HELP hoe hou ik mijn hakken na beneden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danielle1983

HELP hoe hou ik mijn hakken na beneden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:47

hallo,

Ik zit met een klein probleempje, ik doe mijn hakken elke keer omhoog ipv na beneden..
Dus als ik bv aan spring in galop doe ik mijn hak omhoog.
Ik probeer elke keer me hakken uit te drukken maar elke keer gaan me hakken omhoog.
mijn beugels zijn niet te lang..

Wie heeft er een tip?
Zijn er speciale beugels voor of wat dan ook?

Groetjes Danielle

Nell_

Re: HELP hoe hou ik mijn hakken na beneden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:11

Het is denk meer wat je gewend bent. Jezelf verkeerd aangeleerd. Dat is er best lastig uit te krijgen. Misschien een idee om een vriendin mee te nemen, die jou er constant aan herinnerd dat je hakken naar beneden moeten! Dan ga je er zelf ook meer aan denken!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:42

PP > RT P

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:09

zitlessen nemen. je houding veranderen is erg moeilijk, het is al erg goed dat jij je daar bewust van bent. maar ik zou echt gewoon zitlessen nemen! iemand die je er zo op attendeerd dat je het door begint te krijgen. het probleem zit 'm waarschijnlijk niet zozeer in je hakken als meer in je heupen!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:13

Bedoel je echt je hakken naar benenden drukken dat deze lager komen dan de bal van je voet?
Ondanks dat dit ons is aangeleerd, rij je wel met spanning op je kuiten, enkels en bovenbeen.

Heb je evenveel druk op je beugels?
Heb je beide zitbeen knobbels in het zadel?

Ik weet niet waar je woont, maar de eerste lichting AZHC (Akasha zit houding coaches) zijn afgestudeerd en zitten redelijk verspreid over nederland.

Google maar eens op Anne Muller.

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:21

Als ik echt aan mijn houding wil werken neem ik meestal een zitles en probeer dan daarna een paar weken op mijn houding te letten, door steeds bij een bepaalde letter te controleren of ik nog goed zit. Als het echt bij bijvoorbeeld steeds misgaat bij het aanspringen in galop, zou ik heel veel overgangen rijden. Steeds weer opnieuw aanspringen en proberen het goed te doen. Als je jezelf het verkeerd aangeleerd hebt is het heel moeilijk o het weer af te leren. Bedenk maar eens hoe vaak je het al (onbewust) fout hebt gedaan. Het zit er zo ontzettend in.

Verder als ik bij mezelf merk dat mijn houding niet wil... dan ga ik het oefenen bij makkelijke dingen. Voorbeeldje: Ik zat onderandere met mijn bekken veel te ver naar voren gekanteld (en als ik probeerde meer te kantel ging ik alles van mijn nek tot enkels aanspannen)... Tijdens het paardrijden kreeg ik dat er maar niet uit. Ik ben toen heel suf op de fiets naar paardrijles toe gaan oefenen mijn bekken te kantelen (dan maakt het namelijk niet meteen heel veel uit als je perongeluk alles aanspant). Daarna ging ik het met uitstappen proberen. Daarna ook ijdens de les in de stap, vervolgens de draf en nu lukt het ook al aardig tijdens de galop.

Maar zitles zou ik zeker doen! Je wordt dan continue geconfronteerd met wat je fout doet èn dan niet alleen met datene wat je zelf al gemerkt hebt :-)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:34

Juist je hakken niet te ver uitdrukken , want dan span je je enkels en dat werkt allemaal door naar boven en naar je paard, hou je hakken zo zodat als je paard onder je vandaan zou zijn je met je heel voet op de grond staat, rij met ontspannen benen en ontspannen zit ,

danielle1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:37

ik ga vanavond het allemaal eens uit proberen en toch ook maar zit les nemen...
ik woon zelf in ermelo, weet iemand iemand die dat gaaf omgeving ermelo?

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:59

je moet oefenenoefenenoefenen en oefenen.

goed je benen ontspannen en dan gaat op n gegeven moment vanzelf

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:02

Doorzitten zonder beugels helpt ook om de verkeerde beenhouding af te leren. Eerst kleine stukjes en dan verder uitbouwen. Verder zul je jezelf en je paard moeten leren om met de kuit en dus niet de hak de drijvende hulp te geven.....

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:04

Probeer je paard iets beter naar je been te laten luisteren, vaak trek je door veel kuit te geven je hakken op. Doorzitten zonder beugels, moet je niet te vaak doen, mijn ervaring bij ruiters is, dat je dan juist je benen gaat optrekken om door middel van knijpen met je bovenbenen te blijven zitten.
Ook kan je proberen voor te stellen dat je met je hakken in het zand gaat staan.
Dus visualiseren dat je met je voeten op de grond staat.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:09

Er zei me eens iemand: "je moet je hakken niet proberen omlaag te duwen omdat je dan veel spieren moet aanspannen en niet ontspannen kunt blijven zitten; je moet je tenen optillen - daar is namelijk maar één spier voor nodig!" Voor mij was dat het inzicht. Probeer het eens :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:23

Klopt! Die 'wijsheid' verspreid ik ook en het werkt wel degelijk. Het punt is namelijk dat als je je hakken naar beneden drukt, je
ook de spieren in de dijen ( achterzijde) en de gehele lange spier aan de achterzijde van je been (hamstring) activeert en aanspant. Dat resulteert in "klemmen" -om het overdreven te zeggen: je gaat als het ware als een wasknijper op je paard zitten.

Maar het één heeft met het ander te maken - als je niet bij wijze van spreken "in" je zadel zit, dan zit je "op" je zadel en het gevolg daarvan is dat je geen onafhankelijke zit meer hebt. Ik denk dat de methode van 'beugels eraf' en dan alle gangen goed proberen te rijden nog steeds de beste manier is om een goede zit te krijgen.