Hangende benen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

r_oo_sj_e

Hangende benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:18

HallloO!! ik weet niet of dit topic al bestaat maar graag laten weten als het wel zo is!!!

Ik spring regelmatig met mijn verzorgpaardje. laag beginnend en opbouwend, tot ruime meter.
bij de lage sprongetjes is hij nogal laks en laat dus zijn benen onwijs hangen waardoor hij regelmatig een balk deraf tikt... vanaf ong. 90 cm tilt hij iets zijn benen op maar ook nog niet 'genoeg' om de balk er niet af te tikken.

het kan zijn techniek zijn... maar hoe kan ik dit helpen!???? wat zijn tips&trics om te zorgen dat hij net even zijn benen meer optilt?

hij vind springen onwijs leuk, dus hij tikt ze der niet af omdat hij der geen zin in heeft...

vaak probeer ik hem echt actief te rijden naar de sprong *niet Te actief, wat hij zelf wel wilt...*. ook geef ik hem wel eens vlak voor de afzet een tikje op zijn schouder van: hé! even opletten! landingsgestel intrekken a.u.b! maar dat helpt nog niet genoeg.....

op deze foto's zie je dat wel duidelijk!:
Afbeelding
Afbeelding

ik hoop echt dat jullie wat weten!!:):)

Monster_tos

Re: Hangende benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:00

Als ik de foto's zo bekijk lijkt het of hij nog wel wat spiertje kan gebruiken. Misschien moet je eerst wat meer gaan trainen op zijn kracht ipv springen. Dus veel dressuur rijden en balkjes. Als hij wat gespierder word moet het springen hem makkelijker afgaan.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:40

Wat kan helpen voor die bespiering is longeren met een dubbele longe. Balkjes draven. Ook aan de longe kun je hem laten springen. Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat er geen staanders in de weg staan, dus 1 kant van de hindernis anders opbouwen. Ook los springen is niet verkeerd, een tunnel maken van balkjes zodat hij er wel overheen moet. Lage in-uitjes stimuleren het opbouwen van spieren en het attent zijn op de hindernissen.
Succes.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 10:25

tanx voor de tips!

ik dressuur veel met hem en balkjes lopen doen we ook regelmatig! ook cavelettis.. dus de verhoogde!

x_Ladylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:08

ik rij ook een paard die zijn voeten pas op tilt bij 80 cm.
bij lagere hindernissen denkt hij: oh, dit red ik wel.
"hup" balk eraf.
ik volg dit dus even :D

suliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:16

Belangrijk aspect bij trainen en spieropbouw
1/4 stap
1/4 draf
1/2 galop
Linkt vreemd meestal leren we 1/4 galop en 1/2 draf.
Dit is heel onnatuurlijk volgens de kenners.
Voor een goed bespiering kun je beter meer geloperen.
Je zult zien dat hij dan zijn voeten gaat optillen

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 10:25

tanxx!!:)

nog meer tips?? ALTIJD WELKOM!!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:31

Eigenlijk vind ik dat hij gewoon niet kan springen. Wellicht kun je het hem een beetje bijbrengen maar aanleg is er, of niet.

Hij heeft niet alleen een hangend voorbeen maar basculeert ook amper. Daarbij springt hij ook naar voren ipv omhoog. Ik kan het mis hebben maar zo ziet het er op de foto uit.
Het moment van springen mag ook eerder, op de eerste foto zit hij eigenlijk nog in zijn afzet. Het is misschien beter om er een balk voor te leggen op de grond zodat hij eerder springt.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 24-09-09 10:36, in het totaal 3 keer bewerkt

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:32

Janderegelaa heeft gelijk. Je paard heeft niet echt veel aanleg voor springen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:43

janderegelaa schreef:
Eigenlijk vind ik dat hij gewoon niet kan springen. Wellicht kun je het hem een beetje bijbrengen maar aanleg is er, of niet.

Hij heeft niet alleen een hangend voorbeen maar basculeert ook amper. Daarbij springt hij ook naar voren ipv omhoog. Ik kan het mis hebben maar zo ziet het er op de foto uit.
Het moment van springen mag ook eerder, op de eerste foto zit hij eigenlijk nog in zijn afzet. het is misschien beter om er een balk voor te leggen op de grond zodat hij eerder springt.

