Paard moeilijk terug naar draf krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bamsy

Paard moeilijk terug naar draf krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 21:47

hoihoi,

Nu ik wat serieuzer met mijn knollie bollie aan het rijden gegaan ben loop ik tegen steeds meer probleempjes aan, een hoop heb ik er al opgelost maar er blijft er 1 die me echt dwars zit en ook zeer vervelend is namenlijk..............krijg ze niet uit de galop!!

Ja uiteindelijk wel maar dan 3 voltes later dan dat ik wil, gister met buitenrijden ook weer een galopje gewaagt in de berm (niet voluit dat durf ik niet goed meer) maar ook dan niet terug te krijgen, niet dat ze loeihard gaat maar van een toch wel verzamelde galop gewoon vertikken terug te komen.

Met het 4-tal was dit ook heel vervelend en moest ik regelmatig uit de opstellin omdat ze anders op de voorganger zou lopen. (we hebben toen met de kampioenschappen af gesproken ik ze gewoon in de lijn liet lopen en desnoods maar op de voorganger zou parkeren en dan gelijk afstand weer herstellen, kost minder punten dan eruit trekken)

Maargoed lang verhaal puntje bij paaltje HELP!! :P
Wie kent dit probleem of hebben er mensen tips? Ze is na het galopperen ook alijd vrij pittig en dribbelig.

nou ik hoor het wel

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:46

Wat kan helpen is hele korte stukjes galopperen. Als je paard een keer de gang te pakken heeft, houdt ze niet meer op, dus dat moet je voor zijn. Dus draven -middendraf - arbeidsdraf - 3 passen galop - arbeidsdraf - stappen. Aangalopperen op een stukje dat ze gemakkelijk terug te krijgen is door b.v. tegen de kant te zetten. Belonen als ze terug gegaan is. Dat kun je ook oefenen aan de longe. Wil ze dan niet terug, dan maak je de volte zo klein, dat ze wel moet. Zo kun je gehoorzaamheid oefenen.

doei

Re: Paard moeilijk terug naar draf krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 00:18

Ik heb ook zo een pony gehad (zeker 8 jaar geleden)!!!
Van alles geprobeerd met mijn instructeur voltes rijden, tegen de bakrand stilzetten, veel overgangen maken...
Het hielp niet en we kregen alleen maar een negatief gevecht...
Wat wel hielp? Wil jij galoperen? Dan ga jij galoperen en pas in draf als ik het zeg!!! Dit consequent volgehouden totdat de lol eraf was... Heb je ook les?

Groetjes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:45

Gewoon niet galopperen dan voorlopig, werk veel in stap en werk dan echt aan de techniek, pak de zijgangen zoals schouderbinnen en travers erbij, werk aan een goeie basis , als die er in zit kun je weer gaan draven , in draf doe je hetzelfde en dan pas is de galop aan de beurt, kan een aantal maanden duren , maar het werkt wel,
Werk aan je eigen zit en houding, het is jou fout wat er gebeurd, jij hebt de pony niet onder controle anders zou je hem terug krijgen in de galop zonder te veel moeite,
Weet niet of je les hebt , maar is wel handig om een goeie lesgeefster te nemen die jou kan helpen.
Zou zeker niet door galopperen , dat is niet de oplossing, de pony moet voor jou willen werken en alleen jij kan dat doen door te leren wat je moet doen op de juiste manier en dat is controle krijgen zonder geruk en gepluk, want vaak gaan ze daar ook voor op de vlucht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:03

Als je haar niet terug kunt krijgen lijkt me dat je niet een verzameld galopje hebt, verzameling betekent namelijk ook dat je paard heel goed aan de hulpen staat en daarmee kan reageren op subtiele hulpen. Dat zou dus inhouden dat je je paard met alleen je zithulp terug kunt krijgen naar draf. Jouw paard staat duidelijk niet aan je hulpen, althans niet tijdens het galopperen. Als je zeker weet dat het niet aan je houding (bijv. naar voren gaan zitten) of je manier van rijden ligt (bijv. meer druk op de teugels geven), zou ik hetzelfde doen wat alves heeft gedaan, gewoon laten galopperen. Doe dat natuurlijk wel in een gecontroleerde omgeving, dus niet tijdens een buitenritje.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:19

Afhankelijk van wat voor paard je hebt, kun je het advies van 'vanmeekeren' of 'alvas' opvolgen.

