hoe kun je je fjord langzaam leren galopperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lady88

hoe kun je je fjord langzaam leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 13:33

ik weet niet of er al een topic over is maar ik vraag me dit af omdat ik met dat probleem zit
en weet niet wat ik ermee moet doen want krijg haar wel weer door de hoeken maar op de lange zijde gaat ze er vandoor maar krijg haar wel weer terug als het moet.
maar wie o wie kan me helpen?

TeeGee

Re: hoe kun je je fjord langzaam leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:34

FJ > RT P

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:34

als jij aanspringt ( waarschijnlijk in de hoek ) en je komt naar de lange zijde ga je terug rijden doe dit niet te lang en laat hem dan weer eens een stuk vooruit rijden.

krijg je hem niet terug gereden ho is ho dan laat je hem maar eens stoppen.

veel overgangen in de galop gaan rijden

ook kan je een andere manier gebruiken maar weet niet hoelang je al rijd enz.
als ik het zo lees laat je hem weg crossen je houd je buiten teugel eraan en drijft een beetje je vangt hem wel op, gaat hij nu veel langzamer drijf je hem echt goed aan.
hij wil galoperen dan gaat hij ook door totdat jij het zegt. dan kan je hem op een geven moment rustig laten galoperen je gaat wel door ookal wil hij in draf.

beetje vaag uitgelegd hierboven :o :o

maarja één goede tip ( de beste )
zoek een instructeur zo vanachter een computer kan ik niet zien hoe jij rijd enz. het kan ook zijn dat jij TE veel mee gaat met de beweging als je op zijn rug zit dat hij denkt dat hij steeds weer word aangedreven en als je dan toch remt met je handen, het paard toch altijd kiest voor rennen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:39

Op een volte aangaloperen en blijven? Daarna langzaamaan naar de hoefslag toewerken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:39

Hoe krijg je hem nu terug?

Hoe is de verzameling in stap en draf?
Hoe zijn de zijgangen en wat is je basis??

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:41

ClaudiaMP schreef:
als jij aanspringt ( waarschijnlijk in de hoek ) en je komt naar de lange zijde ga je terug rijden doe dit niet te lang en laat hem dan weer eens een stuk vooruit rijden.

krijg je hem niet terug gereden ho is ho dan laat je hem maar eens stoppen.

veel overgangen in de galop gaan rijden

ook kan je een andere manier gebruiken maar weet niet hoelang je al rijd enz.
als ik het zo lees laat je hem weg crossen je houd je buiten teugel eraan en drijft een beetje je vangt hem wel op, gaat hij nu veel langzamer drijf je hem echt goed aan.
hij wil galoperen dan gaat hij ook door totdat jij het zegt. dan kan je hem op een geven moment rustig laten galoperen je gaat wel door ookal wil hij in draf.

beetje vaag uitgelegd hierboven :o :o

maarja één goede tip ( de beste )
zoek een instructeur zo vanachter een computer kan ik niet zien hoe jij rijd enz. het kan ook zijn dat jij TE veel mee gaat met de beweging als je op zijn rug zit dat hij denkt dat hij steeds weer word aangedreven en als je dan toch remt met je handen, het paard toch altijd kiest voor rennen ;)

De oplossing die jij geeft, is nou net het probleem van TS. Ze kan niet terugrijden.

@TS: Spring aan in of vóór de hoek voor de KORTE zijde. Neem voor de volgende hoek weer terug. Of maak een volte en spring aan op X. Neem voor je op de lange zijde bent weer terug. Kortom: vermijd de lange zijde even, tot je het idee hebt dat je meer controle hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:43

Trouwens.....hoe oud is je fjord? Is hij/zij toevallig net ingereden?

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:45

misschien is het handig als je wat meer informatie geeft

heb je les ???

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:08

zou ook zeggen, aanspringen op de volte en steeds grotere volte maken zodat je langerzamer hand gewoon op de hoefslag rijd..

