paard reageerd niet goed op been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tientjeblij

paard reageerd niet goed op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 12:03

Sinds ik mijn paard heb reageerd ze niet lekker op mijn benen. Zonder zweepje reageerd ze helemaal niet, als ik een zweepje in mijn hand heb reageerd ze wel op een paar hulpen met betrekking tot voorwaarts gaan. Aanspringen in galop gaat inmiddels al veel beter, alleen zodra ik een volte wil rijden valt ze naar binnen, ze reageerd totaal niet op mijn binnenbeen. (dit zowel linksom als rechtsom) Ook een tikje tegen de binnenschouder geven helpt niet.
Wijken en dergelijke (snapt ze nog niet helemaal) maar ik probeer het haar te leren , maar dat is lastig aangezien ze niet op druk reageerd. (aan sporen wil ik liever nog niet beginnen) Heeft iemand tips om mijn paard scherper aan het been te krijgen (en dat met name dus tips om ervoor te zorgen dat ze niet naar binnen valt).
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en dat iemand tips voor mij heeft.

Jeska_

Re: paard reageerd niet goed op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:06

als je na het aansporen geen reactie krijgt tikje met de zweep achter je been ;)

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 12:08

Ja dat snap ik, maar na het aansporen krijg ik wel een reactie maar op de volte niet ze reageerd niet als ik mijn binnenbeen aandruk of ze springt aan in galop omdat ze het niet snapt;)

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:22

mischien je sweep in de buitenhand doen dat ze niet meer over de schouder weg kan lopen ?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:28

Mijn paard is ook zo. Je moet gewoon continue consequent blijven. Jij wil nu een reactie en niet na een paar passen. Ik ben momenteel in de training ook alleen maar daar mee bezig en het wordt steeds beter.
Bij mij geldt nu het volgende 1x been, geen reactie = 1x scherper met been en als ik dan nog geen reactie krijg geef ik been met een flink tik met de zweep. Na een paar keer deze stappen te doorlopen, reageert hij direct op het been.
Dit gaat echt niet van de een op de andere dag, maar het zal uiteindelijk steeds beter gaan.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:05

En wat als het niet verbeterd? Ik ben al maanden bezig met mijn pony sneller aan het been te krijgen. Geen reactie op been, tikje erbij. Veel overgangen, schijnovergangen, tempowisselingen, maar ik krijg geen verbetering.

(Beginnen overigens binnenkort weer met lessen, maar miss dat iemand hier nog tips heeft).

linscho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:24

Veel schakelen misschien, veel overgangen rijden, stap, draf, stap, galop, draf. En die overgangen steeds sneller proberen te maken, been ontspannen, kleine tikjes voorwaarts en bij geen reactie tikje met zweep. heel lastig om een paard voorwaarts te krijgen inderdaad!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:25

Geen idee. Ik weet niet wat voor tikje je geeft, maar het moet wel doordingen in elk geval. Als mijn paard geen reactie geeft dan krijgt hij een beste loeier. Ik heb liever dat hij er dan even vandoor schiet met zn kop in de lucht dan dat hij gewoon door hobbelt. De boodschap moet wel doorkomen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:25

Misschien moet je even bij de FAQ kijken en naar beneden scrollen. Daar staat een verzameling van topics over dit onderwerp.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:26

Hij reageert wel op de tikken, maar zakt na een paar passen dan weer terug. (pony is liever lui dan moe helaas := )

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:28

Dan direct na die paar passen weer. Je moet echt consequent zijn.
Ik weet hoe frustrerend het is, want mijn paard is ook zo en je gaat het uiteindelijk echt wel merken.
Het is voor jezelf ook heel uitputtend om er steeds aan te werken, maar je zult er wel profijt van hebben.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:30

Uitputtend is t zeker ja :') ben al erg consequent naar mijn idee, elke keer als ik been geef en ik krijg geen reactie, of hij valt terug dan en reageert niet dan krijgt hij er weer een tik bij.

Ben iig blij als ik weer kan gaan lessen :))

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 16:32

het voorwaarts rijden gaat bij mij nu goed, alleen ik krijg voltes niet mooi rond, ik ben niet op tijd op de hoefslag omdat ze naar binnen valt, ik kan drukken met mijn kuit maar dat begrijpt ze niet, of ik moet echt heeel hard drukken dat wijkt ze ietsje opzij. Vanmiddag heb ik weer gereden en dat ging al een stuk beter. misschien krijgt ze het nu toch door..

