verzorgpaard enthousiaster maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

verzorgpaard enthousiaster maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 22:01

Hallo iedereen,

Na een tijdje zoeken, en een maand proberen heb ik een leuk paard in half pension kunnen nemen. Zijn naam is Vasco, een ruin van 11 jaar. Hij heeft een schofthoogte van 1.72 m ongeveer. Ik weet niet veel van stambomen af, maar blijkbaar stamt hij af van een zekere 'Nabab'. Hij is springgefokt en heeft ook meermaals jumping gedaan, hij twijfelt nooit en gaat over alles heen :). Hoe hoog hij al heeft gesprongen weet ik niet. Hij is bruin van kleur, een witte mooie bles en zwarte manen, staart en benen.
Hij is heel braaf en ook onder het zadel zet hij geen stap verkeerd. Soms is het probleem dat hij wel liever lui is dan moe. Hij heeft een jaar niet veel onder de man geweest en is daar dus een beetje lui van geworden. Dressuren vind hij minder interessant :).
Iemand tips om hem wat enthousiaster te maken bij het rijden? Ik dacht een beetje longewerk om zo veel te oefenen op de overgangen en werken op stemhulpen, want hij reageert weinig op beenhulpen. Hij staat momenteel 24/7 buiten met inloopstal, 1 ha weide en een er is een piste van 20 op 40 aanwezig. Binnenkort gaat hij terug naar de pensionstal (omdat zijn baasje dat momenteel zo wilt... vind ik een beetje jammer want dan is er minder weidegang).

Al bij al ben ik heel blij, ik zal straks nog een paar foto's plaatsen mochten jullie dat willen. Verder heeft de eigenaar ook nog een fries (waar ik vandaag zalig mee heb mogen rijden, maar daar heeft een ander meisje al pension op :)), de moeder van Vasco (wordt amper mee gereden owv slechte lymfedrainge in achterbeen) en een tinker die momenteel op een andere weide staat. En ook nog een klein shetje :).

In ieder geval, mijn grote vraag gaat voornamelijk over het enthousiaster maken onder de man en meer reageren op beenhulpen, of nog beter, stemhulpen. Iemand raad?

groetjes!

zaralief

Re: verzorgpaard enthousiaster maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:04

misschien kun je eerst wat dressuur rijden en daarna springen of nog even naar buiten. Als ik klaar ben met rijden ga ik soms een klein rondje door de wijk stappen. Zo heeft je paard wat om naar uit te kijken en gaat hij misschien meer zijn best doen in de dressuur

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:45

Veel afwisseling in het rijden, en lekker naar buiten gaan. Longewerk kun je ook doen ter afwisseling maar vinden de meeste paarden erg saai, dit zou ik dus niet te vaak doen. Als je hem actief voor het been wilt maken kan dat het best onder het zadel, belangrijkste is om heel consequent te zijn.

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:05

inderdaad wat SusanH al zegt, afwisseling in het rijden ;)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:56

afwisseling kun je ook zoeken in 'onverwachte' dingen. dus bijvoorbeeld je dressuuroefeningen doen in het bos, tussen de hindernissen, om dingen heen heenrijden om m soepel te maken ipv voltes rijden

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:00

Ik maak altijd veel schijnovergangen.
Dus van draf naar bijna stap, en als hij dan bijna stapt, net draaft, weer doorrijden.
En middendraf. Dit kan ook in stap. Tot bijna stilstand, en middenstap.

En normale overgangen natuurlijk is altijd goed.
Netjes terug naar stap, heeeeel klein stukje stappen en weer aandraven.
Dit kan ook in galop natuurlijk enzovoorts.
Veel figuren is ook handig om aan 't been te komen.
Balkjes lopen om z'n benen netjes op te tillen wordt hij ook oplettend van.
Genoeg om te doen;)

En veel afwisselen natuurlijk.
Ene keer dressuur, dan springen, dan buitenrit. Opeens dressuren in een buitenrit, sprong in buitenrit, tijdens springen dressuuroefeningen enz!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:22

het is net dat wat moeilijk is, hij reageert niet goed op benen. Ik stap in, doe een paar figuren in stap en wil dan draven maar hij reageert amper op benen geven. Ik moet bijna echt "stampen" om hem vooruit te krijgen (nadat ik eerst stemhulp geef). En dat wil ik niet. Kan misschien eens balkjes leggen zoals bootje zegt voor zijn benen wat op te tillen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:23

Wat ik nog vergat te zeggen, van stilstand naar stap en van omgekeerd is geen probleem, maar stap > draf of draf > galop wel.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:00

Elk paard is goed voor het been te krijgen, mits je maar heel consequent bent en nooit meer been geeft dan strikt noodzakelijk, desnoods rijd je met je benen er helemaal af om maar geen tegenstrijdige hulpen te geven. Kijk eens in dit topic, hier staan veel goede tips in: [RT-P] Hoe lui paard losrijden?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:17

Dan moet je toch echt consequenter zijn.
Ik doe het zo: 1 keer been, geen reactie? 2e keer been, geen reactie? 3e keer been en een tik met de zweep.

Gewoon reageren hoor, kom op.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:51

PP > RT P

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 12:21

bedankt voor de tips. zal ik me toch eens een zweepje gaan aanschaffen :)
zal het ander topic ook eens doorlezen

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:32

Heb je geen zweepje..
Misschien helpt het als je die alleen al bij je hebt.
Bij de mijne wel.
Zonder zweep is hij neit vooruit te branden. met wel, en dan hoef ik neits ermee te doen ;)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:49

Tja, heb zelf een fries en die is in het begin meestal niet echt enthousiast wat dressuren betreft. Het is echt even het er door heen zetten. Als ze lekker aan het lopen is voel ik dat ze er meer plezier in heeft. Hij moet wel netjes aan het been voorwaarts en zijwaarts bljiven/worden/zijn. Dus word daar erg qoncequent in. Niet de heel tijd rechtdoor maar veel dignen doen. Hou hem bij de les. En maak t hem maar eens moeilijk. Zoek zijn grenzen op.
succes gewenst! ;)

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:45

Probeer eens wat hoger in het voer te zetten, dat geeft wellicht wat meer energie en doet hem wat enthousiaster overkomen?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 21:22

dank jullie wel allemaal. ik denk ook dat het paard mij soms uittest hoor, soms wilt hij echt hoeken afsnijden en doet hij alsof hij bang is. nu probeer ik er dan een volte omheen te rijden en toch precies op hetzelfde punt uit te komen.. blijkt dat ie helemaal niet bang is maar gewoon een beetje uitprobeert :). ik had trouwens een zweepje, maar toen ik leste op de manege heb ik hem eens langs de kant gelegd en toen ik van het paard stapte was hij weg :). heb wel gezien dat de eigenaar haar andere paarden met sporen rijdt, heb nog niet gevraagd of ze dat ook deed bij hem, misschien maakt dat het verschilt dat hij bij mij minder reageert.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 06:54

Elk paard moet ook zonder spoor reageren, een spoor is niet bedoeld om een paard voorwaartser te krijgen. Een zweepje kan een handig hulpmiddel zijn om je standpunt duidelijk te maken, maar je hoeft hem niet nodig te hebben. Echt waar, het komt puur op consequent rijden aan. Been aanleggen is reactie,komt die reactie, been eraf en niet meer aanleggen tot je een andere reactie wilt. Het gaat allemaal om conditioneren. Daarvoor heb je behoorlijk wat beheersing over je lichaam nodig en vooral iemand op de grond die je wijst op wat je doet en vooral wat je teveel doet.