Hoofd niet stil houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanedow

Hoofd niet stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:32

Hallo,

nou nu toch maar eens een topic maken want misschien kan bokt me verder helpen :D .

Ik heb een welsch x arabier merrie van 15 jaar en de laatste tijd (nu al meer dan een half jaar)
wil ze nog wel eens met haar hoofd schudden en omhoog lopen. Het is niet echt schudden trouwens
meer uit zwenken (bordje 'zwenkt uit' is hier dus gepast :+ ). Soms gooit ze in eens haar hoofd naar links of naar rechts
en voor de ruiters is dit super vervelend en zelf wankeld ze dan ook, wat soms nog maar net in evenwicht blijft.

Nu is haar rug en hals,zadel en hoofdstel en haar gebit nagekeken en was er niks te vinden.
Nu is het bij de een ook meer als bij de ander. Bij mij doet ze het eigen lijk niet tot max 2/3 keer.

Maar aangezien ik er eigenlijk te groot voor ben en haar dus niet meer rijdt wil ik ook dat de bijrijders
en andere ruiters haar op een fatsoenlijke manier kunnen rijden.

misschien iemand tips, ervaring of iets dergelijks?? *D

ps. Bij sommige ruiters wil ze haar hoofd ook wel eens naar beneden trekken na de sprong. Dit is ook per ruiter verschillend
maar erg vervelend voor de ruiter als ze dat doet. Dacht eerst dat dit te maken had met mate van meegeven en dergelijke
maar dat is niet altijd het geval.

vivian_ve

Re: Hoofd niet stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:05

hoe is de aanleuning? die van mij doet het ook wel eens (niet heel erg) in het begin als hij nog niet helemaal los en ontspannen is..

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 09:25

De aanleuning is vrijwel goed, bij sommige ruiters reageert ze minder op het been.
Naar mijn idee heeft ze door dat de ene ruiter haar bezighoud en een confrontatie aangaat
en ze bij een andere ruiter haar zin krijgt.

Bedankt voor de reactie, het is me wel opgevallen dat ze het in het begin meer doet dan wanneer
ze wat losser is gereden en langer bezig is.

FeNoMeeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:22

Ik heb precies hetzelfde probleem, :j
nou ben ik op de manege begonnen met rijden en er is mij nooit uitgelegt hoe je je pony aan de teugel moet vragen nou ja een keertje maar toen was ik 8 .
Nu ik ook n pony heb is t bij beter uitgelegt en dus zaag ik niet meer en is het minder de laatste tijd doet je t aleen nog maar in galop :P
Ik hoop voor je dat t snel over gaat het is echt n ramp als je lekker dressuur wilt rijden :Y)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:38

Citaat:
Nu is haar rug en hals,zadel

door een goede zadelmaker, heb een hoop net aangepaste zadels gezien die gewoon niet goed lagen
Citaat:
...en hoofdstel en haar gebit nagekeken en was er niks te vinden.

Ik heb een aantal keer met een paardentandarts meegelopen, maar nog geen paard meegemaakt dat niets had. Wel een die na een aantal jaar behandelen zo goed was dat het nog wel uitgestald kon worden.
Ook heb ik meerdere tandartsen gehad en op 2 na vonden zij mijn fjord allemaal onderhoudsvrij, 2 hebben wat gevijlt maar altijd problemen gehouden. Tot Daan staller kwam en Doris van de aue. Zij hebben heb 45 min lang gevijlt en gedaan en het gaf ook echt verschil. Hij kon nageven!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:40

FeNoMeeN schreef:
Ik heb precies hetzelfde probleem, :j
nou ben ik op de manege begonnen met rijden en er is mij nooit uitgelegt hoe je je pony aan de teugel moet vragen nou ja een keertje maar toen was ik 8 .
Nu ik ook n pony heb is t bij beter uitgelegt en dus zaag ik niet meer en is het minder de laatste tijd doet je t aleen nog maar in galop :P
Ik hoop voor je dat t snel over gaat het is echt n ramp als je lekker dressuur wilt rijden :Y)

Vraagje, wat is "aan de teugel" precies?

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:48

De tandarts had natuurlijk wel iets gevonden maar niet wat naar dit gedrag leidt. Ook is er na de komst van de tandarts
niks veranderd in het rijden.

Ik zou er nog wel eens een andere zadelmaker naar willen laten kijken, maar heb ook niet het idee dat het daaraan licht.
Zonder zadel en bij het wandelen doet ze het ook.

Ik reed haar meestal wel aan de teugel bij intensiefere training maar gewoonlijk lekker lang en laag. Verder had ik er bij
haar ook niet heel veel last van maar is het vooral de bijrijders die er nu mee zitten (aangezien ik wat te groot ben)

Onder 'aan de teugel' versta ik :
is een paard dat het bit mooi accepteerd (en dat je met minieme hulpen kan sturen en buigen) en goed op alle hulpen reageerd in eender welk tempo. Meestal loopt het paard dan ook in een mooie houding met gebogen nek (nageven), lekker over de rug, maar ik vind aan de teugel rijden meer iets dat je voelt.

Je hoeft in principe ook niet te werken aan het 'aan de teugel rijden'.
Als jij je bezighoud met nette figuren rijden in een actief tempo, met wat inbuigen ed erbij dan zal je zien dat een paard vanzelf begint te zakken en nageven (tenzij het paard erg stijf is, dan zal dit moeilijk tot niet gebeuren en moet het paard eerst losser worden).

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:50

hey..

gooit ze echt met haar hoofd en dan weer gewoon recht of houdt ze haar hoofd ook langere tijd omhoog of schuin?
een van onze manegepony's'doet dat ook. bij de een meer als bij de ander. en in de herfst en winter is het erger als in de zomer. we hebben alles na laten kijken wat jij ook benoemd en nu blijkt ze uiteindelijk waarschijnlijk artrose in haar hals te hebben. ze heeft hier sinds afgelopen winter medicatie voor en nu doet ze het nog maar mininmaal..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 04:03

zoiets kan ook of last van vliegjes, pollen, etc

suliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:53

Roep er eens een osteopath bij. Laat het paard eens helemaal losmaken.
Ga je daarna eens verdiepen in rechtrichten.
Rechtpaard.nl
en Antoinne de Bodt
Kijk lees en ben overtuigt dat dat de weg is die je in wilt met ja paard

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 17:28

Suliev: Over de osteopaat ben ik het wel eens. Maar verder is de pony
goed rechtgericht.

Doekenbas: Ze slaat haar hoofd van links naar rechts waardoor ze zelf ook helemaal mee slingerd :+ .
Ik zal de dierenarts eens vragen of hij daar eens naar wil kijken want zou inderdaad kunnen
dat het atrose is (hopen we niet, zowel hopelijk niet te erg).

Lailapri: Dat zou inderdaad kunnen, maar was in dit geval niet de oorzaak. Ook vliegvrij deed ze het en waarom dan bij
mij (bijna) niet en bij het buurmeisje wel? Dat vind ik nog het vreemste en vraag me ook echt af waarom bij de een wel
en bij de ander niet en bij weer een ander bijna niet.

Verder bedankt voor de reacties :D . andere tips,info of ervaringen zou ik ook graag willem horen }:0

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:13

misschien is jou had stiller als die van je buurmeisje?