Als mijn paard zo een dag heeft dat hij niet terug wil naar draf, is het een kwestie van scherp zijn. Eerst weer even terug naar halt, stap en draf, daarin je hulpen superscherp zien te krijgen. Dan aangaloperen, 5 sprongen en weer terug. Blijft hij doordenderen dan is het soms wel eens nodig om even heel serieus een grovere ophouding te geven, MITS je daarna meteen weer loslaat en beloont.
Als ik het advies van alves zou opvolgen, ben ik volgende week nog rondjes aan het galoperen en gaat hij nog steeds niet makkelijker terug, maar wordt hij alleen maar heter en fanatieker.

Dus kijk even wat er bij jou het beste zou passen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:26

Nee het vooruit galopperen is ook niet echt logisch, tuurlijk komt hij uiteindelijk terug , maar wat heb je dan bereikt, een paard denkt niet van ojee ik zal maar niet hard gaan want dan moet ik volgende keer weer harder, ik echt een mensen gedachten, leer het technisch op te lossen door eerst de basis te leren , dus je zal zelf aan de slag moeten met leren rijden en leren je paard goed te trainen , dat vergt tijd en heel veel geduld, maar dan heb je ook wat en kun je altijd terug vallen naar een goeie basis, durf ook stappen terug te doen, is helemaal niet erg , zeker als je paard het niet snapt, rennen doen ze echt niet zomaar.

rainbow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:25

midgie schreef:
Gewoon niet galopperen dan voorlopig, werk veel in stap en werk dan echt aan de techniek, pak de zijgangen zoals schouderbinnen en travers erbij, werk aan een goeie basis , als die er in zit kun je weer gaan draven , in draf doe je hetzelfde en dan pas is de galop aan de beurt, kan een aantal maanden duren , maar het werkt wel,
Werk aan je eigen zit en houding, het is jou fout wat er gebeurd, jij hebt de pony niet onder controle anders zou je hem terug krijgen in de galop zonder te veel moeite,
Weet niet of je les hebt , maar is wel handig om een goeie lesgeefster te nemen die jou kan helpen.
Zou zeker niet door galopperen , dat is niet de oplossing, de pony moet voor jou willen werken en alleen jij kan dat doen door te leren wat je moet doen op de juiste manier en dat is controle krijgen zonder geruk en gepluk, want vaak gaan ze daar ook voor op de vlucht.

voorlopig "niet galopperen" is geen antwoord. :o
Want als je pony bij iets niet goed wilt luisteren, moet je daar noujuist hard aan gaan werken.
Je kunt bijv. diep zitten, dat is makkelijk, en 't lijkt mij dat je dat ook doet.
Lichtjes trekken en naar de bakrand toetrekken is een mogelijke optie.
Maar je kunt ook lichtjes zagen, alhoewel dat niet mag is dat een goede optie, 't is misschien niet prettig voor je paard
maar 't is ook niet prettig voor jou als hij niet terug wilt. Misschien denk je van "Ja dat doe ik niet" maar probeer het een keer,
en als het ècht niet werkt kun je altijd nog andere oplossingen opzoeken, of vraag anders professionele hulp van iemand.

x succes ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:40

Meestal komen ze niet terug als je onbewust zithulp geeft. Als je nl achterover gaat hangen, trek je automatisch je kruis aan en dat is juist een versnelling...
Verder trek je misschien onbewust wat teveel aanhoudend ipv echte halve ophoudingen te geven.
Wellicht knel je onbewust wat aan om kracht te zetten om in te houden...
Er kunnen een heleboel oorzaken zijn waardoor je onbewust een signaal geeft om juist niet te stoppen.
En tegen trekken vechten de meeste paarden, dus dat is ook geen oplossing.

Een belangrijke oefening is al genoemd en dat is aanspringen en vrijwel meteen terug nemen. En dat een aantal keer herhalen, om hem aan de hulpen te krijgen.

Wat meestal goed helpt, maar veel niet durven, is vrije teugel geven. De meeste paarden remmen af als ze geen steun meer in de mond hebben. Meestal gaat het laten vieren van de teugel ook gepaard met ontspanning in de zit, wat ook nodig is.

