sporen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SanneLufMell

sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 08:52

hallo! ik heb een vraag! mijn verzorgpaardje reageert bijna niet op been, en ook niet heel goed op de zweep! zou het een idee zijn om met botte sporen te gaan rijden?

alvast bedankt! xxxSanne *D *D *D

SanneLufMell

Re: sporen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 09:01

is er dan niemand die mij met dit kleine vraagje kan helpen???
xxx

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:02

sporen zijn niet om hem harder te laten lopen, daar is toch echt de zweep voor.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:06

Als jij er zeker van bent dat je er mee over weg kunt,
je houdt je been stil, en drijft niet constant met je hak. etc.
dan zou je het idd gewoon eens moeten proberen.
of je nou met zweep erover heen gaat of een knopje om hebt maakt niet uit, als je er maar eerlijk mee om gaat en er mee om WEET te gaan.
dus als je beenligging niet stil is, dan niet doen, daar maak je hem/haar alleen maar ongevoeliger mee en ben je straks nog verder van huis.

succes!!

SanneLufMell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 09:23

newmom schreef:
Als jij er zeker van bent dat je er mee over weg kunt,
je houdt je been stil, en drijft niet constant met je hak. etc.
dan zou je het idd gewoon eens moeten proberen.
of je nou met zweep erover heen gaat of een knopje om hebt maakt niet uit, als je er maar eerlijk mee om gaat en er mee om WEET te gaan.
dus als je beenligging niet stil is, dan niet doen, daar maak je hem/haar alleen maar ongevoeliger mee en ben je straks nog verder van huis.

succes!!

degene waar ik les van krijg zegt dat mn beenligging etc goed is! dus ik denk dat ik t wel eens ga proberen!
xxxSanne

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:30

Als je paard nu al afgestompt is op de zweep duurt het niet lang voordat ie ook niet meer reageert op stompe sporen, wat wordt dan de volgende 'oplossing'?

Ik zou op zoek gaan naar de oorzaak waarom je paard niet meer reageert op je zweep. Er is kennelijk iets mis in de communicatie tussen jou en je paard.

Je kunt paarden heel makkelijk ongevoelg krijgen op het been, door telkens te drijven, dan léér je ze dat ze er niet meer op hoeven te reageren. Je kan ook één keer je been aanleggen en dan direct de fases opbouwen.

In principe moet je paard gaan lopen op één keer been en moet je niet steeds bijdrijven want dan ben je weer bezig met desensibilisatie voor het been.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:35

Nee dit zou ik absoluut niet doen. Sporen zie ik als verfijning/ondersteuning van je kuithulp, niet als middel om een paard vooruit mee te trappen.
Ik vind dat Arabesk je heel goede tips geeft, daar zou ik mee aan de slag gaan (en eventueel een andere instructeur zoeken)

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:35

Die van my rijdt ik met knopspoortjes..
Gewoon omdat ze haar achterhand&schouder achterwege laat, gebruik ik dat als extra begrenzing..
Ze moet wel gewoon op myn been reageren..
Bij my gaat het zo: kuithulp..Geen reactie?Spoortje erin.
Overgang laten maken&meestal reageert ze dan wél op myn been.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:36

Hmm :? iedereen zegt toch altijd dat sporen voor VERFIJNING zijn?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:38

Zoals Charis ze gebruikt zou ik ze niet gebruiken.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:41

Nee, maar myn probleem is dat ze heel lang heeft gesteigerd...
Van een zweep wordt myn paardje alleen maar lastiger!
Eens in de zoveel tyd gaan de spoortjes eraf en kijk ik of er verbetering in zit..
En nu gaat het stukken beter, dus gaan ze er binnenkort weer gewoon vanaf juist ómdat ik er helemaal geen voorstander van ben!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:48

Werkt een heel kort zweepje ook niet? Of enkel aantikken op de schouder ipv achter je kuit?

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:50

Nee, heb het meermaals geprobeert maar dan begint ze terug te steigeren,
zet ze haar nek erop en weg pony!
Sporen is echt de beste oplossing voor ons, gebruik ze ook helemaal niet optimaal!;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:52

Ok, als je er maar verstandig mee omgaat ;) Goed dat je sowieso af en toe een 'spoor pauze' in last :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:35

OPG --> RT-P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:36

Minjon schreef:
sporen zijn niet om hem harder te laten lopen, daar is toch echt de zweep voor.

