Bitloos met haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joketjeuh

Bitloos met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:31

hey
Ik rij met een haflinger van 8 jaar.
Omdat hij redelijk gevoelig is op de teugels wou ik eens proberen om bitloos te rijden. Over het algemeen ging dit goed.. maar na een tijdje had hij volgens mij geen zin meer want hij begon met mij te lopen tot aan de uitgang van de piste.. ik kon hem nog maar net houden.. dit heeft hij een paar keer gedaan.
Hij had tot de week daarvoor gemankt en dit begon terug lichtjes te komen dus ik ging maar uitstappen. Dit deed ik op straat blokje rond (dit doe ik redelijk vaak). Vanaf dat we de hoek om waren en terug in de straat van zijn stal waren begon kon ik hem niet meer houden en is hij een een snelle draf naar huis gelopen.
Nu wou ik eens horen of er mensen waren met hetzelfde probleem, of mensen die weten wat ik ermee kan doen, want als ik met bit rij doet hij dit niet.

Groetjes

nynke1995

Re: Bitloos met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:56

Vaak doen ze dat gewoon omdat ze weten dat ze niks in hun mond hebben, is heel lastig. Je hebt ook speciale hoofdstellen met een ''scherpe'' neusriem, als je dan aan de teugels ''trekt'' voelen ze een beetje druk op een neus en de meeste paarden reageren daar op. Misschien zou je ook kunnen longeren en dan proberen heel goed op de stem te laten rijden??

Succes iig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:25

Misschien is het ook handiger om eerst te zorgen dat je je paard in de piste onder controle hebt, vóór je ermee naar buiten gaat, als je een andere optoming aan het uitproberen bent.

Wat bedoel je precies met 'redelijk gevoelig op de teugels'? Lijkt mij alleen maar prettig, dus juist GEEN reden om andere optoming te gebruiken :?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:47

Bitloos kan je niet zomaar "even" mee beginnen. Je moet je paard eerst leren wijken voor druk, grondwerk dus. Daarna kan je het onder man toepassen en ik raad je ook aan om dan de one rein stop te leren (je noodrem). Kijk eens op paardnatuurlijk.nl en vraag of iemand je erbij wilt helpen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:55

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Maris89.
Je kan niet zomaar bitloos gaan rijden zonder dat je je paard hebt geleerd wat je van hem verlangt.
Als je een keertje voor de lol met een stalhalster en halstertouw gaat rijden in de bak is er niet veel mee aan de hand, dat zie je zo vaak gebeuren.
Maar jij wilt/bent echt over op bitloos, en dat vergt voorbereiding voor je paard en tijd en geduld van jou.
Zie het maar een beetje als het omscholen van een dressuurpaard naar een westernpaard: andere hulpen etc.
Dat gaat niet van de een op de andere dag!

Ga snel goed aan de gang (op de grond!) met je paard en leer het oefenen met het bitloos hoofdstel. Je bent erg gevaarlijk bezig om zo de weg op te gaan zonder dat je controle hebt!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:19

ik ben met bovenstaande reacties eens,
maar..
met wat voor bitloze optoming rijd je? Ik zou voorlopig niet bitloos buiten gaan rijden, waarschijnlijk heeft hij het trucje nu door en zal hij de eerstvolgende keer wederom in draf naar huis lopen!