Jong paard heeft moeite met rechts het bit aannemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Jong paard heeft moeite met rechts het bit aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:51

Ik ben sinds mei bezig met mijn nu 3,5 jarige ruin.
Vanaf het begin af aan pakt hij het allemaal fijn op.
Waar we wel tegen aan liepen, en nu soms nog lopen, is dat hij het erg moeilijk vind om het bit rechts aan te nemen. Hij pakt het vast, negeert mijn hand en als ik contact houd ga hij hoofdschudden.
Ik weet hoe ik het gebit moet controleren ( paardenhouderij opleiding gedaan, ik zeg dus niet zomaar wat ;) ), en ook dat hij op de leeftijd van wisselen is. Hou zelf het gebit in de gaten, en kan nergens iets vinden dat er op duidt dat hij last heeft van zijn gebit, of wisselt nu.

Op het moment valt mij vooral op, dat wanneer ik hem zelf rijd, het probleem wel mee valt.
Wanneer hij vastpakt ( het is vooral op de rechterhand ) geef ik binnenbeen en hou mijn hand stil. Als hij echt omhoog komt met zijn hoofd, geef ik een kleine ophouding, dan weer been en komt hij weer ontspannen naar beneden. Probeer het vooral lekker voorwaarts op te lossen.
Als ik ga ontspannen, kan hij ook gaan ontspannen. Dit kost wel altijd even tijd, even tien minuutjes waarin hij soms vastpakt, dan rijd ik wat overgangetjes, draai wat voltes en wend af. Als hij dan begint los te laten heb ik ook niets in mijn handen, maar gewoon fijn contact. Dan kan ik ook redelijk varieren en hem wat langer instellen, neusje er meer uit rijden, hals strekken enz. Ook kan ik dan wel gewoon voltes rijden enz, hij gaat dus loslaten en laat de hulpen die ik geef met mijn handen ook fijn doorkomen.

Nu begint het mij steeds vaker op te vallen dat hij, als ik les heb, minder fijn loopt dan als ik hem alleen rijd.
Van mijn instructrice moet ik, vrij snel al na het aandraven, contact houden en als mijn paard dan rechts niet loslaat, al gelijk geen kneden met mijn rechterhand. Haar reden hiervoor is, dat hij moet gaan accepteren dat ik ook aan de rechterkant kan inwerken en dat daar dus druk op zijn bit komt te staan.
Wat mij echter vooral de laatste keer opviel is dat, als ik dat doe, hij onrustiger wordt met zijn hoofd, hij gaat rennen en juist het bit vastpakt. Dan heb ik uiteindelijk een redelijk opgefokt paard, en moet ik streng inwerken wil ik hem weer bij elkaar en rustig krijgen. Ontspanning is dan ook ver te zoeken.

Nu weet ik wel, als mijn manier beter werkt, dan moet ik die manier gewoon volgen. Vanavond ga ik dan ook bewust erop letten hoe hij op beide manieren reageert, zodat ik het met mijn les nog eens kan voorleggen aan mijn instructrice.

Ik wil wel heel graag weten, hoe zouden jullie dit probleem oplossen? Is het normaal dat ik zoveel moet kneden met mijn hand, terwijl ik alleen wil dat hij loslaat? Mijn paard is erg sensibel, en als je teveel doet krijg je hem tegen je in. Van mijn instructrice moet hij daar door heen, en leren dat het gewoon een keer klaar is met het geduld, even duidelijk zijn dat hij daar gewoon moet luisteren. Echter, omdat hij zo sensibel is, laat hij zich opfokken en is dan de ontspanning weg, en ook het voorwaarts neerwaarts rijden.
Ik ben het er wel mee eens, dat hij duidelijkheid moet hebben, als hij te ver gaat in iets ( hij heeft een korte periode steeds omgedraaid bijvoorbeeld ) dan kun je een keer flink kwaad worden.
Maar wat dit betreft heb ik het idee dat ik het juist meer uitlok dat hij gaat vasthouden, door de hele tijd maar in zijn mond te zitten.

Wat vinden jullie? Ik ben niet van plan een andere instructrice te zoeken, zij heeft veel ervaring, legt alles me fijn uit en denkt ook mee. Maar ik ga niet klakkeloos alles doen wat zij zegt, en helemaal niet als ik merk dat Babel er niet fijn op reageert. Daarom wil ik er dus over nadenken, alles bekijken en dan aan haar voorleggen wat ik zelf heb bevonden.

