Ruiter wil leren springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jlyyn

Ruiter wil leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 19:38

Hoi allemaal :D

Ik ben 18 , rij zelf 9 jaar en geef al een jaar les aan de allerkleinsten.
Ik heb reeds veel ukkepukjes van niets naar iets zien gaan.

Nu wil mijn buurmeisje graag leren springen en heeft ze mij gevraafd of ik haar wil helpen.
Springles heb ik nu nog niet echt vaak gegeven , dus wil ik graag wat tips. Hoe zouden jullie eraan beginnen ?

Misschien handig om weten is dat het paard in kwestie reeds wedstrijden heeft gesprongen (ook dressuur)
het meisje zelf is 14, rijdt zeer vlot, is niet bang maar heeft nog nooit echt les gekregen.

Breek me aub niet af, ik weet wat ik kan, mag en wanneer ik te veel verwacht
Ik ken het meisje ook al sinds ik klein ben en ken haar rijstijl. ik heb het paard zelf nog bereden, dus ken ook het dier.

Alvast bedankt voor de tips, Groetjes Jolien

Succubi

Re: Ruiter wil leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:08

Ik volg dit topic :)

Op dit moment heb ik ook een jong meisje dat heel graag wil leren springen :).
Ze heeft al wel heel wat lesjes op mijn paard erop zitten.
Ze kan nu goed stappen, draven en galopperen en vooral op de houding en balans gelet.
Ik heb haar eerst de verlichte zit geleerd, in draf.
Daarna een balkje neergelegd en haar daaroverheen laten draven en dat balkje steeds een stukje hoger.
Ik zorg er wel voor dat ze op tijd mee gaat in de verlichte zit voordat ze een stapje hoger mag.
En alles eerst in draf (mijn paard is niet zo soepel in galop :'))

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:34

Eerst balkjes laten draven is een goede - let op de afstand tussen de balkjes. Dat kan in verlichte zit. Daarna de afstand tussen de balkjes ca. 3 meter maken - dan worden het galopbalkjes. Dat helpt om de afstand in te schatten en het tempo. Dan een klein kruisje met een balkje ervoor. Eerst in draf er op af, darna in galop - afstand van het balkje goed leggen. Als het paard al goed kan springen, scheelt dat. Het meisje moet dan vooral blijven zitten en meegaan in de beweging. Let er op dat ze niet gaat hangen aan de teugels, maar het paard de ruimte geeft om zijn hoofd naar voren te doen.
Overigens misschien een tip om de basiscursus van de Orun te volgen? Daar leer je heel veel van.

Jlyyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 17:49

vanmeekeren schreef:
Eerst balkjes laten draven is een goede - let op de afstand tussen de balkjes. Dat kan in verlichte zit. Daarna de afstand tussen de balkjes ca. 3 meter maken - dan worden het galopbalkjes. Dat helpt om de afstand in te schatten en het tempo. Dan een klein kruisje met een balkje ervoor. Eerst in draf er op af, darna in galop - afstand van het balkje goed leggen. Als het paard al goed kan springen, scheelt dat. Het meisje moet dan vooral blijven zitten en meegaan in de beweging. Let er op dat ze niet gaat hangen aan de teugels, maar het paard de ruimte geeft om zijn hoofd naar voren te doen.
Overigens misschien een tip om de basiscursus van de Orun te volgen? Daar leer je heel veel van.

Bedankt voor de tips, hier heb ik veel aan :)
Ik heb een initiator cursus liggen thuis en daar steek ik inderdaad enorm veel van op !

Jlyyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 17:51

Succubi schreef:
Ik volg dit topic :)

Op dit moment heb ik ook een jong meisje dat heel graag wil leren springen :).
Ze heeft al wel heel wat lesjes op mijn paard erop zitten.
Ze kan nu goed stappen, draven en galopperen en vooral op de houding en balans gelet.
Ik heb haar eerst de verlichte zit geleerd, in draf.
Daarna een balkje neergelegd en haar daaroverheen laten draven en dat balkje steeds een stukje hoger.
Ik zorg er wel voor dat ze op tijd mee gaat in de verlichte zit voordat ze een stapje hoger mag.
En alles eerst in draf (mijn paard is niet zo soepel in galop :'))

Wat fijn zeg :d
Ik ga me ook vooral eerst op haar verlichte zit richten en ervoor zorgen dat ze niet op haar teugels gaat trekken.
Ik hoop dat ze openstaat voor mijn les en naar me luistert !
Ik ga alvast zaterdag zelf eens met het paard in kwestie springen
Succes met jou leerlinge ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:53

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:56

Je kunt dressuuroefeningen en springen + balkjes lopen combineren zodat je direct kunt aflezen of de controle nog optimaal is. Misschien heb je nog ergens het oude blauwe proevenboekje liggen, daar staan de caprilli proeven in. Kun je misschien ideeen uit opdoen.

Jlyyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 17:57

Jlyyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 17:57

Sizzle schreef:
Je kunt dressuuroefeningen en springen + balkjes lopen combineren zodat je direct kunt aflezen of de controle nog optimaal is. Misschien heb je nog ergens het oude blauwe proevenboekje liggen, daar staan de caprilli proeven in. Kun je misschien ideeen uit opdoen.

Goed idee, dan kan het meisje op vlak van dressuur ook nog wat op steken . Bedankt

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:11

balkjes draven aan de longe, goed begin denk ik..

Jlyyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 18:22

nancytw schreef:
balkjes draven aan de longe, goed begin denk ik..

Kan ik ook doen maar wil het meisje zoveel mogelijk vrijheid geven, ze heeft tot nu toe nog nooit les gekregen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:29

Eerst balkjes draven/galoperen in de verlichte zit, als het even kan zelfs zonder handen (moet je natuurlijk wel een rustig paard hebben :)) ). Daarna aan het einde van de balkjes een laag kruisje zetten, en dan langzamerhand de balkjes 'wegwerken' en het kruisje hoger.

Jlyyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 19:31

Bizzybijtje schreef:
Eerst balkjes draven/galoperen in de verlichte zit, als het even kan zelfs zonder handen (moet je natuurlijk wel een rustig paard hebben :)) ). Daarna aan het einde van de balkjes een laag kruisje zetten, en dan langzamerhand de balkjes 'wegwerken' en het kruisje hoger.

Bedankt voor de tip. Het is best wel een rustig paard eigenlijk.
Ga zaterdag zelf eerst eens proberen hoe het erop reageert ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:37

Jlyyn schreef:
Bizzybijtje schreef:

Bedankt voor de tip. Het is best wel een rustig paard eigenlijk.
Ga zaterdag zelf eerst eens proberen hoe het erop reageert ;)

Graag gedaan! Zo leer je om niet teveel op de hals/teugels te steunen in de verlichte zit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:41

Wat ik altijd gedaan heb bij het kinderen leren springen in het ponykamp, is als eerste een knoop in de teugel leggen. Allerlei oefeningen in de verlichte zit doen, zoals slalommen, met je linkerhand je rechterteen aanraken en omgekeerd, en klappen, voor, boven achter. Paard moet er wel tegen kunnen natuurlijk ;-) Dit kan in stap draf en galop. Daarom een knoop, want ze rijden grotendeels met losse teugels. Ook balkjes draven mat boven de balkjes de armen wijd, en lang rechtuit, achter een pion langs laten sturen. Alles zoveel mogelijk in de verlichte zit en zonder de teugels. Balkjes worden kruisje of laag steiltje, en ook die mt losse handen laten nemen. In ieder geval niet de teugels vast, vindt ze losse handen eng, dan een pluk manen. En zo ga je steeds verder.
Ik zou niet te snel aan gaan rijden vanuit galop, het tempo ligt hoger en de ruiter moet dan teveel moeite doen met sturen, en kan dan niet goed meezitten en vrijgeven.

Succes!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:16

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:27

Hihi, bedoel je dat je inspiratie kreeg van mijn tekstje? Kan og veeeel meer vertellen hoor!

suusje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:37

ik zou gewoon eerst balkjes lopen...
en dan een klein kruisje...
dan kan je steeds meer opbouwen tot een pacourtje succes!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:45

kleinvosje schreef:
Hihi, bedoel je dat je inspiratie kreeg van mijn tekstje? Kan og veeeel meer vertellen hoor!

Nee van dit topic :+ dit onderwerp opzich... Ik heb je bericht eigenlijk niet eens gelezen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:37

haha, das ook een goei!