Ik heb al een aantal andere topics geopend over mijn paard en zijn rij problemen.
Mijn paardje was 3 maanden geleden heel braaf, ging er nooit vandoor en deed alles wat ik van hem vroeg.
Nu, 3 maanden later, is hij zowat niet te houden! De ene keer is hij braaf, de andere keer is hij zo gestrest. Hij is heel erg kijkerig, snel afgeleid (concentratie probleem??), schrikkerig, en nerveus. Om het minste geringste schiet hij er van door. In eerste instantie dachten we dat er iets lichamelijks niet in orde was, dus we hebben alles na laten kijken, zadel, bit, tanden, en we hebben er een fysio bij laten komen. Er was niets te vinden.. Ik kreeg dus het advies om hem aan het werk te zetten. Goed, ik reed dus veel overgangen, veel figuren etc. Helaas is mijn paard zo slim dat hij dan zijn hoofd omhoog gooide en er alsnog onderuit kon komen. Er werd me een martingaal geadviseerd, die ik nu dus heb gekocht. Meneer gooit niet meer zijn hoofd omhoog, maar heeft nu zijn nieuwe trucje laten zien: hij kan luisteren naar mijn beenhulpen en kijken tegelijk, en zo alsnog ervandoor gaan. De ene keer schrikt hij, en de andere keer is het om onder zijn werk uit te komen. Daarna, dachten wij dat dit gedrag misschien kon komen door zijn nieuwe voer, we zijn dus gestopt met zijn muesli en knoflook. Maar dit gedrag blijft zich herhalen dus daar ligt het ook niet aan.. Ook buiten is hij verschrikkelijk nerveus, hij gaat om mij heen dribbelen en draven, trekt me omver en wilt ervan door gaan. Hij zweet op die momenten helemaal van de spanning. Hij is een fries, maar op die momenten zou je denken dat er een arabier in zit. Hij gromt dan als een gek en probeert met zijn voorbenen zelfs omhoog te komen als ik hem standvastig vast hou. Wat is er toch met hem? Ik voel me radeloos, zelfs mijn instructrice weet het op dit moment eventjes niet meer. Ik wil alsnog de DA erbij laten komen om te kijken of hij misschien magnesium tekort heeft?! Of iets anders in zijn bloed wat dit gedrag kan verklaren. Ik zit maar te gissen en te verzinnen wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar ik wil ook graag jullie mening

Ik zit nu te denken om hem kruiden te geven wat hem misschien wat kalmeert, zoals Special Calm in combinatie met een natuurmix ofzoiets.. Zou ik hier goed aan doen?
Hij doet het zooo onverwachts.. Het ene moment loopt hij netjes en dan opeens uit het niets
gaat hij ervandoor.. Je ziet het niet aan zijn houding, of oortjes, je merkt het gewoon niet. Daarom lig ik er ook vaak van af, hij doet dit namelijk + onverwachts + met heel veel hoge bokken die ik op dat moment dan niet meer op kan vangen.
terwijl ik het heel graag wil proberen.