niet verder willen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

niet verder willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:30

ik heb een probleempje

we hebben net een nieuw paard en het lijkt alsof ze soms bang is buiten
ze is verkeersmak schrikt niet van trekkers en auto's etc

het probleem:

als ik het land uitrijd ga ik de zandweg op en soms na een paar 100 meter staakt ze en begint ze achteruit te lopen
ik geef dan been, dat ze door moet lopen maar het lijkt net alsof ze dan opeens bang is en blijft maar achteruit lopen
als ik dr dan omdraai om terug te gaan andere kant op loopt ze die kant gewoon op...

wat kan dit zijn? dit doet ze overigens ook als er bv een overgang komt of kruising van zand/asvalt oid

en hoe kan ik dit oplossen been geven enzo helpt niet dan gaan ze alleen maar sneller achterwaards lopen.. :(

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:32

Nou je geeft zelf al een fout toe. Je geeft toe.
Je laat d'r dan maar omdraaien en terug gaan, precies wat ze wilde.
Misschien eerst halt laten houden en dan weer verder. Jij moet haar laten stoppen, ze moet niet zelf stoppen.

En desnoods omdraaien, en in z'n achteruit toch erlangs (als het veilig is qua omgeving)

edit: of samen met iemand gaan waarvan het paard wel doorloopt

lindatje

Re: niet verder willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:34

Als zij zo graag achteruit wil lopen, draai je dr om en laat je haar achteruit lopen, maar wel waar jij heen wil ;)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:44

bo0tjeee schreef:
Nou je geeft zelf al een fout toe. Je geeft toe.
Je laat d'r dan maar omdraaien en terug gaan, precies wat ze wilde.
Misschien eerst halt laten houden en dan weer verder. Jij moet haar laten stoppen, ze moet niet zelf stoppen.

En desnoods omdraaien, en in z'n achteruit toch erlangs (als het veilig is qua omgeving)

edit: of samen met iemand gaan waarvan het paard wel doorloopt

dit doet ze wel gewoon met ander dan is er geen probleem, maar ik ga niet altijd samen met iemand rijden.... ;)

en dat omdraaien heb ik overigens pas na ong 15 minuten gedaan heb eerst ook haltgehouden minuutje stil staan en weer geprobeert maar ze blijft vol houden...

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:44

lindatje schreef:
Als zij zo graag achteruit wil lopen, draai je dr om en laat je haar achteruit lopen, maar wel waar jij heen wil ;)

dit kan ik niet voor elkaar krijgen, ben maar recreatieruiter :P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:45

Je zegt het paard is net nieuw, kun je dan zelf niet bedenken waarom ze het doet??
Misschien het vertrouwen nog niet in mekaar?/

Zou zeggen stap af en stel het dier gerust, ze kent de omgeving en jou niet, dus wat verwacht je.
Ga eens wandelen aan de hand en maak het leuk voor haar , zorg dat ze je vertrouwd, of neem in het begin een andere paardje mee waar ze wel op kan vertrouwen,
Boos worden heeft geen zin, daar maak je het alleen maar erger mee, heb geduld en los het met geduld .
Geef het dier eens een paar maanden de tijd.

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:47

je zou kunnen proberen om eerst met haar aan de hand naar buiten te gaan.. kijken hoe ze dan reageerd

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:50

midgie schreef:
Je zegt het paard is net nieuw, kun je dan zelf niet bedenken waarom ze het doet??
Misschien het vertrouwen nog niet in mekaar?/

Zou zeggen stap af en stel het dier gerust, ze kent de omgeving en jou niet, dus wat verwacht je.
Ga eens wandelen aan de hand en maak het leuk voor haar , zorg dat ze je vertrouwd, of neem in het begin een andere paardje mee waar ze wel op kan vertrouwen,
Boos worden heeft geen zin, daar maak je het alleen maar erger mee, heb geduld en los het met geduld .
Geef het dier eens een paar maanden de tijd.

boos worden doe ik ook totaal niet ik wacht rustig af geef wat meer been en probeer het weer opnieuw.. :)
vind het alleen zo vreemt want ze heeft het stuk al meerdere keren gelopen en soms na 1 a 2 km stappen enzo stopt ze opeens en wil ze niet verder...

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:50

nancytw schreef:
je zou kunnen proberen om eerst met haar aan de hand naar buiten te gaan.. kijken hoe ze dan reageerd

aan de hand is er niets aan de hand, zodra ik af stap en met dr mee loopt wil ze ook wel, tis echt net alsof ze even niet durft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:51

bij mij helpt het altijd om even te blijven staan en dan weer proberen, desnoods sta je er een half uur! Meestal is het zo dat als het één keer is gelukt dat het de volgende keer wel beter gaat...
succes!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:58

Mijn paard deed precies hetzelfde toen ik hem net had. Vaak was het zelfs zo dat ik het erf niet afkwam. Zodra ik buiten de poort opgestapt was, wilde hij niet veel verder dan het bekende stukje richting de wei.
Ik heb het opgelost door het gewoon heel vaak te proberen en eerst heel veel met hem aan de hand te lopen. Ik heb echt de meest enge dingen opgezocht voor hem en ben daar aan de hand naartoe gegaan. Drukke winkels e.d. mensen die in de tuin aan het werken waren. Dan mocht hij daar even grazen, of liepen we gewoon wat heen en weer. Kriebelde ik hem even en gingen we weer naar huis.
Zo leerde hij vertrouwen krijgen in mij. Met mij erop moest ik aslnog heel snel zijn, voordat hij stil ging staan moest ik al flink been geven, want zodra hij stil stond ging hij geen pas meer vooruit. Mocht hij toch per ongeluk niet meer in de vooruit gaan, dan zette ik hem stil (hij ging achteruit en omhoog) en beloonde hem voor het brave stilstaan. Ik stapte af en liep er een paar meter mee, draaide om en liep nog een keer langs het enge heen en draaide weer om. Pas voorbij het enge stukje stapte ik weer op als hij rustig was en konden we weer verder rijden.

