Steigerprobleempje bij Buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Steigerprobleempje bij Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:24

(of dit nu bij buiteinritten of bij praktijkproblemen hoort, geen idee; mods sorry als het fout staat)
ik heb een klein probleempje, het is een heel verhaal maar goed;

2 weken geleden(toen ik nog op vakantie was) ging degene die mijn paard altijd doet op vrijdag en in vakanties met Yankee naar buiten. Eerste keer was er niks aan de hand, helemaal lief en gezellig emt 2 andere paarden. De keer erna echter niet; Eerst bij de uitgang begon hij met steigeren en daarbij draaien op de achterhand. Naja dacht ze, hij probeert mij gewoon uit en heeft hem gewoon de uitgang doorgedreven. Op een kruispunt begon die alleen wéer!. Ze heeft ongeveer 20 min. zo gestaan dat hij alleen maar achteruit liep en steigerde. uiteindelijk issie weer doorgelopen, tot vlakvoor een brug. Weer begon hij met steigeren en achteruit lopen, bijna de sloot zelfs in. na een half uur hebben ze hem eindelijk zo ver gekregen, en de brug over gekregen. Aan de adnere kant begon hij weer! zo hebben ze van ongeveeer 7 uur tot 10 uur gestaan, en zijn ze niet eens halverwege gekomen, omdat het donker werd; uiteindelijk is ze afgestapt, stukje verder gelopen(niks aan dehand.. ) en terug gelopen, er weer op geklommen en naar huis gereden.

Afgelopen donderdag dachten wij een leuk buitenritje te gaan maken. niet dus; precies hetzelfde, op precies dezelfde plekken (naja, op 1 plek niet waar hij dus wel weer ebgon). Ik heb van alles geprobeerd, gedreven, gestuurd, iemand ernaast gelopen, maar hij ging gewoon niet! gewoon achteruit blivjen lopen, en als ik dan mijn benen erbij hield om hem vooruit te drijven ging hij omhoog. en met mijn teugels hing ik hem echt niet in de mond of hield ik hem tegen; die hield ik bij wijze van spreke bij de oren := en toen ik even stilhield om zelf ook wat kalmer te worden ging die gewoon staan grazen... Uiteindelijk ben ik net als m'n 'verzorgster' eraf gestapt, stukje verder gelopen en toen weer teruggekeerd. Toen ik er weer opklom ging die weer steigeren, dus uitiendelijk ben ik terug gaan lopen, omdat het gewoon echt pikkedonker werd en daar ging lantaarnpalen zijn.(we hadden wel reflectielichtjes enzo bij ons, maar dat is natuurlijk niet genoeg).

Wat moet ik nu hieraan doen? Is het gewoon puberaal gedrag?(wat ik zelf wel denk..). Ik weet dat ik er niet goed aan heb gedaan om af te stappen, maarja wat moet ik dan. niet hiels, zelfs de zweep niet(en normaal gesproken kan ik er geen zweep bij pakken omdat ik dan de hele bak/het bos doorvlieg). In de bak is overigens niks aan de hand, m'n verzorgster dacht eerst dat het misschien aan 'n rug lag ofzo, maar het is puur en alleen het bos.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, en enige tips hebben( heb vandaag ook al een paar mensen van Dravers.nl op HE gesproken, maar ik dacht misschein weten jullie iets)

groetjes, Celine

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:22

niemand? O:)

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:47

als hij steigert dan moet je een ei op z'n hooft gooien!
want dan denken paarden dat ze bloeden en dan doet ze dat niet meer (ten minste dat werkte bij een paard van een vriendin)
en dan op de achterhand om draaien moet je echt gelijkt afstraffen. mijne deed dat wel is onderweg 180 graden om ik hielt altijd op dat stukje waar ze dat altijd deed een zweep langs der hooft toen heeft ze zich zelf dus een tik verkocht, maar ze heeft het nooit weer gedaan.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:55

het zou goed kunnen zijn dat het paard zijn instinkten reageerd
en de omgeving niet vertrouwd dit soord problemen kunnen komen door dat hij erg nerveus word
op gebieden die hij niet vertrouwd kijk eens in een kudde daar heb je een lijdende merrie en een drijvende hengst de kudde reageerd er op als de merrie nerveus word kan ze de kudde in veilige omgeving brengen
en de drijvende hengst zorgt dat de kudde bij elkaar blijft en de kudde beschermt
zo kan je dit ook zien zorg dat het paard op zijn gemak voeld door dicht bij zijn vertrouwde omgeving te blijven doe dit een paar week lang zamer hand ga je steeds verder
aan het stijgeren kan je best een slof teugel gebruiken laat het slap hangen maar wel zo dat hij niet kan stijgeren dit houd hem een beetje tegen en zo dra je het aan voeld komen wees het voor en geef eens ff gas rij hem naar voren dan heeft hij geen kans om achteruit te gaan of om te keren