Het is trouwens een heel verhaal geworden zie ik nu, dus als je de moeite hebt genomen om het helemaal te lezen en mij te helpen, ontzettend bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:56

Babel schreef:
Ik weet hoe ik het gebit moet controleren ( paardenhouderij opleiding gedaan, ik zeg dus niet zomaar wat ;) ), en ook dat hij op de leeftijd van wisselen is. Hou zelf het gebit in de gaten, en kan nergens iets vinden dat er op duidt dat hij last heeft van zijn gebit, of wisselt nu.

Alleen wanneer je een mondklem hebt en regelmatig tot helemaal achterin de mond kijkt en voelt, kun je zeggen dat je z'n gebit in de gaten houdt. Doe je dit?

Hoe zit het met z'n wolfskiesjes en hengstentanden? Zijn die verwijderd? Zit er misschien een blind wolfskiesje?

Verder moet je ervan uit gaan dat je paard doorlopend aan 't wisselen is en dat duurt t/m rond het 5e jaar.

Meer info over het gebit en het wisselen vind je hier: http://www.bitloospaardrijden.info/gebit.htm

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:59

Tip is rechtrichten; rechtsvasthouden betekent dat linkse kant dus gewerkt moet worden. Maw je hebt een rechtgebogen paard. Rijtechnisch is dat een lang verhaal waar je gewoon zelf inzicht in moet verwerven en eveneens instructie in moet krijgen.

ow ja ff editen, uiteraard op voorwaarde dat er geen lichamelijke gebreken zijn
Laatst bijgewerkt door bulck op 28-09-09 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Re: Jong paard heeft moeite met rechts het bit aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:01

Ik wist niet dat je bij paardenhouderij ook tandheelkunde kreeg tegenwoordig :+
Sorry flauw grapje.

Zoals al gezegd word, kun je voor in de mond niet alles zien,m en zitten veel problemen juist achter bij de achterste kiezen.

Tandarts er bij dus !

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:02

Ohw ja en kneden is trouwens gewoon een net woord voor zagen, dus vind dat een erg slecht advies van je instructie :x

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:06

Klopt dat weet ik allemaal ;) Tot helemaal achter in kan ik niet kijken. Wel kan ik tot achterin voelen ( erg braaf paard, en weet precies hoe en waar ik op moet letten), en daar voel ik dus niets bijzonders.

Wolfskiesjes en hengstentanden zijn nog niet doorgekomen, maar er is ook duidelijk nog niets te zien.
Ik hou er rekening mee dat de mogelijkheid van wisselen er is, maar die kans acht ik dus zeer klein.

Bij paardenhouderij krijg je zeker veel wat betreft de paardenmond en paardentanden. Hoort tenslotte ook bij paardenhouderij ;)

Uiteraard weet ik dat ik met rechtrichten bezig moet gaan, daar zijn we dan ook al veel mee bezig.
Paard loopt inderdaad veel met hoofd naar links, vind dat duidelijk makkelijker dan rechtsom buigen. Volte linksom gaat in buiging, volte rechtsom ben ik al blij als hij recht door de bocht gaat, en niet linksgebogen.
Ben ook bezig met oefeningen om hem rechter te krijgen, maar als iemand er nog een paar weet, is dat altijd leuk om te proberen en mee aan de slag te gaan.

@CM tussen kneden en zagen bestaat nog wel een groot verschil imo. Kneden is het geven van hele kleine ophoudinkjes, dus spons in knijpen en ontspannen, als hij dan loslaat is het ook klaar. Bij zagen denk ik meer aan te grove ophoudingen, veel te veel kracht en niet loslaten maar door blijven vragen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:13

Als je werkt vanuit rechtrichten, werk je vanuit een zit en beenhulpen en zijn je teugels dus van ondergeschikt belang. Deze fungeren daar enkel als twee verbindingstokken waarbij een constant contact moet bewaren. Maw geen klapperteugels maar zeker geen kracht of extra druk. Als vertrekt uiteraard van een correcte pols hand houding. Dat is de constante. Ophouding in je hand is een lichte kanteling onder of boven-pols. Want ook een ophouding komt vanuit de zit en de benen.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:14

Onderstaand even een stukje van de website van mijn vriendin gehaald: www.paardeninbalans.nl. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

