tips om te paard te ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

tips om te paard te ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:29

Ik heb een super leuke 4 jarige ruin die nu zo'n 6mnd onder het zadel is, dit is allemaal heel rustig en relaxed gegaan en hij doet het heel goed. Hij is ook erg braaf!
Maar sinds ik mama ben geworden heb ik mezelf als een echte angsthaas ontwikkeld, ik zie zelf overal spoken waardoor ik stop met rijden (zet hem dan het liefste gewoon stil) en verstijf. Dit voelt hij natuurlijk maar blijft eigenlijk wel braaf.

Ik heb les en dat gaat goed, ik wordt dan zo hard aan het werk gezet dat ik genoeg afleiding heb van mijn angst.
Maar ik wil niet alleen maar trainen, ik wil lol maken en ontspannen.

Dus wie heeft er tips (waar niet al te veel lef voor nodig is :D ) waardoor ik lol kan maken met mijn paard en waardoor ik kan ontspannen, naar buiten is hier geen optie helaas.

Ik zat zelf al te denken aan balkjes lopen en (lage) hindernisjes in de bak te zetten.

Dus kom maar op, sta voor alles open.

[edit] als ik er naast sta is er geen probleem het gaat er dus echt om voor als ik erop zit.

Nell_

Re: tips om te paard te ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:58

Laat iemand even helpen!
Die jou dus kan 'afleiden' in de bak. Gewoon gezellig kletsen, en even lekker rondstappen/draven met je paard zonder dat deze veel hoeft te doen.

Of de teugels lang laten en met lange teugel de bak (hoefslag) rond draven!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:47

Ga op zoek naar goede ademhalingsoefeningen. Die helpen je te ontspannen en als je ze ook kan toepassen te paard, kan dat ook al een stuk rust geven in je rijden (en je zelfvertrouwen ;)).
Doe daarnaast nooit geen dingen die niet goed voor jou voelen of waarbij je denkt dat er een grens van jouw 'kunnen' word overschreden. Zie je iets engs waar je langs 'moet', ga er niet langs of stap af en ga er te voet langs. Is een oefening op dat moment te lastig en roept het spanning op? Geef dit aan, doe de oefening niet of in een lager tempo. Kijk hoe je jouw rijden aan kan passen zodat het geen spanning oplevert. Je zal zien dat je dan later alsnog een beetje verder durft te gaan dan je op dit moment zou doen!
Zou het eventueel helpen om eerst een tijdje te rijden op een meer ervaren en rustiger paard?

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:13

ik weet niet of je de mogelijkheid heb om muziek op te zetten, klinkt heel stom.
maar muziek helpt meestal goed ontspannen, waardoor je niet meer aan je angst denkt.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:18

Misschien helpt neuriën? Dat werkt bij mij altijd. Verder rij ik tegenwoordig met bodyprotector, dat heeft mijn zelfvertrouwen ook erg gesterkt. :j

Succes!

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:21

muziek heeft mij wel goed geholpen en dan muziek waar je een beetje in mee kunt neurien.
succes

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:23

Ken het. Sowiezo voorzichtiger nu ik moeder ben en na een valpartij doodsbang geworden. Heb op superbrave paarden gereden en rijd nu alleen nog maar met pb.

Die tip van kletsen vind ik een hele goeie, jammer dat ik die niet kende. Lekker samen in de bak kletsen.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:24

misschien is het leuk om naast je paard wat dingetjes te doen zoals kunstjes ofzo (kunstjes klinkt misschien beetje kinderachtig maar kan erg leuk zijn) begin met bijv. rondje draaien kan je erg ontspannen van worden en band met je paard kan versterken waardoor je uiteindelijk misschien minder angstig word!

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:26

zelf probeer ik me eerst goed te ''aarden'' alvoor ik op mn paard stap,
dmv. gedachten leeg maken
vanuit je onderbuik ademen
en rustig tegen mn paard praten, waar soms tegelijktijd ook een '''massage'' plaatsvind voor de ontspanning van zowel paard als mijzelf.

als ik deze stappen volg gaat het rijden op mn bommetje 9 vd 10 keer veel aangenamer dan dat ik er zo op spring!

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:31

Wat mij heeft geholpen. Is als ik merk dat ik tijdens het rijden zelf span, is even proberen bewust te ademen en de schouders even rond te draaien. Als ik dat doe ontspant mij paard ook direct net of ook bij haar de spanning er dan afvloeit.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:38

Heel herkenbaar. Ik rij pas, maar met andere dingen ben ik heel voorzichtig (achtbanen, vroeger geen probleem...) of doe ik liever niet. Terwijl ik juist wel wilde paardrijden en bungeejumpen! Inderdaad gewoon al pratend rijden zou kunnen helpen. Ik heb eerst opstaplessen gehad en terwijl ik reed, kreeg ik dus aanwijzingen. Dat hielp me geweldig met ontspannen. Nogmaals, ben nieuw, maar de angst na het krijgen van (een) kind(eren) is herkenbaar!

suliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:43

Ik heb dit ook gehad, na de geboorte van mijn dochter en zoon. Waarschijnlijk zijn het je hormomen, bij mij wel.
Ik ben gestopt met de pil en ben op een spiraal overgegaan en voelde me na een week alsof er een zware blok beton van mijn schouders was gevallen. Angst op het paard was verdwenen als sneeuw voor de zon. Als ze jolig ging doen werd ik vroeger bang, nu lach ik erom en speel ze terug op rit.
Ik zag ook overal gevaren in voor mijn paard ze zag en dat werkte als een vulkaan op elkaar. Nu ga ik naar buiten zonder ook maar een spoor van angst onderweg.
Echt waar!
Succes ermee.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:55

inderdaad dat praten met iemand, werkt voor mij. maar klets meestal met de andere mensen die in de bak rijden, rij jij ook met andere mensen? kunnen jullie ook dingen samen doen, misschien dat het lol maken dan makkelijker gaat.

CaroHemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:45

Zoek een maatje om buitenritten mee te maken. Springen lijkt me geen goed idee, kan best heftig zijn, maar weet natuurlijk niet hoe je paardje reageert:)

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:27

hey,
Wat vervelend voor je. Angst is nooit fijn.
probeer op je ademhaling te letten (paarden voelen dit ook) dus rustig door je neus in en door je mond uit. je merkt dat je nu relaxter en dieper in je zadel gaat zitten. Probeer maar eens uit.
veel succes ermee.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:46

ik zou in eerste instantie gaan grondwerken met je paardje!
zelf denk ik dat dat de beste methode is om een band met je paardje op te bouwen. En alleen dan kan je hem gaan vertrouwen en minder angstig worden.

Echte ontspanningsdingen te paard... misschien eens een hinderissenparcour opzetten (zoals bij western vb) en hem daar doorheen loodsen.
Dan ben je lekker bezig maar alleen in stap (zijwaards,voorwaards en achterwaards).

Succes
Danielle

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:00

Grondwerken zoals parelli, dit versterkt de band tussen jou en je paard. Ook veel praten, zingen en/of neurien helpt.
na een drukke dag niet gaan rijden en zoals al gezegd niet over je grenzen heen gaan. Alleen figuren in stap en dat bijvoorbeeld een maand lang, kans dat je erg naar de draf gaat uitzien. Of 10 manegelessen nemen op het braafste paard.
Succes!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:30

Ik ben ook pas bevallen van mijn zoontje ( mijn ventje is nu bijna 10 wk) en ook ik heb een nog jong paard (5 jaar).

Ik had eerst ook wat angst tot het moment dat mijn pensionhouder zei dat ik maar beter niet kon gaan rijden als hij er niet was ! Toen dacht ik bij mezelf wat een onzin mijn paard heeft nog nooit een stap verkeerd gezet, en bovendien ik vertrouw mijn paard.

Dus heel bewust vol vertrouwen opgestapt en hij liep de sterren van de hemel en ik heb met volle teugen genoten, sindsdien bouw ik op mijn paardje en doe lekker mijn zin en neem wat andere zeggen met het korreltje zout !

Gewoon genieten

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:07

Hier een collega angsthaas :) angst is niet iets nieuws voor mij maar je hoort inderdaad vaker dat amazones angstig worden als ze een kleine hebben.
Wat ik heel fijn vind en wat het paard lekker aan het werk houd zijn slangelijnen rijden. Je kan dat van a naar c doen of op de diagonaal maar ook op de voltes in stap draf en zelfs in galop. Je rijd dan als het ware om denkbeeldige pionnen heen. Ook kun je achtjes rijden zo ben je lekker bezig steeds opletten waar je heen gaat en van been wisselen enz enz.

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:51

Ik weet niet hoe lang het geleden is dat een kleintje hebt gekregen maar bij mij duurde het het een jaar voordat ik ontzwangerd was (na de eerste ) en me weer een beetje mij zelf voelde.

Het schijnt een redelijk normaal natuurlijk fenomeen te zijn dit soort angst het houd je namelijk scherp in de zorg om je kleine. Soort natuurlijke programmering. Naarmate je kleine groter wordt verdwijnt de angst ook geleidelijk (is maar goed ook anders zou je niet in staat zijn om je kind los te laten).

Tis in ierder geval makkelijker te accepteren dat je angstig bent. Je kunt er niet zo veel aan doen het zijn de hormonen maar :+

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:58

Tijdens het rijden gaan zingen, hele verhalen gaan praten tegen het paard helpt vaak ook bij angstige mensen :)

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:20

Ik ben ook een voorstander van praten, neuriën, maar ook grondwerk kan je helpen je angst te overwinnen. Ten minste heeft het bij mij wel gedaan. Ik heb dan wel geen kleine, maar heb regelmatig last van angstaanvallen.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:24

Ik ben ook een stuk voorzichtiger sinds ik mijn zoontje heb!
Maar niet in zoon erge fase als jij verteld.
nou ik rijd meestal altijd met een mp3 speler vind ik super ;)
als je van muziek houd kan je is proberen ;)

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:32

met een mp3 speler vind ik levens gevaarlijk, je hoord de omgevings geluiden niet als je paard opeens op hol slaat weet jij niet waarom.. en zeker met buitenrijden, je moet het verkeer wel horen aankomen vind ik.. je kan dan beter zelf zingen..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:33

Ik ben zelf ook nogal een angsthaas, en afgelopen weekend ben ik met mijn toekomstig paardje wat grondwerk gaan doen (onder begleiding weliswaar) en dat heeft écht goed geholpen! Alleen al weten dat ik er niet af kan vallen doet veel, daarbij komt dan nog dat je je paard héél erg goed in't oog kan houden en op zijn reacties letten. Ik heb echt naar mijn paard leren kijken en hem leren begrijpen. Je ziet hem meteen veranderen naar aanleiding van jouw eigen gedrag ( was ik onzeker, dan werd hij ook ongerust, was ik vastberaden dat die fietsers niet eng zijn, dan was hij dat ook) Kortom, je leert echt veel beter met je paard communiceren - althans zo was het voor mij toch .. Ik raad het iedereen aan en eigenlijk zouden alle paardrijlessen zo mogen beginnen !