Tips gevraagd rechterstelling/buiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanii

Tips gevraagd rechterstelling/buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 12:06

Hallo!!
Ik heb me 3 bijna 4 jarig paard ingereden.
Nu doet ze echt alles super.
Alleen vind ze het heel moeilijk om in de draf op de rechterhand in te buigen.
In stap en galop lukt het nu wel aardig :)
Geef constant de goede hulpen, maar ze vind het echt moeilijk.

Rij al veel voltes en overgangen en kleinere voltes maar ik kom er niet vaak zat doorheen met haar,

Dus mijn vraag, of iemand fijne tips hiervoor heeft? :)

x_Quinta_x

Re: Tips gevraagd rechterstelling/buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:11

Geduld zal je redden :) Mijn paard vond/vind linkerstelling moeilijk en ik ben er nog altijd mee bezig om hem lenig te krijgen op die kant. (rij nu goed 1 jaar op haar)
Als je zegt de goede hulpen te geven, heb ik daar niks aan toe te voegen.
Ik wil alleen maar zeggen dat het wel lang kan duren en je paard is nog jong, dus niet te veel verandering in eens verwachten. gewoon lekker ontspannen en belonen voor alles wat ie goed doet.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:14

De makkelijkste gang uitzoeken voor je paard (waar hij het makkelijkst op inbuigt) en in die gang veel gaan inbuigen, dan gaat het uiteindelijk in de andere gangen ook beter. Wat ik zelf ook wel een nuttige oefening vind is keerwending om de voorhand, moeten ze ook flink in buigen :j

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:20

@ joopie: dat vind ik eigenlijk niet logisch. Lijkt mij alsof je wil zeggen: "als je een spagaat wil leren moet je vooral je benen dicht houden :?

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 15:59

Ja tuurlijk heeft het heel veel geduld en tijd nodig.
Maar wil er wel mee bezig zijn, vandaar dat ik tips vraag :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:07

x_Quinta_x schreef:
@ joopie: dat vind ik eigenlijk niet logisch. Lijkt mij alsof je wil zeggen: "als je een spagaat wil leren moet je vooral je benen dicht houden :?

Ik snap dat het niet echt logisch klinkt maar training is niet altijd logisch. Ik heb het ooit een keer van iemand gehoord en ben het zelf gaan proberen en het werkt echt goed. Bij basis dingetjes als buiging maakt het niet veel uit in welke gang je het traint, als je het maar traint. Uiteindelijk gaat de buiging makkelijker en is het in de moeilijkere gang ook mogelijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:11

Keertwending om de voorhand kan idd een hele goeie oefening zijn, maar doe het dan wel vanaf de grond en niet vanuit het zadel,maar doe het wel met beleid, bedenk idd dat je zelf ook niet gelijk in de spagaat kan , rust en geduld is altijd het sleutelwoord als je met paarden traint

Kijk ook eens op http://www.paardenbegrijpen.nl staan heel fijne oefeningen om je paard soepel en buigzaam te krijgen met zachte hulpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:15

joopie7 schreef:
x_Quinta_x schreef:

Ik snap dat het niet echt logisch klinkt maar training is niet altijd logisch. Ik heb het ooit een keer van iemand gehoord en ben het zelf gaan proberen en het werkt echt goed. Bij basis dingetjes als buiging maakt het niet veel uit in welke gang je het traint, als je het maar traint. Uiteindelijk gaat de buiging makkelijker en is het in de moeilijkere gang ook mogelijk.

Dat klopt in zekere zin wel, ik heb mijn tinker in draf ook de buiging en zelf ze zijgangen zoals schouderbinnen en travers aangeleerd, toen ze hem eenmaal snapte kon ze het ook ineens ontspannen in stap, maar laat het wel een uit te zitten drafje zijn, zodat de techniek ook nog klopt, misschien is doorzitten ook nog een optie en goed op je eigen zit letten , blijft uit de buitenkant zodat hij kan buigen en geef ook de buiten teugel zodat hij stelling en buiging aan kan nemen, durf los te laten

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:36

Ik heb dat probleem ook. Ik ben een 4.5 jarige Welsh Cob aan het inrijden en linkerstelling doet hij super. Alleen de rechtrsteling krijg ik echt niet voor elkaar.
In stap gaat het na een poosje wel redelijk. Maar in de draf en galop blijft hij helemaal recht.
Hij is eerst voor de kar beleerd. Kan dit er ook mee te maken hebben?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:49

