Die rotbokken.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Die rotbokken.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 13:42

:wave:

Sinds vorige week heb ik mijn verzorgpony Lotus van de eigenaresse overgekocht. Dit omdat Lotus haar er een aantal keer afgebokt had en de eigenaresse liever een relaxed buitenrit paardje wilde hebben.
Ik kon het altijd wel goed met Lotus vinden en had nooit echt problemen met haar gehad, dus ik besloot om haar over te kopen. Ik zou eerst 2 weken op vakantie gaan en daarna zou ik haar overkopen. Ik deed haar voor mijn vakantie al een aantal weken alleen, alsof het mijn eigen paard was. Ging super, ze bokte me er 4 dagen voor vertrek er ook een keer af maar verder was het allemaal koek en ei. :)
Toen ik terug was heb ik haar dus gekocht en deze week ben ik er inmiddels al 3 keer afgebokt....

Ik ga vooral op buitenrit met Lotus. Dat vindt ze erg leuk en het liefst zou ze de hele weg hard, harder hardst gaan... Niet erg, maar als ze haar zin niet krijgt, wil ze nogal eens een rotbok geven. Ze zet dan echt af door omhoog te springen, haar rug bol te maken en dan keihard haar achterbenen uit te slaan. Dat kan ik dus níet uitzitten. Gelukkig is ze tot nu toe altijd meteen gestopt na haar bok, zodat ik niet hard viel en daarna meteen weer kon opstappen. Niet dramatisch dus, maar leuk is anders.

In het begin voelde ik de bokken meestal aankomen en kon ik haar voor zijn, door een brul te geven en haar vooruit te porren. Maar gisteren en vandaag bokte ze zo onverwacht, dat ik dus niets te zeggen had en er weer naast stond voordat ik het goed en wel door had. In het begin deed ik niets en stapte ik zonder iets te zeggen weer op, maar de laatste twee keer ben ik zo kwaad geworden dat ik haar toch een paar tikken heb gegeven. Ik weet niet of ik dit beter wel of niet had kunnen doen, aangezien ze vroeger waarschijnlijk mishandeld is én dat ze wel netjes stopt als ik er af lig... De tikken zijn om haar te straffen voor de bok, maar ik ben bang dat ze straks als ze weer bokt, bang is dat ze tikken krijgt en dus gaat rennen ipv netjes stilstaan.. Dat moet ik dus niet hebben.

Lotus is een paar maanden gekeurd en nagekeken, haar rug was prima. Het zadel past voor 99% maar die ene procent kan het niet zijn, want ze kan namelijk ook heel braaf zijn zonder een bok te geven... Het is puur frustratie als ze niet harder mag en ik heb het idee dat ze doorheeft dat ook ik haar bokken niet kan uitzitten....

A.s. zaterdag heb ik les met haar en zal ik mijn probleem eens aan mijn instructrice voorleggen. Verder ben ik van plan om voorlopig wat vaker in de bak te gaan rijden. Maar ik wil ook gewoon lekker buiten kunnen rijden en tsja het liefst zonder die bokken...

Dus hierbij de vraag, wat kan ik het best doen om óf die bokken uit te zitten óf om haar toch voor te zijn?
Ze is zo onvoorspelbaar dat ik het dus gewoon niet meer aan zie komen en ik ben bang dat ze het op den duur dus ook op de straat gaat flikken (tot nu toe was het steeds op de ruiterpaden).
Ik ben op dit moment echt even flink gefrustreerd. Ik wist dat ik een kluif aan haar zou hebben, maar om er nou elke dag weer afgebokt te worden... :\

Tips zijn van harte welkom! :)

Waikiki

Re: Die rotbokken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:38

Hey nath wat vervelend allemaal zeg, ik wist niet dat Lotus van zulke harde rotbokken kon geven! Wat ik altijd deed als ze rotbokken gaven was een beetje in verlichte zit zitten, zo ving ik de klappen op en kreeg ik het niet in mijn rug. Verder trok ik zijn hoofd om hoog, en kreeg hij nog een bescheiden tikje na :D
Ik zou toch wel iedere keer even goed boos op haar worden als ze dit doet... doet ze het bij dezelfde plekken, of maakt het niet uit waar ze dit doet?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 17:25

