Langzamer rijden/Overgangen terug rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Langzamer rijden/Overgangen terug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 15:11

Ik had een vraagje.

Hoe kun je je paard nu op een goede manier terug rijden. Hoe kan ik mijn paard een goede overgang terug laten maken, (draf naar langzame draf/stap, stap naar halthouden, etc.) Ik maak altijd een ophouding en dan maak ik mezelf een beetje zwaar. Maar m'n merrie luisterd niet erg goed naar die hulp. Of het heeft geen effect, of het wordt een soort gehobbel/gesputter een halve lange zijde.
Doe ik iets verkeerd, of hoe kan ik dit verbeteren?

Ingerr

Re: Langzamer rijden/Overgangen terug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:21

ik moet altijd van mijn instructeur me lang maken, en een halve ophouding.

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:39

Je kan ook een keer flink HO zeggen, daarmee bedoel ik een grote ophouding en dan net zolang ophouding los, dat ze echt stil staat, desnoods tegen de bakrand aanrijden... Meestal werkt dat wel:)
Werkt dat niet, kan je ook denken van: jij wil niet langzamer, alleen maar hard, dus gaan we harder...
Dan drijf je haar aan, laat haar lekker hard lopen, meestal een flinke draf, of een galopje, een of 2 rondjes, en haar dan weer inhouden. Gewoon zoals je het normaal doet, dan stoppen ze meestal ook :) stopt ze dan nog niet, dan ga je gewoon door met hard rijden... zij wil niet langzamer, dan mag ze lekker hard :P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:45

Misschien les nemen, is heel moeilijk te bepalen zo om te weten wat jij fout doet.
Tegen de bak rand sturen moet je zeker niet doen en ook niet harder laten lopen.
Zoek in wat jij fout doet en dat kun je alleen ontdekken als er iemand meekijkt en jou kan leren hoe je dat kan oplossen.

Wat gebeurd er als je de pony aan de longe stilzet op de cirkel?
Reageert ze op jou stem en lichaamstaal ??

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:51

Les is in zo'n situatie idd het beste!
Mijn pony luisterd ook niet heel erg goed naar die hulpen. Ik moest dus eerst lief vragen = een ophouding, lang maken. Luisterde ze niet, dan moest het de 2e keer minder lief. = Hardere ophouding. Stond ze dan niet gelijk stil, of zette ze nog 1 pas, dan moest ze in haar achteruit! :o Werkt erg goed bij die van mij!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:41

Les nemen is het beste.
Wat ik altijd doe is langzamer gaan lichtrijden, op een gegeven moment doorzitten en me zwaar maken, dat gaat eigenlijk altijd goed :)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 14:41

Bedankt voor jullie reacties.
Les nemen is momenteel even niet mogelijk, daar ga ik verder ook niet op in. Maar ik dacht ik zet het hier neer, misschien herkennen bokkers dit, en hebben tips hoe zij dat hebben opgelost.

@ midgie: Bij het longeren gaan alle overgangen terug goed, behalve die van stap naar halthouden. Bij gewoon aan de hand oefenen is ho ho, en staat ze gelijk stil.

@ Nell_: Hmm, de achteruit, dat kan ik eens proberen.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:55

Diep zitten, buikspieren aanspannen en ophoudingen, evt eens een hele ipv een halve.
Maar het credo is BUIKSPIEREN!

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:39

Je moet een héél klein beetje achterover zitten, (hele/halve) ophouding maken, je lang/zwaar maken en resoluut "Ho" zeggen. Dat zijn de "terugrijd" hulpen.
Mocht ze niet stoppen wanneer je dat doet, dan rijd je haar naar voren toe, en dan bedoel ik ook echt naar vóren, snoeihard. Dat voorwaartse volhouden en waneer ze moe wordt is dat moment om dan je paard z'n zin niet te geven: voorwaarts blijven gaan tot jíj het genoeg vindt. Jij bent de baas, jij beslist wanneer ze langzamer mag en wanneer ze mag stoppen, en dat is dus níét wanneer je paard geen zin meer heeft en besluit dat ze dan maar nu wel stil gaat staan. Laat je paard pas halthouden wanneer jíj dat wilt, en dat gewoon in één keer. Rijd naar het halthouden als ze moe, maar wel erg actief is. Stopt ze niet, ga je weer voorwaarts tot ze heel moe is (en dan nog een aantal minuten door met voorwaarts gaan), etc etc. Op een gegeven moment zal ze toegeven en dan is het probleem vaak opgelost.