Ik zit met een (voor mij) groot probleem, ofwel, een irritant probleem.
Ik heb een friese ruin van 15 jaar oud, hij is heel levendig en een schat kwa karakter. Hij is vrij klein, net aan paard, hij is 1.58. Door zijn karakter en uiterlijk beginnen we zelfs te twijfelen of hij geen arabo-fries is
dat terzijde.Onder het zadel was hij altijd heel sloom en liever lui dan moe. Soms was er welleens iets dat eng is, bijvoorbeeld een felrode traktor die hij vanuit de binnen bak door de luiken zag staan, dat nam hij een stapje opzij en ging weer verder met rijden. Als hij dan de tweede keer er voorbij ging was er niets meer aan de hand.
Hij heeft 2/3 weken terug bloedvergiftiging gehad en heeft daardoor een weekje stil gestaan. Hij mocht maar per dag 10 minuten aan het halster stappen, en vooral veel rust nemen. Daardoor was hij een week daarna lekker fris onder het zadel, iets dat voor mij geen probleem is
Maar na de tweede dag weer gereden te hebben zag hij sproeiers in het land vanuit de binnen bak, hij wel weer meer dan 10 keer in de galop er van door gegaan. Hij gooit dan zijn hoofd omhoog en is onstuurbaar. Ik heb dit dus tegen mijn instructrice verteld en zij gaf me het advies om er dan een martingaal om te gooien, dit is toch wat vriendelijker dan een Thiedemann. Ik heb dit dus gedaan, meneer gooit niet meer zijn hoofd omhoog, maar nu omlaag! Hij heeft er nu de gewoonte van gemaakt om er elke rit vandoor te gaan, en waarom? Voor niets, gewoon, omdat het leuk is. Hij gooit dan zijn hoofd omlaag en gaat erbij bokken, en dan gaat hij er als een speer vandoor. Ipv paardrijden doe ik dus aan rodeo!
Nee, even serieus, ik vind dit erg vervelend en kan er best kwaad om worden. Ik heb al wat tips gehad van mijn instructrice. Mijn paard is ook erg snel afgeleid en loopt tijdens het rijden vrolijk in de ronde te kijken, dan gaat hij de enge dingen opzoeken en gaat er weer vandoor (enge dingen: de kruiwagen die er al jaren staat, is opeens eng). Mijn instructrice gaf dus de tip om hem benen te blijven geven en om te spelen met mijn teugels zodat hij wat te doen heeft, dit werkt dus niet. Verder ben ik niet gespannen als ik op hem stap, ik ben ook niet bang om er bijvoorbeeld van af te vallen, maar ik vind het gewoon heel erg irritant en op deze manier is rijden niet leuk meer. Een normale volte kan ik niet meer rijden zonder dat hij kaarsrecht in de galop ervandoor gaat. Afentoe ervandoor gaan.. geen probleem, maar echt elke rit? 
Wie heeft er nog wat tips?
Zijn rug zat vast, maar die is wel los gereden door veel overgangen te rijden, figuren etc.
Lukt het ook niet als je hem laat halthouden?
ik kan lekker 2 dingen tegelijk, luisteren/opletten en kijken!''
Hij was wel doodop door alle overgangen, figuren enz maar ging er gewoon nog vrolijk vandoor. Heb daarna dus ff aan de longeer gereden zodat ik toch nog een beetje normaal kon rijden. Grrrr
Moet je wel even de tijd voor nemen; de eerste keer was ik 20 minuten aan het galloperen.
maar misschien je instructrice?
Ik probeer 'm bezig te houden maar hij wilt niet aan de teugel, en hij heeft veel spieren in zijn nek en is zo sterk, dat ik dat niet voor elkaar krijg
zelfs mijn instructrice niet.