overgangen terug rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

overgangen terug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:21

omdat mijn verzorgpony het moeilijk vindt om overgangen terug te rijden ben ik dit met haar gaan oefenen.
eerst zijn we begonnen met overgangen stap - halt. dat gaat nu heel goed, ik heb de afgelopen tijd dan ook alleen maar gestapt en haltgehouden. vandaag wilde ik beginnen met de overgang draf - stap, ik had al verwacht dat ze dit lastiger zou vinden en dat was ook zo, het duurt heel lang voordat ik haar in stap heb en moet echt moeite doen, toen ging ik steeds op de kleine volte draven en steeds wat groter maken en dan overgangen naar stap rijden, dat ging wel goed maar zodra ze op een lange zijde is gaat ze harder en is het lastiger om haar weer te laten stappen.
Iemand tips?

Shaan_

Re: overgangen terug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:22

Op je zit rijden, goed diep zitten en dan net zolang tot ze terug is. ;)

m_BeauJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:24

inderdaad meer op je zit rijden, diep gaan zitten en jezelf lang maken, dan met een kleine ophouding en veel oefenen, heel veel overgangen rijden! komt het vanzelf goed :D

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:25

is het dan ook slim om die overgang eerst op de volte te oefenen en dan als het goed gaat gewoon op de hoefslag?

m_BeauJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:29

Ik denk niet dat het echt uitmaakt. dat weet jezelf het beste als die rustiger loopt op de volte kan je het misschien eerst doen.. maar denk niet dat het heel veel uit maakt!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:31

okeee

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:41

Als je een overgang terug wilt maken moet je je juist klein maken. Klein maken, en aan de voorkant ontspannen. Wil je een overgang vooruit, dan maak je je groot en je 'denkt' vooruit.
Net als dat je een paard van je wegjaagt: maak je je ook groot. En als een paard naar je toe moet komen, dan maak je je klein.

Zo werkt het ook ongeveer in het zadel.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:49

het helpt als je je pony leert reageren op stemcommando´s. Aan de longe bijvoorbeeld. Dan snapt ze als je erop zit wat de bedoeling is en linkt ze dat aan de andere hulpen (zit) die je geeft.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:55

Stemcommando's is juist niet de oplossing. Paard moet reageren op zit. Stem mag je namelijk ook niet gebruiken op wedstrijd.

Ga eerst langzaam (uit het ritme) lichtrijden. Je pony zal dan jou ritme proberen te volgen. Op het allerlaatste moment doorzitten. Als ze niet gelijk luisterd mag je ook eens een goede ophouding geven op beide teugels.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:59

Nell_ schreef:
Stemcommando's is juist niet de oplossing. Paard moet reageren op zit. Stem mag je namelijk ook niet gebruiken op wedstrijd.

Om het aan te leren is het een handig hulpmiddel omdat dit het enige is dat je op de grond al kan aanleren. Nadat de associatie gelegd is met de zit kan je het ook weer gaan weglaten.
Overigens hoor ik haar niet praten over wedstrijden en bij western zijn stemhulpen weer heel gebruikelijk. Het is maar net wat voor keuze je maakt qua commando.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:23

nog iemand?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:21

idd je zit, en ik zou ook kiezen voor je stem, deze in combinatie met je zit en hulpen, dan kun je wanneer t goed gaat je stem hulp ook weg laten.
neem vooral de tijd en zorg dat je paard lekker nageeflijk is met de overgangen, dit scheelt een hoop stress (voor beide)

good luck ;)

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 17:22

ja ze kan ook heel goed nagevelijk rijden maar wil nu ook de rust erin rijden aangezien ze erg voorwaarts is, en ook bepaald niet gevoelig in de mond.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:36

als ze echt nageeflijk is dan moet je haar zo terug kunnen rijden,
nageeflijk wil namelijk zeggen dat ze lekker ontspannen loopt en zichzelf draagt, daarbij moet ze dan ook goed in je hand voelen.
als deze dingen bij elkaar niet het geval zijn is ze niet nageeflijk maar buigt ze alleen af.
(of loopt ze aan de teugel of hoe je t ook wil noemen :D)
maar ik bedoel te zeggen dat ze eerst lekker ontspannen en nageeflijk moet zijn voordat je overgangen gaat rijden,
zoals je overkomt is je paard al langer onder t zadel en kent de klappen van zweep (bij wijze van spreken) dus zal ze zich sterk gaan maken wanneer jij ook maar denkt aan terug rijden en zij dat niet wil. daarom eerst nageeflijk, dan de rest..
(anders word je zo'n spierballen bundy met een rood hoofd :P )