Fijn paard word lastig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janella

Fijn paard word lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:30

Hallo,
Ik heb een 6 jarige merrie,
Die ik nu een jaar onder het zadel heb.
Toen we haar kochten vorig jaar hebben we haar gelijk
even laten checken bij de tandarts ze had wat haakjes, verder
mooi gebit. En het is een heel fijn paard. Maar we lopen nu tegen wat
probleempjes aan.
Met rijden is ze erg bang voor andere paarden, steeds weg springen etc.
Dus op wedstrijd is dat af en toe een drama!
En als het haar wat te druk word met veel paarden gaat ze knarzentanden.
Ik dacht zelf dat het een stuk spanning is, ze gaat volgende maand weer ff voor controle naar de tandarts.
Iemand een oplossing voor dit gedrag? of wie heeft zelf ook zo'n paard?
Groetjes Janella.

e_horse

Re: Fijn paard word lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:56

In de nieuwe Bit staat een artikel waar je waarschijnlijk wel wat aan hebt; paarden die na een tijdje niet meer fjin te rijden zijn. Het gaat over overtrainen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:06

Hoi. Staat je paard met andere paarden in de wei? Misschien is ze het pispaaltje van de groep, of is ze juist helemaal geen paarden gewend? Je zult terug moeten naar een moment dat het nog wel lukt. Dus eerst naar een situatie waarin ie wel braaf blijft. Misschien met 1 paard in de bak tegelijk rijden en dan zoetjes aan steeds moeilijker maken. Eerst verder weg en dan steeds dichter bij. Dan een tijdje met tweeen langs elkaar, eerst wat verder uit elkaar als dat goed gaat en dan steeds dichter bij. Eerst in stap, later in draf. Weer later het andere paard tegemoet laten komen met veel tussenruimte daarna met steeds minder etc etc. Dat kan goed een half jaar in beslag nemen, maar als je steeds veel beloond als het goed gaat, moet het toch langzaamaan steeds beter gaan. ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:08

Klinkt niet als overtrainen hoor..

Staat ze in een kudde op de wei?
Is ze daar een van de laag in rang staande paarden?
Tegenliggervrees komt vaak voor.
Knarsetanden is vaak een aanleuningsprobleem.
Vraag de tandarts of die ook meteen even kijkt welk bit het beste in de mond past .

Verder de training veel varieren, en met andere paarden rijden, zorg dat de mensen eerst goed rekening met je houden, op dezelfde hand rijden etc.
En als dat goed gaat, het wat moeilijker maken door op twee handen te rijden.
Zelf rustig blijven en gedrag negeren, niet afstraffen.

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:36

heee,

Mijn paard sprong ook eerder weg voor andere paarden. Ik heb het haar geleerd met een paardje waarvan ik weet dat ie niks doet! Ik ben eerst een paar keer langs haar heen gereden en zij kort langs mij en als je het maar goed blijft oefenen en vooral goed blijft belonen kwam het bij mij iig weer helemaal goed!

Succes met je probleem! +:)+

Janella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 15:07

Bedankt voor de reactie's!
Ik rij haar al een jaar op een simpele bustrens, en dat beviel me altijd vrij goed. Maar inderdaad zou ik eens een ander bit kunnen gebruiken.
CM_ ; Ja mijn paard staat met 4 andere in de wei tot kort geleden met 5 andere paarden. Gaat prima, En in het land is ze vrij dominant tegenover de andere paarden, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik ben nu al een tijd bezig het gedrag te negeren, als ik alleen met haar train gaat het ook super goed.
Ik ben al steeds met haar aan het opbouwen met andere paarden, Maar als er dan perongeluk 1 paard te dicht langs komt, is het mis en kunnen we van voren af aan gaan beginnen.
Dat is best frustrerend!

Janella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 11:09

Nobody?

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:31

heeeel frustrerend! bah zeg
en dat terwijl ze zelf in de wei wel dominant is.. vreemd.
dot ze dat met álle paarden of bij paarden met een speciale kleur (bv alleen bij schimmels ofzo want dat heb ik ook wel eens gehoord)
helaas heb ik verder geen tips voor je, maar hoop dat jullie dit snel overwinnen!! succes

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:34

Vaak kan het een probleem van overtrainen zijn. Ook kan het zijn dat door het trainen er wat spieren in de knoop zijn gaan zitten en zeker als er dan spanning is komt die pijn het eerste naar boven. Tandarts is een goed plan ook zou ii een sportmasseur of fysio langs laten komen. Ligt het zadel noig nog goed etcetc.