hoe te wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

hoe te wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 14:11

Hoe begin je met het wijken? Ik ben nu momenteel bezig met op de volte aan mijn been te krijgen door naar binnen en naar buiten te rijden, maar van wijken snapt hij echt niet.. en gaat hij harder lopen (omdat hij het niet begrijpt)

Groetjes

Odysseus

Re: hoe te wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:12

Les nemen :)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:15

Misschien kan je eerst naast je paard wat oefeningen doen met wijken voor druk.

Als je hem poets en je wil hem omzetten dan gebruik je denk ik ook je hand en geeft hem een duwtje in zijn buik en dan stapt hij om. Je moet gewoon klein beginnen. Als hij 1 stapje doet meteen goed belonen. Het hoeft nog niet perfect uitgevoerd te worden, maar te intentie moet goed zijn (opzij gaan).

Als je dit aan de hand goed geoefend hebt ga je het proberen onder het zadel. Weer klein beginnen. Dus op de 3e hoefslag gaan rijden en een paar pasjes wijken naar de hoefslag. Goed begrenzen op je buitenhand zodat hij niet over de buitenschouder wegvalt. En uiteraard (heel belangrijk) goed belonen als hij het snapt. Met een zweepje kan je hem zachtjes wat bijtikken om ook netjes zijn achterhand mee te nemen. Gebruik je zweep als aanwijzer en niet om de straffen. Gewoon een zacht tikje op zijn bil is voldoende.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 14:23

Focussed schreef:
Les nemen :)

Dat snap ik , maar je zal toch ergens moeten beginnen?

@ Sigrid; Moet je dit in stap of in draf proberen? Als ik poets en ik wil hem omduwen, doe ik dat meestal op zijn bil (druk geven), moet ik dit verplaatsen naar de buik?

Zweep en sporen gebruik ik niet, dus alles zonder verdere (losse) hulpmiddelen(A)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:29

Ik zou beginnen met oefenen in stap. Maar bij sommige paarden lukt het makkelijker in draf, dat moet je even aftasten. In draf vinden ze het soms makkelijker omdat het een 2-takt gang is.

Met omzetten zou ik inderdaad gaan oefenen met druk geven op de plek waar normaal je kuit ligt. En ook gewoon oefenen aan de hand in de bak. Eventueel met een zweepje erbij zodat je die kunt gebruiken voor aanwijzingen.
En vraag niet teveel in 1 keer, wees tevreden met een paar pasjes. Dan kan je het vanzelf gaan uitbreiden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:29

Je instructrice kan je dan wel helpen. Ik zou niet zelf gaan aanrommelen :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 14:33

_Sigrid_ schreef:
Ik zou beginnen met oefenen in stap. Maar bij sommige paarden lukt het makkelijker in draf, dat moet je even aftasten. In draf vinden ze het soms makkelijker omdat het een 2-takt gang is.

Met omzetten zou ik inderdaad gaan oefenen met druk geven op de plek waar normaal je kuit ligt. En ook gewoon oefenen aan de hand in de bak. Eventueel met een zweepje erbij zodat je die kunt gebruiken voor aanwijzingen.
En vraag niet teveel in 1 keer, wees tevreden met een paar pasjes. Dan kan je het vanzelf gaan uitbreiden.

Mijn paard heeft het niet zo op zweepjes, en ik doe het ook liever zonder..

Ik ga eerst op de buik proberen, in stap wijkt hij wel,maar ik kan niet zien/merken of hij echt overstapt (ik heb het namelijk wel geprobeerd om hem zo beter aan het been te krijgen, maar in draf snapt hij het echt niet, hoe goed/''duidelijk'' ik de hulpen ook geef)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:35

het wijken voor druk aan de hand doe je eerst vanuit stilstand en later in stap en draf zou ik niet weten hoe, tenzij, met "lange lijnen" en een zweep.
dus zoals je hem wil "omduwen" zoals jij beschrijft, maar je paard moet overal op z'n lichaam reageren duw je op de schouder moet hij zijn voorhand verplaatsen, op de bil, de achterhand, op de buik zijn gehele lichaam en op de borst moet die achteruit

vanuit het zadel begin je best in stap als je paard er niks van begrijpt net zoals sigrid beschijft. alleen doe ik het ook vaak op de volte, spiraalsgewijs verkleinen en vergroten (benadering van het eigenlijke wijken), omdat ik dan nog bij kan sturen zodat m'n paard wel weet waar het naartoe moet bij het verkleinen en bij het vergroten "blij" is dat het niet meer zo fel moet buigen (in mijn geval, een jong paard dat elke kleinere buiging moeilijk vindt
bij het wijken van op de middelijn heb ik wel enkele keren een zweep gebruikt, omdat ze haar achterhand niet wou meenemen en bij meer druk gewoon over de buitenschouder wegviel. 2x nodig gehad om de achterhand er terug bij te tikken sindsdien ligt de zweep ook terug in de kast (vind het een onding en absoluut niet handig)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:29

Een zweep is bedoeld als aanwijsstokje. Dat veel paarden een hekel hebben aan de zweep komt omdat deze verkeerd gebruikt wordt. Je moet je zweep zien als een verlengstuk van je arm voor plaatsen waar je niet goed bijkunt. Dan is het een heel goed hulpmiddel. Wellicht kan je je paard laten wennen (desensibiliseren) voor de zweep zodat hij er geen angst meer voor heeft.

Maar als je het zonder wilt proberen ook prima natuurlijk. Je zult wat meer en duidelijker druk moeten geven misschien.
Tip van hierboven op de volte is ook erg goed, alleen vinden sommige mensen het moeilijk met stelling en buiging en sommige juist makkelijker. Dat is even uitproberen, maar volte sluiten/openen is sowieso een goede oefening. Je kunt ook een pion in het midden van de volte zetten, dan heb je een optisch middelpunt en dat helpt bij de oriëntatie.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 06:38

Ik heb het gister even geoefend/geprobeerd, ik ben al ee paar weken bezig met wijken op de volte, en dat deed hij nu dan ook weer keurig, ook met stelling naar binnen.. Ik heb op de lange lijn geprobeerd; in stap gaat het goed, en ''wijkt'' hij wel voor mn been, maar in draf is één kant niet te doen en gaat hij niet opzij, behalve als ik mijn teugels erbij neem.. toch vind hij draf veel moeilijker met stap... maar geen nood het begin is er (A) nu heel hard oefenen!!

Bedankt allemaal(A)