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:38

Hou oud ben jij en rij je deze pony al lang?
Kan zijn dat je fjord gewoon een loopje met je neemt..

lady88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:16

ik heb al les maar die van mij is 4 jaar en net een jaar onder het zadel maar ze neemt geen loopje met mij want daar is ze tel ief voor en heeft ze ook nog nooit niet geprobeerd en de basis kent ze wel maar ik wil gewoon een rustiger galopje dan dat ze nu doet maar ik zal alle tips proberen en kijken wat ze het beste oppakt. en de zij gangen heb ik nog niks mee gedaan maar ze kan al wel verzameld lopen in stap en draf maar nu alleen de galop nog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:21

Kan het niet zijn dat ze gewoon nog niet sterk genoeg is? Ik zou proberen om korte stukjes te galoperen en dit uitbouwen. Eventueel zoals Abeltje 77 zegt voor de hoek. Probeer zelf ook heel ontspannen te zitten, want als jij niet ontspant dan gaat je paard ook harder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:30

Denk idd dat ze gewoon nog niet zo sterk is en nog geen goede balans heeft. Dus kun je beter veel voltes om haar wat sterker te maken, veel overgangen om haar goed op je hulpen te krijgen.

lady88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 01:22

ok bedankt ik zal dat ook is proberen

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:31

veel voltes rijden, korte stukjes galloperen, veel overgangen rijden.

als ze sterker is gaat het op het rechte stuk ook wel beter.

devilseye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:12

ik ga mee met bovenstaande berichten. Veel voltes rijden en hele korte stukjes galloperen en heel belangrijk veel overgangen rijden.

PreHungaroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:03

wat ook nog kan helpen is haar met longeren veel laten galloperen en overgangen laten maken. dit heeft bij mijn Fjord erg veel geholpen. Daarna idd beginnen op de volte en dan steeds kleine stukjes rechtuit en weer op de volte.

lady88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 02:33

maar ik kan die van mij niet laten galopperen aan de longe zonder een elastiek om te doen anders wordt ik door de bak heen getrokken maar zal het is proberen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:04

Dan kun je ook een stuk van de bak afzetten met een lintje, dan kan ze je niet de hele bak door trekken.

zandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:48

ik had het zelfde probleem met mijn fjord dat hij heel snel en hard galopeerde...en ik heb nu geleerd... dat je veel voltes moet rijden en veel terug nemen en opnieuw aan galopperen.. en veel stelling vragen op de volte... en echt waar het helpt.. ik kan nu over de hoefslag zonder af te snijden...in een rustige galop

o ja en wat ook belangrijk is.. als je draf al veel stelling vraagt van beide kanten.. springt hij ook makkelijker aan in de goeie galop aan beide kanten.. want die van mij ging ook eerst heel hard draven en dan aanpringen... nu doet hij het van een rustig draf..

ma ik weet niet hoe verder de situatie is natuurlijk.. dit is gebasseerd op me eigen ervaring

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:37

Je zei zelf in voorgaande berichten dat je paardje de basis reeds goed kent, en dat ze geen loopje met je neemt, en dat ze supperlief is, ....... maar je wordt dus wel door de bak getrokken.
Neem goede les, liefst privéles, want dit is zeker niet in orde, je paardje mag jou niet de bak doortrekken hé, dit is jou negeren, zeker niet aan de hulpen staan, dit is dus totale chaos, op deze manier kan je zeker niet spreken van het trainen van een paard hoor.
Doe grondwerk, maar doe het goed.

lady88 schreef:
maar ik kan die van mij niet laten galopperen aan de longe zonder een elastiek om te doen anders wordt ik door de bak heen getrokken maar zal het is proberen

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:57

Ik ga dit topic eens even volgen, ik herken het probleem namelijk volledig..

Wat ik probeer te doen is om haar bezig te houden. Voltes rijden, zelf het tempo proberen te regelen als het gaat, dus niet oplossen, maar voorkomen. Dus ik zou proberen om in het begin zo min mogelijk op de lange zijde te rijden, en dan langzaam op te bouwen. Dus telkens voordat ze ervan doorschiet afwenden, en dan proberen dit steeds later te doen totdat je een halve, driekwart en tenslotte de hele ronde af kan maken.

Maar ik neem aan dat je les hebt? Heeft je instructeur/instructrice geen tips? Deze staat er immers met zijn neus bovenop en kan het beste vertellen wat je moet doen. :)

lady88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 01:10

ja mijn instructrice heeft al wel wat tips maar we werken nu ook meer aan de draf en stap en als we de galop doen is het een paar passen en dan weer terug nemen en moet nu veel overgangen rijden en 1 x voorwaarts de andere x rustig laten lopen maar wel met activiteit en ze trekt mij door de bak omdat ze bang is voor de zweep