Paard wilt niet achterwaarts/accepteerd druk niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard wilt niet achterwaarts/accepteerd druk niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:02

Mijn paard heeft erg veel moeite met achterwaarts gaan. Hij heeft ook moeite met stilstaan.

Zodra ik stil sta, moet ik spanning op het bit houden omdat hij anders zijn hoofd omhoog gooit. Dit is een lichte druk maar ik moet wel met het bit blijven spelen.
Maar zodra ik druk geef en mijn been eraan leg, gaat hij vollop in de staak. Hij is links wat sterker en gaat vollop tegen de druk in, gooit zijn hoofd omhoog en gaat draaien.

Nu is het met veel geduld(die ik af en toe ook verloor...) uiteindelijk wel goedgegaan, maar het kost me heeel veel tijd voordat het goed is.

Soms geeft hij geen weerstand en gaat hij zo achterwaarts.
Aan de hand gat hij wel hele stukken netjes achterwaarts op de stem.

Heeft iemand tips om dit af te leren of aan te pakken? Ik word er een beetje moedeloos van.
Ik heb les, maar daar heb ik het eigenlijk nog niet in behandeld.

xAlice

Re: Paard wilt niet achterwaarts/accepteerd druk niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:10

gewoon blijven oefenen en proberen,
en als hij het een keer goed doet dan duidelijk laten merken dat dat goed was, dus belonen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:25

Ja dat doe ik ook, maar het lijkt niet beter te worden...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:27

Ik heb het mijn vorige paard eerst geleerd op de stem, en dan stilaan overschakelen, hielp wel. Maar je moet hulp hebben zodat iemand hem een duwtje tegen zijn borst kan geven als je de stemhulp geeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:49

Misschien het wijken voor druk op het hele lichaam eerste leren vanaf de grond,
Hij gooit het hoofd omhoog door de druk in zijn mond, is een hele normalen reactie, leer het dus eerst vanaf de grond,

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:32

Geef het aan tijdens je les, dan kan je het eens in de les proberen en ziet je instructie misschien gelijk al dingen waar je extra op moet letten. ;)

Als je het al heel veel oefent en er maar geen verbetering in komt, is de kans ook groot dat je aanpak niet helemaal goed is. Anders zou je immers wel vooruitgang zien. Ook daarom extra goed om iemand eens kritisch te laten kijken en aanwijzingen te laten geven als je het probeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:41

midgie schreef:
Misschien het wijken voor druk op het hele lichaam eerste leren vanaf de grond,
Hij gooit het hoofd omhoog door de druk in zijn mond, is een hele normalen reactie, leer het dus eerst vanaf de grond,

Zoals ik al zei, doet hij het wel goed vanaf de grond...

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:45

Uhm... Ik kan zonder teugels/halstertouw of wat dan ook in mn handen, mn paard achterwaarts leren gaan..... Het ligt eraan dat je je zit met de halthouding goed verzwaard, en zodra je achterwaarts gaat ontspannen en je zit íets verlichten, en je benen wat naar achter en eraanhouden en tegelijkertijd je zit verlichten... Dus je hebt niet eens teugels/teugeldruk nodig :=

Kimm1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:52

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik was vandaag op Breda Hippique en heb de clinic van Dominique Fillion bekeken. Zij had een leuke b(?) pony in haar clinic mee rijden en die pony had ook moeite met achterwaarts gaan. Dominique vertelde zelf dat ze het achterwaarts gaan moeilijk vind. Omdat zei zelf niet klikt met haar tong met het voorwaarts gaan maar duidelijk met haar been voorwaart gaat is het voor haar makkelijk geweest om bij haar eigen paarden een geluid aan te koppelen. Dus bijvoorbeeld als zij op haar paard achterwaarts wilt klikt ze een keer met haar tong en kan zij zonder het paard in de mond te zitten én zonder beenhulp het paard achterwaarts laten gaan.
Als het niet duidelijk is mag je wel een pb sturen, dan probeer ik het makkelijker uit te leggen.
Ik hoop in ieder geval dat je een beetje snapt wat ik bedoel en er misschien ook wat aan hebt.

Edit: Dit schreef ik eerst: Dominique vertelde zelf dat ze het achterwaarts gaan moeilijk vind.
Maar ik kan beter zeggen dat Dominique zelf het achterwaarts onnatuurlijk vind omdat we het paard altijd voorwaarts willen hebben en ook blij zijn als het paard GOED voorwaarts gaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:28

Als hij ook soms zonder weerstand netjes achterwaarts gaat kan het zijn dat jij te lang/ te veel druk geeft. Doe desnoods je ogen dicht en VOEL hoe je paard reageerd op je commando. In eerste instantie is het naar achteren verplaatsen van het gewicht al genoeg om de druk weg te laten vallen. Als jij te lang druk hebt gegeven heb je aangegeven dat die eerste reactie van gewichtsverplaatsing een fout antwoord was.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:10

Jaaa idd op deze uitspraak lijkt het idd, ik denk uit heel je verhaal ook te kunnen opmaken dat je eigenlijk altijd iets te veel aan die teugels trekt, en je hem echt eigenlijk alleen door aan je teugels te trekken een beetje in de krul trekt en denkt dat hij dan over de rug aan het lopen is, hetgeen uiteraard helemaal niet klopt. En in stap is dat dan heel duidelijk daar dan die teugeldruk ertoe zal leiden dat hij gewoon niet meer vooruit wil of toch niet vlot meer, dus dit is echt verkeerd.

