Ik kan mijn benen niet stil houden!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

goldy007

Ik kan mijn benen niet stil houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 10:53

Hallo allemaal.
ik heb sinds 4 weken een nieuw paard. Een hele gave 6 jarige schimmel.
Hij is wat je noemt een wat flegmatiek paard. Erg Cool!
Maar ik loop nu tegen wat probleempjes aan met mijn eigen houding!
Omdat hij dus niet zo voorwaarts is ga ik zitten kloppen met mijn benen!
Hoogst irritant van mezelf! Iemand tips om mijn benen stiller te krijgen?
Groetjes Cindy

Anoniem

Re: Ik kan mijn benen niet stil houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:12

Héél consequent zijn met je hulpen en sancties op niet naar de hulpen luisteren. Dat is het enige juiste wat je kunt doen.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:18

Sonja schreef:
Héél consequent zijn met je hulpen en sancties op niet naar de hulpen luisteren. Dat is het enige juiste wat je kunt doen.

idd , probeer alles wat je doet bewust te doen.
niks doen zomaar, op alles wat je doet moet hij reageren.
als je hem zachtjes been geeft en hij reageert niet, geef je hem voor de 2 keer meer been, en als die dan nog niet reageert geef je hem op de 3de keer een tik(je).
als je dit concequent doet, zal die snel doorhebben dat hij op de 1ste keer moet reageren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:43

Ik ben zelfs nog strenger dan Corientjuh :)
Als hij niet op je eerste beenhulp reageerd, direct een klap met de zweep, eentje zodat hij flink schrikt en er even vandoor schiet. Een halfzacht tikje helpt niet, dan raakt hij alleen nog maar meer afgestompt. Hij moet echt flink schrikken, je kunt ook aan een vriendin vragen of ze er even achter wilt lopen met een longeerzweep en hem dan even laten schrikken.
Als hij naar voor schiet, niet tegenhouden met je hand. Laat hem even doorlopen en neem hem daarna rustig terug in draf, blijf nu actief draven!
Meestal als je een paard zo een paar keer laat schrikken, letten ze daarna heel goed op je been. Dat is dus wat je wilt. Je kunt dus beter een paar keer heel goed streng zijn dan een paar halfzachte tikken, daar schiet je niks mee op en je kunt zelfs het tegenovergestelde bereiken (een paard dat helemaal nergens meer op reageerd).
Even niet leuk dus, maar zeker wel de moeite waard!

beaugestes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:54

Inderdaad proberen wat hierboven beschreven wordt. Wat ook iets wil helpen is je beugelriemen onder het zweetblad door te bevestigen. Dan heb je iets minder ruimte.

goldy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:44

Bedankt allemaal voor de tips.
Ik ga ze morgen meteen eens proberen! Want ik wil absoluut niet dat ie straks echt afgestompt word! Krijg wel wat reactie maar veeeeeel te weinig! En dan ga ik dus zitten kloppen en duwen met mijn been! Ze adviseren me op stal mijn beugels met een bandje vast te zetten.Zodat ik mijn been wel stil moet houden! Iemand hier goede of slechte ervaringen mee??
Denk dat de tip van Storm76 het eerst geprobeerd gaat worden!
Hij moet gewoon voorwaarts!
Thanx Cindy

x_Ladylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:09

met beaugestes eens ;)

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:14

Nee over die bandjes las ik pas geleden dat het geen goed idee is! Je been gaat dan bijv. naar links maar je enkel zit 'vast', waardoor je dus snel blessures aan je enkel op kan lopen. Spreek niet uit ervaring, maar las het geloof ik in de Bit. Kan me er wel iets bij voorstellen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:24

Storm76 schreef:
Als hij niet op je eerste beenhulp reageerd, direct een klap met de zweep, eentje zodat hij flink schrikt en er even vandoor schiet. Een halfzacht tikje helpt niet, dan raakt hij alleen nog maar meer afgestompt. Hij moet echt flink schrikken, je kunt ook aan een vriendin vragen of ze er even achter wilt lopen met een longeerzweep en hem dan even laten schrikken.
Als hij naar voor schiet, niet tegenhouden met je hand. Laat hem even doorlopen en neem hem daarna rustig terug in draf, blijf nu actief draven!
Meestal als je een paard zo een paar keer laat schrikken, letten ze daarna heel goed op je been. Dat is dus wat je wilt. Je kunt dus beter een paar keer heel goed streng zijn dan een paar halfzachte tikken, daar schiet je niks mee op en je kunt zelfs het tegenovergestelde bereiken (een paard dat helemaal nergens meer op reageerd).

Idem. Dáár krijg je pas een reactie op het been van!

goldy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 00:08

Hallo!
Ik heb vandaag besloten om mijn mannetje even een paar dagen vrij te geven! Hij is niet voorwaarts en komt ook niet lekker weg uit de schouder! En is niet nageeflijk te rijden.Spierpijn, of iets ik weet het niet!
Had vanavond les en het was echt bagger! Ik heb jullie tips dus nog niet uitgevoerd(schaam,schaam!) Maar volgende week ga ik ze uitvoeren! Hij mag nu even z'n koppie leegmaken. En even bijtanken, we hebben veel en hard gewerkt deze afgelopen weken! En dan ga ik het langzaam opbouwen!
Denk dat dat t verstandigste is op dit moment!
Hou jullie op de hoogte!! X Cindy