"Hoe lossen we ongelijke aanleuning op
We gaan uit van een rechtsgebogen paard: door de sterke teugel te lossen (hand toe te staan) en het paard daarom uit te nodigen meer aanleuning te nemen op de lichte teugel.
Het paard wil graag tegen de lange kant (rechts voor een linksgebogen paard en links voor een rechts gebogen paard) aanlopen en zal dan ook om die reden meer steun zoeken aan de teugel van de lange zijde. Het paard nodigt daarmee de ruiter uit om die teugel vast te houden zodat hij er tegen aan kan leunen.
Je kunt het vergelijken met een deur. Tegen een dichte deur kun je leunen maar wanneer de deur open staat is dit niet mogelijk. Wanneer de ruiter de ongelijke aanleuning dus niet toestaat ondervindt het paard geen extra steun aan de lange kant en zal zich rechter gaan zetten. Tevens zorgt het lossen van de sterke teugel (linker) ervoor dat het lange been (linker achterbeen bij rechtsgebogen paard), de ruimte krijgt naar voren te komen en dit heeft als gevolg dat het paard zijn rug kan ontspannen "

CaroHemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:23

Veel aan de longeerlijn/pessoateugel (met eventueel touwtjes) oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:25

Babel schreef:
Ik hou er rekening mee dat de mogelijkheid van wisselen er is, maar die kans acht ik dus zeer klein.

Nogmaals, er is geen kàns dat hij wisselt, hij wisselt, punt.

En wat dat kneden betreft: helemaal uit den boze. Heeft niks met rijden te maken en de treitert je paard ermee.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:32

@ Bulck, in jouw stukje kan ik me helemaal vinden, echter, een ophouding is bij mij niet meer dan mijn gesloten vuist meer aanspannen. Het inknijpen van de " spons" die in dit geval dus mijn teugels is. Er komt geen kantelen van mijn pols aan te pas. Enkel het aanspannen van mijn vingers, en het ontspannen.

Mooney1, bedankt voor je stukje, dat is inderdaad ook wat ik probeer. Ik laat de rechterteugel niet helemaal los, hou gewoon contact en hou de linkerteugel er ook gewoon aan. Wat ik vooral in het begin veel merkte, is dat hij inderdaad rechts vast gaat pakken, in de hoop dat ik dan links los ging laten. Nu ik daar niet meer in trap, en dus gewoon contact houdt met links, gaat dat al een stuk beter.
Ik probeer hem overigens ook in hele korte stukjes op zij te zetten voor mij rechterbeen, en dus meer tegen mijn linkerteugel aan te rijden.

Natuurlijk is mijn paard op het moment aan het wisselen, misschien verkeerde bewoording zoals ik het zei. Vraag is alleen, heeft hij er zodanig last van dat hij erdoor gaat vasthouden, ik denk dus dat het in dit geval niet door het wisselen komt.

Ik ben dus ook niet voor het kneden, maar wil dan graag weten hoe jullie het wel zouden oplossen. Vind het gewoon onnodig om maar te blijven plukken aan zijn mond.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:38

ok, ja kantelen is ook wel overdreven uitgelegd hoor, is uiteindelijk maar een fractie van een beweging. Maar omdat op het net uit te leggen is moeilijkere daarom dat ik ff die woorden aanhaalden.
Maar fijn dat je dat al begrijpt en dus toepast.
Mss ff bitloosrijden? Kan die mond rustig genezen en kan je lekker doorrijden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:40

Dat is misschien helemaal niet zo'n gek idee.
Had er zelf nog niet aan gedacht, maar nu je het zegt, ja waarom ook niet :)
Is zeker een optie en ga er dan ook over nadenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:42

Babel, ophoudingen maak je met je zit. Het hele rijden doe je met je zit. Je handen moeten altijd zacht en open zijn. En ik heb het idee dat jij continue met je teugels aan de gang bent en dus in de mond zit in te werken.
Ook denk ik dat jouw verwachtingen veel te hoog zijn; het paard is nog een kind van 3,5 (zelf zou ik dan ook nooit zo'n jong dier rijden).
Leer eerst eens los te laten en je paard zelf laten uitzoeken hoe hij het beste kan lopen en in balans kan komen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:47

Ja als ik merk dat die van mij aan het wisselen zijn, dan is het ofwel gewoon aan het halster longeren of anders een hackamore om. Ik weet voor de bitloze onder ons dat dit niet het meest vriendelijk optoming is, maar uit een springverleden heb ik dat nog liggen en voor die periodes te overbruggen lukt dat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:54

Ik ben sowieso een groot voorstander van bitloos, en helemaal bij jonge paarden t/m 5 jaar (juist vanwege het wisselen en de vele veranderingen in de mond gedurende de eerste 5 jaren).
Maar ook dan zie ik niet graag dat gepulk aan de teugels.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:56