Ook de zweep is daar niet voor, dus weet niet waar jij dat geleerd hebt, dan gebruik je het bit zeker als de rem?

De zweep en de sporen zijn voor de verfijning.

Voor de TS neem les en leer hoe je je pony wel vooruit kan krijgen zonder sporen .
Misschien belemmer jij hem wel met je zit?

SanneLufMell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 20:25

een andere instructeur zoeken zeg je??? DAT NOOIT!;)

Heino schreef:
Nee dit zou ik absoluut niet doen. Sporen zie ik als verfijning/ondersteuning van je kuithulp, niet als middel om een paard vooruit mee te trappen.
Ik vind dat Arabesk je heel goede tips geeft, daar zou ik mee aan de slag gaan (en eventueel een andere instructeur zoeken)

SanneLufMell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 20:26

zo wil ik het dus ook gaan aanpakken!

Charis_xX schreef:
Gewoon omdat ze haar achterhand&schouder achterwege laat, gebruik ik dat als extra begrenzing..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:35

Waarom geen andere instructie overwegen? Een goed instructeur zou namelijk deze vraag voor je horen te beantwoorden, niet wij.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:47

Sporen is niet voor het voorwaartse, maar voor de zijgangen... Je kunt proberen veel te schakelen (wegrijden en terug) en waarschijnlijk heb je je teugels te strak. Dus teugels losser, ontspannen zitten en veel schakelen kan veel helpen. :) Waarschijnlijk is er tóch iets niet goed met je instructeur/instructrice, anders had je pony allang voorwaarts en aan het been geweest..... ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 03:48

Je kan ook steevast net te laat zijn met je zweep, dan kan goed spoorgebruik die tik die je anders met de zweep zou geven heel goed vervangen. Daarvoor is alleen een hele stille beenligging vereist, en volledige controle over je benen in alle gangen. Een paar keer "op het verkeerde moment" je spoor gebruiken en je paard raakt ook daarop afgestompt.

Niet iedereen heeft hetzelfde reactievermogen en kan met de zweep precies op tijd de juiste hulp geven. Een fractie van een seconde te laat en het heeft geen zin meer en je paard raakt snel afgestompt of beledigd. Er zijn niet voor niets zoveel paarden die niet of amper reageren op de zweep, of er heel erg nijdig van worden. Met de zweep moet je ook veel meer handelingen uitvoeren voordat je paard uiteindelijk die tik krijgt dan met een knopspoortje. En het gebeurt vaak zat dat 1 keer goed inkomen met je knopspoortje meer effect heeft dan een jaar lang foutief zweepgebruik. Wederom: Zeer goede, stabiele en volledig gecontroleerde beenligging vereist!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 07:59

Wel eens aan gedacht dat de pony het helemaal niet snapt of het tempo lichamelijk niet aan kan met een ruiter op de rug,
Leer ook eens het verschil tussen hoe je tempo maakt en hoe je je paard voorwaarts laat lopen,
Zou zeker niet gelijk met een spoor er in hakken omdat hij niet naar je been luistert, hoe eerlijk is dat, het is tenslotte je eigen fout.
Zit de pony niet vast in zijn rug? hoe is zijn achterhand gebruik?
Allemaal dingen die jij of je instructrice zou moeten controleren voor je er met een spoor/zweep in gaat zitten prikken, als je pony goed getraind is zal hij echt voor je willen lopen hoor, als hij dat niet wil , zoek dan waarom hij dat niet wil, hoe loopt hij aan de lijn en met loswerken??
Bedenk dus eerst even waarom de pony het niet kan en wat ik al zei een goeie instructrice die ook de techniek en de theorie daarvan kent zou dat moeten kunnen zien, laat de pony eens masseren b.v, niet 1 x maar een paar keer en pas daar je training op aan.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:42

SanneLufMell schreef:
zo wil ik het dus ook gaan aanpakken!

Charis_xX schreef:

Dan ga je het fout aanpakken, dus doe dat maar niet.

Als je pony slecht aan het been is zijn er andere manieren om dat op te lossen. Veel overgangen rijden bijvoorbeeld, dat zijn dingen die je instructeur zélf ook zou moeten kunnen bedenken. Ik zou me persoonlijk grote vragen gaan stellen als mijn instructeur me voorstelt om sporen te gebruiken voor een paard dat slecht aan het been is :n Jammer dat jij dat niet wil inzien.