Die rotbokken was ook de reden waarom de vorige eigenaresse dr weg heeft gedaan. ;) Bij mij deed ze het eerst ook niet, maar nu heeft ze door dat ze mij er ook kan afkrijgen en maakt ze daar fijn gebruik van. :\

Ze doet het niet op één bepaalde plek, steeds op andere plekken...
En staan in mijn beugels zal ik eens proberen, maar vaak ben ik al te laat. :+

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:33

nadeel van staan in je beugels is wel dat het twee kanten op kan werken. óf je krijgt idd een minder grote klap, óf (en dat is meestal mijn geval :P) je wordt gewoon makkelijker gelanceerd.

hoe frustrerend het ook is, eigenlijk mag je een paard nooit straffen als je er al naast staat. wil het straffen écht nut hebben moet het in de eerste paar seconden gebeuren nadat het paard iets fout deed. het paard is daarna namelijk alweer meteen met iets anders bezig, en zal dus niet bedenken dat die klappen nog voor die bok waren..

als ik een paard heb wat vervelend is in een bepaalde gang, dan móet het paard deze gang door blijven gaan totdat hij braaf is. in jouw geval dus galopperen. gewoon blijven galopperen totdat je rustig terug kunt nemen.
natuurlijk houd op een gegeven moment je pad op, maar misschien kun je dan nog omkeren en het pad de andere kant weer op totdat het paard het zat is?
lastig probleem. misschien kan je instructrice een keer mee om te zien wat het paard doet?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:37

Als je zeker weet dat je paard gezond is, zou ik ook een tik uitgedeeld hebben hoor. Niet na een half uur natuurlijk, maar goed.

Probeer inderdaad met een instructrice naar de oorzaak te kijken. Heeft je paard teveel energie? Kan hij zijn energie wel kwijt? Misschien helpt het om hem voor het rijden even uit te laten kuren? Of te longeren? Zodat de spiertjes al lekker warm zijn?

In de tussentijd: Misschien helpt het om een touwtje om de hals te doen zodat je in ieder geval meer steun/grip hebt? En probeer het hoofd naar boven te krijgen zodat je paard het hoofd niet tussen de benen kan steken.

Succes! En wees voorzichtig, laat je nek niet breken.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 17:48

Ze steekt haar hoofd *gelukkig* niet tussen haar benen, anders zou ik helemaal gelanceerd worden vrees ik. :=
Ze springt zegmaar omhoog, maakt in de lucht haar rug bol en geeft dan een enorme knal. :+
ALS ik zou blijven zitten, dan zou ze gigantisch op haar kop krijgen ervoor, maar het probleem is, dat ik gewoon geen 1 van die rotbokken van dr uitzit. :+ En om dr nou telkens weer op dr mieter te geven als ik er naast sta en ze weet niet eens waarvoor... :\

Het zou idd energie of het weer kunnen zijn, maar ik vraag het me af aangezien ze vorige week na een paar dagen stilstaan superbraaf was en nu na elke dag ruim een uur rijden, strontvervelend is...

En idd als ze vervelend is in de galop, ga ik net zo lang door in die gang totdat ze braaf is, maar dan moet ik wel blijven zitten natuurlijk en dat is juist het probleem.. :o

Meestal als ze gebokt heeft en ik sta er weer naast, dan stap ik meteen op en rijd ik verder in de gang waarmee ik bezig was... Maarja het is natuurlijk de bedoeling dat ik die gang kan afmaken zonder dat ik halverwege gelanceerd wordt.. :=

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:53

goeie van nadina! kijk eens naar het voer! hoeveel krijgt ze, en heeft ze dat ook écht nodig? ik denk dat ongeveer de helft van de paarden in NL verschrikkelijk overvoerd wordt met krachtvoer. onthoud dat de basis van een paard ruwvoer is en dat ze in principe weinig krachtvoer nodig zouden moeten hebben. hier zit natuurlijk veel meer energie in dan in ruwvoer, wat ze vaak niet eens nodig hebben. zeker niet voor een buitenritje... ;)

ik denk dat je over een galoppad galoppeert? misschien kun je proberen haar elke keer een aantal meter in galop te zetten en dan weer terug te nemen. meteen uitvoerig belonen als ze braaf terugkomt naar draf/stap en dan nog een keer proberen. op die manier uitbreiden tot je een heel pad af kunt galopperen..