Jammer dat je dat idee hebt Joviban, want ik ben juist heel bewust bezig om meegaand te zijn met mijn handen. Als je mijn stukje ook leest, zie je dat ik zelf zo min mogelijk wil doen met mijn handen. Natuurlijk maak je een gehele ophouding met je zit, maar je kunt ook met je hand een ophouding maken, en dat zijn de ophoudingen die mijn instructrice dus bedoelt.
Verder heb ik erg weinig verwachtingen van mijn paard. Wat hij zelf aanbiedt ga ik mee verder, hij is zo'n 3 x per week zo'n 20 min onder het zadel, wat meestal zelfs maar 2x per week is, en 1x naar het bos. Daarnaast heeft hij regelmatig 1 week, 2 weken of soms een maand rust. Ik weet dat de meningen verdeelt zijn over het rijden van een paard op deze leeftijd.
Natuurlijk is hij nog jong, en moet ik dus niet te veel vragen.
Nu ik hier tegen aan loop, wil ik hier graag ook mee verder, leren waar dit vandaan komt, en hoe ik dit op een vriendelijke manier kan oplossen. Ik verwacht niet dat hij al een bepaald niveau loopt, dat hij verzamelen kan, of wat dan ook. Als hij los gaat laten, en ontspannen de bak rond kan gaan ben ik al tevreden. Daarom zoek ik nu naar een oplossing voor dit probleem, omdat het de ontspanning die ik zo belangrijk vind, tegenwerkt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:04

Ha idd Joviban, maar teugels zijn bij mij altijd ondergeschikt. Of ik nu met bit, s&t of bitloos aan het rijden ben. Rijden doe je vnl op zit en been. De tijd dat ik lag te sleuren aan een paard die is al een geluk voorbij. Neenee, geef mij maar lichtheid en dat verkrijg ik door in de opleiding van in het prille begin te werken op rechtrichten, een paard dat uit zichzelf loopt.
Het vraagt meer tijd om de vruchten te kunnen plukken, maar het resultaat is een paard dat je op een vinger kan rijden. Ik floreer nooit tijdens jonge paarden proeven, hoewel ;-), maar als ik rondkijk ben ik van de jaargang van mijn ene paard de enige die bijna licht tour gaat uitkomen...
Geduld en respect is een mooie deugd.

Dus ts kijk gewoon wat je kan toepassen, mss paar stappen terug in de opleiding. Kritisch blijven, en ook naar je instructie.Wat vind je goed, wat niet en vertel haar dat ook. paardrijden is een gevoelsport, zij kan niet voelen wat jij voelt. Tijdens mijn lessen (zowel waar ik leerling ben, maar evenmin waar ik lesgever ben) ben ik constant in dialoog en verwacht ik interactie. En als je merkt dat er aan jouw vragen geen verbetering komt, dan moet je conclusie stellen. Want doorrijden gaat dan leiden tot frustratie en dan is je paard weer de dupe.
Laatst bijgewerkt door bulck op 28-09-09 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 13:12

@ Bulck, de duidelijkste tip, en ook de tip waar ik zelf heel erg mee bezig ben. Tot nu toe heb ik wel vaker het idee gehad dat een bepaalde oefening, of tip van mijn instructrice niet iets was waar ik verder mee zou komen. Toch probeer ik het altijd, en tot nu toe is het dus altijd iets geweest, waar ik profijt van heb gehad.
Bij het begin af aan heb ik al twijfels gehad, over dat kneden aan die teugels. Zelf baal ik er een beetje van, dat ik er na 2 lessen pas achter kom wat het probleem is, terwijl ik, als ik alerter was geweest, al in het begin had kunnen weten dat dit niet de oplossing is. Toen mijn paard in de lessen steeds gefrustreerd werd, en in mijn eigen rijden wel ontspannen was zag ik pas in dat dit niet de manier is. Gelukkig zie ik het nu wel in :), beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Wel ben ik heel benieuwd wat de reden van mijn instructrice is, dat ze me dit laat doen. Zal hier woensdag of donderdag, als ik les heb, eens even over hebben.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:19