Ik vind het waanzinnig dat jij aan de hand van 2 foto's kunt zien dat een paard 'niet kan springen'. misschien bedoel je het anders, maar dit is erg bot.
Hij lijkt inderdaad weinig 'aanleg' te hebben, maar dat betekend niet dat je niet lekker met hem kan springen. Hij is pas 7, moet nog veel leren. Ik zou vooral gaan oefenen op het sluiten en verruimen van je paard. Dus feitelijk: controle. Kun je hem voor de sprong eerst laten verruimen en daarna vlak voor de sprong meer op het achterbeen terug zetten dan bundel je die kracht en is de afzet beter. ook de plaatsing van de afzet vergt nog wat oefening zo te zien. heb je springles? zo nee? Doen! Zelf wachten tot de hoofd\hals 'naar je toe beweegt' bij de afzet en dan met die hoofd\hals meegaan naar voor, niet te vroeg meegaan (dan hinder je z'n afzet en kan hij niet fijn 'omhoog' springen)
Boegspieren van je paardtrainen door heuvels op en af te stappen en OP te galoperen (niet af) let wel: geen zwaar zand (=vragen om peesblessures) dat kan helpen het voorbeen te laten heffen.
Mijn vorige paard moest 1 keer voelen dat de hindernis niet meegaf (vast hek) en heeft zich toen flink geschaafd. Sindsdien was ze een stuk voorzichtiger.... Maar om je dat nou aan te raden... overleg met een instructeur. jammer dat ik niet in je buurt woon, had je best willen helpen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:44

Hihi, lees net dat het wel meevalt, had "naaldwijk" gelezen. Maar het is Noordwijk...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:52

Bonita_Bon schreef:
Hij lijkt inderdaad weinig 'aanleg' te hebben, maar dat betekend niet dat je niet lekker met hem kan springen. Hij is pas 7, moet nog veel leren.

Ik zeg ook niet dat je niet met hem moet springen, ik zeg dat hij geen aanleg heeft. Hij is AL 7. Andere paarden springen daar ZZ.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:56

Het kan misschien ook helpen als je het je paard misschien iets gemakkelijker maakt door de balken juist te leggen??
Ik zie op beide foto's de oranje balk op de grond nogal fout liggen, daardoor zal hij zelf zeker zijn sprong niet juist inschatten en moet jij hem ofwel héél goed helpen ofwel komt het gewoon mis.

Leg de oranje balk die op de grond ligt op de eerste foto voor het kruis ipv erachter en bij de tweede foto net hetzelfde..

Een voetbalk wordt gebruikt om het gemakkelijker te maken, terwijl jij het nu alleen maar moeilijker maakt voor hem...

(Edit: Voor de hangende voorbenen kan een goeie springlesgever wel helpen met wat lijntjeswerk en eens een ietwat groter kruis springen)

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 10:59

ik spring geen wedstrijden met m... wel eens oefenspringen... ik verzorg hem nu een jaar ong. daarvoor is niet heel veel met
hem gesprongen...

en of hij kan springen... hij springt vrij over een oxer van 1.20 breed en 1.35 hoog.... met gemak en ruimte over... trekt ie wel zijn benen in... nou ik zie dat niet elk paard doen eerlijk gezegt..... hij is gewoon lui af en toe bij lage sprongen met benen optillen.... en ik ben niet van plan nog een erge cariere met hem op te bouwen tot het ZZ ofzow;) dus hij is niet te oud!

ik heb wel eens springles ja.. maar helaas niet heel vaak!:(

Bonita_Bon: tanx voor je tips! daar heb ik wat aan!:)
haarlem is best dichtbij ja!:P paardje staat achter in noordwijkerhout! (wel gemeente noordwijk;))

nogmaals... op 2 fotos kun je NIET zien of een paard wel of niet kan springen.. ik kan er ook nog een foto op zetten van de 1.35 vrijspringen.. maar is een mobiel foto dus niet over duidelijk.....

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 11:01

ja ik zie idd dat de grondbalk fout ligt!! hij ligt altijd goed eigenlijk! dus zon 40 a 50 cm voor de sprong.. maar dit x niet!:P

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:16

janderegelaa schreef:
Bonita_Bon schreef:
Hij lijkt inderdaad weinig 'aanleg' te hebben, maar dat betekend niet dat je niet lekker met hem kan springen. Hij is pas 7, moet nog veel leren.