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 17:57

Ik galoppeer nooit op dezelfde plekken, gewoon omdat ik weet hoe ze kan zijn.. ;) Dus heb geen vast galoppeerpad.. Waar ik de ene keer stap, kan ik de andere keer galopperen..

Voer zit bijna niets in, ze krijgt ook maar heel weinig... Dus daar kan het niet van komen denk ik.

Ik ga volgende keer voordat ik weer ga rijden (vrijdag pas helaas) even longeren, zodat ze haar energie kwijt kan.. Hoop dat het daar aan ligt, maar vrees gewoon dat het onwijs uitproberen is en dat ze nu gewoon weet dat ze mij er met zo'n rotbok makkelijk af kan krijgen....

Bedankt iig voor het meedenken! :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:51

Een lastig probleem... }>

Longeren voor het rijden kan, maar doe het dan wel op een manier dat het ook training is (commando's oefenen, balkjes lopen, etc.). Niet alleen laten uitrazen. Dat mag een paar rondjes, dan 'werk aan de winkel'. Anders worden ze er vaak alleen maar drukker of 'speelser' van.
Ik begrijp dat je de pony nog maar net hebt als 'eigen pony'. Je zult haar w.s. nu vaker rijden dan voorheen. Het lijkt op uitprobeergedrag, maar het kan ook protest zijn op iets wat jou of anderen nog niet is opgevallen.

De kunst is goed kijken naar de reakties van je pony om te begrijpen waar het vandaan komt.
Een paard wat ik momenteel rijd, reageert heel fel op 'bestraffingen/correcties die hij niet begrijpt. Hij doet enorm z'n best en wordt onzeker/is beledigd als hij wordt afgestraft.
Het duurde even voordat ik het doorhad dat zijn dwarsigheid 'een goede reden' had. Nu we gaan voor de positieve aanpak, valt het protest (fel bokken) helemaal weg.

En dan is er nog de mogeljkheid je pony laten doorrijden door iemand die de bokken wel kan uitzitten, zodat hij het gaat 'verliezen'. Misschien werkt dat.
Je zou zelf eens kunnen oefenen op zo'n mechanische rodeo-stier.... een beetje trainen :+ .

Allemaal opties... aan jou de keuze welke strategie je gaat volgen.
Succes.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 15-09-09 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:56

Staat ze genoeg buiten? Anders heeft ze misschien energie te veel en zou het lekker zijn als ze het ook 'vrij' kwijt kan.

Iemand laten rijden die de bokken wel kan uitzitten? Om hem zo weer te keren dat het hem niet altijd lukt.

Minder voer.

Goed in de bak oefenen. Is toch wat veiliger dan in het bos.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:03

Ze staat 24/7 buiten, dus dat kan het probleem niet zijn. :)

Iemand anders er op laten heb ik ook aan gedacht, maar ik ben bang dat ik dan het zelfde probleem krijg als de vorige eigenares; dat ze het bij die ander niet doet en bij mij net zo hard wel blijft doen.... Ze is best slim en ze weet dondersgoed wie er op zit. Eerst bokte ze alleen bij de eigenares en probeerde ze bij mij wel, maar ik was haar altijd voor.. Alleen nu is het haar 1 keer gelukt en dat mag ik weten ook, nu probeert ze het dus steeds en met resultaat.. :\

Maar bedankt voor de tips allebei, ik ga er eens wat mee proberen... :)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:09

Ik zou als ik jou was toch meer in de bak aan het werk gaan.

