onregelmatige draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JUSTXME1993

onregelmatige draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 22:07

hallo,

ik heb sinds een maandje een nieuw paard gekocht. Een vijfjarige Bwp-ruin, super dier, werkt altijd heel goed mee maar moet nog veel leren! Hij heeft een jaar op de wei gestaan dus kan evenveel als een vierjarige en is niet veel gereden geweest :)
Nu het probleem is dat hij in draf niet regelmatig loopt. Mijn lesgeefster merkte het ookal op en zei me dat dit zou kunnen komen doordat hij nog niet genoeg stelling en buiging geeft. Zijn evenwicht is ook nog niet helemaal in orde. Zijn er oefeningen om dit te verbeteren? Ik heb zaterdag terug les en zal dit zeker met mijn lesgeefster bespreken! Maar wou nu al wat extra tips ;)
Groetjes!

FriesWytske

Re: onregelmatige draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:08

Was die bij de aankoop wel regelmatig in de draf? En heb je hem laten keuren?

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 22:10

Hij is helemaal gekeurd en was helemaal in orde ;)
Hij was liep vrij onregelmatig bij de aankoop. Ikzelf voelde dit nog niet zo hard, het is mijn lesgeefster die me erop gewezen heeft!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 06:30

Jammer dat je hem dan toch gekocht hebt. Stel de verkoper in ieder geval nu al op de hoogte.
Dat had je eigenlijk al meteen moeten doen, verkoop akkoord mits hij zuiver gaat lopen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 06:43

Tja waarom heb je hem dan gekocht? ik kan me niet voorstellen als je naar paarden op zoek bent, dat je dan uiteindelijk valt voor degene waar je het gevoel van had dat die niet 100% liep.

Heb je zowel op foto als gewoon klinisch laten keuren, alsmede bloedafname?
Onregelmatig en een jong dier, dan zit er al structureel iets fout.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:13

Dan snap ik net als de anderen niet waarom de koop is doorgegaan. En toen is er dus geen verder onderzoek naar gedaan. Vind ik persoonlijk erg dom.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:14

tis niet zo heel dom hoor, maar het is idd wel iets dat waarschijnlijk een probleem zal blijven.
maar het bepaalde heel waarschjnlijk ook voor een deel de prijs, een paard dat niet geheel zuiver loopt is uiteraard minder duur dan een paard met suppergangen, en ook al loopt jouw paardje niet geheel zuiver in de draf , eigenlijk is het dan nog de vraag wat jij ermee wil gaan doen.
Als je het alleen recreatief wil gaan rijden , in de piste of op buitenwandeling, dan is er mssn helemaal nks op tegen dat hij een beetje onzuiver loopt, zelfs als je lagere wedstrijden zou willen meedoen B-proefjes en zelfs mssn wel een L-proef je zal daar dan mssn niet winnen maar mssn toch wel een behoorlijk resultaat kunnen neerzetten.
Het hoeft zeker geen probleem te zijn hoor.
Ik ken echt vele paarden die vrij intensief gebruikt worden, die lange trektochten doen , en die toch niet geheel zuiver lopen.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:20

Kan natuurlijk ook teugelkreupelheid zijn! Doordat hij misschien nog niet helemaal gelijk is in de aanleuning (wat ook logisch is daar hij nog niet lang onder het zadel is) krijg je vaak, vooral in de bochten een onregelmatig beeld....

Dit is best lastig om eruit te rijden! Vaak is ruimte geven aan de voorkant en goed voorwaarts rijden een goede oplossing. Hierdoor geef je hem de kans om op zijn eigen benen te gaan lopen en zijn evenwicht te vinden zonder dat je hem zelf teveel probeert te regelen (waardoor hij weer onregelmatig gaat lopen).

Succes ermee! En hoop voor je dat het niks blijvends is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:24

Ik vind het dom, omdat ze toen niet direct uitgezocht hebben waar die onregelmatigheid vandaan komt.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:31

Loopt het paard aan de longen ook onregelmatig? Teugelkreupelheid uit zich alleen onder het zadel of op het moment dat een paard bijgezet is aan de longe.

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:47

Hey skrolan,

Proficiat met Emir!

Hopelijk is het niets ernstig.
Hoe loopt hij los en aan de longe?
Als hij dan ook onregelmatig loopt, zou ik de dierenarts of de hoefsmid eens laten komen.
Anders wijst het idd op een rijtechnisch probleem, maar met goede begeleiding, krijg je dat er zeker uit.
Wat zegt Inge ervan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:50

Hmm vreemd, dus paard liep onregelmatig bij aankoop, maar werd wel goedgekeurd??

Heb je wel door een eigen gekozen dierenarts laten keuren?
Was je bij de keuring?

Als je een paard keurt, nooit zeggen dat deze voor recreatie is, altijd laten keuren voor de sport.
Dan word doorgaans wat strenger gekeken.

Vooral door verkopers word nog wel eens gezegd bij keuring "och hij is maar voor de recreatie" . Waarop een keuring vaak wat milder word gedaan..

Onregelmatig is niet goed in elk geval :n

Ik zou een herkeuring laten doen. of in elk geval een kreupelheidsonderzoek..

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 16:20

Hij is zeker niet kreupel ofzo hoor :)
Het is gewoon eigenlijk dat hij nog niet genoeg evenwicht heeft en de aanleuning nog niet 100 % is, dat zijn draf nog niet is zoals het moet zijn.. ik vroeg gewoon wat oefeningen om dit te verbeteren. Mijn lesgeefster zegt ook dat het daardoor komt ;)
dus zullen we er in de les goed mee oefenen :)

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 16:23

Spaqunel schreef:
Hey skrolan,

Proficiat met Emir!

Hopelijk is het niets ernstig.
Hoe loopt hij los en aan de longe?
Als hij dan ook onregelmatig loopt, zou ik de dierenarts of de hoefsmid eens laten komen.
Anders wijst het idd op een rijtechnisch probleem, maar met goede begeleiding, krijg je dat er zeker uit.
Wat zegt Inge ervan?

Nee het is zeker niets ernstig! de dierenarts en hoefsmid hebben hem allebei 100 % gezond verklaard :) Mijn lesgeefster hier zegt ook dat dit door veel oefeningen er zeker uit is te krijgen, ik vroeg hier gewoon wat tips eigenlijk! :P
x

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:32

Longeren, om hem sterker te maken. Veel vw nw rijden dus over de rug. Let vooral op met longeren dat hij niet over de buiten schouder weg valt ( dus geen contrastelling) Hang er een longeersingel aan en de lijn door het bit naar de singel zodat je stelling kan vragen. En als laatste advies..zeker niet overnemen, dus niet elke dag gaan trainen!
Ga voor de afwisseling eens spelen in de bak, maak een buitenritje met een ouder/braaf paard er naast, leg eens een balkje neer enz. enz.
met andere woorden...maak het leuk voor je paard.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:42

Het sleutelwoord voor dit probleem is rechtrichten. . Als je niet rechtricht zal het probleem alleen maar erger worden, dus zorgen dat hij zijn gewicht op 4 benen gaat verdelen en zo in balans komt, pas dan wordt hij sterker.Ga je nu door zonder te weten wannneer hij recht is, dan zal hij ook niet sterker worden, en zal het probleem verergeren. Ik hoop dat je instructrice weet wat rechtrichten is en inhoud.

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:09

Danku voor de tips, hier kan ik zeker wat mee doen! :)