Beste maatje of grootste passie... wat zouden jullie kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

Beste maatje of grootste passie... wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 19:09

hallo allemaal!
ik zit hier met een probleem waar ik zelf echt niet uit kan komen!
naar heel lang zeuren heb ik het 2,5 jaar geleden voor elkaar gekregen een paardje te kopen!
daar ben ik nog steeds heel blij mee want het is een super lief paard! die graag voor je werkt!
ik rij ook voornamelijk recreatief met hem, dresuur rijd ik niet vaak omdat ik het simpel weg niks aan vind!
maar rij wel dresuurmaatig met hem op buitenrit. en vind het ook belangrijk dat hij netje loopt dan.
maar nu het probleem
springen is altijd mijn passie geweest en heb altijd hiermee verder gewild!
nu zit ik dus met 1 groot probleem! mijn paard kan alles behalve springen....hij bakt er echt niks van :n

Ik heb hier vreselijk lang over nagedacht en vind het gewoon vreselijk moeilijk krijg gewoon de tranen in mijn ogen ;( maar eigenlijk wil ik Maestro dus verkopen! hem houden en er nog 1 bij kopen is helaas geen optie!
Ik wil dus graag een springpaard kopen hiermee gaan trainen en de wedstrijden in gaan!
dit is altijd mijn grootste passie en ik wil dit gewoon zo graag!
maarja aan de andere kant moet ik mijn aller beste maatje missen!! |(

maar nu zit ik dus met nog een probleem!
mijn ouders begrijpen mij totaal niet en snappen niet dat ik niet gewoon tevreden ben met mijn paard!
tuurlijk ben ik dat wel, maar ik kan er gewoon niet verder mee, wat ik zo graag wil!
heb het al heel rustig en zo subtiel mogelijk aan mijn ouders uitgelegd, maar ze begrijpen het niet.
en dan komt er ook nog dat gedoe bij van paard verkopen, paard kopen.... wat hun dus niks aan vinden
maarja het punt is wel.. het is mijn eigen paard

ik weet nu gewoon niet wat ik moet kiezen...
mijn maatje of mijn groote passie!
hoop dat jullie mij kunnen helpen!
groetjes,
Grace

ps: sorry voor als het in het verkeerde topic staat.... wist echt niet waar het anders moest;)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:12

Probeer je eens voor te stellen waar je het meeste spijt van krijgt over een paar jaar; je maatje niet meer hebben of niet hebben kunnen springen.
Ik zie dat je 16 bent, dus eigenlijk nog tijd genoeg om te kunnen gaan springen, misschien kan je over tien jaar wel een paard erbij kopen, ik zeg maar wat. hoe oud is je paard?
Laatst bijgewerkt door Kev op 01-10-09 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mopjemop

kiezen voor je maatje.
maar goed mijn paard gaat boven alles! is mn 2de kind dus die gaat niet weg.................;-)

Kimbers

Waarom heb je dit paard dan gekocht als ik vragen mag? Ik neem aan dat je niet nu opeens pas een passie voor springen hebt? Niet rot bedoelt ofzo, vraag het me gewoon af.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 19:15

ik ben 16,5 jaar :Y)
en mijn paard is 6 jaar

ik was dus 14 toen ik mijn paard kocht en ik moet dan ook zeggen dat het een draver is...maar dat maakt hem zeker niet minder!
een springpaard kon ik me opdat moment helaas niet veroorloven.
toch ben ik super blij met hem maar heb dus altijd willen springen...

Kev

Re: Beste maatje of grootste passie... wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:22

wijze raad achteraf waar je op dit moment niets aan hebt :P : als je niet kan krijgen/kopen wat je het liefste wil, kan je beter even wachten dan genoegen nemen met minder.
Wil je een springpaard of een paard dat kan springen? Die laatste hoeft niet duurder te zijn dan een draver.
(onze draver kan trouwens uitstekend springen, weet je zeker dat het er niet in zit?)
Wat vinden je ouders er van? Het is wel jouw paard, maar zij zijn de ouders en moeten je wel een beetje helpen met het maken van de keuze (en misschien zelfs sturen)