Vind het eerlijk gezegd ook wel gevaarlijk om op buitenrit te gaan met een paard wat je er zo makkelijk vanaf bokt. Straks lig je er naast en gaat ie er toch een keer vantussen!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:17

Ntlie_ schreef:
Het zou idd energie of het weer kunnen zijn, maar ik vraag het me af aangezien ze vorige week na een paar dagen stilstaan superbraaf was en nu na elke dag ruim een uur rijden, strontvervelend is...

al aan de spiertjes gedacht? of hormoontjes?

ik zou eerst anouk er maar eens bij halen [osteo] om dat minstens uit te sluiten.
dit soort dingen komen er in een keuring helaas niet uit maar kan voor rare capriolen zorgen.....
mocht dat in orde zijn zou een tijdje een andere ruiter misschien niet eens zo verkeerd zijn om vandaar uit samen aan een oplossing te komen. [tevens instructie dus]

succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:44

Misschien eens niet hard gaan , maar aan je eigen rijden werken en Lotus een beetje technisch trainen .
Nu mag ze doen waar ze zelf zin in heeft en als jij besluit dat het anders moet bokt ze jou er af .
Dus ja wie is de leider nu.
Ga eens een tijdje los werken en als je rijd werk aan de stap,
Hard kan elk paard , maar gecontroleerd hard is ook wel fijn, en ook dat jij kan bepalen wanneer en waar.
Zo word het steeds gevaarlijker, voor jou maar ook voor de pony

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:54

midgie schreef:
Misschien eens niet hard gaan , maar aan je eigen rijden werken en Lotus een beetje technisch trainen .
Nu mag ze doen waar ze zelf zin in heeft en als jij besluit dat het anders moet bokt ze jou er af .
Dus ja wie is de leider nu.
Ga eens een tijdje los werken en als je rijd werk aan de stap,
Hard kan elk paard , maar gecontroleerd hard is ook wel fijn, en ook dat jij kan bepalen wanneer en waar.
Zo word het steeds gevaarlijker, voor jou maar ook voor de pony

Ze mag zeker niet doen wat ze zelf wil hoor.. ;) Ik stap/draaf/gallopeer wanneer ik dat wil en ben best veel bezig met tempowisselingen. Hier reageert ze ook goed op en tsja soms is ze het er niet mee eens, maar als ze tegenstribbelt, win ik altijd..

Alleen als ze plotseling (vanuit het niets lijkt soms wel := ) zo'n rotbok geeft, tsja dan sta ik er dus weer naast. :+

Maargoed, bedankt iig allemaal voor de tips, ik ga nu eerst maar even in de bak rijden, ben benieuwd hoe ze dan is.. En even met mijn instructrice overleggen. Misschien dat ik haar er een rondje op laat buiten, om te kijken wat Lotus bij haar doet.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:58

Maar is het alleen buiten op een veld ofzo als je hard wilt gaan, dit heeft mijn pony ook..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:04

Mijn jonkie deed dat ook (afkloppen) en ze heeft mij er ook afgekregen..iemand anders heeft haar voor mij beleerd en ben er toen weer zelf op gegaan en toen heeft ze het weer geprobeerd en ben ik wél blijven zitten en dat was voor haar genoeg (op dit moment ;) ) om het niet meer te doen..

Ik zou er dus iemand op zetten die dit kan uitzitten en haar een keer flink op dr sodemieter kan geven..daarna er zelf weer op en dan zelf gaan rijden, brutaal..voorwaarts houden! En dan idd eerst maar even in de bak!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:22

@truusdm probeer je aan je voldoende aantal 'nuttige' posts te komen ofzo?!?! Doe niet zo irritant!

Verder eens met Jeanine!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:57

probeer als ze snel wil niet alleen op de teugels in te houden maar ook op zit. Rustig in en uit ademen, een liedje zingen desnoods, zachte ogen, rustig meebewegen met je centrum, etc.

Als ze heel voorwaarts is kun je ook wat oefeningen rijden als zijgangen, wat wendingen, wat tempo wisselingen en zorg dat ze weer op jou gaat letten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:38

mmmm.... het klinkt alsof Lotus je iets duidelijk wil maken. Eerst bokt en protesteert hij een beetje maar jij negeert dat door hem voor te zijn en af te straffen. Zijn enige mogelijkheid om door jouw gehoord te worden is om harder te roepen en dat doet hij door hoger en feller te bokken.
Hij blijft nadat hij je eraf heeft gebokt bij je staan, blijkbaar was het niet zijn doel om jou pijn te doen. Hij vertrouwt je en jij beloont dat door hem te slaan? Geen goed idee, hoewel ik me jouw frustratie wel goed kan voorstellen (been there, done that).
Probeer eens uit te zoeken wat hij je wilt vertellen. Wanneer bokt hij precies, wat zijn jullie dan aan het doen? Wat deed jij precies. Past zijn zadel echt wel, misschien schuift het naar voor of achter tijdens het rijden? Irriteert de singel? Heeft hij last van het bit? Er zijn zoveel dingen die het gedrag kunnen veroorzaken. Weet je zeker dat hij geen lichamelijk probleem heeft? Het zit waarschijnlijk diep want als ik je verhaal lees vertoond hij het gedrag (in mindere mate) al behoorlijk lang.
1 ding weet ik zeker:
Paarden houden geen wedstrijdjes met de ruiter wie de ander het meeste pijn kan doen :(:) .

