Hoe rechtrichten als je paard geen zijgangen kent?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 19:06

En aan welke kant tikken dan? Met voor t been maken dan, niet met wijken..

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:07

Voor t been maken maakt het minder uit, maar aangezine je met wijken een reactie wil voor een eenzijdige kuithulp moet je wel aan die kant bijtikken (heb ik iig geleerd...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:13

Bij voor het been maken maakt dat idd minder uit.
Maar als er dan wel verschil is in het reageren, dan pak ik de zweep in de hand waar het been het slechste doorkomt.

Nu kan het dadelijk best zijn, dat je paard bv aangalopeerd op je zweep.

Trek hem niet meteen terug, naar draf. Want dat hij aangalopeerd dat geeft niks
Hij reageert en daar gaat het om, dus hij is braaf.

Beloon hem ook met je stem, dan snapt hij het erg vlug.

Het aan het been houden is verder iets wat je dadelijk als hij daar wel goed in is, niet moet laten verslappen.
Het is 1 van de belangrijkste dingen van de africhting, ook als je verder bent. Dus blijf daar altijd allert op.

succes

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 19:14

wijken doe ik alleen onder begeleiding, dus dat komt nog wel

Dan een andere vraag:
Ik wil het liefst zitlessen met Knilles, maakt t dan uit de hij scheef is, als ik recht wil worden (voor zover dat ik scheef ben, mn lesvrouwtje zegt nl van niet.,..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:19

Hij is meer scheef omdat jij er scheef opzit.
Een paard probeert altijd onder je te lopen, dus moet daar soms scheef voor gaan lopen.

Dus 100 pnt. voor jou dat je graag zitlessen wilt.
Als jij dan netjes op je paard zit, krijgt je paard het ook weer veel gemakkelijker.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 19:22

Ik ga voor mn lesgeefvrouwtje een zitlessenboek kopen Knipoog
Ze had het erover dat ze t heel graag wil proberen, maar dat ze niet echt weet hoe t 'volgens het boekje' moet. En om nou weer iemand anders te gaan zoeken... Nou ja, we zien wel. Mocht t niet lukken met haar dan probeer ik dat alsnog..

Maar gaat dat wel, netjes op je paard gaan zitten waar je al die tijd scheef op hebt gezeten?

Ik rij al 2 jaar alleen maar op Knilles, weet niet meer hoe een recht paard aanvolet Haha!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 19:35

Nou heb k trouwens nog geen antwoord op de vraag over dat Knilles zelf naar contrastelling begon te vragen....

Iemand?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:01

Tsja, dat is precies de reden waarom mijn instructrice daar tegen is...

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 04:57

Ah, kijk Lachen Dat zijn zinnige antwoorden.
Dus dat moet je er dan ook weer UITRIJDEN... Zo kan ik ook wel wat methodes verzinnen ja....

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 18:04

Ja...
Uitrijden...
Nou heb k vandaag weer gereden, en nou vrees ik dat ik er een probleem bijheb. Ik moest die contrastelling met mn stomme kop zonodig proberen...

Nou liep Knilles vandaag CONSTANT dan weer binnestelling, dan weer buitenstelling (uit zichzelf dus). Hij wisselde de hele tijd (in de hoek heel erge binnenstelling (in wendingen ook), na de hoek buiten, na een paar passen weer binnen, en zo door...), en op allebei de richtingen. Hij deed t wel alleen als ik contact maakte. Ik heb gewoon iets niet goed gedaan gister, maar wat moet ik nu doen....

Boos!Ik baal dr verschrikkelijk van omdat t nu eigenlijk zo goed ging. Nou heb k dr weer iets anders verkeerds ingereden... Sukkel die ik ben...

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:23

Ik heb het niet allemaal gevolgd, maar een scheef paard dat in contrastelling gaat lopen, knikt meestal alleen aan de voorkant. Waar het om gaat, is dat je je paard aan de bolle kant lang maakt. Dus niet alleen contrastelling vragen, maar ook met je been inkomen, zodat je paard zich van kop naar staart zich zo lang mogelijk maakt.
Dat je in de hoek extreem veel binnenstelling krijgt, kan komen omdat je je toch te veel druk op je binnenteugel hebt. Daarmee moet je alleen maar wijzen (richting aangeven), maar jouw buitenteugel geeft de meeste druk. Eventueel kun je je buitenteugel wat verder van de hals doen, dat helpt soms.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 20:32

De keren dat hij vandaag die binnenstelling zo erg aannam had ik nauwelijks druk op mn binnenteugel. Juist wel op mn buitenteugel, maar op de een of andere manier issie daar niet meer van onder de indruk....