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:29

Gewoon je hartje volgen.
ik weet dat het makkelijk klinkt..
Ga gewoon rustig kijken wat voor jou en je huidige paard het beste is.
Je kan prima ergens anders een super te huis voor je kanjer vinden, met mensen die graag lekker bosritjes willen rijden en daarbij willen dressuren.
Het klinkt misschien hard en of ik er makkelijk over denk. Maar uiteindelijk moet je in het belang van je paard kiezen.
Wat ik eerst zou doen als ik jou was is springlessen overwegen, misschien krijg je het er met hulp van een ander wel uit.
Dat zou natuurlijk het mooiste zijn. Succes!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:38

springlessen zit ik inderdaad ook al een tijdje over na te denken
maar ik dacht eerste zelf even een beetje proberen om te kijken wat hij kan.
nou hij doet er alles aan om de hindernis te ontwijken
dus het is al een hele toer hem er netjes er overheen te krijgen
en als hij er dan toch over is een bok en keihard in galop er vandaar gaan..
oja en dan nog niet eens over de sprong zelf gesproken :Y)
ik beleef er dus niet echt plezier aan.
mijn paard is heel er lief maar als hij iets niet leuk vind laat hij dat dus ook graag merken..
meestal na een half uur springen en ongeveer 4 sprongen heb genomen ben ik zo deppresief
dat ik dan ook maar stop

maar ik denk toch ook nadat ik jullie reactie's allemaal lees dat ik eerst maar eens een
paar proeflessen met mijn paard ga nemen. en vanuit daar kan ik dan ook zien dat het dus echt niks word met hem. maarja het blijft een moeilijke beslissing;-)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:41

Moeilijke keuze..
Als je meteen had gekeken bij het proefrijden of die kon springen was het een stuk makkelijker geweest, nu ben je er tuurlijk aan gehecht!
Ik zou het eerlijk gezegt niet weten.. :o

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:42

Ik zou gaan voor mijn maatje, die gaat boven alles.
Maar dat kan ook door mijn opvoeding komen en dat ik heb geleerd om dieren voor het leven te kopen. Alleen weg te doen als het echt niet anders kan en niet omdat je nu weer zin hebt in iets anders.
Dus ja, dat is voor mij nu ook een afspraak die duidelijk is bij ons. Daarnaast geef ik zelf teveel om mijn maatje om hem weg te doen. Die gaat nog niet weg voor een miljoen (om maar even terug te komen op het Stel iemand bied een miljoen topic). Heb daar al veel bokkers voor over me heen gekregen, maar bij ons gaat dat nu eenmaal zo. Niet alleen met paarden, met alle dieren.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:47

Ik zou lekker voor de sport gaan.Op den duur ben je buiten ook wel uit gehobbeld...Maar je zult wel een goed huis moeten vinden waardoor je er vrede mee kunt hebben.En vergeet ook niet:je weet nu wel wat je hebt.Een ander paard kan ook een hoop ellende met zich mee brengen.Ik verkoop best makkelijk maar ook wel eens met pijn in mijn hart.Toch hou ik erg veel van de sport dus moet ik die keuze regelmatig maken.Je kunt natuurlijk wel een keer springles nemen,maar wat er niet in zit komt er ook niet uit.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:34

Eerlijk zijn ,verkopen en een fijn springpaard kopen.
Het doet altijd pijn maar als je er iets nieuws voor terug krijgt en ook nog eens mee kan doen wat je graag wilt maakt dat gebroken hart héél véél goed!!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:46

Kiezen voor mijn maatje, mijn paard gaat nooit weg. Deel lief en leed met hem, heb ook maar geld voor 1 paard. Maar mijn paard gaat boven alles, ook boven rijden! Hij is onvervangbaar............!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:55

Ik zou zeggen:
probeer het nog eens met 'm.
Goeie springles nemen, echt doorzetten, evt. een ervaren springruiter vragen of ze er wat mee kunnen
en als het dan nog niet lukt kan je met volle eerlijkheid zeggen dat je alles hebt geprobeerd.
Misschien heb je dan inmiddels een springer in je paard ontdekt,
en zo niet dan kan je gaan zoeken naar een ander paardje,
da's eerlijker voor jezelf en waarschijnlijk krijgt je paard echt wel een nieuw baasje dat helemaal gek op 'm wordt ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:49

Ja ik zou ook mijn maatje houden, je had dit ook eerder kunnen bedenken.
Kun je geen ander paard met springen uitbrengen, er zullen best mensen zijn die verzorgsters zoeken en waar je dan ook mee kan springen, dan heb je 2 vliegen in een klap, als je maatje weg is is hij weg en komt hij nooit meer terug en krijg dan maar weer eens zo`n vertrouwen in een paard.
Als je maatje echt je maatje is , is het ook je passie en laat je dat nooit los, want daar krijg je altijd spijt van.

MarchadorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:50

maatje31 schreef:
kiezen voor je maatje.
maar goed mijn paard gaat boven alles! is mn 2de kind dus die gaat niet weg.................;-)

Dat zou ik ook doen, maar he.. dat ben jij niet.
Ik vraag me dan wel af waarom je niet 2 jaar geleden de keuze hebt gemaakt om een springer te kopen.
Vind je de wedstrijden zo belangrijk dat dat boven je maatje gaat? Ja? Dan zou ik hem verkopen, want je paard verdient dan veel beter :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:09

Waarom ga je niet eens kijken of je er een ander paard bij kunt rijden,als bijrijder dus.Zo kun je kijken of het werkelijk dat is wat je wilt zonder je paardje te moeten verkopen.
Begin met lessen en ga dan eens rondneuzen voor een bijrijdspringer.
Je paard verkopen kun je altijd nog doen ;)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 13:42

Marchador schreef:
maatje31 schreef:
kiezen voor je maatje.

Dat zou ik ook doen, maar he.. dat ben jij niet.
Ik vraag me dan wel af waarom je niet 2 jaar geleden de keuze hebt gemaakt om een springer te kopen.
Vind je de wedstrijden zo belangrijk dat dat boven je maatje gaat? Ja? Dan zou ik hem verkopen, want je paard verdient dan veel beter :)

wedstrijden vind ik echt niet belangrijker dan mijn paard!!
maar ik ga nu eerst springlessen met hem nemen en inderdaad mischien een ervaren springer er op laten.
maar ik denk toch dat ik het te moeilijk vind hem weg te doen
over een paar jaar als ik wat meer geld heb koop ik denk ik gewoon een springpaardje de bij
want nu ik dit allemaal zo lees realiseer ik me dat ik mijn maatje eigenlijk echt niet kwijt wil!! |(

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:48

Ik zou voor mijn paard kiezen..
Maarja jij moet beslissen, wat wil je zelf het liefste?
En kan je niet blijven oefenen totdat hij een leuke sprong kan maken?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:51

Tja...... mijn paard is ook mijn allerliefste maatje en al zou ik uberhaupt nooit meer op hem kunnen rijden, dan gaat hij nog niet weg (tenzij hij pijn heeft ofzo ;) ). Ik pas me aan, aan mijn paard (heb hem ook gekocht toen hij erg jong was, dus ik wist ook niet hoe alles zou gaan lopen en heb dat altijd ingecalculeerd). :)

Kijk, ben je echt zwaar ongelukkig met je paard, dan kun je hem wel beter verkopen, want daar maak je een paard ook niet happy mee (ze voelen alles aan), maar ik vind een paard ook geen product en wij als mensen moeten ons nou eenmaal aan het paard aanpassen en niet andersom, vind ik. ;)

Geniet lekker van je maatje!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:54

Ik zou mijn maatje houden. Wedstrijden doen en verder komen zou ik ook geweldig vinden maar niet geweldiger dan de band die je met je maatje hebt. Kan je paard echt helemaal niet springen? Ik kan me niet voorstellen dat hij dat niet kan leren. Bijna elk paard kan toch wel een sprongetje maken? Misschien dat hij het kan leren en dat je op laag niveau wel wat wedstrijden kunt doen?

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:57

Tja, als jij dressuur rijden niks aan vind, dan kom je er uiteindelijk met een springpaard ook niet, dressuur is en blijft de basis. Kijk een rond naar iemand die jullie les zou kunnen geven, een springtopper zou het misschien nooit kunnen worden, maar af en toe een sprongetje.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:32

Je bent nog maar 16 jaar, dus rijd eerst gewoon nog even een tijdje lekker door op je eigen paard. Stel dat je hem verkoopt voor een springpaard, en het blijkt achteraf dat je dat toch niet leuk vind, dan heb je een grote vergissing gemaakt. Je bent nog jong, dus dan kan je ook nog niet voor 100% zeker weten wat je wilt. Neem gewoon dus rustig de tijd, blijf een tijd lekker door rijden en als je over een paar jaar nog steeds zo ontzettend graag wil springen, dan bekijk je het opnieuw.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 06:57

Inderdaad zou ik eerst springlessen nemen, misschien kan de instructeur zien waarom hij niet wil?
En als hij inderdaad geen feeling heeft met springen, als bijrijder een springpaard zoeken?

Succes in iedergeval!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:03

Ik zou zeggen: onderzoek eens warom je zo graag wil springen. Wat zou het je opleveren? De kick ervan? De prijzen en het aanzien die je ermee zou kunnen winnen?

Zet dat eens naast het gevoel dat je van je paard krijgt. Wellicht krijg je ook wel een kick van het proberen van iets totaals nieuws en is het ook wel goed voor je zelfvertrouwen jezelf te overwinnen bij het leren van iets nieuws.... ;)

Succes, moeilijke keuze! Maar bedenk: zeker als je pas 16 bent, zijn er nog genoeg jaren waarmee je met een goed paard verdienstelijk kan gaan springen ;)