veel uitmaken.

ik zou er toch alles op alles aan doen om dat paard te laten nakijken, je kan zelf wel een beetje doorhebben of hij rugproblemen heeft, door zachtjes te voelen, (niet opeens hard drukken, want dat is logisch dat hij dan heftig reageerd)

en zijn gebit

Als ik hem wil aaien of strelen op de rug of flank is hij echt zo gevoelig , net alof er 10 vliegjes opzitten. Ik zal het zeker nog eens zeggen dat hij het paard moet laten nakijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:41

Neffesh schreef:
even om te zeggen ik ben ook helemaal niet blij met deze situatie en geen water geven vind ik ook niet kunnen ! Maar ik beslis spijtig genoeg niet over dit paard, moest het mijn paard zijn zou ik het ook heel anders gedaan hebben.
Een fysieke controle zit er dus ook niet in , heb ik al op gewezen bij hem maar hij is er zeker van dat het paard een koppig karater heeft

Ik raad dus ook aan om er dan mee te stoppen.
Wat je nog kunt doen is voelen of het paard ergens heftig reageerd op z'n lijf door overal wat wrijven en (voorzichtig) te drukken.

edit: aha het is al duidelijk dat dit paard pijn heeft :(:)

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:42

superwoman schreef:
onley schreef:

toch vind ik dit onzin.
Een ruiter moet z'n paard motiveren om te WILLEN werken.
Ookal pubbert een paard, dan nog is het aan de ruiter om ervoor te zorgen dat het paard er plezier in heeft en houdt.

Dit verzet lijkt trouwens toch eerder komen door lichamelijke problemen.
Lijkt mij geen koppigheid te zijn :n

Belachelijk om het paard geen water te geven - tjonge wat een domme praktijken 8)7

Wanneer dit dan toch te maken zou hebben met volgens jou "de koppigheid" (gemaakt door de vorige eigenaars), zou ik juist rustig aan doen en niet ineens het paard willen "breken".
Je moet willen dat het paard voor je WIL werken, alleen dan krijg je een fijn paard.
Ik geloof ook niet dat je de ervaring hebt om dit paard "te breken" (door stug door te zetten met iets wat blijkbaar niet werkt -> vliegles) dus de kans dat je het erger maakt is groot.

Succes!

Het probleem is dat het voor hun zo snel mogelijk moet gaan , en dus ook zo snel mogelijk het paard breken.
Ik zou het allemaal anders doen maar ik krijg daar de kans niet toe. Het is nog altijd hun paard maar heb er echt wel medelijden mee.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:42

ik zou ook eens tandarts eraan laten mijn merrie steigerde ook en die had 6 haken.
dan eens het tuig na kijken,kan zijn dat het zadel ergens een kleine druk geeft waardoor het paard helemaal doordraaid(doet pijn)
en als je alles nagekeken hebt iemant erop zetten die zeer veel ervaring heeft met paarden zadelmak maken.ieders keer als jij eraf valt krijgt meer bang of juist een gevoel dat hij gewonnen heeft.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:44

mag ik vragen waar je ongeveer woont?

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:44

superwoman schreef:
Neffesh schreef:

Ik raad dus ook aan om er dan mee te stoppen.
Wat je nog kunt doen is voelen of het paard ergens heftig reageerd op z'n lijf door overal wat wrijven en (voorzichtig) te drukken.

edit: aha het is al duidelijk dat dit paard pijn heeft :(:)

Zou dit ook niet kunnen van onwetendheid ? Hij is namelijk al 5jaar en niemand is er ooit intens mee bezig geweest dus misschien is alles voor hem te snel gegaan en heeft hijdan ook echt bang en vertrouwd hij het niet als je aan hem komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:44

Ik zou daar in dat geval dus echt niet willen werken.
Dan liever wc's schoonmaken of achter de kassa zitten. Aan het mishandelen van dieren doe ik niet mee.

Nee ik geloof niet dat het door zijn leeftijd komt. IJslanders worden ook later ingereden, maar die hebben echt niet allemaal hier last van ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-09 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:44

sammy1 schreef:
mag ik vragen waar je ongeveer woont?

Vlaams brabant Belgie

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:46

Kimmey schreef:
Dan liever wc's schoonmaken of achter de kassa zitten. Aan het mishandelen van dieren doe ik niet mee.

Maar ik werk er nu al een tijdje en heb er nog nooit zo iets tegen gekomen. Weet ook niet meer goed wat te doen nu. Ik kan zeggen ok ik doe er niet meer aan mee ( om de schimmel te beleren) maar wat gaat er dan met hem gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:47

Als jij zoveel probeert in te brengen, en het komt blijkbaar nergens, dan heeft het ook geen zin om daar te blijven.
Dus zoals ik zeg, in dat geval was ik weggegaan.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 10:47

Kimmey schreef:

Nee ik geloof niet dat het door zijn leeftijd komt. IJslanders worden ook later ingereden, maar die hebben echt niet allemaal hier last van ;)

Hangt misschien ook van paard tot paard af.