En wat het achterwaarts betreft, ieder paard kan achteruit, maar jij zegt zelf dat hij dan dadelijk zijn hoofd hoog in de lucht steekt en tegentrekt en hierdoor is je paard fisiek niet in staat om achterwaarts te gaan, probeer jij maar eens wanneer jij op je handen en voeten gaat staan en dan een holle rug maakt om dan op die manier achterwaarts te gaan, echt dat zal je niet meevallen, het zal veel makelijker worden waneer jij je rug iets naar boven brengt.
Wel ook je paard zou dat een beetje moeten doen, als hij zijn hoofd nageeflijk inbuigt zal hij er veel minder problemen mee hebben om achterwaarts te gaan.
En dit mag je niet proberen te bereiken door aan je teugels te gaan trekken, lijkt ongelooflijk mssn maar tis echt wel zo, zoals er al een paar hebben gezegt, in feite heb je die teugels helemaal niet nodig .
Je kan een paard niet achteruit trekken , en je kan je paard ook niet stoppen door heel hard aan die teugels te trekken dat werkt ook niet.
Dus goed les nemen is eigenlijk het enige advies dat ik hier kan geven, want de fout zit hier echt niet bij het paard maar bij de ruiter.

aleppink schreef:
Geen gelul trek um in de krul

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:34

Joolien schreef:
Zodra ik stil sta, moet ik spanning op het bit houden omdat hij anders zijn hoofd omhoog gooit. Dit is een lichte druk maar ik moet wel met het bit blijven spelen.

Eerst moet jouw halthouden beter zijn. Je staat stil en kunt je paard alleen door de hals houden als je doet wat je hierboven beschrijft. Als je halthoudt moet je eigenlijk je hand mee kunnen geven en je paard blijft dan nageeflijk naar je hand toe. Dit kan alleen als je paard voorwaarts blijft tijdens het halthouden. Waar jij mee moet beginnen is: Als je naar het halthouden toe rijdt voorwaarts rijden, dus weer weg in stap als je te veel weerstand voelt op je hand. Ook goed je been tijdens het halthouden eraan houden, zodat je paard gaat stilstaan met zijn achterbenen onder de masa en een aangespannen (bolle) rug. Pas als je dat goed voor elkaar hebt kun je beginnen met achterwaarts gaan, anders komt het nooit goed. Achterwaarts gaan is geen trucje maar moet ook gereden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:01

diega schreef:
Joolien schreef:

Eerst moet jouw halthouden beter zijn. Je staat stil en kunt je paard alleen door de hals houden als je doet wat je hierboven beschrijft. Als je halthoudt moet je eigenlijk je hand mee kunnen geven en je paard blijft dan nageeflijk naar je hand toe. Dit kan alleen als je paard voorwaarts blijft tijdens het halthouden. Waar jij mee moet beginnen is: Als je naar het halthouden toe rijdt voorwaarts rijden, dus weer weg in stap als je te veel weerstand voelt op je hand. Ook goed je been tijdens het halthouden eraan houden, zodat je paard gaat stilstaan met zijn achterbenen onder de masa en een aangespannen (bolle) rug. Pas als je dat goed voor elkaar hebt kun je beginnen met achterwaarts gaan, anders komt het nooit goed. Achterwaarts gaan is geen trucje maar moet ook gereden worden.

Dat snap ik, hier kan ik wat mee, dank je wel.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:50

Ik had precies hetzelfde probleem. Mijn paard wilde ook niet stilstaan en achterwaarts was een drama. Uiteindelijk bleek haar heiligbeen niet goed te staan, waardoor ze gewoon niet goed achteruit kón. Ze is 2 x behandeld door een osteopaat en nu gaat zowel het halthouden als het achterwaarts helemaal goed!

Dus wellicht is het een idee om er een keer naar te laten kijken door een osteopaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:37

Bedankt voor je reactie.

Gister had ik wedstrijd, L2 dressuur. Nu reed ik met een ander bit, een dubbelgebroken knevel met rollertje. Ik had 1 keer een 6 en 1 keer een 7. Hij ging zonder protest achteruit...

Tiffanys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:15

mijn paard wil ook niet stil staan en al helemaal niet achteruit

zij is door de da negekkeen en nu is het advies : een chiropraktor ( ben ff kwijt hoe je t schrijft : een kraker zegmaar)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:41

Weet je nog wàt je juist doet wanneer het wel goed gaat?

Zoals ik hierboven al ergens las zou ik inderdaad eerst het halthouden in orde brengen en goed bevestigen. Als het achterwaarts al slecht wordt ingezet door niet correct halthouden, begint het ook gewoon fout. Pak het stapje per stapje aan en geef het inderdaad vooral eens aan bij je instructeur :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 06:48

Mientjeuh schreef:
Weet je nog wàt je juist doet wanneer het wel goed gaat?

Zoals ik hierboven al ergens las zou ik inderdaad eerst het halthouden in orde brengen en goed bevestigen. Als het achterwaarts al slecht wordt ingezet door niet correct halthouden, begint het ook gewoon fout. Pak het stapje per stapje aan en geef het inderdaad vooral eens aan bij je instructeur :j

Ik heb het inderdaad voorgelegd bij mn instructeur. Van haar moet ik me vooral focussen op het halthouden. Goed naar het halthouden toerijden en veel ontspannen. Dit hebben we maandag al een beetje geoefend en dat ging al een stuk beter.
Doordat hij meteen zijn hoofd omhoog gooit ben ik geneigd om teveel druk op te bouwen. Ik moet juist proberen de ontpanning te behouden. Klinkt logisch maar het is best frustrerend als jouw paard zijn kop zo in de lucht gooit dat zijn oren bijna jouw neus aanraken...

Maar goed, een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die jij hem biedt...