Maak je overgang bewust. Blijf rechtop, desnoods trek je de rug iets hol om vooral niet het kruis aan te trekken, maak een halve ophouding en herhaal die zo vaak als nodig. Maar waak er voor om te gaan hangen aan de teugels.
Denk erom dat je benen onder je blijven en niet naar achteren of voren schieten. Je houding is veel belangrijker dan sommigen beseffen.
Zoek je punt en DOE het. Wees heel beslist.

Je kunt ook tijdelijk een extra hulp gebruiken, nl op de neus. Als je geen kaptoom hebt, kun je gewoon een halster gebruiken onder of over je hoofdstel en daar doe je ook een paar teugels aan.
Je rijdt dan dus met dubbele teugel en alle hulpen komen ook op de neus aan. Sommige paarden reageren daar beter op dan op het bit.
De kunst is om dan steeds minder de neusteugels te gebruiken en steeds meer de bit teugels. soms kan dat in 1 sessie, soms elke keer dat je rijdt een stapje verder. Soms moet je weer een stapje terug. Het is even uitproberen, wat dat betreft.

Vooral met paarden die snel druk worden kan dit een uitkomst zijn.

Even een vraag, waar is zijn hoofd bij het niet terug willen gaan naar draf? Gooit hij het omhoog of juist tegen de borst bv?

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:47

dank je lusitana duidelijk uitleg!! als ze niet terug wil doet ze eigenlijk geen van beide niet omhoog en niet tegen de borts maar eigenlijk gewoon netjes in de houding heel stom. Teugel losgooien heeft geen zin bij der daar gaat ze alleen maar harder mee lopen. Het rijden met dubbele teugel is een mooie vriendelijk oplossing die ik wel eens kan probere.

Soms heb ik het idee dat ze TE graag wil lopen en werken en daarom slechter aan de hulpen staat (de hond heeft ook zoiets die haalt alle trukjes uit de kast voor een koekje behalve degene die ik wil dat hij doet haha) ze is namenlijk ook vrij dribbelerig.

Ik ga wat tips die hier staan eens proberen en kijken wat het beste uitpakt bij der.

Andere tips zijn altijd welkom!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:05

Dat dribbelige werkwillige ken ik wel hier van de Lusitanos, dus dat is me niet vreemd en ik weet hoe lastig het is als ze voor zijn op je hulpen en willen gaan.
Dat is heel anders rijden dan op een gemiddelde warmbloed die je aan moet drijven voordat ze gaan.

Toch blijft het geheim in de ontspanning zitten.
Ze kunnen bewegen wat ze willen, maar jij moet gewoon correct blijven met je hulpen en rustig zitten.

Ik hoop dat de dubbele teugel methode je helpt, het is zo van achter de computer slecht helpen, maar ik wéét wat je onder je hebt, geloof me.

Dat de neus dus niet extra omhoog gaat of tegen de borst wijst erop dat hij in elk geval niet echt in verzet lijkt te gaan en dat je hulpen normaal door kunnen komen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:37

Ik heb zelf ook nog een handigheidje, maar ik ben het roerend eens met Lusitana! Als je je paard slecht terug krijgt moet je eens testen, wanneer je haar op bijvoorbeeld een volte stuurt, je zit dan op dat moment wat meer op je binnenste zitbeenknobbel, om dan ineens op je buitenzitbeenknobbel te gaan zitten en maak daarbij een heel lichte ophouding. Je brengt namelijk je paard even uit balans, als ze even niet luisterd. Door steeds te herhalen met die zachte ophouding erbij, gaat ze wellicht begrijpen wat je met die ophouding bedoelt en kun je het later beperken met je zit of ophouding.
Succes!