Maar als jij zegt dat je met de contrastelling op zijn moeilijke kant ook met je been in moet komen, hoe doe je dat op de volte? Dan kan toch niet Haha! Of zie ik dat verkeerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:40

Mrietjesueel schreef:
Ik ga voor mn lesgeefvrouwtje een zitlessenboek kopen Knipoog
Ze had het erover dat ze t heel graag wil proberen, maar dat ze niet echt weet hoe t 'volgens het boekje' moet. En om nou weer iemand anders te gaan zoeken... Nou ja, we zien wel. Mocht t niet lukken met haar dan probeer ik dat alsnog..


Hieruit krijg ik toch een beetje het gevoel dat je beter een instructrice kan nemen die zelf enigzins wat gepresteerd heeft. Want als ze dat soort dingen niet kent, vraag ik me af hoe ze kan lesgeven Verward

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 20:41

Dr zit anders nogal een theorie achter zitlessen....
Longeerlijn vasthouden en 'TENEN NAAR BINNEN' zeggen kan elk ei.
Maar jij zal t vast wel kunnen idd. Gaat hier niet mn lesgeefvrouwtje afzeiken.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 22:16

Ik denk dat je inderdaad op het punt zit dat het erg moeilijk is om het nog uit te leggen mbv theorie - het is uiteindelijk toch een kwestie van 'het goede voelen'. Want als ik je nu ga zeggen dat je natuurlijk ook met je buitenbeen moet begrenzen op de volte, dan weet jij waarschijnlijk niet hoe dat moet voelen. Als je paard op de volte loopt en graag naar binnen kijkt, valt ie waarschijnlijk ook snel naar binnen. Je hoeft daarom met je binnenbeen haast niets te doen. Je kijkt wat naar het denkbeeldige middelpunt van je volte, je begrenst met je buitenteugel en je buitenbeen (anders blijft ie gewoon scheef lopen) en je stuurt je paard zo recht mogelijk door de volte. Met je binnenhand doe je niets anders dan 'wijzen' - dus richting aangeven.
Ik snap trouwens niet hoe je paard extreem naar binnen kan kijken terwijl je vooral druk hebt op je buitenteugel??????? Misschien je buitenteugel te lang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 23:59

Ik ga niet je instructrice afzeiken, maar als iemand geen ervaring heeft met zitlessen geven, en ik lees hoeveel problemen je hebt. Dan vind ik dat een wat meer ervaren instructeur veel problemen kan oplossen.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:43

Heb al allerlei reacties gelezen, met sommige ben ik het eens, met sommige wat minder. Mijn mening:
1. Rechtrichten doe je zowel op de rechte lijn als in wendingen/ op voltes (ultiem is natuurlijk de slangenvolte: rechtstellen en weer buigen, hoe meer bogen hoe beter!).
2. Als je paard echt scheef is, kan het echt geen kwaad om met buitenstelling te rijden. En denk erom: buitenstelling, geen buiging! (Oftewel: maak het niet te bont). Je rijd er heus geen probleem in, je maakt je paard los en nageeflijk en na een tijdje rij je je wendingen net zo makkelijk met stelling naar buiten als naar binnen. Je maakt je paard er dan scherp mee en leert zeer nauwkeurig sturen! Na wat probeersels met het "met buitenstelling" rijden, is het voor mij inmiddels een vast onderdeel van het losrijden, de ene keer met wat meer en de andere kant met wat minder nadruk. Maar mijn paardje moet nageven op aanvraag van m'n buitenteugel!!
3. Naar mijn idee kan je met een scheef paard geen zijgangen rijden. Je paard moet eerst recht zijn, voordat 'ie eerlijk op je hulpen opzij kan gaan. Anders wordt het toch een beetje gepluk en rij je er eerder spierpijn in, dan dat je je paard losmaakt. Eerst recht en dan pas wijken! Als je paard in principe recht is én kan wijken, dan kan je problemen met het rechtgericht zijn die later zo af en toe misschien weer optreden misschien wel met zijgangen eruit rijden, geen ervaring mee, maar ik kan me wel voorstellen dat het dán wel werkt.
4. Tot slot: zitles geven is inderdaad ook een vak. Het is geen schande om eens hulp aan iemand anders te vragen... Je zou ook eens kunnen kijken of je ergens anders (en dan misschien niet met je eigen paard) een zitles-cursus kan volgen. Een goeie is misschien Hippocampus, geen ervaring mee, maar de eigenaresse van die school heeft in de laatste paar Bitten regelmatig een item over "goed zitten". Zij zal je ongetwijfeld heel goed kunnen helpen, zonder dat je je schuldig hoeft te voelen tegenover je eigen instructrice. 't Is volgens mij alleen niet goedkoop.... een flinke zak geld moet je er dus wel voor over hebben.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 18:50