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 12:51

Klopt helemaal wat je zegt Irmaz. :) Maar het probleem is, dat ze het niet op een bepaald moment ofzo doet... Vaak tijdens de galop (omdat ze hard wil), maar laatst dus ook gewoon pats boem vanuit draf... Zou zelf als eerste denken dat ze gewoon energie teveel heeft, omdat ze ook heel braaf kan zijn en ik eigenlijk niet het idee heb dat ze ergens last van heeft. Spullen liggen goed etc, dus het is zo moeilijk om vast te stellen of ze nou ergens last van heeft, dat het uitproberen is of frissigheid...
Zelf zou ik denken aan een combinatie van de laatste 2, maar ik sluit het eerste ook niet uit.

Ik ga vanavond longeren, morgen heeft ze vrij (helaas, maar kan niet anders) en dan ga ik vrijdag in de bak rijden met haar. Ben benieuwd hoe ze dan is....
Zaterdag heb ik les, maar denk dat ik vraag of mijn instructrice er eens op wil. Kijken wat die er van zegt.

Heel erg bedankt voor jullie tips allemaal, ik ga er zeker wat mee doen en ik hoop dat het uiteindelijk gaat werken. :) Want het kan zo leuk zijn met haar, maar op deze manier raken we het vertrouwen in elkaar kwijt...

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:25

als een soepel paard bokt, wat lekker in zijn vel zit en nergens vast zit, steekt het zijn hoofd tussen zijn benen, of in ieder geval diep genoeg. Tenzij het ergens naar slaat, wat in dit geval niet aan de orde is.
Omdat jij zegt dat ze niet haar hoofd naar beneden doet maar springt en uitslaat (wat overigens super slecht is voor jou rug, dus kijk er beetje mee uit) denk ik dat ze ergens een blokkade in haar bespiering heeft opgelopen.
Dit kan door verkeerd rijden komen, of door een val of iets anders. als ik je een tip mag geven zou ik haar even laten kraken (verder mankeerde ze niks aan dr rug en is ze gekeurd) en dan dressuur matig oppakken.
veel rechtrichten erbij en naar de ontspanning in de spieren werken, even buitritjes schrappen, want zo gauw ze weer bokt ben je terug bij af. zorg dus dat ze helemaal los is voor je weer naar buiten gaat.
misschien even afzien voor jullie maar wel het beste om erger te voorkomen.
Dressuur matig zou ik je t advies wllen geven haar wat dieper te rijden, neusje mag naar de grond maar niet eruit gedrukt of getrokken worden..

heel veel succes!!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:52

Ik vind het vervelend om te lezen dat het op het moment niet lekker tussen jullie loopt, het leek toch goed te gaan. Helaas heb ik geen tips voor je, ik weet hoe onvoorspelbaar ze soms kan zijn. Is het nu echt elke dag raak, of zitten er toch nog dagen achter elkaar bij dat ze niets doet?

P.S. Gefeliciteerd met de aankoop. Ik hoop dat jullie er samen uitkomen, want in feite is het helemaal geen slecht paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:55

In je beugels gaan staan en je gewicht naar achteren leggen om ze uit te zitten, je laat het paard zo als het ware onder je door bokken.... Daar heb ik al een aantal flink gemene boken mee weten te "overleven". :) Als je goed staat word je minder snel naar voren gegooit net omdat je die "klap" niet hebt.... Waarschijnlijk als je haar een paar keer kan uitzitten stopt ze.... Testgedrag.. :)

lOvepaardenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:41

idd goed uitzitten, hopelijk heeft ze dan snel door dat jij dat niet pikt ;)