Paard is niet enthousiast totdat je uit de bak komt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

Paard is niet enthousiast totdat je uit de bak komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:36

Heej bokkers,

Ik heb een verzorgpony waar ik nu een jaar mee rijd.

Het is een New Forest ruin van 7-8 jaar.

Ik merk de laatste tijd steeds meer dat hij in de bak niet zo super geweldig loopt. De dressuur is niet super en hij hangt de laatste tijd wat aan de bakrand hier ben ik mee bezig) en de galop is vaak erg klein en kort waardoor je hem echt vooruit moet duwen en ruim moet maken de aanleuning is daarentegen wel goed en hij laat wel lekker los. ... maar vooral met springen valt me op dat hij anders is in de bak, Hoogte springen wil nog wel(70cm. t'm 120cm) ... maar als je op techniek gaat springen (lijntjes, dubbels en in-uitjes) is het mis... die hindernisjes heb ik meestal op zo'n.... 50cm. staan(heb ze ook al lager gezet maar dan tilt hij z'n benen helemaal niet meer op) dan gooit hij alles wat hij tegen komt eraf geen actie meer korte pasjes hij komt niet meer uit enzz je moet voor de sprong hem echt een por geven van nu moet je springen want anders ren je er doorheen en 9 van de 10x springt hij dan gewoon half ...

Ik ging dus deze week in de wei springen als probeersel een klein parcourtje(4 hindernissen.... kruisje 40cm ong. een stijltje 50cm. nog een stijltje 70-80cm. en een oxer 80cm.) en hij was zo opgewekt super vrolijk en voor de hindernis trok hij er echt naartoe en moest je hem bij je houden anders vliegt hij onder je uit. Hij springt alles hoe hoger hoe beter en hoe vaker hoe mooier dat voelt voor mij als ruiter ook gewoon goed..... maar in de bak alles eraf...... Zodra je buiten de bak komt is het alsof het knopje omgaat en het ineens een ander paard is.. ook buitenrijden vind hij geweldig en hoe harder hoe beter als ik een boomstam tegenkom is hij echt niet het paard dat afhaakt maar meer 1tje die zich omkeert en hem nog een keer springt.

Hij heeft genoeg afwisseling tenminste..... Springen, Dressuur, Buitenrijden, Vrijspringen, Dagjes vrij, Mennen.

(longeren doe ik heel weinig omdat het zowel voor mij als voor hem geen pretje is hij vind het doodsaai en voor mij is het zeer vermoeiend om hem voorwaarts te houden.... zodra de bijzet eraangaat gaat hij naar buitenkijken en spant z'n nek enz... ondanks dat het touwtje er mee hangt voor het idee als dat het echt effect heeft).

Ik heb dressuurmatig privélessen met hem we rijden geen wedstrijden maar zitten qua niveau op ong. L1-L2.

Zijn er mensen die ervaring hebben met paarden die ook in de bak hun enthousiasme kwijt raken???????

ik hoor het graag.

Read_My_Mind

Re: Paard is niet enthousiast totdat je uit de bak komt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:23

Rij je wel genoeg afwisselend in de bak? Ik bedoel hou je hem goed bezig? Het kan zijn dat hij zich snel verveelt en dus flink aan het werk gehouden moet worden. Of misschien vind hij het werk gewoon niet zo leuk.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:26

Sluit me aan bij de bovenstaande reactie

liesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:36

lastig hoe je zo'n paardje in de bak weer aan het werk krijgt maar blijf het proberen !!! je weet dat hij het kan

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 19:02

normaal hou ik me aan de regel niet 1 heel rondje door de bak zonder wat te doen dus overgangen schijnovergangen halsstrakken oppakken gebrokenlijn heel veel voltes enzo... ik zal kijken of ik nog meer kan doen...

lOvepaardenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:44

dat heb ik ook... hou het ff in de gaten;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:47

Ik denk aan verveling icm niet actief genoeg rijden ;) Heb je van tevoren een duidelijk doel wat je met een rijsessie in de bak wil gaan doen en hoe je dat wil bereiken? Als je namelijk denkt van "laat ik hier maar weer eens een gebroken lijntje rijden" ben je niet echt aan het rijden, je hobbelt maar wat. Maak van tevoren een plan wat je wil gaan doen, en hoe je dat gaat aanpakken, wat de opbouw wordt. Stel, ik wil gaan werken aan overgangen van draf naar stap zonder daarbij mijn teugels te gebruiken, ik noem maar even wat. Dan bedenk ik van tevoren dat ik daarvoor veel overgangen nodig heb, om hem te activeren zodat hij niet gaat hangen en juist steun zoekt met zijn hals in de overgangen, paard moet dus dan de bips meer gebruiken. Ook bedenk ik me dat hij het saai zal vinden om alleen met die overgangen bezig te zijn, dus ik bedenk van tevoren een andere oefening, of een paar oefeningen, die ik als afwisseling kan gebruiken. En verder zet ik van tevoren duidelijk op een rijtje welke hulpen ik wil gaan geven en hoe ik duidelijk wil maken aan mijn paard wat ik bedoel. Dat doe ik allemaal van tevoren, zodat ik het niet nog eens hoef te doen wanneer ik rijd. Als ik al niet weet wat ik wil gaan doen, hoe moet mijn paard het dan weten? En als hij geen flauw idee heeft wat de bedoeling is, denk je dan dat hij lekker aan het werk gaat? Ik weet wel zeker van niet ;)