Ik zeg ook niet dat je niet met hem moet springen, ik zeg dat hij geen aanleg heeft. Hij is AL 7. Andere paarden springen daar ZZ.

Ja, en andere paarden zitten met 7 jaar in de frikandellen, wat een vergelijking zeg :roll:
Ben blij dat dit paard nu het springen onder de knie gaat krijgen en dus niet overvraagt word of kapotgesprongen. Zoals ts al aangeeft, ze wil 'lekker' met hem springen en ambieerd geen carrierre in het ZZ. haar vraag was dan ook niet, hoe krijg ik mijn stokoude paard van 7 nog in het ZZ? maar alleen tips over hoe ze bepaalde 'probleempjes' op kan lossen. Om dan te gaan roepen 'je paard kan niet springen' is een beetje sneu!

Grondbalk ligt idd voor de sier (enigzins gevaarlijk) maar doet zijn werk niet. Hoewel dat niet de oplossing is voor het 'benenhang' probleem. Kun je trouwens medische mankementen enigzins uitsluiten?
Ts, ik kom vrij regelmatig in en om Noordwijk, ken er overigens 2 goede instructeurs/trices. Dus als je interesse hebt.... PB maar.

marjo1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:33

tjonge jonge..k kreeg 1 van mijn paarden toen die 7 was en had nog nooit een hindernis gezien...
is nu 12 en loopt ZZ en 1.40m..
leeftijd maakt echt niets uit!
en hoe vaak zie je wel niet in het B en in t L van die balkentrappers die na een poos met gemak ZZ lopen ?!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:27

FloortjeS schreef:
Janderegelaa heeft gelijk. Je paard heeft niet echt veel aanleg voor springen.

De vraag is toch ook helemaal niet of het paard aanleg heeft om te springen?!? TS vraagt tips om tot verbeteringen te komen, dat is iets heel anders m.i.

Volgens mij zijn er al hele goede tips geweest. Wat ik nog wel wilde vragen is over welk materiaal je springt. Zijn het lichte balken of massieve zware houten? Dat laatste kan namelijk ook nog wel eens wat duidelijker zijn voor je paard, dat hij leerd ook al is het laag, het is toch een ding waar hij overheen moet en niet doorheen. Daarnaast kun je hem andere vormen laten springen, laag. Bijvoorbeeld breder, of schuin, of een waaier of met een deken eroverheen. En dat allemaal onder de 80cm! Door die afwisseling kan het zijn dat hij beter op gaat letten!

Succes! :-)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:43

1e tip: je niet al te druk over maken.

Neem mijn lapzwans. Toen we nog hooguit 50cm sprongen leek het of hij echt niet kón springen. Met spring lessen en hogere massievere hindernissen bleek dat hij wel een heel fijne techniek heeft (voor een amateurpaard in de basis en daar hebben we het hier denk ik over?)

2e: zwaarder materiaal gebruiken en misschien eens een crosstraining mee rijden. Dan blijken ze ineens goed genoeg te weten hoe ze hun benen moeten optillen.

3e gebruik meer balken in je hindernis. Hoe minder luchtig je erdoorheen kijkt hoe beter.

4e niet te vaak dezelfde hindernis springen. Laat ik mijn paard 3x over dezelfde hindernis gaan blijft er weinig meer van over. de inspriratie en het respect zijn dan gewoon weg.

5e vlugger maken in de dressuur en handiger maken door in- uitjes te springen.

Voor een vergelijk, zie deze 2 foto's
Hier denk je dat het nooit goed gaat komen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZKB4KZAD.jpg
Hier krijg je een heel ander beeld:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UME6HUNR.jpg

En ja, het is lastig op concours dat ze goed springen maar soms nét die balk aantikken waardoor hij eraf vliegt. Ik prijs me evengoed gelukkig met een paard wat zich fijn laat rijden in het parcours.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 14:26

super bedankt voor deze tips!!:)

de zwart-witte balk op de foto is hout en de rest kunstof...

ik gebruik eigenlijk alleen kunstof als ik te lui ben om te sjouwen!=P omdat die veel lichter zijn.. maar ik gebruik vrijwel altijd hout;)