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:30

Het lijkt me idd verstandig dat je heel goed kijkt en luistert naar wat je paard aangeeft.
Spierpijn kan natuurlijk een serieuze optie zijn voor een paard wat je pas 4 weken hebt. Je training kan totaal anders zijn dan hij is gewend.
In de eerste periode kan er ook veel op een paard afkomen, waardoor hij spanning opbouwt en daardoor 'verstart'.
Zweep is een oplossing, maar werkt niet voor ieder paard.
Er zijn ook paarden die juist 'tot lopen komen' wanneer de ruiter stil, correct en ontspannen vóór in het zadel gaat zitten. Dus 'de ruiter die op het paard wacht' i.p.v. andersom. Voelt in eerste instantie heel gek, maar werkt vaak goed bij zgn. 'luie' paarden. Het kan zelfs een paar 'lessen' duren, maar het is mijn ervaring dat het vaak beter werkt dan al dat driftig drijven en meppen. Ik krijg er meestal een ontspannen, meer 'loopgraag' paard van.
Misschien is longeren een optie om wat conditie op te bouwen op een ontspannen wijze? Tijdens stapritjes en wandelingen kun je je paard goed observeren.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 24-09-09 00:37, in het totaal 2 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:32

Storm76 schreef:

Precies zoals ik ook een tijdje les heb gehad doordat mn paard niet voor mn been was/niet actief genoeg. Helpt super. :))

suliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:11

Het klinkt gek, maar dit werkt echt:
Doe je benen uit de beugels
1.Maak je lang als een boom (vanuit je tenen en armen omhoog)
2.Begroet de zon als een indiaan (spreid je armen en houd je schouders recht)
3.Ga staan/zitten als een pinguïn (met je armen langs je lijf)
4.En houdt een dienblad vast. (goede stand van je armen tav het bit in rechte lijn met de teugel)

Draai je been met je tenen omhoog en naar binnen naar achteren en laat het naar voor glijden, neem je beugels aan.

Nu zit je goed en je been ligt perfect aan het paard! Geleerd in een clinic door Marlies van Baalen.
Zitbeen knobbels zitten in het zadel. Alleen vanuit deze positie kun je je paard voorwaarts rijden vanuit houding en zit. Je been ligt vast aan het paard en je zult zien dat je paard veel sensibeler reageert op je hulpen.

Succes!!!!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:56

Ik volg even, ik heb dit probleem dus ook. En ik voel dat de laatste weken (meer aan het trainen) mijn paard gelijk ook 'afgestompt' aan het worden is. heel frustrerend.

K zal ook maar even wat strenger worden met mijn zweep... :(:)
Vind het beetje zielig, denk dat mijn paard me niet graag meer ziet aankomen... (k weet het, miss sentimenteel maar k kan er niets aan doen := )

dus bij deze: stipje

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:31

suliev schreef:
Het klinkt gek, maar dit werkt echt:
Doe je benen uit de beugels
1.Maak je lang als een boom (vanuit je tenen en armen omhoog)
2.Begroet de zon als een indiaan (spreid je armen en houd je schouders recht)
3.Ga staan/zitten als een pinguïn (met je armen langs je lijf)
4.En houdt een dienblad vast. (goede stand van je armen tav het bit in rechte lijn met de teugel)

Draai je been met je tenen omhoog en naar binnen naar achteren en laat het naar voor glijden, neem je beugels aan.

Nu zit je goed en je been ligt perfect aan het paard! Geleerd in een clinic door Marlies van Baalen.
Zitbeen knobbels zitten in het zadel. Alleen vanuit deze positie kun je je paard voorwaarts rijden vanuit houding en zit. Je been ligt vast aan het paard en je zult zien dat je paard veel sensibeler reageert op je hulpen.

Succes!!!!

Precies, dit werkt over het algemeen veel beter door dan 600 kilo paard te 'dwingen' voor je been. Duwen levert een tegenreactie op (paard duwt terug), dus dan snappen de meeste paarden niet meer wat er wordt bedoeld.
Als je het zo voorelkaar krijgt, is het zoeken naar ontspannning en plezier ook geen klus meer.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:36

Storm76 schreef:

:j dit werkt echt. Mijn paard is ook flegmatiek en ik ben ook consequent gaan trainen op bovenstaande manier en na een maand kan ik weer zonder zweep rijden en krijg ik reactie bij de eerste hulp. Hij is gewoon veel actiever en ik hoef hem niet steeds bij te drijven. Ik kan mn been nu ook stiller gaan houden.

goldy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 14:49

Hier even een update over hoe het gaat met mijn kereltje,
Heb gisteren dus weer les gehad en het ging weer bar slecht! Na het rijden haalde ik dus mijn zadel er af en tot mijn grote schrik zat er een bultje/bobbel op zijn ruggegraat. Na 10 minuten was die dan wel weer verdwenen maar het zit me niet lekker! Ik heb gelijk de fysio gebeld en zij komt morgen kijken! Maar hij toont echt erg veel verzet en wil/kan niet wegkomen. Hoop dat de fysio er iets mee kan!! Hou jullie op de hoogte!!
Groetjes Cindy

marit78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:59

Jeetje, dat is vervelend! Hopelijk is het niets ernstigs.
Ik denk wel dat het logisch is dat hij veel verzet toont op je acties. Hij denkt waarschijnlijk: wat is ze ineens streng! Als je dit (als het fysiek kan dan he) volhoudt, zal het verzet vanzelf weggaan, is mijn ervaring!