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:33

Één van de basisprincipes bij het rijden is dat het paard continu gehoorzaam moet zijn aan het been: als een paard bij mij niet luistert bij gewoon been, geef ik hem een goed voelbare tik. Reageert hij niet zoals ik wil, dan geef ik nog een tik, alleen dit keer snoeihard. Persoonlijk werk ik dus met drie stappen, dat is dus één aanwijzing (been), één waarschuwing (normale tik) en dan één "afstraffing" als je het zo wilt noemen (snoeiharde tik). Zo maak je je bedoeling duidelijk, en de keren daarop weet het paard meestal wel wat de gevolgen zijn als hij niet luistert naar je been.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:34

Calanddra schreef:
Uitputtend is t zeker ja :') ben al erg consequent naar mijn idee, elke keer als ik been geef en ik krijg geen reactie, of hij valt terug dan en reageert niet dan krijgt hij er weer een tik bij.

Ben iig blij als ik weer kan gaan lessen :))

Lessen helpt inderdaad. Mijn instructrice kan mij vanaf de grond ook heel goed helpen om consequent te blijven, want zelf word ik er soms wat laks in omdat het zo uituttend is ;)

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 16:36

soms lijkt het ook wel alsof ze schrikt als ik been geef, ik voel der dan even verstijven, nogmaals het voorwaarts rijden gaat zodra ik een zweep in mijn handen heb, zonder zweep=geen reactie,

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:41

consequent blijven reageren , been=reactie, geen reactie= iets steviger been geven, dan geen reactie= tikkie achter je been met het zweepje.
en weer opnieuw stappen. proberen met lichte druk aandraven, gaat het goed : belonen, even benoemen dat het een lief paard is aai over zn hals en doorrijden.
je zget dat het op de volte erger wordt , nouja dit kun je ook op de volte toepassen net zo lang als nodig is (ja dat zal de eerste keren heel wat werk en frustratie gaan geven) , maar geef niet op , de aanhouder wint.
het kan er ook aan liggen dat je paard nog niet zo 'sterk' is en dat hij/zij het moeilijker vind op de volte.
rijd veel overgangen en schijnovergangen , hiermee maak je hem/haar sterker, en kun je meteen oefenen beter aan het been te komen.

succes ermee!!

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:58

Je hebt het over de voltes, dat het paard dan niet reageert op je been. Kan het misschien zijn dat je de voltes wat te weinig met de rest van je lichaam rijdt, zodat het paard het niet helemaal snapt? Of misschien neem je meer stelling dan ze bij de vorige eigenaar was gewend. Misschien een goede oefening om met een knoop in de teugels en je voeten uit de beugels slangenvoltes te gaan rijden. Ik weet niet hoe lang je je paard hebt, maar misschien voelen jullie elkaar gewoon nog niet zo goed aan. (je zegt dat ze verstrakt als je been geeft)
Als ze naar binnen valt, kun je ook iets meer druk in de buitenbeugel geven en een beetje op je buitenzitbeenknobbel gaan zitten. En als je een volte in de galop wilt rijden, misschien is het een idee om het in stapjes te doen. Eerst de hoeken afronden, dan iets van de korte zijde af, etc.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:00

Kuit is reactie, geen discussie mogelijk. :) Houdt die regel in je hoofd! Elke keer dat jij been geeft moet het paard reageren. Werk in fases. Drukje met je kuit -> Hardere druk met je kuit -> Hak -> Schopje + stem -> Hele harde rotschop -> Dán pas de zweep.

Als je je zweep gebruikt, doe het dan ook goed. Uit 100 kleine tikjes snapt je paard niet wat hij moet doen. Dan liever één goede op het juiste moment waarbij je na de tik in volle galop door de bak schiet, dan een klein tikje waarbij je paard alleen zwiept met zijn staart. Wedden dat je na 2x de zweep gewoon weg kan laten?

Binnenbeen precies hetzelfde. Veel voltes openen en sluiten, begin met kleine stukjes wijken. (2,5 meter) dichtbij de hoefslag. Hier geld hetzelfde rijtje als hierboven.