Babel schreef:
@ Bulck, de duidelijkste tip, en ook de tip waar ik zelf heel erg mee bezig ben. Tot nu toe heb ik wel vaker het idee gehad dat een bepaalde oefening, of tip van mijn instructrice niet iets was waar ik verder mee zou komen. Toch probeer ik het altijd, en tot nu toe is het dus altijd iets geweest, waar ik profijt van heb gehad.
Bij het begin af aan heb ik al twijfels gehad, over dat kneden aan die teugels. Zelf baal ik er een beetje van, dat ik er na 2 lessen pas achter kom wat het probleem is, terwijl ik, als ik alerter was geweest, al in het begin had kunnen weten dat dit niet de oplossing is. Toen mijn paard in de lessen steeds gefrustreerd werd, en in mijn eigen rijden wel ontspannen was zag ik pas in dat dit niet de manier is. Gelukkig zie ik het nu wel in :), beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Wel ben ik heel benieuwd wat de reden van mijn instructrice is, dat ze me dit laat doen. Zal hier woensdag of donderdag, als ik les heb, eens even over hebben.

Ach iedereen maakt wel eens fouten. Mijn eerste dressuurinstructeur, was een kracht-man, slof eraan en karren maar. Tot wanneer dat marteltuig afging en het payback time was. Het paard is daar uiteindelijk de dupe van geworden, maar ik had dat nodig om wakker te worden.
Mijn slof is nu een hulpteugel bij het longeren, waar het als touwtjes funtioneert en verder heb ik dat allemaal niet meer nodig.

Goede instructie vinden is niet gemakkelijk en wisselt soms ook wel qua niveau dat je begint te behalen. Maar dat zou elke instructeur moeten begrijpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:37

Ik denk dat het belangrijkste is dat je je idee hierover even aanpast. Je zegt nu: Paard houdt rechts vast. Maar eigenlijk: Paard wil links niet aannemen.
Wanneer je dit beseft, kom je al een stuk verder.

Dus rechts loslaten om meer druk te kunnen krijgen op links. Veel op de grote S werken, links, rechts. Waarbij je hem rechtsom met je binnenbeen naar je linkerteugel moet rijden. En linksom hetzelfde, probeer hier dan ook met contrastelling te rijden en hem op je binnenteugel steeds een pas mee naar binnen te nemen en hem te vragen om die hand aan te nemen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 21:47

Sjonniej, ik snap je idee maar het is echt zo zoals ik het uitleg. Links heb ik wel gewoon normaal contact, alleen rechts pakt hij vast.
Overigens, ik heb vanavond heel fijn gereden. Lekker wat overgangetjes, geschakeld in de draf, hij ging al vrij snel loslaten. Kon hem ook voor mijn binnen been naar binnen zetten, waardoor ik op de volte rechtsom ook wat buiging kreeg naar rechts. Daardoor ging hij nog fijner loslaten en liet alle hulpen goed doorkomen. Fijn nagevelijk dus :)
Hij doet ook zo goed zijn best :+:

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:01

Geen enkel paard is hetzelfde, jouw instructrice is misschien gewend dat 99 van de 100 paarden op haar manier dan loslaten.

Jij hebt een andere manier gevonden, met rust én effectief. Daar gaat het toch om? Daarnaast ben je bereid om te luisteren naar meerdere tips en houdt je één en ander in gedachte.

Volgens mij ben je gewoon goed bezig én wens je nog heel veel plezier met je paardje!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:41

mooney1 schreef:
Onderstaand even een stukje van de website van mijn vriendin gehaald: http://www.paardeninbalans.nl. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

"Hoe lossen we ongelijke aanleuning op
We gaan uit van een rechtsgebogen paard: door de sterke teugel te lossen (hand toe te staan) en het paard daarom uit te nodigen meer aanleuning te nemen op de lichte teugel.
Het paard wil graag tegen de lange kant (rechts voor een linksgebogen paard en links voor een rechts gebogen paard) aanlopen en zal dan ook om die reden meer steun zoeken aan de teugel van de lange zijde. Het paard nodigt daarmee de ruiter uit om die teugel vast te houden zodat hij er tegen aan kan leunen.
Je kunt het vergelijken met een deur. Tegen een dichte deur kun je leunen maar wanneer de deur open staat is dit niet mogelijk. Wanneer de ruiter de ongelijke aanleuning dus niet toestaat ondervindt het paard geen extra steun aan de lange kant en zal zich rechter gaan zetten. Tevens zorgt het lossen van de sterke teugel (linker) ervoor dat het lange been (linker achterbeen bij rechtsgebogen paard), de ruimte krijgt naar voren te komen en dit heeft als gevolg dat het paard zijn rug kan ontspannen "

Ik moet even iets zeggen over dit stuk tekst: APPLAUS! _/-\o_ Heel duidelijk omschreven en helemaal correct ook! Super! +:)+