paardje enkel bestuurbaar met teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_NaNe_

paardje enkel bestuurbaar met teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 20:57

Ik heb net een halve stal met een heel tof paardje.
Maar als ik met hem rij en bv een binnenstelling op de lange zijde wil hij steeds afdraaien. maw hij stuurt ahv de teugels en niet op kuithulpen. Op mijn binnenbeen reageert hij dus ook niet (hij gaat gewoon sneller lopen) wanneer ik een volte maak kan hij wel een beetje binnenstelling maar dan valt hij ook naar binnen.
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?
Bedankt

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:45

Als ik het zo lees snapt het paardje gewoon niet hoe hij moet reageren
op het been behalfe dan voorwaarts.

Je moet gewoon veel oefenen, probeer bij bochten en voltes je been licht op te leggen
en stuur met je hand bij. Wanneer hiju versnelt maak je een ophouding waarop hij terug moet
komen naar het tempo wat jij wil. Ook kun je door grondwerk de pony leren wijken voor druk
waardoor hij als het goed is zal begrijpen dat er gevraagt word om stelling/buiging om het been.

Ik hoop dat je er wat an hebt, en succes :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:08

Het paard accepteert de hulpen niet, zoekt naar z'n balans en loopt onder je weg.
Dit kun je op de 'gewone' rijkunstige manier oplossen, met vooral teugel- en beenhulpen aanleren aan het paard.

Maar wat (volgens mij) veel beter helpt, is met veel geduld, je te concentreren op je zit en ademhaling (zelf rustig worden). Je eigen balans gaan zoeken en met rust en kleine hulpen je paard duidelijk maken dat 'ie niet voor je hoeft weg te rennen'. Visualiseer dat je paard rustig loopt, denk aan vertrouwen en balans.

Gemakkelijk gezegd..... ik weet het, maar volgens mij is dat wel de manier waarop het uiteindelijk wel lukt op een goede manier het paard dragend en met vertrouwen onder je te laten lopen.
Als je dat eenmaal hebt meegemaakt, wil je niet anders meer.
Ik zeg niet dat het gemakkelijk is; :D

(bij mij is 'centered riding' de manier geweest waarop ik dit echt heb leren voelen/doen)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:17

@nane; misschien begrijpt je paard de hulpen niet die je geeft? Inderdaad veel met hem oefenen. Ik begrijp dat hij ook door je binnenbeen heen loopt. Misschien is hij ook nog niet helemaal bekent met het wijken voor druk? Kan dat? Dan zou je dat kunnen leren met grondwerk of als er iemand meeloopt vanaf de grond, die iets kan corrigeren als jij de hulp geeft met je binnenbeen?
Dat je paard naar binnen afwend als je de binnenteugel aanneemt, is misschien ook wel belangrijk om iets aan te doen? Het lijkt me dat hij moet afwenden op de buitenteugel?
Succes in ieder geval, misschien dat anderen nog meer tips voor je hebben!

@senna 21; offtopic, ben erg benieuwd naar je ervaringen met CR. Ga er binnenkort ook mee beginnen nl ;) .

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:25

Pareltje2
CR is niet echt een andere manier van rijden, maar wel maakt het je heel bewust van wat je doet en hoe het inwerkt op het paard (en dus hoe je dat kunt verbeteren).
Het gaat niet alleen over techniek, maar ook over intentie en verbeeldingskracht.
Ik heb geen les gehad, maar een paar tips gekregen en het boek van Sally Swift gelezen. Dat was voor mij een echte aha-erlebnis...
Sindsdien ben ik op een veel sensibelere manier gaan rijden.
Ik was altijd zo iemand die heul hard haar best deed op het paard :?... het paard lachte zich een kriek en liep rustig verder... :)
Nu zoek ik de coöperatie met het paard door goed te luisteren en te voelen.. Nu kan ik met veel minder energie met veel meer bereiken (haha het lijkt wel een reclamespreuk) *\o/* .

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:29

@senna21, zo te horen heb je een heel nieuwe manier van denken en ervaren gekregen! Klinkt goed.

craiester

Re: paardje enkel bestuurbaar met teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:53

leer hem eerst voltes draaien en stap als hij alles in stap snapt gaat het beter in de andere gangen ik heb dezetips ook gekregen op bokt enkele maanden geleden..en door met de benen te werken en minder met de teugels gaat hij snappen dat been druk voor hem iets anders kan betekenen dan sneller gaan

vaag uitgelelgd weet niet hoe ik het moet uitleggen

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:38

ik vind het inderdaad verstandig dat iemand vanaf de grond gaat helpen om het binnenbeen te stimuleren terwijl je zelf ophoudingen geeft als ie rennerig word! of zijdruk leren vanaf de grond.. (waarna je het op beschreven manier ook onder het zadel gaat proberen)
(vergeet niet je buitenteugel ivm het naar binnenvallen maar goed misschien doe je dat al genoeg, weet neit antuurlijk ook niet hoe je rijd..)
is hij wel voor het been? (dat ie dus wel op jou beenhulp reageert met voorwaarts gaan? zo niet veel overgangen rijden en eerst goed voro eht been maken zodat ie in elk geval je been al gaat begrijpen)
succes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:37

Idd het is niet van hieruit te beoordelen hoe jij rijdt he.
en tjaaa tis idd met je binnenteugel dat je stelling naar binnen gaat vragen, en ja je binnenbeen is hier ook belangrijk bij, zoals je zelf al aangaf, maar er is nog meer he, je moet idd ook de juiste kant uitkijken, ook je schouders, en de buitenteugel mssn ook een klein beetje openen en tegelijk ook iets naar voor als het waare naar daar is het wijzen.
en de binnenteugel iets hoger nemen dat hij zeker niet op de binnenschouder zou vallen want dan draai je zowiezo ook al he.
er zijn teveel mogelijkheden , je moet dat idd kunnen zien, en dan tegelijkertijd richtlijnen geven, zoiets kan je niet gaan uitleggen vanachter je pc hoor, daar is een lesgever voor nodig.