Het is logisch dat een paard de ene kant moeilijker vindt dan de andere kant: dat is de natuurlijke scheefheid.
Daarom moet je rechtrichten, zie www.paardenrecht.org voor uitleg (en eventueel instructeurs).
Ga bij jezelf ook na wat je anders doet in draf dan in stap en galop, misschien doe je zelf wel iets waardoor het moeilijker wordt gemaakt voor je paard.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:00

De pony die ik aan het inrijden wben luistert nu wel! Ik was gewoon aan het rijden met mijn norale hulpen, en toen deed hij het! Op het moment loopt hij echt als een zonnetje, en volgende week hebben we onze eerste wedstrijd!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:53

Ik heb altijd moeite met linker stelling maar de kant maakt denk ik niet uit.
Denk alleen dat het vaak, bewust of onbewust, vaak ook bij de ruiter ligt!! Ik was er ook van overtuigd alles goed te doen en de juiste hulpen te geven maar bllijkt toch dat ik links wat meer vast houdt dan rechts.
Probeer je binnenhand dus ten alle tijden het meest te ontspannen maar niet (!) los te gooien. Hand richting de mond maar wel verbinding houden dus. Met halthouden stelling vragen wil ook nog wel eens een goeie oefening zijn, ook op stal of iets dergelijks met snoepjes of bix zo ver mogelijk buigen naar je "slechte" kant kan geen kwaad!
Tja het is cliché maar toch echt oefening baart kunst en geduld!! Heeeel veel oefeningen op je "slechte kant" doen waar stelling bij nodig is, voltes 10 meter e.d
Succes!!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 00:03

Okee, ik weet niet of dit een paardvriendelijke/eerlijke manier is, maar dit heb ik afgelopen les als aanwijzing gekregen.
Mijn pony zat helemaal vast aan de rechterkant. Bit tussen zijn kiezen, continu stelling naar links en kop in de lucht. Ik moest voltes op de rechterhand gaan rijden, en daarbij stelling naar binnen nemen. Hierbij moest ik met mijn buitenhand de pony op de volte houden, en mijn binnenhand naar binnen brengen. Van de hals af dus, naar het middelpunt van de cirkel toe zegmaar. Hier hoeft verder niet abnormaal veel druk op, gewoon rustig contact houden. Mijn pony had eventjes tijd nodig, maar na een paar rondjes boog ze als vanzelf in. Mooi ontspannen stelling naar binnen, hoofdje ontspannen naar beneden en ik heb de laatste tien minuten heerlijk ontspannen en rustig kunnen rijden. Nogmaals, ik weet niet hoe het kan dat mijn pony zo inboog, of het kwam omdat hij voor mijn hand wel moest inbuigen, of dat er een andere reden voor is. (Ik heb de kans niet gekregen dit na te vragen aangezien we een groepsles hadden.)

Nou goed, ik weet niet of je er wat aan hebt, ik zou het ook niet klakkeloos overnemen, maar bij mij heeft het in ieder geval enorm geholpen. :)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 10:28

xIrlijn schreef:
Okee, ik weet niet of dit een paardvriendelijke/eerlijke manier is, maar dit heb ik afgelopen les als aanwijzing gekregen.
Mijn pony zat helemaal vast aan de rechterkant. Bit tussen zijn kiezen, continu stelling naar links en kop in de lucht. Ik moest voltes op de rechterhand gaan rijden, en daarbij stelling naar binnen nemen. Hierbij moest ik met mijn buitenhand de pony op de volte houden, en mijn binnenhand naar binnen brengen. Van de hals af dus, naar het middelpunt van de cirkel toe zegmaar. Hier hoeft verder niet abnormaal veel druk op, gewoon rustig contact houden. Mijn pony had eventjes tijd nodig, maar na een paar rondjes boog ze als vanzelf in. Mooi ontspannen stelling naar binnen, hoofdje ontspannen naar beneden en ik heb de laatste tien minuten heerlijk ontspannen en rustig kunnen rijden. Nogmaals, ik weet niet hoe het kan dat mijn pony zo inboog, of het kwam omdat hij voor mijn hand wel moest inbuigen, of dat er een andere reden voor is. (Ik heb de kans niet gekregen dit na te vragen aangezien we een groepsles hadden.)

Nou goed, ik weet niet of je er wat aan hebt, ik zou het ook niet klakkeloos overnemen, maar bij mij heeft het in ieder geval enorm geholpen. :)

Nog bedankt voor je reactie!! :)
Maar zo paard on vriendelijk is het niet hoor ;) haha
Ik zal het eens proberen :D