Niekj_Jente

Re: Steigerprobleempje bij Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:01

inger1204 : een ei op het hoofd gooien zou ik niet doen! je weet niet hoe een paard reageerd. sommige reageren en goed op door het dus niet meer te doen.. maar sommige paarden kunnen daardoor ook helemaal in paniek raken! ;)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:10

Ai, allemaal heel gevaarlijk om dat op straat uit te vechten! Een paard gaat gewoon niet graag van zijn stal weg en als hij het eens gelukt is zal hij dat blijven doen en zelfs plots omdraaien op een moment dat je hem wat losser laat en er vandoor gaan. Ik heb een fjord en die is ook zo, overlaatst ging ze zelfs in galop op straat om vlugger thuis te zijn, alhoewel ik ze goed vast had. Er was gelukkig geen verkeer op dat moment.

Mij ga je niet zeggen dat je niet een beetje bang was, dat zal hij wel gevoeld hebben en maakt het alleen maar erger want dan is zijn vertrouwen ook weg. Het is natuurlijk normaal dat je niet op je gemak bent. Pas toch op, oefen meer op rustige paadjes waar er geen verkeer is en geen gevaar voor uitglijden.
Laatst bijgewerkt door vancky2005 op 13-09-09 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:11

misschien zit het hem in het weer, het waait nu een stuk meer en in het bos ritselt het dan overal waardoor je paard nerveus word hij weet niet of het risselen door de wind of een roofdier komt. waarschijnlijk wil hij daarom nu niet naar het bos en doet de hele weg lastig. Ik zou gewoon een aantal keer aan de hand het bos ingaan tot hij weer wat vertrouwder is in die omgeving.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:12

Niekj_Jente schreef:
inger1204 : een ei op het hoofd gooien zou ik niet doen! je weet niet hoe een paard reageerd. sommige reageren en goed op door het dus niet meer te doen.. maar sommige paarden kunnen daardoor ook helemaal in paniek raken! ;)

ja heb je gelijk in hoor, wij deden dat ook in de bak. dus dan kan niet zo de weg op schieten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 06:49

Inger; dat heeft iemand mij ook verteld, omdat gewoon een keer te proberen. maar wat heb ik eraan als ik een paard in paniek heb? als er geen andere mogelijkheid is dan doe ik dat, maar als er dingen zijn die ook kunnen werkenwil ik dat eerst proberen

Lolotjh; maar hoe kan het dan dat yankee het hele jaar gewoon door het bos gelopen zonder omhoog te komen ( ok, een keer toen die schrok maar dat kan altijd gebeuren)?. je zou toch zeggen als dat in het begin gebeurd snap ik het, maar na een jaar?

vancky2005; Ik was ook redelijk bang, vooral als hij omhoog bleef staan(dacht maar aan 1 ding, hij ging omvallen). niet goed natuurlijk maarja, het knopje in m'n hoofd omzetten is moeilijk
het is inderdaad heel gevaarlijk, gelukkig was het in een bos naast een fietspad. en alle 4 de plekken zijn trouwens daar, behalve die bij de uitgang van stal. gevaar voor uitglijden is er niet echt, gevaar voor in de sloot knallen wel(en die is meteen ong 75cm diep)

girly_1; maar 3 weken geleden was het toch niet dit weer? toen gebeurde dit ook al.
plus, als hij zich niet op z'n gemak voelt, gaat tie toch niet grazen als ik even rustig word?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:01

die van mij begon ook met die fratsen naar een jaar hoor
dat die in 1 x niet meer van het erf wilde
is gewoon erg vervelend gedrag maar je moet nooit en te nimmer opgeven (ook niet afstappen tenzij het echt niet anders kan)

neem de tijd en negeer zijn gedrag hij probeert je op de kast te jagen
twijfel zelf ook niet en word vooral niet bang dan word je paard nerveus en zal het leiderschap overnemen omdat jij hem dat niet kan geven op dat moment omdat jij zelf bang bent (en dat merken die en vraag niet hoe)

dus neem de tijd en laat hem desnoods een uur daar staan klooien maar laat hem absoluut niet terug gaan op het moment dat hij dat wilt want, dan krijg je fratsen dat wil je niet weten (spreek uit ervaring) steigert die en ik weet zelf hoe eng dat is probeer het te negeren en haal hem een beetje uit balans door of te drijven of om even aan een teugel te trekken om hem om te laten gaan maar kijk uit en trek vooral nooit aan de teugel mischien een optie om een martingaal om te doen zodat die geen kans heeft om zijn hoofd omhoog te gooien ik gebruik die ook op uitritten.

