Fjord loopt niet soepel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Fjord loopt niet soepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 20:09

Al 2,5 jaar (sinds ik hem heb) is het aan de gang; mijn fjord loopt niet goed, niet soepel, niet voorwaarts-neerwaarts... Elke keer weer. En het zit me gewoon niet lekker. Zou een fysiotherapeut helpen? Welke problemen zou hij kunnen hebben?

Even een paar kenmerken:

- hij sloft heel vaak;
- hij loopt behoorlijk stram en buigt niet soepel (bijv. bij wijken en stelling);
- hij hangt zwaar in je handen;
- hij is hard in de mond;
- hij loopt niet nageeflijk/aan de teugel.

Hij is overigens niet sloom en laat niet merken dat hij pijn heeft, mocht dit het geval zijn. Hij is ong. 12 jaar oud. Tips/ervaring etc. is welkom.

Kitsolu

Re: Fjord loopt niet soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:11

Grondwerk, heeeeel veel grondwerk. Met name buigoeffeningen en als dat lekker gaat, balkjes lopen in de buigoeffening. Masseren wil ook helpen voor het sloffen en het ontspannen trouwens.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:23

Ik heb zelf ook een fjord en ik herken je verhaal wel. Ten eerste wat je beschrijft komt wel vaker voor bij fjorden, vooral dat sloffen. Dit komt voornamelijk doordat een fjord vaak wat vlakker loopt dan een "normaal" rijpaard. Het buigen kun je wat soepeler krijgen door in het begin wat oefeningen te doen tijdens het instappen bijv. tijdens het stappen voorzichtig wat stelling te vragen. Hierdoor kun je de halsspieren wat soepeler maken waardoor het tijdens het rijden wat makkelijker gaat. De halsspieren zijn bij een fjord toch anders. Wat betreft het nageeflijk lopen, zorg eerst dat je fjord goed voorwaarts is, dan pas kunnen ze op een goede manier nageeflijk/aan de teugel lopen.

Ik heb bij die van mij weleens een osteopaat laten komen en zij is daar heel erg van opgeknapt, ze zat nogal vast in de rug. Na 2 behandelingen was ze weer helemaal opgeknapt.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:49

Ik denk ook dat grondwerk heel veel zal doen met je fjord! Veel buigoefeningen en lekker ontspannen te werk gaan, je hoeft er dan niet altijd op te zitten maar je kan hem ook eens aan de dubbele longe pakken op vaste tijdstippen en hem zo een beetje soepel proberen te maken. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:49

Als ik jou zo hoor zou ik er toch eens een fysio bij halen, die ook vanaf de grond rijtechnische tips kan geven. Het is idd wel passend bij een fjord, maar ook die moet je met normale dressuuroefeningen toch redelijk los en voorwaarts kunnen krijgen, het zou dus goed kunnen dat er iets lichamelijks is wat hem beperkt. Wij hebben dit begin dit jaar ook met onze KWPN'er gedaan en sindsdien loopt hij super, hij zat ook vast in zijn lijf en wilde rechtsom niet buigen, linksom nam hij het bit niet aan en dook hij achter de teugel. Ook had hij moeite om zijn achterhand goed te gebruiken in het werk (hij slofte). Eerst is hij vanaf de grond onderzocht en zijn de spieren gemasseerd, hierna hebben we voor onder het zadel diverse gymnastische oefeningen gekregen om hem los te werken. Nu loopt hij weer op 2 teugels, lekker voorwaarts en met goed achterhandgebruik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:12

Rosa__ schreef:
Al 2,5 jaar (sinds ik hem heb) is het aan de gang; mijn fjord loopt niet goed, niet soepel, niet voorwaarts-neerwaarts... Elke keer weer. En het zit me gewoon niet lekker. Zou een fysiotherapeut helpen? Welke problemen zou hij kunnen hebben?

Even een paar kenmerken:

- hij sloft heel vaak;
- hij loopt behoorlijk stram en buigt niet soepel (bijv. bij wijken en stelling);
- hij hangt zwaar in je handen;
- hij is hard in de mond;
- hij loopt niet nageeflijk/aan de teugel.

Hij is overigens niet sloom en laat niet merken dat hij pijn heeft, mocht dit het geval zijn. Hij is ong. 12 jaar oud. Tips/ervaring etc. is welkom.

Het zijn allemaal rijtechnische problemen die met elkaar in verband staan..

1.hij sloft,dus je rijd hem niet actief genoeg! Laat hem goed van achteren naar voor lopen en zorg dat hij aan je been is.
2.komt omdat je met teveel hand rijd en stelling afdwingt..laat die teugels een gewoon los en rijd hem van achteren naar je hand toe en wacht totdat ie zelf de aanleuning pakt.Waarschijnlijk is ie ook nog scheef en valt ie door je binnenbeen heen.
3.hij hangt omdat jij vasthoud..laat die teugels los en geef hem been.
4.hij is hard in de mond omdat jij vasthoud..
5.kan ie ook niet,als ie niet op de goede manier gereden word.

Mijn belangrijkste tip: neem les! Ik rijd zelf ook oa fjorden en bij fjorden kun je niets afdwingen.Dat wil zeggen dat je een hele goede rijtechnische basis moet hebben om ze goed te rijden.Wat jij nu het beste kunt doen is iemand in je omgeving zoeken die de echte basis kan rijden.Zonder geruk en gepluk want dat gaat niet bij een fjord.Degene hem laten trainen voor je daarna les nemen bij degene.
Je paard mankeert {denk ik} nog niets,al is het altijd goed om te controleren.Maar dit zijn allemaal rijtechnische zaken die met elkaar samenhangen.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:45

ik ga mee met bovenstaande reactie , dit zijn allemaal zaken die met elkaar in verbinding staan.
ik weet niet of je al instructie hebt , maar zou als je die nog niet hebt iemand zoeken die je hierbij kan helpen.
(misschien kan hij of zij je paard voor je losmaken en daarna samen verder borduren op wat er al bereikt is, misschien moet je het zelf doen en kijkt hij of zij mee en geeft tips)
goede instructie weet ook wel te zien of het rijtechnisch op te lossen is of dat je er een andere prof. bij moet halen,(lees: veearts, fysio,osthe enz).