pony trekt met haar hoofd naar de grond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

msnowy

pony trekt met haar hoofd naar de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 12:16

Wie kan mij advies geven, mijn dochtertje is 7 jaar oud, heeft een b pony, ze kan best goed rijden, alleen als de pony maar haar hoofd naar voren naar onderen trekt, kan ze de pony niet corrigeren, het gevolg is, ze komt op de hals van de pony terecht, gaat weer in het zadel zitten en rijdt dan weer verder óf ze valt er vanaf. Heb al van alles geprobeerd. Wie kan mij helpen om van dit probleem af te komen? Gisteren gaf mij iemand het advies om een opzetbitje te gebruiken.
alvast bedankt voor het antwoord.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:20

een stiek vastmaken vanuit het bit naar het zadel,wel zodanig van lengte dat de pony het hoofd kan blijven bewegen,maar niet meer het kind uit het zadel kan trekken

wellicht vind je hier ook tips
[RT-P] Pony trekt kind uit het zadel

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:20

op de manege waar ik reed hadden ze ook zoown ponny toen hebben ze een toutje aan het zadel gemaakt en aan het hoofdstel ( dat stuk achter de oren niet de vrondriem en niet de backstukken maar daar boven zeg maar ) en als het dan heel erg werd konden ze het met een klipje vast zetten

Elisa2

Re: pony trekt met haar hoofd naar de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:01

Je kunt het kind ook leren het aan te voelen als het eraankomt en de pony dan been te geven en meegaan met de hand.Dan los je het probleem op en het kind leert beter rijden.Anders is het alleen symphtoom bestrijding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:03

Elisa2 schreef:
Je kunt het kind ook leren het aan te voelen als het eraankomt en de pony dan been te geven en meegaan met de hand.Dan los je het probleem op en het kind leert beter rijden.Anders is het alleen symphtoom bestrijding.

Best moeilijk om dat aan een 7-jarige duidelijk te maken hoor :) Wie weet komt ze niet eens voorbij het zadel met haar benen.
Misschien kan ze wel een tikje met de zweep op de schouder geven?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:16

Is zo,maar als ze het eenmaal kan,dan is ze rijtechnisch weer een stuk verder.Ik zou zeggen,doe dan een tikje met de zweep op de achterhand..{dan gaat ie namelijk voorwaarts,waarbij hij z'n hoofd wel op moet tillen als ie niet wilt vallen}

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:31

Elisa2 schreef:

Een 7 jarig kind kun je dit bijna niet aanleren, de pony is vaak slimmer dan het kind en trekt vaak het hoofd zo ver naar beneden dat meegaan met de hand niet voldoende is, maar teugels loslaten totaan het gespje. Kind ligt dan met de buik op de hals van de pony en moet dan zich dan eerst weer herstellen en terug in het zadel gaan zitten. De pony's kunnen dit ook vaak en lang volhouden tot vervelens toe totdat het kind er huilend vanaf stapt, heb je dus niets aan. En je kunt nog zo'n brave of goede pony hebben, ze hebben deze truc vaak snel door. Ik geeft veel kindertjes les op de ponyclub van deze leeftijd op meestal hele brave pony's maar dit probleem staat met stip op een.

Ik gebruik bij zo'n pony altijd een gewoon stro touwtje, is vaak maar een paar weken nodig om het de pony af te leren. Het strotouwtje gaat over het kopstuk van het hoofdstel, daarna door de bitringen en dan aan het zadel = de ringetjes waar een borsttuig aan kan. Het touwtje niet al te strak, dus als de pony zijn hoofd op de goede plek houdt doet het touwtje eigelijk niets maar zodra de pony lekker naar beneden rukt kan dat dus eigelijk niet en kan het kind wel ff streng aandrijven doordat het niet uit het zadel gesleurd word. Je bind dus niet het hoofd van de pony vast, maar het is wel, tot hier en niet verder. Vind dit beter als een elastiek want door de rek vinden ponys het soms wel lekker om daar wel in te gaan hangen. Doordat het touwtje over het kopstuk van het hoofdstel loopt kan de pony wel gewoon stelling naar allebei de kanten aannemen.

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 15:05

Jullie allemaal bedankt voor jullie snelle reactie, maar zou je dat touwtje ook bij een bixie-dressuur wedstrijdje mogen gebruiken?

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:44

ik denk persoonlijk dat dat niet zou mogen wand op alle wedstrijden zijn ze laatste tijd so streng

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 16:02

Als we op concours gaan en onze pony gaat mijn zijn hals voorover, weet mijn dochter zich wel te redden, mits ze er niet vanaf valt, dit omdat het regelmatig gebeurt. Maar voor haar zou het een stuk gemakkelijker zijn als ze dit toestaan, maar ik denk niet dat het mag, en als het nergens genoteerd staat, gaan we het toch proberen....

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:33

Het mag denk ik niet bij een officieele Bixie wedstrijd. Maar op onze club mogen de kinderen wel zo losrijden en kunnen daarna zonder de proef rijden.

En wat ik al schreef, na een aantal weken is het naar beneden pullen weer uit het systeem van de pony. Ik laat de kinderen dan weer zonder touwtje rijden maar heb het wel in de jaszak. Als ze weer in de oude fout vallen dan gaat het er direct weer aan. Het is meestal een fase van de pony die snel af te leren is.