ga dan nu vooral ook niet de eerste paar x alleen uitrijden maar met iemand samen dat is ook erg belangrijk en houd je paard goed in de gaten maak geen gewoonte routes (niet altijd dezelfde dus)

en sta stevig in je schoenen :o

die van mij is een x de klet op gegaan op een verharde weg omdat hem niet zinde dat we rechtdoor gingen in plaats van links af zoals ik de dag ervoor had gedaan ik was samen met nog een meisje en was totaal niet voorbereid op dat grapje %)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:07

Als hij niet verder wil lopen blijf dan gewoon staan en doe helemaal niets!!
Neem alle tijd en trek er desnoods een middag voor uit
Dus niet drijven slaan schreeuwen etc.
Laat hem wel in de richting kijken waar je heen wil
Zodra hij 1 (iniminie) stapje naar voren zet beloon je hem uitbundig
Als hij je vasberadenheid voelt kun je het staken blijvend opgelossen

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:14

Dit is lastig.. en idd best eng..
Ik vind het ook erg lastig om zo een tip te geven omdat zulke situaties altijd moeilijk van een papiertje te beoordelen zijn.. ok pc :)
Maar wat wel een tip kan zijn is draven.. rij thuis in de bak even een rondje los, en rijdt m gedurende de buitenrit wat meer voorwaarts. vanuit een drafje zullen ze minder snel gaan staken.
Ook nageeflijk rijden kan een boel schelen.
dus feitelijk (en dit is misschien even jammer voor jezelf, diegene met wie je buiten wilt rijden en voor je paard) zet je m gewoon aan t werk buiten.

Het is een kleine tip en misschien helpt t.. smalle bruggetjes enzo natuurlijk even mee uitkijken of ontwijken.

Hopelijk kun je hier iets mee..

Succes!!

gr

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:40

Kijk eerst eens waarom hij nu zo doet. Als hij het een heel jaar niet gedaan heeft en nu plots wel moet daar een grondige reden voor zijn. Is hij ergens bang voor? Gaat hij niet graag van stal weg? Is er iets veranderd aan de omgeving? Heeft hij vriendjes op stal staan die hinniken als hij vertrekt?
Ik kan zo duizenden vragen bedenken.
Ga toch maar eens eerst zien waarom hij zo doet voor je dingen onderneemt en hem straft.
Succes!

Inger 1204: Het kan allemaal wel goed zijn dat dat helpt, maar is een goede methode zal het zeker niet zijn. Je paard word er enorm door getraumatiseerd. Problemen los je toch niet op door het dier helemaal in paniek te brengen of door hem te traumatiseren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:58

Een ei is echt weer zo`n super stom advies.
Waarom steigert hij ?
Zoek dat eerst eens uit,
Het paard doet dat ergens door en niet zomaar,
Als je de oorzaak van het steigeren vind dan kun je dat oplossen.
Geef het paard vertrouwen , want daar ligt de oorzaak bij de ruiter niet bij het paard die volgt zijn instinct en die krijg je er nooit en te nimmer uit ook niet met een ei .
Vergeet niet dat het een dier is en geen robot wat maar moet doen wat jij wil.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:21

inderdaad, dat steigeren is verzet maar misschien uit angst voor iets. Dat los je niet op door een ei op zijn hoofd kapot te slaan. Als je je paard netjes aan de teugel rijdt en goed plooit dan kan hij ook niet steigeren. Zet hem als dat mogelijk is in schouderbinnenwaarts, je zal zien vanuit die houding kan hij niet steigeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:39

Je kan hem in elke houding zetten om niet te kunnen steigeren, maar je moet zorgen dat je paard niet hoeft te gaan steigeren, dat is denk ik de normaalste oplossing.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 10:37

Onley; op buitenritten heeft hij altijd een thiedeman om( martingaal breekt hij doorheen) en die was ik net aan het afbouwen := komt omdat hij sowieso op buitenrit ongelooflijk sterk is

Unamie ; dat ga ik zeker proberen :j bedankt alvast

midgie: ik weet dat er een zeer zeer zeer grote kans is dat het mijn schuld is. daarom ga ik ook met miujn lesgeefster een keer samen(of zij op de fiets gaat of met het paard, dat weet ik niet)