Niet goedkoop nee, dat is het nou juist Knipoog En ik moet t ook een beetje in de buurt hebben...
Ik wil het eerst met mn eigen instructrice proberen, als ze denkt dat ze er niet uit komt zegt ze dat wel.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 18:55

Kendra schreef:
Ik snap trouwens niet hoe je paard extreem naar binnen kan kijken terwijl je vooral druk hebt op je buitenteugel??????? Misschien je buitenteugel te lang?


Nope, hij reageerde er gewoon niet op... Maar dr kwam al iemand met de briljante opmerking: misschien heeft ie wel gewoon geen zin om te werken... Dat kan natuurlijk ook nog. Met dat allemaal in mn hoofd zal ik morgen mn conclusie trekken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 20:00

Geen zin om te werken, komt niet voor in het paardenwoordenboek. Rechtrichten zit in het achterbeen, en niet aan de voorkant. Je voelt het probleem in de voorkant, maar de oorzaak zit in het niet gelijk ondertreden van het achterbeen. Dus alle reacties om het voor op te lossen zijn wel leuk, maar werken op de lange termijn niet. Het achterbeen gaan leren plaatsen, daardoor kan je hem rechter richten. En daarvoor zal je paard een pasje opzij moeten willen/kunnen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 20:14

Kan dr ook wel een ander woord voor verzinnen wat wel in dat woordenboek staat...

Maar vertel jij s hoe t moet dan.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 12:50

iemand was me al voor:
maar een niet rechtgericht paard kan niet wijken.

Misschien ben ik een zeur maar waarom ga je niet eens een les nemen bij antoine de bodt, die staat er immers om bekend om zijn rechtricht lessen en er zijn al heel wat ruiters met paarden mee geholpen(incl ik zelf).


Jij zit niet scheef, dat kan ik je nu al zeggen, jou paard maakt jou scheef.
Ik dacht ook dat ik jaren scheef zat.
Antoine zet mijn paard recht(te lang om even te beschrijven kan wel via pb als je wilt) en ik zit ook gelijk recht.


De les is niet goedkoop, maar ik ben er voor 99% van overtuigd dat hij jou kan helpen met je probleem.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 12:53

Ja dat geloof ik best dat ie mij kan helpen...
Maar k kan dat niet betalen. Gewoon NIET dus Lachen

Maar k ben t r niet mee eens dat ik door Knilles scheef ben geworden, ipv andersom. Toen ik net met m begon was ie recht, dat weet k nog... Dus ergens heb ik toch echt iets verkeerd gedaan... Lachen

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 14:03

Cowgirl schreef:
Misschien ben ik een zeur maar waarom ga je niet eens een les nemen bij antoine de bodt, die staat er immers om bekend om zijn rechtricht lessen en er zijn al heel wat ruiters met paarden mee geholpen(incl ik zelf).


Iedere goede lesgever zal werken aan het rechtgericht gaan van het paard - dat is niet voorbehouden aan AdB!!!

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:22

Citaat:
Iedere goede lesgever zal werken aan het rechtgericht gaan van het paard - dat is niet voorbehouden aan AdB!!!


hallo, wat een uitroep tekens.

Ik heb inmiddels al een uitgebreide pb gestuurd dat ze ook wel naar anky of coby kan gaan, maar in praktijk blijkt gewoon dat antoine beter te brerijken is voor een recreatie ruiter.

en die goede lesgever ben ik na 17 jaar pas tegen gekomen. en ik heb les gehad van alle soorten instructeurs(ook grand Prix)