Lucido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:54

Kleinere volte draaien of tegen de bakrand zetten, als je binnen rijdt tenminste en hij kan er niet overheenspringen ofzo, heb ik namelijk een keer gehad. :P

jamesreits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:32

hoi,
ik weet niet of je veel druk geeft bij het terug proberen te nemen uit de galop maar ik rijd ook op een paardje en als ik daarbij in de galop druk zet op de teugels stopt ze ook niet, maar als ik haar een beetje ruimte geef of bijv in de verlichte zit ga dan gaat ze al draven.
veel succes. misschien helpt het:)

CaroHemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:21

Ik zou het paard door laten galopperen. En als ze vanzelf terugkomt, nog een keer laten aangalopperen. Goed, waarschijnlijk is je pony dan helemaal bezweet aan het eind van de rit, maar ik denk dat het op langere termijn helpt. Wel uiteraard in de bak proberen (aan de longeerlijn misschien) en iig een cap op (bodyprotector?) Succes!

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:03

helemaal terugrijden in galop en dan ontspannen in je lijf, been langmaken en erin laten vallen.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 11:38

Hey nou even een update.
We zijn al een stap verder want mevrouw komt al weer terug!
Heb het volgende gedaan:
Aangalopperen en zodra ik ze terug wilde druk op de teugel als ze niet terug wilde de druk verhogen, zodra ze terug kwam in draf direct alle druk van de teugel en zelf lekker wat los gooien. flinke klopjes op der hals en madam snapte na 3 keer al wat de bedoeling was!!

Nu alleen de overgang nog verfijnen want ze komt met der hoofd omhoog en gaat keihard draven als ze eruit komt maar dat is ook wel weer op te lossen.

Iedereen bedankt voor de tips!!

Caressaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:41

Heeeeeeeeel veeeeeeeeeel overgangen rijden.
Eerst 4 stappen draf dan weer 4 stappen stap.
Dat echt 10x achter elkaar! En dat doe je zo ook steeds met de andere overgangen. Zo gaat ze steeds beter naar je hand luisteren. en Zo gaat ze ook niet snel onder je vandaan rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:44

bamsy schreef:
Hey nou even een update.
Heb het volgende gedaan:
Aangalopperen en zodra ik ze terug wilde druk op de teugel als ze niet terug wilde de druk verhogen, zodra ze terug kwam in draf direct alle druk van de teugel en zelf lekker wat los gooien. flinke klopjes op der hals en madam snapte na 3 keer al wat de bedoeling was!!

Nu alleen de overgang nog verfijnen want ze komt met der hoofd omhoog en gaat keihard draven als ze eruit komt maar dat is ook wel weer op te lossen.

Dan heb je mazzel dat die van jouw daar goed op reageerde. Meeste paarden gaan harder bij meer druk en zo maak je de mond hard.
Afremmen met de teugels kun je beter doen doormiddel van ophoudingen.
In 3 x moet het paard luisteren. De eerste x een normale ophouding,als deze niet luisterd de 2e x een wat hardere ophouding en de 3e x is gewoon stoppen :Y)

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 20:05

onder druk op de teugel en een ophouding versta ik hetzelfde, het is niet zo dat ik bij die druk op de teugel die druk stees aanhoud. misschien had ik het anders moeten formuleren.

Maar heb ze nu wegens voetproblemen een week niet kunnen rijden. Vorige week deed ze het gewoon als vanouds weer super, heb wat dat betreft een vrij pienter paard wat graag wil leren en werken zo snel dat ze alles oppikt

Balisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:22

korte stukjes galopperen.
Hlept dit niet maakt je extreme ophoudingen.
Je doet je handen een beetje naar achteren en geeft ze daarna mee naar voor.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 16:23

sorry maar heb al een oplossing gevonden hier kan een slotje op

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:02

bamsy schreef:
sorry maar heb al een oplossing gevonden hier kan een slotje op

Mogen wij ook weten welke oplossing je hebt gevonden, misschien handig voor mensen met hetzelfde probleem.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:26

bamsy schreef:
Hey nou even een update.
Heb het volgende gedaan:

deze oplossing

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:33

bamsy schreef:
onder druk op de teugel en een ophouding versta ik hetzelfde, het is niet zo dat ik bij die druk op de teugel die druk stees aanhoud. misschien had ik het anders moeten formuleren.

Maar heb ze nu wegens voetproblemen een week niet kunnen rijden. Vorige week deed ze het gewoon als vanouds weer super, heb wat dat betreft een vrij pienter paard wat graag wil leren en werken zo snel dat ze alles oppikt

Ik dacht idd dat je de druk op de teugels hield :o
Nou, dan vind ik je manier heel goed :Y)