Vanckie; ik rijd mijn paard niet aan de teugel :o daar zijn we mee bezig met les maar het lukt me gewoon niet.. :o

even voor de duidelijkheid; de keren dat het gebeurde waren er altijd anderne bij; ik mag niet alleen het bos in van mijn ouders ;)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:07

het zou kunnen zijn dat hij enorm geschokken was en dat je door hem te willen kalmeren een klopje op de hals hebt gegeven wat dan eigenlijk niet had mogen gebeuren waar door je dit brobleem hebt
en nu heeft het paard in zijn hoofd buiten mijn gebied is het gevaarlijk en blijf no mater what in mijn terein
en heeft nu geen vertrouwen meer buiten zijn omgeving
wat ik je zou aan raden met hem aan de voet door het bos zal wandelen zo dra hij nerveus begint teworden moet je dat negeren en door lopen of er niks aan de is dan zal hij door hebben dat jij niet reageerd dan zal hij ook de vertrouwen buiten zijn omgeving terug krijgen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:17

lolotjeh; maar waarom loopt hij dan wel normaal doro alsof er niets aan de hand is als ik afstap en begint hij zelfs te grazen als ik even stil sta?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:11

Als je ernaast loopt zal hij je meer vertrouwen dan dat je erop zit, dus je zal moeten werken aan het vertrouwen onder het zadel,
Misschien ben jezelf onzeker als je buiten gaat rijden??

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 06:39

soms ben ik bang dat hij er vandoor schiet, aangeziend at hij dit al vaker heeft gedaan. maar dat is niet altijd.
verder had ik natuurlijk ook wel de zenuwen van dat steigeren, áls hij achterover klapt :o

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 06:45

Mijn paard had op een gegeven moment ook dat hij buiten ging stijgeren (en achterwaarts de sloten in ging en midden op de weg sprong...) Oplossing was voor mij om heel vastberaden en goed voorwaarts (niet gaan jagen, maar wel een hoger tempo vragen) te rijden. Hele duidelijke signalen geven, en hem bezig houden. Hij had ook zo zijn vaste plekjes en situaties (op de hoek van het weiland waar hij dus echt wegliep bij zijn kuddemaatjes, het te hard rijdende TNT busje). Dus in die situaties ging ik meestal een stukje joggen (langzaam draven, bijna op hoog staptempo) Dat vergde veel concentratie, en hij moest voorwaarts zijn, dus kon hij niet klooien.

En vandoor schieten, dat kan altijd gebeuren, maar als je in het voorwaartse aanleuning houd, zelf rustig en consequent blijft, en dus de leider over je paard, dan is het in mijn ervaring zo dat veel paarden niet eens zo snel wegschieten. Gebeurt het toch (echt op hol) -> one rein stop.

Edit: ik had buiten ook een zweepje mee als hulpmiddel. Maar als hij omhoog kwam ging ik absoluut niet slaan: dan bevestig je hem dat er een reden is ergens bang voor te zijn (paard is bang, komt omhoog -> pijn van de tik, paard denkt: ik had een reden om bang te zijn). Of om ergens tegenin te gaan.

Succes.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 06:49

hmm maar dan moet ik die one rein stop eerst aanleren toch? eerst dit probleempje oplossen :)

probleem is; naar voren houden. zodra ik erop zit en we niet naar de buitenbak gaan, of de longeercirkel, maar ertussendoor naar de uitgang, gaat hij al omhoog. voorwaarts houden, hoe moet ik dat dan doen? zlefs een tik( terwijl hij normaal in het bos en in de bak zodra hij de zweep alleen al ziet harder gaat, en ik dus normaliter zonder zweep rij) reageerd hij niet op, blijft tie gewoon staan.
hoe moet ik hem dan naar voren houden? :o

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 06:53

Hoe is dan jou houding? Want ik denk dat een deel van het probleem ook bij jou ligt: de selffulfilling prophecy. Ga je meer naar vorren zitten? Geef je onbewust toch signalen dat het eng is, en dat hij niet (te) hard mag? Anders is het het zelfde liedje als in de bak een paard voorwaarts rijden, en aan het been krijgen (vergroten van de hulp en belonen bij reactie).

Rijd je ook weleens met iemand mee (te paard of te fiets)? want dat kan voor jou a) werken als een geruststelling, en b) een afleiding bieden om te kletsen etc. Waardoor je meer ontspannen blijft.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:03

ik denk dat het hier even aan jou ligt en dat je beter even niet meer naar buiten moet gaan als hij dit al doet op het moment dat jullie een andere gang nemen moet dat ook van jou afkomen door middel van onzekerheid los dat eerst op en ga dan pas verder

(ik heb toen ook een tijdje afstand genomen en ben ook niet meer wezen uitrijden omdat de situatie's steeds gevaarlijker werden todat ik weer stevig in me schoenen stond daarna ben ik weer wezen uitrijden)