Het klinkt heel erg omslachtig, maar het heeft wel gewerkt, ik krijg mijn paard nu echt overal langs en hij vertrouwt me helemaal. Er is alleen wel wat tijd en moeite voor nodig geweest.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:58

_Daniella schreef:
lindatje schreef:

dit kan ik niet voor elkaar krijgen, ben maar recreatieruiter :P

Dan zou ik doen wat _Amyyy zegt, gewoon blijven staan idd. Misschien sta je daar dan een lange tijd, maar op een gegeven moment zal er wel beweging in komen :D Je lost het probleem iig niet op door terug te gaan. Succes er mee! :)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 17:03

Annetje schreef:
Mijn paard deed precies hetzelfde toen ik hem net had. Vaak was het zelfs zo dat ik het erf niet afkwam. Zodra ik buiten de poort opgestapt was, wilde hij niet veel verder dan het bekende stukje richting de wei.
Ik heb het opgelost door het gewoon heel vaak te proberen en eerst heel veel met hem aan de hand te lopen. Ik heb echt de meest enge dingen opgezocht voor hem en ben daar aan de hand naartoe gegaan. Drukke winkels e.d. mensen die in de tuin aan het werken waren. Dan mocht hij daar even grazen, of liepen we gewoon wat heen en weer. Kriebelde ik hem even en gingen we weer naar huis.
Zo leerde hij vertrouwen krijgen in mij. Met mij erop moest ik aslnog heel snel zijn, voordat hij stil ging staan moest ik al flink been geven, want zodra hij stil stond ging hij geen pas meer vooruit. Mocht hij toch per ongeluk niet meer in de vooruit gaan, dan zette ik hem stil (hij ging achteruit en omhoog) en beloonde hem voor het brave stilstaan. Ik stapte af en liep er een paar meter mee, draaide om en liep nog een keer langs het enge heen en draaide weer om. Pas voorbij het enge stukje stapte ik weer op als hij rustig was en konden we weer verder rijden.

Het klinkt heel erg omslachtig, maar het heeft wel gewerkt, ik krijg mijn paard nu echt overal langs en hij vertrouwt me helemaal. Er is alleen wel wat tijd en moeite voor nodig geweest.

dankje dan ga ik daar mee aan de gang! :)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:07

Ik ben ook een recreatieruiter.
Je hoeft toch geen z ruiter te zijn om je paard achter uit te laten lopen?
Als de mijne alleen maar achteruit wil, is goed, maar wel achteruit waar ik heen wil. Op een gegeven moment wil hij echt wel weer goed vooruit

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:08

En ze is nieuw, misschien wandelen enzo om haar aan jou te laten wennen en vertrouwensband op te bouwen?!

ReGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:21

Hai, mijn paard deed/doet dit af en toe ook. Zowiezo is hij van nature een schijterd, dus ziet vaak dingen die hij nogal eens eng vind. Ook hij wil dan of graag omdraaien of in zijn achteruit als je hem juist been geeft. Wij hebben ontdekt dat als je hem stilzet, of hij zelf gaat stilstaan en je laat hem kijken naar wat hij zogenaamd eng vind, hij daarna vaak vanzelf weer een stukje doorloopt. Soms geef je hem even been kijken hoe hij reageert, loopt hij prima. Wil hij nog even kijken, ook best ik heb de tijd denk ik dan. Boos worden heeft in zijn geval ook totaal geen zin, hij gaat dan nog harder achteruit of omdraaien en dan gaat hij er zowiezo niet meer langs. Gewoon geduld hebben dus, en afstappen zou ik niet aanraden hoor. Voel me altijd veiliger en dominanter als ik erop zit, kunnen ze je ook niet omver lopen.. Hopelijk heb je hier wat aan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:32

Zie een hoop goede adviezen zoals wandelen, veel indrukken op laten doen, afwisseling.

Zou echter inderdaad nooit afstappen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:36

Waarom niet afstappen,als dat op dat moment jou paard vertrouwen geeft , wat is dan het probleem, een paard ziet afstappen niet als gewonnen hebben, maar leert zo vertrouwen in de ruiter te houden.
Ik rij al 8 jaar met hetzelfde paard buiten en nog heeft ze af en toe , vooral bij varkensstallen dat ze het dood eng vind, nou ik stap af , stel haar gerust . loop een eindje aan de hand en stap weer op en rijden weer vrolijk verder, zonder stres gevecht of wat dan ook. Als het moet loop ik er uren naast , als dat mijn maatje op dat moment goed doet , waarom niet ,

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:52

Ik ben inderdaad een fanatieke afstapper en er echt trots op! Als mijn paard tegenwoordig in de ankers gaat, weet ik dat hij écht heel erg verschrikkelijk bang is. Naast hem heeft hij meer vertrouwen, kan ik voor hem uitlopen, kan ik laten zien dat het 'enge' geval niet eng is door het bv aan te raken enz... Als ik erop blijf zitten wanneer hij zo van streek is, gaan we echt geen stap verder.

Uiteraard moet je wel pas afstappen als je daar handig in bent en ook zeker bent dat je veilig op en af KUNT stappen. Mijn paard staat altijd netjes stil met opstappen en dit is dan ook een must voordat je het paard mee op buitenrit neemt.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 20:57

daar is ze wel heel braaf mee ze staat dan ook gewoon als een huis en stapt pas verder als ik het aangeef :)